Gå til innhold

Moderatorer som uttaler at hyppig rapportering blir oppfattet som spam og dermed grunn til utestengelse


Gå til løsning Løst av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Leste nettopp i tråden om CBE at hvis man rapporterer flere ganger så blir det oppfattet som spam og man risikerer å bli utestengt.

Seriøst; hvilken logikk er det? I enkelte tråder her på Rampelys så går det heftig for seg og det kan bli stort trøkk og mye useriøst. Enkelte brukere er kroniske til å avspore og gå rett på brukerdebatt og klarer ikke å holde seg saklige. Når dette skjer så vil tråden bli stengt. Og når enkelte deltar i tråden og utelukkende sporer av og går rett på brukerdebatt så er det naturlig å rapportere. 

Tidligere så har dere oppfordret til å ikke svare på disse innleggene, men heller rapportere det inn. Når noen har klaget over at tråder ikke blir ryddet så legger dere moderatorer det over på brukerene og har unnskyldt dere med at for å rydde en tråd så er dere avhengige av at regelbrudd blir rapportert inn

Man risikerer forsåvidt også advarsel hvis man svarer på brukerdebatt der en annen bruker går til personangrep og man vil forsvare seg. Jeg fikk bl.a advarsel engang en annen bruker tilla meg meninger jeg aldri her uttrykt og kalte meg div ukvemsord. Da jeg naturlig nok både rapporterte og forsvarte meg så fikk jeg advarsel for at jeg svarte vedkommende. Nevnte bruker fikk kjøre på i samme tempo, så tydelig at ingen advarsler ble gitt det. 

Men nå så kan man da hverken rapportere avsporing, brukerdebatt, personangrep, spekulasjoner osv osv eller svare direkte i tråden da begge deler vil gi sanksjoner i form av utestengelse. 

Så, hva gjør man da? Damn you if you do and damn you if you dont 🤷🏼‍♀️

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Løsning

Jeg velger å svare her da jeg antar det er pga min kommentar det har blitt oppfattet sånn. Det er ikke snakk om vanlig rapportering ved mistanke om regelbrudd som gjør at det kan oppfattes som spam, men usakelig masserapportering. Typ om en bruker rapporterer masse innlegg uten at det er snakk om noen som helst mistanke om regelbrudd over lengre tid. Og her snakker vi ikke om tråder som er typiske under rampelyset, men mer "hva spiser du til middag" eller "hvilken farge er yndlingsfargen din" type tråder også rapporterer noen inn hvert eneste innlegg i tråden.

Jeg ser nå at jeg burde presisert bedre i den opprinnelige innlegget mitt, men jeg trodde oppfattelsen av hva spam var var gankse likt for de fleste. Dette beklager jeg.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Som sagt så sto denne opplysningen som en frittstående kommentar i tråden om CBE, og i ly av endel andre kommentarer rundt moderering og utestengelse av brukere på Ris&Ros så er det ikke lengre godt å vite logikken rundt moderering.

I tråden om feks cbe og Stine Knutsen så er det ofte faste brukere som er i trådene bare for å kverulere og driver brukerdebatt over en lav sko, da blir det også nødvendigvis masse-rapportering. Blir dette også sett på som spam?

Flere jeg vet om har blitt utestengt uten å få en advarsel først, selv om de ikke har begått store Kg-lovbrudd, derfor var det jeg reagerte på brukeren som skrev at hyppig rapportering = spam= utestengelse 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Rampelyset har vi så vidt jeg kan huske ikke utestengt noen for rapporterings-spam. Dersom vi opplever dette sender vi alltid PM i første omgang, og deretter en advarsel. 

Rapportering av regelbrudd blir aldri oppfattet som spam. Det er som Forumansvarlig sier, hvis en bruker rapporterer inn flere tiltalls innlegg (per dag) som ikke er regelbrudd over en lengre periode. 

Sol, admin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hva som oppfattes som spam varierer utfra moderators subjektive mening og hva jeg som bruker tolker er regelbrudd, har jeg sluttet å rapportere. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Skikkelig skummelt at man ikke vet åssen mods tolker reglene. Og det er dritfornærmende at forumansvarlig snakker til oss som unger

Forumansvarlig skrev (På 4.4.2022 den 14.58):

Jeg ser nå at jeg burde presisert bedre i den opprinnelige innlegget mitt, men jeg trodde oppfattelsen av hva spam var var gankse likt for de fleste. Dette beklager jeg.

Så da er vi bare dust, da? Faen så frekt sagt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...