Gå til innhold

Tuberkulose og spredning når Eukraina har høy forekomst.


kvinne35+

Anbefalte innlegg

Dagens medisin .Helsepersonell frykter konsekvensene av økende forekomst av tuberkulose

Her i Norge sluttet de jo å vaksinere i 1996 og det vil si at de sluttet det året de født i 1983 skulle få vaksinen på ungdomsskolen.

Nå er det jo bare barn med en eller to foreldre av utenlands opprinnelse som får tilbud om vaksinen (ved ca 12ukers alder) i Norge.

Hvordan skal dette gå? Jeg håper ikke tuberkulosen blusser opp igjen nå.

De burde sjekke flykninger for tuberkulose vaksine og sette vaksinen ved ankomst når det er slik forekomst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kvinne35+ skrev (14 timer siden):

Dagens medisin .Helsepersonell frykter konsekvensene av økende forekomst av tuberkulose

Her i Norge sluttet de jo å vaksinere i 1996 og det vil si at de sluttet det året de født i 1983 skulle få vaksinen på ungdomsskolen.

Nå er det jo bare barn med en eller to foreldre av utenlands opprinnelse som får tilbud om vaksinen (ved ca 12ukers alder) i Norge.

Hvordan skal dette gå? Jeg håper ikke tuberkulosen blusser opp igjen nå.

De burde sjekke flykninger for tuberkulose vaksine og sette vaksinen ved ankomst når det er slik forekomst.

Dette blir sjekket i likhet med korona så det er ikke noen grunn til å frykte økt forekomst av tuberkulose i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk da den vaksinen i niende klasse. Er født tidlig på 90tallet. Broren min som er noen år yngre fikk den også da han gikk i niende. Hvorfor fikk vi det, når du sier de slutta i 1996?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at det er så lenge siden det ble slutt på BCG-vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Jeg er født i 1997 og husker godt da de som er født i 95 tok vaksinen på ungdomsskolen. Det var enten de eller 96-erne som var siste kullet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Citha skrev (13 timer siden):

Jeg fikk da den vaksinen i niende klasse. Er født tidlig på 90tallet. Broren min som er noen år yngre fikk den også da han gikk i niende. Hvorfor fikk vi det, når du sier de slutta i 1996?

Den var påbudt før, fra 96 var det et tilbud, og i nyere tid har de sluttet å tilby den helt, med mindre du har utenlandskfødte foreldre. Jeg har syntes det virker litt uansvarlig, tuberkolose er uvanlig i dag, men samtidig er det en veldig alvorlig sykdom, med en velutprøvd og effektiv vaksine, og som de siste to åra har vist oss sprer sykdommer seg fort med moderne reisemønstre. Så i disse antivaxx-tider er jeg faktisk glad jeg er så gammel at jeg ble "tvangsvaksinert" på 90-tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksina ble tatt ut av ordinært vaksinasjonsprogram i 2008/2009. Den var påbudt frem til 1995. Etter 95 var den frivillig, som de andre vaksinene. De aller fleste tok den jo selv om det var frivillig.

Hvordan de gjør det med flyktningene vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vesi said:

Vaksina ble tatt ut av ordinært vaksinasjonsprogram i 2008/2009. Den var påbudt frem til 1995. Etter 95 var den frivillig, som de andre vaksinene. De aller fleste tok den jo selv om det var frivillig.

Hvordan de gjør det med flyktningene vet jeg ikke. 

https://www.fhi.no/sv/asylsokeres-helse/flyktninger-fra-ukraina/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
esk skrev (På 30.3.2022 den 23.51):

Det stemmer ikke at det er så lenge siden det ble slutt på BCG-vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Jeg er født i 1997 og husker godt da de som er født i 95 tok vaksinen på ungdomsskolen. Det var enten de eller 96-erne som var siste kullet.

ah ok.. Så det var de født i 1996 som var siste kullet som var på vaksinasjonsprogrammet?

Jaja men uansett.. Så har det jo gått 26år siden 1996 da så er iallfall mange som er født siden den gang som ikke har vaksinen. Men det var jo godt det var 1996 kullet som var siste og ikke 1982 kullet.

Var nok det at jeg fikk den i 1996 som forvirret her og at de snakket om 1996 så da trodde jeg det vaksineringsår 1996 og ikke fødeår 1996.

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
CrossRoad skrev (På 30.3.2022 den 16.44):

Dette blir sjekket i likhet med korona så det er ikke noen grunn til å frykte økt forekomst av tuberkulose i Norge. 

Selvfølgelig, norske fagfolk har kontroll på alt. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig, norske fagfolk har kontroll på alt. :ironi:

Ja, tenk så heldige vi er :) Dette fikk de faktisk kontroll på ganske tidlig. 
Men siden du er ironisk - har du personlig dårlig erfaring med norske fagfolk (som du forsøker å generalisere)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en kvinne som hadde en fra Øst-Europa i vennekretsen. Hun ble vaksinert på 70-tallet, og da han fikk diagnosen, ble hun anbefalt å vaksinere seg igjen. Så det betyr vel at vaksinen ikke varer livet ut. 

Hun gjorde ikke det, for det viste seg at diagnosen satt i hans hjemland var feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...