Gå til innhold

Tar dere ferie uten barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med en venninne og de skal sende sønnen i barnehagen påskeuken (mandag, tirsdag og onsdag), men selv ha fri. I sommer tar de ut 4 uker ferie, men sønnen får bare 3 uker. 

Ble litt satt ut og visste ikke hva jeg skulle si. Hva gjør dere i deres familie? 

Anonymkode: 1bc0c...542

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når begge har ferie har barna ferie. Hittil har barnet hatt noe fri, men vært mest i barnehage når jeg har fri: 

2 uker sommerferie: tilvenning i barnehage med korte dager

høstferie: korte dager mens jeg rettet prøver, 2 dager fri

vinterferie: korte dager i barnehage mens jeg slappet av og tok igjen jobb(gravid og delvis sykemeldt, så ville unngå å måtte øke sykemeldingsgraden)

så har jeg vært i permisjon. Til sommeren får eldste fri når begge foreldre har fri og begge begynner i barnehagen rundt 1.august slik at jeg kan gi korte dager i oppstartsfasen. 

Når barna blir større og det er lettere å gjøre ting med dem begge alene kommer jeg til å gi dem ferie når jeg har ferie. 

Anonymkode: f0705...28f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Snakket med en venninne og de skal sende sønnen i barnehagen påskeuken (mandag, tirsdag og onsdag), men selv ha fri. I sommer tar de ut 4 uker ferie, men sønnen får bare 3 uker. 

Ble litt satt ut og visste ikke hva jeg skulle si. Hva gjør dere i deres familie? 

Dette er da helt normalt, så lenge de selv er hjemme og kan hente/levere barnet i barnehagen.

Anonymkode: 106f2...96e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig noe værre enn å ha barnevakt for å ha voksentid/romantisk helg e.l.? Folk gjør vel det fordi de har behov for noe egentid, og det er ulikt hvor mye man får av det. Noen har mye barnevakt, andre har gjerne turnus og fri på dagtid. Hvem er vi til å dømme hva folk trenger? 

Anonymkode: 9f6b5...6ca

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei. I en hektisk hverdag er all ekstra tid med barna gull verdt for oss. 

Anonymkode: f9e06...8f9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg, men det er fordi jeg er lærer og jobber redusert, så barna mine har mer fri enn mange andre og har relativt korte dager i barnehage. Hadde de kun hatt «pliktferien» i året, hadde jeg ikke gjort det. 

Anonymkode: 26ea3...923

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er da helt normalt, så lenge de selv er hjemme og kan hente/levere barnet i barnehagen.

Anonymkode: 106f2...96e

Er det virkelig det? Tror ikke jeg kjenner noen andre som gjør slik? Kanskje en gang i blant, men å selv ta ut påske, jule og sommerferie uten ungene, er jo bare trist. 

• Liker 4
Skrevet

Mange skriver som om barnehage er en lidelse for ungene, og det forundrer meg. Hvis man tror det er fælt for barna, så bør de strengt tatt aldri være der.

Her i huset likte begge ungene barnehagen, og der fikk de lekt og truffet venner. Feriedager blir lange for ungene om man uansett ikke gjør noe spesielt. Skal sies da, at de gikk i naturbarnehage, men uansett trivdes de svært godt. Og vi voksne fikk noen dager med ro også.
Ser ikke problemet.

• Liker 4
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Mange skriver som om barnehage er en lidelse for ungene, og det forundrer meg. Hvis man tror det er fælt for barna, så bør de strengt tatt aldri være der.

Her i huset likte begge ungene barnehagen, og der fikk de lekt og truffet venner. Feriedager blir lange for ungene om man uansett ikke gjør noe spesielt. Skal sies da, at de gikk i naturbarnehage, men uansett trivdes de svært godt. Og vi voksne fikk noen dager med ro også.
Ser ikke problemet.

Helt enig med deg. Og så må en huske at alle har egne livssituasjoner. Noen har kanskje ikke barnepass i nærheten. Da kan det være gull verdt for alle parter at foreldrene har et par-noen fridager både for å få gjort unna ting som ikke er gøy for barn (male hus feks), men også litt tid til forholdet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (6 minutter siden):

Helt enig med deg. Og så må en huske at alle har egne livssituasjoner. Noen har kanskje ikke barnepass i nærheten. Da kan det være gull verdt for alle parter at foreldrene har et par-noen fridager både for å få gjort unna ting som ikke er gøy for barn (male hus feks), men også litt tid til forholdet. 

Men hele tiden? Altså, hvorfor sende hver eneste dag i påsken? Hva med en mellomting? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig, vi har i hvertfall hatt nok med å få feriedagene til å dekke sommerferien og planleggingsdagene, pluss litt i romjula. Jeg vet at en del foreldrepar ferie hver for seg for å kunne ha barna hjemme mer også.

Anonymkode: 9554e...663

AnonymBruker
Skrevet

Synes også man skal tenke over at mange barn virkelig digger å være i barnehagen, særlig hvis de er enebarn slik som barnet i HI.

Ei venninne har tre barn og yngst og eldste ville helst være hjemme fra barnehagen når hun var hjemme (hun jobbet redusert), men mellomste valgte ALLTID barnehagen fordi han storkoste seg der og var ikke like hjemmekjær og bedagelig anlagt som de to andre. Han trengte mer action.

Anonymkode: 24953...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer jo an på så utrolig masse. Noen har kjempegod hjelp fra familie i hverdagen og har ingen problemer med å få barnepass her og der og får både egentid og tid til å fikse praktiske ting.

Andre har bokstavelig talt aldri barnepass. De i den siste kategorien har jeg absolutt forståelse for at kan trenge et lite pusterom for å få ladet litt batterier og kanskje får gjort unna en del praktisk.

Men det er jo i en veldig, veldig begrenset tid unger er i en slik alder hvor de må passes på 24/7 så dette er særlig aktuelt. Ser egentlig ikke helt problemet med noen korte dager i barnehagen mens foreldre har fri for å fikse ting, eller om man er så sliten at man virkelig trenger det. 

Personlig har våre alltid fri med oss, men vi har også besteforeldre som tripper på trappen flere ganger i uken for å låne med seg barna, så det blir ikke helt rettferdig å dømme de i en annen situasjon. Jeg setter nemlig veldig stor pris på å kunne slappe litt av, møte venner, og gjøre praktiske ting i hus og handling uten at barna hangler med.

Anonymkode: 6db87...f53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (17 minutter siden):

Ser ikke problemet.

Vel, man kan jo ikke la barna være hjemme alene mens man er på jobb, kan man?

Foreldre må jobbe, for barna er det stort sett ok å være i barnehagen. Man behøver ikke sende dem dit mer enn man må av den grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det, fordi jeg er lærer. Jeg jobber MANGE kvelder i året etter at barna mine har sovnet, og avspasserer på sommeren. Mine barn elsker barnehagen, de opplever spennende ting der og har venner der. 

Mine barn har dog alltid fri hele juleferien, hele påskeferien og fire uker på sommeren. Og i tillegg korte dager og ofte fri den dagen i uka jeg har undervisningsfri og ikke har møter på jobb. Da kan vi fint ta en uplanlagt akedag, overnatting i skogen eller annet gøy. Mine barn har nok mer fri enn de fleste, selv om de ikke har 8-9 uker hjemme med meg om sommeren. 

Hadde jeg hatt en annen jobb, med bare fem ferieuker, hadde barna mine hatt ferie all min ferie også. 

Anonymkode: bcdb2...0d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei vi har aldri sendt barna i barnehagen i feriene når vi har fri selv. Da prioriterer vi tid med barna våre. De har aldri kjedet seg eller syns det er lange dager når vi har fri. Da finner vi på kjekke ting og koser oss sammen. Barna har også behov for fri. 

Anonymkode: 84133...f99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, man kan jo ikke la barna være hjemme alene mens man er på jobb, kan man?

Foreldre må jobbe, for barna er det stort sett ok å være i barnehagen. Man behøver ikke sende dem dit mer enn man må av den grunn.

Temaet var jo om man sender barna i barnehagen når man har fri selv… feks i påsken. 

Anonymkode: 84133...f99

AnonymBruker
Skrevet

Nei, mannen min er lærer. De er 4 og 6 år. Han har de alltid hjemme når han har ferie. Han tar de med på stranden, aker, biblioteket, hjemmedag osv. Men de sover som regel til 08 i ferier og trives hjemme med pappa. Jeg har fem uker ferie som jeg alltid tar ut utenom fellesferien på sommeren. Mye mindre kø på hunderfossen osv. Men jeg har en venninne med tvillinger på to år, jeg skjønner godt hun leverer de noen timer på dagen selvom hun har ferie. Det første året med de var et helvete, tror ikke hun har kommet seg enda. 

Anonymkode: 6e8f3...007

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hele tiden? Altså, hvorfor sende hver eneste dag i påsken? Hva med en mellomting? 

Hver eneste dag? Er snakk om to dager, og en tredje dag hvor bhg stenger 12. 

mine skal også i bhg man og tirs. Og jeg ha fri! Og det med god samvittighet

Anonymkode: 50c72...65d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er verken hele tiden eller hver dag i påsken. Det er mandag-onsdag. Onsdag stenger vel barnehager kl 12 også. Så de har jo fri med foreldrene torsdag-mandag. Så jeg synes det er en mellomting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...