Gå til innhold

Har hun rett i å kalle meg krevende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som nettopp avsluttet vennskapet vårt fordi hun mente jeg var for krevende og oppmerksomhetssyk, og jeg trenger noen med et utenfraperspektiv til å hjelpe meg med å forstå det. 

Venninnen min fikk nylig kjæreste, og har etter hun møtte hun vært helt oppslukt i henne. Har full forståelse for at de er nyforelska, og er veldig glad for at hun har funnet ei hun trives med. Problemet er at hver gang vi er sammen må de absolutt snakke i telefonen i flere minutter, og de ringes gjerne flere ganger mens jeg er der. Har også opplevd at hun har gått opp på rommet sitt, mens jeg er på besøk for å snakke med hun. Forstod ganske fort at hun nye dama ikke var så fan av meg, og venninnen min har fortalt meg det flere ganger at hun ikke liker meg, at hun ikke må vite at vi henger, at om jeg er med de to kan jeg ikke snakke for mye venninnen min for da drar den nye kjæresten, at om jeg ringer er den en baktanke bak det etc. 

For noen uker siden skulle jeg endelig møte hun nye kjæresten på en fest. Jeg var livredd - redd for å gjøre noe feil, snakke for mye med venninnen min, og virke som den dusten hun tror jeg er. Kvelden startet fint, frem til hun nye kjæresten begynte å snakke om en bursdag jeg ikke var invitert i (var kun jeg som ikke var invitert) - kjente jeg ble ganske sint der jeg satt men valgte å bare være stille. Senere på kvelden valgte venninnen min å kjøpe drinker til hele bordet utenom meg, som igjen gjorde meg usikker og lei meg. Etter dette orket jeg ikke være noe særlig med venninnen min, og tenkte jeg heller skulle si det i edru tilstand dagen etter. 

Hun mente jo selvfølgelig at jeg ødela hele kvelden hennes med å være sur (vi var nærmest ikke sammen den kvelden), og mente at jeg hele kvelden prøvde å få oppmerksomheten hennes og var "oppmerksomhetssyk". Skrev en melding til hun dagen etter at jeg følte kvelden ble noe rar, og at jeg følte at hun nye kjæresten ikke likte meg. 

For noen dager siden fikk jeg en lang melding av henne hvor det sto at vi ikke kunne være venner lenger fordi hun følte hun alltid måtte stille opp for meg, og at jeg igjen var krevende. Sto også at hun konstant følte hun måtte være tilgjengelig, og at jeg overtenker alt. Hun skrev også at hun syns det var trist at jeg hadde sagt at kjæresten ikke likte meg, noe jeg tydelig skrev i meldingen dagen etter festen. 

Virker som hun bare finner opp ting... 

Jeg er en person som overtenker alt, alltid. Det er ekstremt krevende, men jeg går jevnlig til psykolog for å få hjelp. Venninnen min har nylig vært gjennom en ekstremt dårlig periode med depresjon, selvmordstanker, alkoholproblemer, pengeproblemer etc, og jeg er generelt bare glad for at hun lever. Det var krevende å stå i som venn, men jeg hadde gjort det igjen fordi det er det venner gjør. Derfor blir jeg så utrolig lei meg når hun ikke kan være en støttende venn når jeg er i en dårlig periode. 

 

Hva tenker dere? Har hun et poeng? eller burde jeg bare være glad for at dette vennskapet til slutt? 

 

 

Anonymkode: 3dfa6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som dere, med alle deres utgordringer og problemer, suger energi ut av hverandre. Lurt med en pause fra hverandre 

Anonymkode: 9d9d9...b95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde være glad til. Hun høres ikke ut som en god venninne.

Anonymkode: 07cb9...866

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok en helt annen oppfatning, og sannheten er et sted i midten...

Men er nok greit med en pause fra hverandre. Kanskje kommer hun tilbake etterhvert, kanskje ikke 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres egentlig ut som de fleste vennskap der ens venner finner seg en kontrollerende partner. Jeg har hatt flere sånne venner. De finner seg noen, denne «noen» tåler ikke at de har kontakt med de av gamle venner som oppleves å være troende til å si «du, er dette forholdet bra for deg?» og forlanger at vennskapet dropper. Dessverre er de færreste som er tilbøyelige til å finne seg i å bli kontrollert av partneren sterke nok til å be vedkommede ryke og reise, og velger å droppe venner.

Kjønn eller legning har, ulikt myten, lite å si. Dette er ikke egentlig sjalusi - det er kontrollerende adferd.

Hold deg unna, ts. Enten blir hun i forholdet og i så fall er uansett vennskapet ferdig. Eller så kommer hun ut av det om en tid og innser at dette ikke er sånn ting skal være.

Anonymkode: 74ef5...8ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lipyros skrev (1 time siden):

Hun har nok en helt annen oppfatning, og sannheten er et sted i midten...

Men er nok greit med en pause fra hverandre. Kanskje kommer hun tilbake etterhvert, kanskje ikke 

Nei ikke alltid. 

Anonymkode: 09996...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er trist, men jeg tror du bare skal la det være. Det jeg tenker som skjer her, er at den nye kjæresten er usikker på deg, eller så driver hun å isolerer den tidligere venninnen din. 

Anonymkode: 0fb18...eb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mest ut som den nye kjæresten til venninnen din er kontrollerende. Virker som hun ikke likte deg allerede før hun hadde møtt deg? Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre hvis det er kjæresten som har fått venninnen din til å avslutte vennskapet. Går du fortsatt til psykolog? Vedkommende kan nok gi deg bedre innspill enn vi her kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dette er en ganske dysfunksjonell vennegjeng?

At dere går på byen - hun spanderer masse på alt og alle etter store pengeproblemer…..

Og kjæresten hennes er i samme hus? 
 

Hadde vel tenkt at det er kjipt - men sannsynligvis en gave. For deg, og sikkert for henne.

Gå videre og få litt mer oppegående venner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dere skværer opp om en måned. Mye teit av venninnen din her men litt teit av deg og. Regner med dere er ganske unge 

Anonymkode: 3325a...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...