Gå til innhold

Mye troll og uførehets på forumet i kveld. Moderering ønskes.


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Elaine Marley skrev (24 minutter siden):

Hei, 

Beklager at det har vært så utrolig mye ufine tråder om uføre. Det er tydeligvis noen som synes at det er gøy å trolle om sånt, men det skal være fjernet nå. Hvis det kommer noe mer så er det bare å rapportere det inn. 

Elaine Marley, mod. 

Det har vært sånn i veldig mange år egentlig

PetterKanin skrev (24 minutter siden):

I dag er det til en forandring faktisk en bruker som har startet flere tråder som utelukkende er å anse som hets mot uføre da de ikke inneholder spor av noen interesse for saklig diskusjon. Slik er det som oftest ikke når det kommer beskyldninger om uførehets.

Nesten som en av trådene burde fått stå (men stenges) for å bruke til å lære folk forskjellen på hets og diskusjon. 

 

Det er ikke sant, mange av de trådene som lages om uføre stiller de bare i enda dårligere lys. Jeg har vært på kg i 8 år og til med når jeg var ny her så florerte det av uføre, aspergers og penis tråder, og folk var helt umulig å diskutere med i trådene så jeg ga bare opp og nå ser jeg den andre veien når en av de type trådene dukker opp. Mange av trådene i hvert fall om uføre er åpenbart laget på pur troll, med titler som man har valgt for å skape provokasjon 

Endret av Cid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonaymBruker skrev (8 timer siden):

AB-debatten er litt overdrevet spør du meg. Hvis man begrenser AB, så får man bare enda flere brukere som dette.

Det er lov med flere brukere. Det tar sekunder å lage en e-postadresse. VPN-løsninger har man fått innebygget i både Apple og Android-enheter, hvor man bare vipper på en bryter så vil man gå på nettet fra ulike adresser (som iCloud private relay). Opera mini har VPN innebygget. TOR-browser er der for de som vil gå enda litt lenger.

Med andre ord, tiden det tar å lage en ny bruker er helt ubetydelig, det tar vesentlig mer tid og krefter å følge opp trollingen som er opprinnelsen for denne tråden her.

Jeg støtter ab på plasser som kropp og helse, vi som sørger osv hvor man diskuterer mye privat men på plasser hvor man diskuterer film eller spill så ser ikke jeg behovet for å være anonym 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 minutt siden):

Det har vært sånn i veldig mange år egentlig

Det er ikke sant, mange av de trådene som lages om uføre stiller de bare i enda dårligere lys. Jeg har vært på kg i 8 år og til med når jeg var ny her så florerte det av uføre, aspergers og penis tråder, og folk var helt umulig å diskutere med i trådene så jeg ga bare opp og nå ser jeg den andre veien når en av de type trådene dukker opp. Mange av trådene i hvert fall om uføre er åpenbart laget på pur troll, med titler som man har valgt for å skape provokasjon 

Jo, det er sant. At noen blir provoserte av en diskusjon, og at noen av de som diskuterer ønsker å provosere betyr ikke et diskusjonstema automatisk er hets. Om man f.eks oppretter en tråd om bærekraftigheten i uføretrygd vil man av noen brukere bli beskyldt for hets. Selv om det å diskutere et tema ikke er hets. Ikke engang å diskutere det hyppig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jo, det er sant. At noen blir provoserte av en diskusjon, og at noen av de som diskuterer ønsker å provosere betyr ikke et diskusjonstema automatisk er hets. Om man f.eks oppretter en tråd om bærekraftigheten i uføretrygd vil man av noen brukere bli beskyldt for hets. Selv om det å diskutere et tema ikke er hets. Ikke engang å diskutere det hyppig.

Synes det hadde vært greit med en stor tråd hvor man kunne diskutere alt om uføretrygd, ting man lurer på osv. jeg synes det blir litt rotete med titals tråder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jo, det er sant. At noen blir provoserte av en diskusjon, og at noen av de som diskuterer ønsker å provosere betyr ikke et diskusjonstema automatisk er hets. Om man f.eks oppretter en tråd om bærekraftigheten i uføretrygd vil man av noen brukere bli beskyldt for hets. Selv om det å diskutere et tema ikke er hets. Ikke engang å diskutere det hyppig.

Her har du helt rett.

Jeg diskuterer ikke de voldsomme samfunnskonsekvensene med antall uføre lenger, rett og slett fordi det er helt umulig uten å bli beskyldt for hets og at svært mange tar tar det som personangrep mot seg selv helt uavhengig av hva diskusjonen egentlig handler om.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt meg merke til at "uføretråder" ikke får stå når de som føler seg truffet av utsagn rappotererer , selv om spm er aldri så diplomatisk formulert.

Jeg har lagt merke til at uføre hetser uføre.

Det som går igjen er de med psykiske lidelser ,  eller  gjerne diffuse diagnoser som det er mulig å "jukse" seg til. 

Det er klart at folk flest har god grunn til å vær ufør. Å være ufør med  minstelønn/å kun få 66%  av normallønn er ikke kult.

Det er store misforståelser ute å går.Både her og i kommentarfeltet til VG og andre SoMe kanaler .

MEN det er mistenkelig mange som er ufør når en ser på aldersgruppe og demografi i Norge. Dette må det gå an diskutere uten at folk blir så forbanna butt-hurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rogadame skrev (2 minutter siden):

Har lagt meg merke til at "uføretråder" ikke får stå når de som føler seg truffet av utsagn rappotererer , selv om spm er aldri så diplomatisk formulert.

Jeg har lagt merke til at uføre hetser uføre.

Det som går igjen er de med psykiske lidelser ,  eller  gjerne diffuse diagnoser som det er mulig å "jukse" seg til. 

Det er klart at folk flest har god grunn til å vær ufør. Å være ufør med  minstelønn/å kun få 66%  av normallønn er ikke kult.

Det er store misforståelser ute å går.Både her og i kommentarfeltet til VG og andre SoMe kanaler .

MEN det er mistenkelig mange som er ufør når en ser på aldersgruppe og demografi i Norge. Dette må det gå an diskutere uten at folk blir så forbanna butt-hurt.

Det er jo mange tråder som har tråd titler som lett legger opp til debatt og hvor de åpenbart har valgt akkurat den tittelen fordi de vet folk vil reagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere uføretrygd burde gå an men kanskje man kunne ha hatt en stor tråd på et underforum hvor man ikke kan skrive som anonym? Slik som man gjorde med bloggerforumet for noen år siden? Bare det å ta vekk muligheten for å huke av for anonym tror jeg ville vært til mer debattskikk også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yonah skrev (4 minutter siden):

Å diskutere uføretrygd burde gå an men kanskje man kunne ha hatt en stor tråd på et underforum hvor man ikke kan skrive som anonym? Slik som man gjorde med bloggerforumet for noen år siden? Bare det å ta vekk muligheten for å huke av for anonym tror jeg ville ført til bedre debattskikk også.

*måtte korrigere deg litt

Endret av Beneviento
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yonah skrev (3 minutter siden):

Å diskutere uføretrygd burde gå an men kanskje man kunne ha hatt en stor tråd på et underforum hvor man ikke kan skrive som anonym? Slik som man gjorde med bloggerforumet for noen år siden? Bare det å ta vekk muligheten for å huke av for anonym tror jeg ville vært til mer debattskikk også.

Absolutt. Diskusjonene om temaet bør helt klart inn på politikk-forumet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Diskusjonene om temaet bør helt klart inn på politikk-forumet. 

Enig. Håper moderator kan vurdere det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke automatisk hetsing eller trolling at man er skeptisk til uføreordningen. Jeg er av den oppfatning at alle som får penger fra staten (enten det er statsansatte eller ulike typer trygdede) ikke bør ha stemmerett da det blir en interessekonflikt hvor man er fristet til å stemme mer av skattebetaleres penger til seg selv.

Stemmerett over hvordan statskassen brukes bør være forbeholdt til de som er netto bidragsytere til den statskassen, og jeg føler ikke at det å mene det er hverken trolling eller hetsing av offentlig ansatte eller noen andre.

Noe blir selvsagt useriøst, men det må være innenfor å mene at en gruppe som lever på penger opptjent av andre kanskje bør få mindre eller bør ha restriksjoner med hvordan de kan bruke disse. 

Jeg har forsåvidt i mitt liv på ulike tidspunkter fått trygd, jobbet i offentlig og jobbet i privat, og jeg  er prinsippfast nok til at jeg mener at jeg selv ikke burde hatt stemmerett når jeg ikke jobbet i det private.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (6 minutter siden):

Det er ikke automatisk hetsing eller trolling at man er skeptisk til uføreordningen. Jeg er av den oppfatning at alle som får penger fra staten (enten det er statsansatte eller ulike typer trygdede) ikke bør ha stemmerett da det blir en interessekonflikt hvor man er fristet til å stemme mer av skattebetaleres penger til seg selv.

Stemmerett over hvordan statskassen brukes bør være forbeholdt til de som er netto bidragsytere til den statskassen, og jeg føler ikke at det å mene det er hverken trolling eller hetsing av offentlig ansatte eller noen andre.

Noe blir selvsagt useriøst, men det må være innenfor å mene at en gruppe som lever på penger opptjent av andre kanskje bør få mindre eller bør ha restriksjoner med hvordan de kan bruke disse. 

Jeg har forsåvidt i mitt liv på ulike tidspunkter fått trygd, jobbet i offentlig og jobbet i privat, og jeg  er prinsippfast nok til at jeg mener at jeg selv ikke burde hatt stemmerett når jeg ikke jobbet i det private.

Jeg er uenig. Helt uten å måtte beskylde deg for hets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det har vært forsøkt med én stor uføre-tråd. Der nye uføre-tråder ble flettet inn i den pågående. Vet ikke hvorfor de mente det ikke fungerte. Fulgte ikke så godt med, men ser at den ikke eksisterer lenger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adobyen
Perelandra skrev (På 2.4.2022 den 9.13):

Hei! Trådene du viste til ble slettet i natt. 

Angående å begrense AnonymBruker- funksjonen slik du foreslår, er det så vidt jeg vet ikke mulig slik forumet er nå. Jeg tar likevel med meg forslaget på bakrommet til resten av moderatorteamet. 

Perelandra, mod. 

Takk for hjelpen ❤️
Men trollene herjer videre.  Nå er det en tråd om skattelette for uføre. Noen gode svar, og andre som er veldig stygge.    Har selvsagt rapportert litt, men tråden tiltrekker seg troll og hets.

90% av tråden er AB.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (17 minutter siden):

Takk for hjelpen ❤️
Men trollene herjer videre.  Nå er det en tråd om skattelette for uføre. Noen gode svar, og andre som er veldig stygge.    Har selvsagt rapportert litt, men tråden tiltrekker seg troll og hets.

90% av tråden er AB.  

Hva er hets i den tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
PetterKanin skrev (1 time siden):

Hva er hets i den tråden?

Det er mye som ikke er greit. Det skulle ikke være nødvendig at man daglig blir utsatt for hat. Tenk hva det gjør med selvfølelsen samtidig med alt annet. Vi føler oss stilt til veggs og går i forsvarsposisjon for å rettferdiggjøre retten til et verdig liv.

Slikt som dette f.eks. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1571690-hvorfor-kan-de-ikke-gi-skattelette-til-uføretrygdede/?do=findComment&comment=29614394

Det er stygt skrevet, har ingen opplysninger av verdi for noen, og oppfattes omtrent som en spyttklyse fra et uvitende troll.  
Beklager, det er min oppfatning av saken, på vegne av meg selv og andre mindre heldige. 

Jeg regner ikke med å oppnå noen forståelse for mitt syn her. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (3 minutter siden):

Det er mye som ikke er greit. Det skulle ikke være nødvendig at man daglig blir utsatt for hat. Tenk hva det gjør med selvfølelsen samtidig med alt annet. Vi føler oss stilt til veggs og går i forsvarsposisjon for å rettferdiggjøre retten til et verdig liv.

Slikt som dette f.eks. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1571690-hvorfor-kan-de-ikke-gi-skattelette-til-uføretrygdede/?do=findComment&comment=29614394

Det er stygt skrevet, har ingen opplysninger av verdi for noen, og oppfattes omtrent som en spyttklyse fra et uvitende troll.  
Beklager, det er min oppfatning av saken, på vegne av meg selv og andre mindre heldige. 

Jeg regner ikke med å oppnå noen forståelse for mitt syn her. 
 

 

Uenighet blir ikke hets av at du påstår det er hets, nei ...

Uenighet må du nok bare lære deg å leve med. Påpek heller at du er uenig og evt. argumenter for ditt syn i stedet for å beskylde andre med annen oppfatning enn deg for hat og hets uten å ha et reelt grunnlag for det.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...