Fru Uperfekt Skrevet 27. mars 2022 #21 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Snakket med en venninne og de skal sende sønnen i barnehagen påskeuken (mandag, tirsdag og onsdag), men selv ha fri. I sommer tar de ut 4 uker ferie, men sønnen får bare 3 uker. Ble litt satt ut og visste ikke hva jeg skulle si. Hva gjør dere i deres familie? Anonymkode: 1bc0c...542 Jeg har 1-2 ukers husmorferie hvert år, ellers hender det at jeg og far tar en hotellovernatting om det passer 1
Aristoteles Skrevet 27. mars 2022 #22 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vel, man kan jo ikke la barna være hjemme alene mens man er på jobb, kan man? Foreldre må jobbe, for barna er det stort sett ok å være i barnehagen. Man behøver ikke sende dem dit mer enn man må av den grunn. Anonymkode: 9554e...663 Mer enn man må? Barnehagen var helt topp for våre, så om vi ikke sendte dem, så hadde det heller vært mindre enn vi burde. Det er fullt mulig å leve på en lønn i Norge, eller at en av foreldrene har redusert stilling. Man må bare gi avkall på en del (luksus)goder og senke kravene til akkurat hvor man skal bo etc. Så om man ser å barnehagen som et slags torturkammer, så kan man absolutt velge andre løsninger uten at det betyr at barna er alene hjemme.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #23 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Temaet var jo om man sender barna i barnehagen når man har fri selv… feks i påsken. Anonymkode: 84133...f99 Jeg har ikke inntrykk av at så mange gjør det. Det er noe jeg leser om til stadighet her inne, men jeg har aldri hørt om noen som har gjort det i virkeligheten. Problemet er mer det motsatte, hvordan få feriedagene til å strekke til for de dagene barnehagen er stengt. Jeg skjønner at noen grupper (lærere, turnusarbeidere og så videre) har mye fri på tidspunkter barnehagen er åpen. Da skjønner jeg at man trenger noe av den tida til å sove eller hvile og ta seg inn, det regner jeg som nødvendig bruk av barnehage. Å bruke opp vanlige feriedager på å ha påskeferie uten barn, det har jeg aldri hørt om noen som har gjort. Anonymkode: 9554e...663 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #24 Skrevet 27. mars 2022 Aristoteles skrev (14 minutter siden): Mer enn man må? Barnehagen var helt topp for våre, så om vi ikke sendte dem, så hadde det heller vært mindre enn vi burde. Det er fullt mulig å leve på en lønn i Norge, eller at en av foreldrene har redusert stilling. Man må bare gi avkall på en del (luksus)goder og senke kravene til akkurat hvor man skal bo etc. Så om man ser å barnehagen som et slags torturkammer, så kan man absolutt velge andre løsninger uten at det betyr at barna er alene hjemme. Nå, å leve på en inntekt blir ganske magert og er i tillegg risikabelt. Hva skjer hvis den ene forelderen plutselig mister jobben? Det er ikke bra for barn å vokse opp i lavinntektsfamilier heller. I de fleste tilfeller er nok barnehage det beste alternativet. Det er ikke supert for barn, men langt fra et torturkammer(!). Anonymkode: 9554e...663
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #25 Skrevet 27. mars 2022 Jeg gjør dette. Min skal i bhg mandag-onsdag, og så er det 5 dager hjemme med oss Har også hatt fri om sommeren og sendt ungen korte dager i bhg. Noen grunner kan være: -Den ene forelderen jobber borte og den andre er alene med barna. -Må gjøre praktiske ting som male hus, pusse opp, ærender, husarbeid osv. -Har baby hjemme som krever sitt, ikke sover godt om natta osv. -Er gravid og sliten, trenger å hvile på dagtid, er kanskje sykemeldt. -Barn som faktisk selv vil i barnehagen. -Man er sliten og har lite avlastning, turbobarn med mye energi. Får man slappet av på formiddagen er man en god og tilstedeværende forelder på ettermiddagen, der man kan fokusere på barna fordi man har fått unna andre gjøremål tidligere på dagen. Anonymkode: e00f8...875 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #26 Skrevet 27. mars 2022 Vi har aldri gjort det, men er ikke helt fremmed for tanken. Ikke flere uker, det har vi uansett ikke nok ferie til. Men en dag her og der for å pleie forholdet. Vi har null barnevakt utenom barnehagen. Anonymkode: edab7...432
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #27 Skrevet 27. mars 2022 For meg er det unaturlig, ferien vil jeg ha med barna. Men som tråden viser, så finnes det mange grunner til at det kan være helt naturlig å gjøre det slik. Eldstedatteren hadde sikkert sagt at hun ville i barnehagen i påsken hvis jeg spurte henne nå, hun vil leke med vennene sine. Men vi skal nok få det fint hele gjengen. For andre kan barnehage i påsken til tross for en eller to foreldre som har fri, være en klok avgjørelse. Anonymkode: 46199...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #28 Skrevet 27. mars 2022 For meg kommer det an på barnet selv også. De to eldste fikk fri alle fra barnehagen /Sfo alle ferier. Minste det samme i barnehagen, men nå vil hen gå langdager Sfo, kjeder seg hjemme hvis ikke det skjer noe hele tiden. Men skal vi reise får hen selvfølgelig fri til å være med, bortsett fra en sjelden frihelg for oss foreldre hvert 6 lysår. Anonymkode: 30493...312
fru Alving Skrevet 27. mars 2022 #29 Skrevet 27. mars 2022 Jeg har ofte sendt i barnehagen selv om jeg er hjemme, jeg er frilanser og jobber litt her og litt der. Skulle ikke mine barn få være i barnehage de da? De har hatt det helt fint der, blitt levert til kjernetiden 09.30-10 og hatt gode dager i barnehagen med venner. Leverte også i barnehagen den sommeren jeg var høygravid med minste, da fikk eldste gå i sommerbarnehage siden vi likevel var hjemme(kunne ikke reise noe sted som høygravid) Men mine har også trives i barnehagen og hatt det kjekt der.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #30 Skrevet 27. mars 2022 Ja dette gjør vi av og til for noen dager. Vi har ingen familie i nærheten og ingen som kan være barnevakt. Så dette gjør vi når vi trenger å fikse noe hjemme evt for å dra ut å spise en lunsj sammen. Anonymkode: 12b83...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #31 Skrevet 27. mars 2022 Vi har 4-5 dager ferie på sommeren uten barna hvert 2-3 år. Ungene er også uten oss i ukedagene i høst, vinter og påskeferie når de er på fjellet med svigers, men da pleier vi å jobbe mye istedet. Anonymkode: 846da...a7e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #32 Skrevet 27. mars 2022 Jeg jobber en god del fra sofaen etter barna har lagt seg. Disse timene avspaserer jeg senere når jeg skal feks storhandle matvarer, kjøpe nye klær og sko til meg selv eller barna, handle julegaver, treffe en venninne til lunsj, male gangen, osv. Barna har ikke alltid fri når jeg har fri. Mannen min får heller ikke være med på alt dette 😄 Det er ikke kurant å ha med seg en spinnvill toåring eller femåring som syns alt er kjeeeeedelig på butikken altså. Anonymkode: efd84...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #33 Skrevet 27. mars 2022 Sjelden, men det skjer. Skolebarn kan ikke tas ut av skolen fordi jeg har ferie. Barnehagebarna er stort sett hjemme. Anonymkode: 701ba...684
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #34 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det virkelig det? Tror ikke jeg kjenner noen andre som gjør slik? Kanskje en gang i blant, men å selv ta ut påske, jule og sommerferie uten ungene, er jo bare trist. Anonymkode: 1bc0c...542 Det kommer jo an på hvor gamle ungene er, og hvorvidt du er hjemme i ferien eller ikke. Mange sender ungene til barnehagen i påsken til tross for at de har fri selv. Hvorfor skulle de ikke det? Anonymkode: 106f2...96e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #35 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hele tiden? Altså, hvorfor sende hver eneste dag i påsken? Hva med en mellomting? Anonymkode: 1bc0c...542 Barnehagene er stengt fra skjærtorsdag til og med 2. Påskedag. Så det er ikke hver dag. Anonymkode: 106f2...96e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #36 Skrevet 27. mars 2022 Kommer an på hva dagene skal brukes til. Jeg hadde ikke satt meg alene og malt påskeegg liksom. Men går det i husprosjekter, handling eller lignende så er ikke det noe barna har stor glede av. Mannen min reiser til sjøs, så jeg er uansett avhengig av å ta ferien min ut i skoleferier mens han er ute. Så blir lite ferie med gubben 😅 Anonymkode: f77d3...f37
Gjest Skogen4 Skrevet 27. mars 2022 #37 Skrevet 27. mars 2022 Jeg jobber i helsevesenet og hos oss før vi kun ta ut tre uker ferie på sommeren i år for å sikre bemanningen, disse tre ukene skal såklart tilbringes med barna, men de siste to ukene taes hhv i mai og først i desember og jeg kommer ikke til å ta ut barna fra bhg hele ukene der😊 enkelte dager, ja, der vi kan finne på koselige ting, men jeg vil også benytte noen av dagene til å slappe litt av, kanskje vaske litt rundt, sånne ting 😊 påsken og juleuka er bhg stengt uansett hos oss, så da har far alltid ferie😊 i år er jeg også bevilget tre hele fridager i den stille uke så da skal vi finne på noe gøy sammen 😊 som turnusarbeider har jeg null dårlig samvittighet om jeg sender barna på barnehage selv om jeg har fri en dag, de koser seg, og jeg får hentet meg inn i en krevende hverdag 😊 vi har svært sjelden barnevakt, så om vi unner oss en fridag her og der har vi faktisk ikke dårlig samvittighet for 😊
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #38 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kommer jo an på hvor gamle ungene er, og hvorvidt du er hjemme i ferien eller ikke. Mange sender ungene til barnehagen i påsken til tross for at de har fri selv. Hvorfor skulle de ikke det? Anonymkode: 106f2...96e Mange? Nå har jeg ikke barnehagebarn lenger, men her er det knapt en unge som skal på Sfo i påskedagene. Da tviler jeg faktisk på at det er "mange" av foreldre med barnehagebarn som sender dem inn hvis de ikke må. Det er helt ok å sende barna hvis det er den beste løsningen for familien, men det blir feil å hevde at det er "mange" som gjør dette hvis de ikke skal jobbe og ikke har noen spesiell grunn. Anonymkode: 9554e...663
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #39 Skrevet 28. mars 2022 Her er det nesten ikke unger i barnehagen de tre dagene før påske, ingen av vennene. Så det hadde nok blitt kjedelig for dem. Men de er uansett hjemme med oss de dagene. Vi har fri og koser oss. Anonymkode: ab8d0...868
Snedig Skrevet 28. mars 2022 #40 Skrevet 28. mars 2022 Vi gjør det samme i denne påsken. Sender i barnehagen mandag og tirsdag. Grunnen er todelt. Vi har ikke mulighet til barnevakt, så dette er eneste måten vi kan få noen timer for oss selv sammen (bortsett fra etter legging så klart, men da kollapser vi jo stort sett på sofaen…). den andre grunnen er at barnet er enebarn og ikke har jevngamle slektninger å leke med. Har merket tidligere når vi har tatt fri i over en uke at det er litt lenge for han uten noe å leke med. i sommerferien får han like lang ferie som oss, men da skal vi reise og det skjer litt mer. I påsken skal vi bare være hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå