Gå til innhold

Tar dere ferie uten barna?

Fremhevede innlegg

Gjest tullerikke
Skrevet

Her er påskeferien stengt hele uka og vi begge jobber🙄 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi sliter med kabalen fra før av. Sommerferien deler vi oss og har noe ferie sammen og en uke ferie hver en foreldre med barn. Ferie uten barn ville ikke gått pga samvittighet, barna trenger ferie også.

Vi foreldre har 5 uker ferie hver, det er 5 planleggingsdager i året så det blir en uke, da er det 4 uker igjen som skal dekke sommerferie/høstferie/juleferie/vinterferie/påske. Barna har potensielt 13 uker ferie, vi har 5 uker, så vi kunne ikke tatt en ego uke uten barn. 

Anonymkode: cf4a9...c43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke inntrykk av at så mange gjør det. Det er noe jeg leser om til stadighet her inne, men jeg har aldri hørt om noen som har gjort det i virkeligheten. Problemet er mer det motsatte, hvordan få feriedagene til å strekke til for de dagene barnehagen er stengt.

Jeg skjønner at noen grupper (lærere, turnusarbeidere og så videre) har mye fri på tidspunkter barnehagen er åpen. Da skjønner jeg at man trenger noe av den tida til å sove eller hvile og ta seg inn, det regner jeg som nødvendig bruk av barnehage. Å bruke opp vanlige feriedager på å ha påskeferie uten barn, det har jeg aldri hørt om noen som har gjort.

Anonymkode: 9554e...663

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber en god del fra sofaen etter barna har lagt seg. Disse timene avspaserer jeg senere når jeg skal feks storhandle matvarer, kjøpe nye klær og sko til meg selv eller barna, handle julegaver, treffe en venninne til lunsj, male gangen, osv. Barna har ikke alltid fri når jeg har fri. Mannen min får heller ikke være med på alt dette 😄 Det er ikke kurant å ha med seg en spinnvill toåring eller femåring som syns alt er kjeeeeedelig på butikken altså. 

Anonymkode: efd84...8e9

Men da bruker du jo ikke ferie, avspasering eller turnus eller sykemeldt blir litt annerledes enn å bruke en av fem uker ferie. 

Skrevet

Jeg og barnet har tatt fri i påsken, mens far jobber. Hadde jeg hatt noe spesielt jeg skulle ordnet, fikset eller gjort så kunne jeg fint sendt barnet i barnehage noen timer selvom jeg har fri. 

Men kan ikke dette være opp til hver enkelt? Som flere skriver her så har vi alle forskjellige utfordringer og forskjellige behov.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Snakket med en venninne og de skal sende sønnen i barnehagen påskeuken (mandag, tirsdag og onsdag), men selv ha fri. I sommer tar de ut 4 uker ferie, men sønnen får bare 3 uker. 

Ble litt satt ut og visste ikke hva jeg skulle si. Hva gjør dere i deres familie? 

Anonymkode: 1bc0c...542

Pass på deg og dine du. Så kan folk få gjøre det som passer dem best :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ikke inntrykk av at så mange gjør det. Det er noe jeg leser om til stadighet her inne, men jeg har aldri hørt om noen som har gjort det i virkeligheten. Problemet er mer det motsatte, hvordan få feriedagene til å strekke til for de dagene barnehagen er stengt.

Jeg skjønner at noen grupper (lærere, turnusarbeidere og så videre) har mye fri på tidspunkter barnehagen er åpen. Da skjønner jeg at man trenger noe av den tida til å sove eller hvile og ta seg inn, det regner jeg som nødvendig bruk av barnehage. Å bruke opp vanlige feriedager på å ha påskeferie uten barn, det har jeg aldri hørt om noen som har gjort.

Det er endel som gjør dette jo, det ser vi jo vi som jobber i barnehagene. Og det får de gjøre slik som de ønsker. Folk er forskjellige og har ulike prioriteringer og behov. 

Anonymkode: 84133...f99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg jobber som lærervikar, og det betyr at jeg har ferie når barna har fri fra skolen. Som vikar så jobber jeg timebasis, og har heller ingen planleggingstid(får jo også da kun lønn for timene jeg jobber).

Så da har jeg høstferie, vinterferie, påskeferie, juleferie og 8-9 ukers sommerferie. Mine barn er ferdig med barnehagen riktignok(7 og 11), så jeg kan jo gjøre mye forskjellig med de. Påsken drar vi på hytta, og så drar vi på konas hytte når hun får ferie fra onsdag av. Om vi ikke hadde hatt hytte, så hadde jeg likevel hatt de hjemme mandag til torsdag i påsken. Eldste har jo uansett ikke noe SFO tilbud, og da holder jeg selvsagt yngste hjemme og.

I sommer så varer skoleferien i 9 uker. Jeg kommer nok til å dra mye på hytta og være der flere uker i strekk, men vurderer å sende eldstemann på sommerskole 1 uke av ferien, og da sender jeg nok yngste på SFO. Dette fordi over 2 måneder uten sosialisering med venner blir svært lenge.

Anonymkode: 2886e...457

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er endel som gjør dette jo, det ser vi jo vi som jobber i barnehagene. Og det får de gjøre slik som de ønsker. Folk er forskjellige og har ulike prioriteringer og behov. 

Anonymkode: 84133...f99

Jaja, jeg har som sagt aldri møtt noen i virkeligheten (utenfor KG) som gjør dette, og skjønner heller ikke helt hvordan de får det til rent praktisk. (Nå snakker jeg om vanlige lønnsmottakere med fem ukers ferie.)

Tvert i mot har de jeg har snakket med som må sende i barnehage (eller på Sfo) i påske og romjul alltid sagt hvor kjedelig dette er for barna da det er så få andre barn der.

Vi har pleid å dele oss slik at en er hjemme med barna og den andre jobber. I romjula har vi som regel fått til noen dager fri sammen også, avhengig av hvor mange ikke-røde dager det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at om flere oppofrende foreldre hadde prioritert seg selv og forholdet mer, ville mange hatt det mye bedre samlet sett. 

Man har ofte hektisk innspurt til jul, og påskehelg. Da er det en fordel å få unna ting i hus, pakking, handling, etc, uten å samtidig sjonglere barn. 

Man har kanskje gått på kompromiss med seg selv over tid, med jobb, plikter, og oppgaver. Da kan en slik pustepause være nok til at man både er mer harmonisk og finner overskuddet til felles fri og kos.

Man har mulig knapt rørt ektefellen på flere uker, og har stort sett en unge i senga mellom seg. Da gjør det parforholdet uendelig godt å ta en liten weekendtur, eller bare en natt på SPA hotell. 

Dette forutsetter selvfølgelig at barnet trives der det er, og at man har en del fleks og fri slik at barnet også får sin ferietid ellers. 

Anonymkode: e177d...dc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snedig skrev (5 timer siden):

den andre grunnen er at barnet er enebarn og ikke har jevngamle slektninger å leke med. Har merket tidligere når vi har tatt fri i over en uke at det er litt lenge for han uten noe å leke med. 

Det er en dårlig grunn. Hvorfor har dere ikke skapt dere et nettverk med andre foreldre? Hva med å gå på lekeland eller lekeplass og treffe andre barn der? 

Vi har selv enebarn, men klarer da fint å sosialisere han. 

Anonymkode: 1bc0c...542

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at om flere oppofrende foreldre hadde prioritert seg selv og forholdet mer, ville mange hatt det mye bedre samlet sett. 

Man har ofte hektisk innspurt til jul, og påskehelg. Da er det en fordel å få unna ting i hus, pakking, handling, etc, uten å samtidig sjonglere barn. 

Man har kanskje gått på kompromiss med seg selv over tid, med jobb, plikter, og oppgaver. Da kan en slik pustepause være nok til at man både er mer harmonisk og finner overskuddet til felles fri og kos.

Man har mulig knapt rørt ektefellen på flere uker, og har stort sett en unge i senga mellom seg. Da gjør det parforholdet uendelig godt å ta en liten weekendtur, eller bare en natt på SPA hotell. 

Dette forutsetter selvfølgelig at barnet trives der det er, og at man har en del fleks og fri slik at barnet også får sin ferietid ellers. 

Hvis man skal reise bort trenger man barnevakt på natt, det blir jo et annet spørsmål. Jeg tror ikke to og en halv dag hjemme på dagtid gjør underverker for parforholdet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis man skal reise bort trenger man barnevakt på natt, det blir jo et annet spørsmål. Jeg tror ikke to og en halv dag hjemme på dagtid gjør underverker for parforholdet.

Så det er greit å bruke barnevakt/barnehage om man vil reise bort på kjærestetur? Men ikke om man vil ha litt kjærestetid hjemme? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er greit å bruke barnevakt/barnehage om man vil reise bort på kjærestetur? Men ikke om man vil ha litt kjærestetid hjemme? 

Jeg sier ikke at det ikke er greit, bare at jeg ikke kjenner noen som gjør det, også fordi det er så vanskelig å få feriekabalen til å gå opp. Hvis man har mulighet til å være borte over natta, er det mer vits i å bruke opp et par av feriedagene enn om man bare skal sitte (eller ligge😇 )hjemme mellom åtte og halv fire.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sier ikke at det ikke er greit, bare at jeg ikke kjenner noen som gjør det, også fordi det er så vanskelig å få feriekabalen til å gå opp. Hvis man har mulighet til å være borte over natta, er det mer vits i å bruke opp et par av feriedagene enn om man bare skal sitte (eller ligge😇 )hjemme mellom åtte og halv fire.

Har man den type utfordringer forstår jeg det selvfølgelig, noe jeg også skrev i mitt første innlegg.

Men de aller fleste jeg kjenner har 6 uker ferie, fleks, ofte noe avspasering, hjemmekontormulighet, og alt slikt. Så feriekabalen som mange snakker om i denne tråden har jeg ingen erfaring med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man den type utfordringer forstår jeg det selvfølgelig, noe jeg også skrev i mitt første innlegg.

Men de aller fleste jeg kjenner har 6 uker ferie, fleks, ofte noe avspasering, hjemmekontormulighet, og alt slikt. Så feriekabalen som mange snakker om i denne tråden har jeg ingen erfaring med. 

Seks ukers ferie! Hvilken bransje er det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Seks ukers ferie! Hvilken bransje er det? 

Mannen er overlege ved sykehus. Jeg er mellomleder innen finans. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke når barna er små (barnehagealder, de første årene på barneskolen), men vi har tatt ferie uten barn en ukes tid innimellom når de har blitt større. Fint for både oss og dem.

Anonymkode: e004f...f1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mannen er overlege ved sykehus. Jeg er mellomleder innen finans. 

Det høres fint ut, men vi er bare vanlige statsansatte og får ikke seks uker før vi fyller seksti. Strengt tatt er vi heldige som får fem, i ferieloven er det bare fire uker og mange i privat sektor får ikke mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det høres fint ut, men vi er bare vanlige statsansatte og får ikke seks uker før vi fyller seksti. Strengt tatt er vi heldige som får fem, i ferieloven er det bare fire uker og mange i privat sektor får ikke mer enn det.

Jeg sier på ingen måte alle. Men veldig mange i disse dager. Kjenner knapt noen i det private som ikke har en slik ordning etter noen år. Og selv før det har man mye fleks, og avspaseringsmuligheter. 

Og som sagt. Skrev allerede i mitt første innlegg at har man ikke muligheter på grunn av familiekabalaen, så har man ikke det. Men har man muligheter er alene-ferie vanvittig godt for forholdet. Så jeg ser egentlig ikke hva vi diskuterer en gang? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...