Gå til innhold

Flatbrystet uansett vekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier. Har gått opp masse opp i vekt, og har vært tynn. Er flatbrystet, da snakker vi 9-10 åring. Kan jeg få dekket brystoperasjon? Eller hvem er det som får det dekket? 

Anonymkode: ebce0...57b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det, men vil nevne en fallgruve her. 

Jeg spurte legen en gang om dette. Fikk i motsvar at det heller var psykiske problemer jeg burde ta opp med psykolog. Så IKKE få frem at du går mye opp og ned i vekt (om du gjør det da). Jeg sa nemlig at jeg prøvde gå opp i vekt for å få pupper, og det var ganske tydelig IKKE gyldig grunn 🙈 det var da plutselig forvrengt kroppssyn

Anonymkode: 2197c...b38

AnonymBruker
Skrevet

*

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg hadde fått en gratis konsultasjon hos en kirurg som foretar brystoperasjoner og tatt det derifra. Kirurgene må jo vite om man får det dekket av det offentlige eller ei.

Anonymkode: 56ead...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

36 år. Gjør dem det? Er det noen som gir gratis konsultasjon? Takker for svar! 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor gammel er du? Jeg hadde fått en gratis konsultasjon hos en kirurg som foretar brystoperasjoner og tatt det derifra. Kirurgene må jo vite om man får det dekket av det offentlige eller ei.

Anonymkode: 56ead...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Mange kirurger aner ikke hva som blir dekket eller ikke, med mindre de swkv dekker operasjonen eller det er en vanlig operasjon.

Dra til kirurg, be om henvisning til en av de store sykehusene (private aktører har ikke avtale innenfor denne operasjonen).

Vestre viken og Haukeland utfører dette.

Hilsen dekket silikonpupper

Anonymkode: 2b7d0...ded

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange kirurger aner ikke hva som blir dekket eller ikke, med mindre de swkv dekker operasjonen eller det er en vanlig operasjon.

Dra til kirurg, be om henvisning til en av de store sykehusene (private aktører har ikke avtale innenfor denne operasjonen).

Vestre viken og Haukeland utfører dette.

Hilsen dekket silikonpupper

Skal jeg til en klinikk og høre med kirurgen der? Kan du si litt mer hvordan og hvorfor du fikk det dekket? Takker for svar🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal jeg til en klinikk og høre med kirurgen der? Kan du si litt mer hvordan og hvorfor du fikk det dekket? Takker for svar🙃

Beklager, svaret mitt bærer preg av at jeg var på farten og hadde to tanker i hodet samtidig.

Du skal henvises av fastlegen. Du kan se de ulike ventetidene på sykehusene i nærheten av deg på helse norge/helse smart eller noe. Da velger du rekonstruksjon bryst, ikke kreft. Da awr du hvem som utfører operasjonen og ventetider. Så ber du legen henvise dit du har bestemt deg for.

Du må være normalvektig. Kirurgen sa at mange med små pupper kommer, men at det er veldig lite/flatt som må til. Du kan google kriteriene: kirurgisk retningslinje hypoplasi mammae om jeg ikke hugser feil.

Tok 1 år fra jeg oppsøkte legen til jeg hadde nye pupper.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, svaret mitt bærer preg av at jeg var på farten og hadde to tanker i hodet samtidig.

Du skal henvises av fastlegen. Du kan se de ulike ventetidene på sykehusene i nærheten av deg på helse norge/helse smart eller noe. Da velger du rekonstruksjon bryst, ikke kreft. Da awr du hvem som utfører operasjonen og ventetider. Så ber du legen henvise dit du har bestemt deg for.

Du må være normalvektig. Kirurgen sa at mange med små pupper kommer, men at det er veldig lite/flatt som må til. Du kan google kriteriene: kirurgisk retningslinje hypoplasi mammae om jeg ikke hugser feil.

Må man ikke ha veeldig god grunn for å få det dekket? 

Anonymkode: e40bb...933

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er din definisjon på veldig god grunn? Man må være utenfor normalen, som i ganske små pupper eller utenfor normalen ulik størrelse på puppene. Men det er jo slik med alle offentlige operasjoner, det skal utføres dersom kriteriene for operasjonen oppfylles. For min del var altså den veldig gode grunnen at jeg ikke utviklet pupper.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde stikk motsatt problem av TS sitt, gikk ned masse i vekt i håp om at puppene skulle bli mindre, men de forble gigantiske uansett hva vekta mi var. Jeg fikk dekket brystreduksjon gjennom det offentlige (måtte være innenfor normalvektig BMI), så det er jo alltids verdt å prøve! TS, du bør starte hos fastlege som kan henvise deg videre til kirurg.

Anonymkode: bf8eb...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde stikk motsatt problem av TS sitt, gikk ned masse i vekt i håp om at puppene skulle bli mindre, men de forble gigantiske uansett hva vekta mi var. Jeg fikk dekket brystreduksjon gjennom det offentlige (måtte være innenfor normalvektig BMI), så det er jo alltids verdt å prøve! TS, du bør starte hos fastlege som kan henvise deg videre til kirurg.

Anonymkode: bf8eb...57e

Ja, for deg var det det samme. Ulempen med for store bryst, større enn normalen. Bmi er viktig for ts også, fordi undervektige har for lite fett generelt 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er din definisjon på veldig god grunn? Man må være utenfor normalen, som i ganske små pupper eller utenfor normalen ulik størrelse på puppene. Men det er jo slik med alle offentlige operasjoner, det skal utføres dersom kriteriene for operasjonen oppfylles. For min del var altså den veldig gode grunnen at jeg ikke utviklet pupper.

Nå mener jeg ikke selv at det ikke er en god nok grunn. Men jeg trodde bare at man fikk det dekket hvis man hadde veldig asymmetriske bryster eller noe.
For det er jo ikke unormalt å ha små bryster? Det er skikkelig dritt psykisk.. men jeg trodde det var så vanlig, at man ikke får det dekket?

Når man trenger brystreduksjon så blir det jo noe annet, for det kan man få smerter av osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå mener jeg ikke selv at det ikke er en god nok grunn. Men jeg trodde bare at man fikk det dekket hvis man hadde veldig asymmetriske bryster eller noe.
For det er jo ikke unormalt å ha små bryster? Det er skikkelig dritt psykisk.. men jeg trodde det var så vanlig, at man ikke får det dekket?

Når man trenger brystreduksjon så blir det jo noe annet, for det kan man få smerter av osv.

Det stemmer, dersom det er veldig asymmetrisk eller svært små. Små pupper er vanlig, og står ofte i stil med kroppen. Men så er det noen, slik som meg, som hadde enda mindre enn små pupper (ingen pupper, ikke en liten handfull heller). Jeg har nå silikon, men har likevel ikke store pupper. Går nok fremdeles som ei med små pupper

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det stemmer, dersom det er veldig asymmetrisk eller svært små. Små pupper er vanlig, og står ofte i stil med kroppen. Men så er det noen, slik som meg, som hadde enda mindre enn små pupper (ingen pupper, ikke en liten handfull heller). Jeg har nå silikon, men har likevel ikke store pupper. Går nok fremdeles som ei med små pupper

Skjønner. Spurte bare av nysgjerrighet, da jeg har svært små bryster selv, og lurte på hva kriteriene var. Så bra du fikk det dekket!☺️

Jeg har vel kanskje en liten håndfull(sånn ish i hvert fall), så jeg vet ikke om jeg skal tørre å spør legen selv. Men så har jeg så stor avstand mellom dem(har bred brystkasse), at det ser mer ut som mannebryst, og til og med mindre enn det.. Passer ikke inn i bh. Så jeg føler meg ikke så veldig feminin akkurat🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Åssen sykehus mener du? Hvor skal jeg si? Beklager jeg må nok få det inn med teskje! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner. Spurte bare av nysgjerrighet, da jeg har svært små bryster selv, og lurte på hva kriteriene var. Så bra du fikk det dekket!☺️

Jeg har vel kanskje en liten håndfull(sånn ish i hvert fall), så jeg vet ikke om jeg skal tørre å spør legen selv. Men så har jeg så stor avstand mellom dem(har bred brystkasse), at det ser mer ut som mannebryst, og til og med mindre enn det.. Passer ikke inn i bh. Så jeg føler meg ikke så veldig feminin akkurat🙃

Det er uansett ikke legen som bestemmer, det er kirurgen. Dessuten får kvinner med tubebryst (har et navn) også dekket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er uansett ikke legen som bestemmer, det er kirurgen. Dessuten får kvinner med tubebryst (har et navn) også dekket.

Oja! Jeg har ikke tubebryst da, men de har bare ikke blitt noe større siden jeg måtte begynne å bruke sånn topp, i slutten av barneskolen.. Også er de så langt fra hverandre, så det ser veldig unormalt ut. Er ikke i nærheten av å ha litt kløft engang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åssen sykehus mener du? Hvor skal jeg si? Beklager jeg må nok få det inn med teskje! 

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=155

Dersom linken ikke fungerer så velger du rekonstruksjon bryst med protese, ikke brystkreft. Da får du opp listen med sykehus som utfører dette. Jeg var hos Helge R. På vestre viken, han er en skikkelig hyggelig og erfaren mann 😊

Når jeg ble henvist fortalte jeg om historien til puppene mine, at de alltid hadde vært små, at jeg trodde jeg ikke kunne amme siden brystene heller ikke vokste i svangerskapet (men at jeg heldigvis ikke hadde problem med ammingen fordi melken kom noen dager etter fødsel). At det ikke fantesr bher til meg, at snitt på dameklær er laget med tanke på at damer har pupper, og da blei topper unaturlig langt nede på meg nettopp pga manglende bryst. At singletter på barneavdelingen hadde bedre snitt/mindre utringning). Legen noterte ned sine observasjoner.

Deretter mottok jeg brev om at jeg skulle kalles inn. Ringte til slutt til sykehuset for å få time fordi jeg ikke mottok time innen fristen. Så var jeg på ringeliste, så jeg kunne få time på kort varsel dersom noen andre avbestilte/var syke/flyttet timen osb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oja! Jeg har ikke tubebryst da, men de har bare ikke blitt noe større siden jeg måtte begynne å bruke sånn topp, i slutten av barneskolen.. Også er de så langt fra hverandre, så det ser veldig unormalt ut. Er ikke i nærheten av å ha litt kløft engang. 

Jeg synes det er verdt å få det sjekket ut, om du kan få det dekket 😊 ei jeg delte rom med hadde fått dekket operasjon pga fasongen, de brukte 2,5 t på henne fordi det måtte formes på en annen måte. Samme kirurg brukte 40 min på meg.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...