Gå til innhold

Hvordan gjør man det med vaskehjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt ut annonse på Facebook at jeg ønsker vaskehjelp hver 14 dag. Støvtørking, støvsuging og vask av gulv. Ca 80 kvm. Har fått en del respons, men har jo ikke peiling på hva man skal betale? 
 

Får en del meldinger som sier at de tar 200 per time, men at de må legge på siden jeg bor «langt» unna (20 minutter). Da velger man jo heller noen som bor i området.. men liker egentlig ikke å betale per time da jeg vet selv at veldig mange bruker ekstra tid. 
 

Tenkte 500 kr per vask. Tviler på at det tar mer enn 2 timer å vaske. Er snakk om 3 ganger, 1 stor stue, kjøkken og bad. 
 

Men hvordan gjør man det med å slippe de inn? Tenkte å bare legge ut en nøkkel og ikke være hjemme selv. Men hva om noen stjeler noe? Man kjenner jo ikke personen i det hele tatt utenatt kontakt på Facebook.
 

Noen som har vaskehjelp som ikke jobber i en bedrift? 

Anonymkode: 520ed...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler at du bruker et byrå. Da slipper du å styre sånn med skatten. Er mye lettere å bare betale et byrå som betaler arbeidsgiveravgift og ordner opp alt. 

Anonymkode: 15e0d...889

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en fast dame i mange år. Hun har nøkler og låser seg inn når hun kommer. Jeg var også skeptisk til å gi nøkler til en fremmed, så valgte en som har jobbet for bekjente av meg en stund. Følte det var tryggere. Kan du ikke spørre venner og familie om noen har noen de kan anbefale? 

Anonymkode: 56c91...73c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler at du bruker et byrå. Da slipper du å styre sånn med skatten. Er mye lettere å bare betale et byrå som betaler arbeidsgiveravgift og ordner opp alt. 

Anonymkode: 15e0d...889

Som en forbruker er det ikke noe "styr med skatten". Når styret du med skatt sist, som forbruker, som handler i Norge?

Skatt er det arbeidsgivere og tjenestetilbydere som styrer med, uansett om du benytter privat, enkeltmannsforetak eller stort firma.

Du har vel og merke plikter hvis det åpenbart er sort arbeid, men det er det jo ingen som støtter oppunder uansett. Håper jeg.

Anonymkode: 04931...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler for at du får tilfredsstillende renhold av 80kvm inkl bad for 500kr. 

Anonymkode: a2c10...478

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som en forbruker er det ikke noe "styr med skatten". Når styret du med skatt sist, som forbruker, som handler i Norge?

Skatt er det arbeidsgivere og tjenestetilbydere som styrer med, uansett om du benytter privat, enkeltmannsforetak eller stort firma.

Du har vel og merke plikter hvis det åpenbart er sort arbeid, men det er det jo ingen som støtter oppunder uansett. Håper jeg.

Anonymkode: 04931...fe0

Hvis du har noen som vasker hos deg, så er det enten et selskap/byrå enkeltpersonsforetak eller en privatperson. En privatperson er du da arbeidsgiver for, og da ditt ansvar å innbetale skatt, hvis du ikke støtter svart arbeid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500 kr per vask for 80kvm er luselønn og misbruk av vanskeligstilte (mest østeuropeere som ikke får annen jobb) 

Jeg har 36 kvm og minste jeg har gitt for støvsuging og vask er 500 kr men vanligvis får jeg dårlig samvittighet og gir 600. Det tar 1 time og 30-50 minutter å vaske her grundig inkludert bad så ditt på 80 kvm må du regne 2,5 time for minst. Jeg hadde betalt 800-1200 kr per vask med din kvm størrelse 

Anonymkode: 8344c...0aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

500 kr per vask for 80kvm er luselønn og misbruk av vanskeligstilte (mest østeuropeere som ikke får annen jobb) 

Jeg har 36 kvm og minste jeg har gitt for støvsuging og vask er 500 kr men vanligvis får jeg dårlig samvittighet og gir 600. Det tar 1 time og 30-50 minutter å vaske her grundig inkludert bad så ditt på 80 kvm må du regne 2,5 time for minst. Jeg hadde betalt 800-1200 kr per vask med din kvm størrelse 

Anonymkode: 8344c...0aa

PS jeg er ufør og ikke rik 

Anonymkode: 8344c...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

PS jeg er ufør og ikke rik 

Anonymkode: 8344c...0aa

Nei vel, da har du ikke råd til å ansette noen til å vaske for deg. Må jo betale en anstendig lønn. Få anbud fra vaskefirma og legg deg litt under det. 

Anonymkode: 108a6...069

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei vel, da har du ikke råd til å ansette noen til å vaske for deg. Må jo betale en anstendig lønn. Få anbud fra vaskefirma og legg deg litt under det. 

Anonymkode: 108a6...069

Eh leste du i det hele tatt posten min? Jeg skrev til ts at jeg betaler langt mer enn henne for under halvparten så lite sted og at til og med jeg som ufør har råd til å betale vsskehjelpen anstendig og ikke utnytter øst europeiske vaskedamer for luselønn som ts tilbyr, så når jeg har råd til det får hun som har råd til å bo på 80kvm også betale de ordentlig! 

Anonymkode: 8344c...0aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

500 kr per vask for 80kvm er luselønn og misbruk av vanskeligstilte (mest østeuropeere som ikke får annen jobb) 

Jeg har 36 kvm og minste jeg har gitt for støvsuging og vask er 500 kr men vanligvis får jeg dårlig samvittighet og gir 600. Det tar 1 time og 30-50 minutter å vaske her grundig inkludert bad så ditt på 80 kvm må du regne 2,5 time for minst. Jeg hadde betalt 800-1200 kr per vask med din kvm størrelse 

Anonymkode: 8344c...0aa

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

PS jeg er ufør og ikke rik 

Anonymkode: 8344c...0aa

Det er jeg samme person som skrev begge disse kommentarene 

Anonymkode: 8344c...0aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp (via byrå) annen hver uke. Boligen er på 100 kvm, men det vasker ikke hele boligen hver gang. Kjøkken, stue, gang og bad er hver gang. En gang i måneden tas også soverommene og sofaen. Betaler ca 2100kr i måneden. De bruker i underkant av en time da de ikke tar soverom osv, litt over da de tar hele huset. Men de kommer to stykker. 

Anonymkode: 15071...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anbefaler at du bruker et byrå. Da slipper du å styre sånn med skatten. Er mye lettere å bare betale et byrå som betaler arbeidsgiveravgift og ordner opp alt. 

Anonymkode: 15e0d...889

En annen fordel med å bruke byrå, er at hvis renholderen blir syk, skal ha ferie eller slutter så har de andre som tar jobben i stedet. Og de har forsikring hvis renholderen blir skadet mens han/hun er på jobb hos deg eller ødelegger noe hos deg.

Anonymkode: c987b...862

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig greit å bruke et firma, for da er den ansatte forsikret i tilfelle personen skader seg på jobb. Og så er man dekt av selskapets forsikring om noe skulle gå galt under vask. Og på toppen av det hele undergraver man ikke renholdsbransjen og holder liv i svart arbeid. Renholderen får i tillegg pensjonsopptjening, og har rett på sykepenger og andre sosiale goder

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt div vaskehjelper med sitt eget firma. betalt hvitt m/ faktura. betalt 320-450 per time (inkl moms) - 2 timer hver 14. dag. Har gitt nøkkel til dem etter å ha møtt dem. Fått kontakt m/ dem via venner og bekjente.

250 kr er veldig lav timepris.. vanlig med minst 350 gjerne mer.. 

For 1 gangs vask ville jeg vurdert byrå eller Luando/vaskehjelp.no og vært hjemme når de kom. 

Anonymkode: 50dd0...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den prisen du har tenkt å betale høres det ut som du har lyst å få det gjort svart. Jeg vet at det er veldig vanlig, men det provoserer meg utrolig mye at så mange i Norge tar seg råd til vaskehjelp men støtter opp om folk som ikke bidrar til samfunnet ved å betale skatt og på den andre siden ikke har noen rettigheter. Det er usselt, gnient og ulovlig. Har dere tenkt på hvem i husholdningen som skal i fengsel dersom dere blir tatt?

Anonymkode: ed946...acf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen formening om pris, men hvis du kun har råd til 500 kroner så kan du jo be om en prøvevask og se hvor mye som blir gjort på 1 time, evt 2. 

Når det gjelder nøkler så er det lenge siden jeg skiftet til Doorman for å slippe nøkkelstyret. Med Doorman kan du gi midlertidige koder til håndverkere, vaskehjelp og lignende - og faste koder til hvert familiemedlem. Det fine med det er at du kan logge inn på appen, se hvem som kommer (basert på kodene/tilgangene du har gitt dem), når de kommer og når de forlater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2022 at 6:54 AM, AnonymBruker said:

Som en forbruker er det ikke noe "styr med skatten". Når styret du med skatt sist, som forbruker, som handler i Norge?

Skatt er det arbeidsgivere og tjenestetilbydere som styrer med, uansett om du benytter privat, enkeltmannsforetak eller stort firma.

Du har vel og merke plikter hvis det åpenbart er sort arbeid, men det er det jo ingen som støtter oppunder uansett. Håper jeg.

Anonymkode: 04931...fe0

Ikke bare om det er åpenbart. Du er forpliktet til å forsikre deg om at det ikke er svart arbeid, det er et ansvar man har når man betaler noen for å utføre arbeid for seg.

Anonymkode: 748c0...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er luselønn ts, hvis du skal ha noen til kun å støvsuge og sveipe golvet kan det kanskje være greit, men ikke ellers. 

Anonymkode: be333...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 7.03):

PS jeg er ufør og ikke rik 

Anonymkode: 8344c...0aa

Slettet. 

Endret av Høna79
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...