Gå til innhold

Å se avdøde før begravelse - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så min mor dagen etter at hun døde.Vi hadde syning i sykehuskapellet. Hun døde etter mange år med en alvorlig sykdom, og var tydelig preget av det da jeg så henne i kisten. Det var vondt å se hvor syk hun egentlig så ut, og tenke på hvor mye hun hadde lidd. Men det var også godt å få muligheten til å stryke henne over kinnet, holde hånden hennes og til slutt gi henne et kyss i pannen. Selv om jeg aldri hadde sett et dødt menneske før, var det ikke ekkelt eller ubehagelig. Det var kun meg, min bror, min far og min tante tilstede. Det føltes mer personlig å ta avskjed på denne måten enn i en begravelse med masse folk rundt seg. 

Til slutt i syningen kom begravelsesagenten med et forslag. Han foreslo at vi , siden vi var 4 personer tilstede kunne ta et hjørne hver av det kledet som man dekker den avdøde med før man legger kistelokket på. Da var vi alle med på å legge det på plass over henne. Deretter løftet vi i felleskap kistelokket på plass og vi fikk en skrue hver som vi skrudde lokket fast med.

Det av vi som pårørende fikk mulighet til å gjøre dette har i ettertid betydd mye for meg. Oppi all sorgen var jeg takknemlig for at det var vi i nærmeste familie, og ikke en tilfeldig ansatt i et begravelsesbyrå som gjorde dette. Jeg vet ikke om det passer for alle, men er glad jeg tok muligheten da den kom. Da begravelsen fant sted uken etter var jeg mye mer rolig i kroppen enn jeg har vært i andre begravelser i nær familie. Tror det har sammenheng med at vi hadde denne syningen, og at det føltes som en god måte å ta farvel på.

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Jeg mistet min kjære far 16 Desember 2023 han gikk bort på sykehjem 78 år gammel og hadde syning sammen med min tante den 20 Desember og det var en fin stund gravferds konsulenten spurte om jeg ville legge ansiktsduken over ansiktet og om jeg ville være med og legge på lokket og skru ned  skruene det betydde så mye og få være med jeg sørger hver kveld og natt over hans bortgang jeg er 35 år og min mor gikk bort når jeg var 23 år :( ♥️:rose: hvil i fred kjære far ♥️:rose::rose::rose:

  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å se vedkommende. Da slipper du å lure på seinere hvordan vedkommende så ut som død. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke sett han nå to år senere nei.

Anonymkode: 71130...604

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å se vedkommende. Da slipper du å lure på seinere hvordan vedkommende så ut som død. 

Man må følge prinsippet om at det er bedre å angre på noe man har gjort enn å angre på noe man ikke gjorde ♥️:rose:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk se pappa. Han var litt skjev i ansiktet, men det var godt og vondt samtidig likevel da det ga en form for avslutning og lettere aksept for at han var død. 🌺

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes sikkert mange unntak men tror veldig mange føler at det hadde en verdi å se den døde. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å se den avdøde for å få bekreftet at vedkommende er død. Fikk ikke se min mor etter at hun døde for over 20 år siden på grunn av at hun druknet og ble sterkt frafrådet å se henne, og hun hjemsøkte drømmene mine i lang tid etterpå, og ikke på en positiv måte...vurderte flere ganger å kontakte politiet og høre om de hadde bilde, men lot det være. Angrer fremdeles. Hun hjemsøker heldigvis ikke drømmene lenger da...

Anonymkode: 4bd8a...6b8

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere døde, også som barn, da det er vanlig med vake i min familie. Jeg syns det er fredelig og respektfullt, og gir en følelse av avslutning. De er jo tydelig døde, for å si det slik, så jeg synes det er lettere å gi slipp ❤️ 

Anonymkode: 4068c...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så mamma. Det var nødvendig egentlig, for jeg sleit med å akseptere. Var nok i sjokk ettersom hun døde brått og uventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så min bestemor , den dag idag angrer jeg på det, skulle aldri gjort det. Likevel spør vi alltid de pårørende etter dødsfall på jobb... sikkert mange som ønsker det, men personlig så angrer jeg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå begge veier. Jeg foretrekker å ikke se, men heller huske de som de var ❤️ andre foretrekker å si farvel ved å se de en siste gang. 

Anonymkode: 755b5...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den døde før begravelsen alle gangene jeg har mistet nære. For meg har det vært en viktig del av sorgprosessen, men alle opplever dette ulikt. Kjenn på hva som er viktigst for deg. 

Kondolerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så moren min noen minutter etter at hun døde. Det var tungt, men samtidig godt å se at hun var fri for smertene fra kreft. 
Bildet av henne som død dukker overraskende sjelden opp på netthinnen, husker de fine minnene best. 

Anonymkode: fb4b2...e4c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har takket nei til å se noen av besteforeldrene mine døde- og har aldri angret på det.

 

Mamma døde hjemme med oss rundt seg- så der ble det mer naturlig. 

Anonymkode: a9c52...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos mannen min da han døde, for meg var det ikke noe nifst ved der. Fikk være hos han etter han var stelt, fikk også bestemme hva slags klær han skulle ha på. Han døde på sykehjem. Var hos han til han ble lagt i kisten. Det var veldig fredelig, med lys og han hadde en rose i de foldede hendene, som jeg tok bilde av og har på mobilen.:rose:  Angrer ikke på at jeg var der. Så han ofte for meg i tiden etterpå, men det var stort sett bare godt. Og jeg tror vi møtes igjen en dag.:hjerte:

Anonymkode: a5395...e9b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så bestefaren min. Han var mye syk i tiden før han døde. Men han så så utrolig fredfull ut der han lå i kista. Veldig deilig å se og jeg har aldri angret. 

Anonymkode: 18bc6...131

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ta avskjed ved åpen kiste i to tilfeller, har aldri angret. Jeg minnes dem som de var da de levde. Jeg hadde hatt samme minner om jeg ikke hadde sett dem i åpen kiste.

Men velg slik du innerst inne føler, ikke la noen presse deg til noe du egentlig ikke vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å se min bestemor. Dette var en stund etter at hun døde så hun var allerede blitt gulgrønn i huden. Dette er da siste minnet jeg har av henne, og det jeg tenker mest på. Bestefar valgte jeg derfor å ikke se, og siste minnet med han er dermed veldig fint. Hver sin smak.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i tvil om jeg orker. Si at den avdøde døde under normale omstendigheter. Ikke ulykke etc. Ser man virkelig veldig stor forskjell på de fra de var levende? Annet enn annen hud og leppefarge? Jeg er egentlig veldig redd døden, så vet ikke om jeg takler det. 

Anonymkode: 5e6c3...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...