Gå til innhold

Tips for å komme seg over «dørstokkmila» og gå på treningssenter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med å komme meg på trening. Tenker ofte at «i dag skal jeg trene» eller «jeg bør prøve å få til 3 økter denne uka», men svært ofte blir jeg bare sittende å scrolle på mobilen og hale ut tida i stedet, og så blir det ingen treningsøkt. Skulle f.eks. trene i går, men da var jeg «for sliten» etter jobb, og ble sittende i sofan mens tida gikk. Så skulle jeg trene i dag, men jeg kom meg aldri ut og nå er kl 21:45, og jeg tør ikke å gå på det ubemannede treningssenteret så sent.

Jeg har kjøpt noen pt-timer og gått på dem. Fikk mange gode teknikktips og et program å følge, så det er ikke det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre når jeg kommer dit.

Jeg misliker fysisk aktivitet og synes det er vondt. Jeg føler meg utilpass, stygg og klein på treningssenteret. Jeg misliker å gjøre ting jeg ikke mestrer alene. 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme over denne psykiske kneiken og komme meg til treningssenteret?

-kvinne 29, lettere overvektig

Anonymkode: 41eb7...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Få fingeren ut av rumpa? 

Hva forventer du av svar, en selvhjelpsbok om å komme seg på gymen? 

Anonymkode: 56607...0b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sliter veldig med å komme meg på trening. Tenker ofte at «i dag skal jeg trene» eller «jeg bør prøve å få til 3 økter denne uka», men svært ofte blir jeg bare sittende å scrolle på mobilen og hale ut tida i stedet, og så blir det ingen treningsøkt. Skulle f.eks. trene i går, men da var jeg «for sliten» etter jobb, og ble sittende i sofan mens tida gikk. Så skulle jeg trene i dag, men jeg kom meg aldri ut og nå er kl 21:45, og jeg tør ikke å gå på det ubemannede treningssenteret så sent.

Jeg har kjøpt noen pt-timer og gått på dem. Fikk mange gode teknikktips og et program å følge, så det er ikke det at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre når jeg kommer dit.

Jeg misliker fysisk aktivitet og synes det er vondt. Jeg føler meg utilpass, stygg og klein på treningssenteret. Jeg misliker å gjøre ting jeg ikke mestrer alene. 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme over denne psykiske kneiken og komme meg til treningssenteret?

-kvinne 29, lettere overvektig

Det beste er å gjøre unna treningsøkten tidlig på dagen. Da er du ferdig med den

Anonymkode: 4bd04...ca0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å planlegge hvilke 3 dager jeg skal trene. F.eks tirsdag, torsdag og søndag. Så lager jeg dobbel middag dagen før trening, sånn at jeg kan varme opp middag etter trening. Vasker også håret etter trening. Dersom jeg dropper trening «ødelegger» det denne planen, og da er det mye høyere terskel for å droppe trening. Evt lag en avtale sammen med en venn.

Anonymkode: 9dcc7...eea

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å komme seg på gymmen er jo ikke akkurat en bragd. Det at du ender opp med å sitte og scrolle istedet er jo adferd som er årsaken til at du er i det uføret du er i. Du bør forsøke å gjøre noe med både scrollingen og det å ha gjennomføringsevne nok til å komme deg ut av bopelen din. 

Du trenger ikke hjelp til å komme deg på trening, men hjelp til å endre et usunt adferdsmønster.

Anonymkode: 49fc3...893

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Få fingeren ut av rumpa? 

Hva forventer du av svar, en selvhjelpsbok om å komme seg på gymen? 

Anonymkode: 56607...0b9

Dette er jo et problem som jeg har inntrykk av at mange har, så ja, forventer teknikker eller tips fra folk som har slitt med det samme og kommet seg over det?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skriv opp en realistisk plan på søndagen. F.eks tirsdag kl 18 og torsdag kl 18 skal du trene. Ikke tenk eller føl om du har lyst, bare hold deg til planen. Få det inn som en vane. Heller start med 2 økter i uken og øk til 3 når du har fått rutine på de to første 

Anonymkode: 53fa5...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta på deg treningstøyet med én gang. Så kan du gjerne scrolle litt hvis du må, men så må du dra på senteret. Det er liksom verre å droppe trening om jeg må ta av treningstøyet uten å ha trent  😛

Anonymkode: 0a861...dc2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du velger jo selv. Jeg trener 10-12 ganger i uka, selv med tre små barn og full jobb. Til/fra jobb er jo der jeg stort sett har sjansen. Høres ut som om du har vondt i viljen, TS.

Anonymkode: 1a77c...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skift til treningstøy.

Ta prework out, full dose.

Og så tenk at du bare skal ta to økter. F eks bare triceps og biceps. Ofte kommer du igang når du først er på senteret.

Og evt ta bilde av deg selv i bikini, og ha det som screensaver 😛

Anonymkode: 3bfa2...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. skriv opp i kalenderen hvilke dager du skal trene den uka. 

2. tren tidlig før jobb/studier. Gjør klart alt du trenger dagen i forveien. Ikke tillat slumring. 

liker å trene tidlig for da rekker jeg ikke å tenke på at noe annet alternativ. Også føler man seg så SYKT fresh, bra og effektiv etterpå😄

hjelper også veldig å tenke på den følelsen man har etter trening, fremfor selve økten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du velger jo selv. Jeg trener 10-12 ganger i uka, selv med tre små barn og full jobb. Til/fra jobb er jo der jeg stort sett har sjansen. Høres ut som om du har vondt i viljen, TS.

Ja, det har jeg. Prøver å finne tips for å gjøre det mindre vondt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva og hvor lenge trener du pr økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du mulighet til å trene før jobb eller rett etter jobb? Jeg synes det hjelper, når jeg først har kommet hjem er det vanskeligere å dra ut igjen.

Er det noen andre du kan trene sammen med?

Anonymkode: 41251...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste som nokon gong har fungert for meg er å trene med nokon andre, og avtale eit tidspunkt. Då må du berre…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du mulighet til å trene før jobb eller rett etter jobb? Jeg synes det hjelper, når jeg først har kommet hjem er det vanskeligere å dra ut igjen.

Er det noen andre du kan trene sammen med?

Anonymkode: 41251...98e

Samme her. Trener rett etter jobb, det eneste som fungerer for meg. Det er mye lettere å få trent når man fortsatt er ute av huset. 

Anonymkode: 496df...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ta på deg sko og gå ut døra, om det så bare er i hagen. Da er du over dørstokken og det er lettere å komme seg videre. Og når det kommer til klokkeslett så er det så greit å reise sent på de ubemannede sentrene, da er det få folk (de har også overvåkning så det er ikke farlig). 

Anonymkode: f21a5...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg melder meg på timer. Der må man melde seg av senest to timer før, hvis ikke får man "ikke møtt". Så tvinger jeg meg selv til å ikke melde av og når det er mindre enn to timer igjen må jeg bare møte opp i frykt for å få "ikke møtt". Man kan få x antall ikke møtt før man ikke får booke via app lenger. Og det å trene regelmessig over tid vil etterhvert gjøre dørstokkmila mindre. 

Anonymkode: c4bc2...edd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke push deg selv altfor hardt! Du kan begynne med å bare dra på treningssenteret og gå på mølla i begynnelsen. Ikke tenk at du må fullføre masse piss av øvelser og holde på i flere timer.

Bare dra dit, gå en halvtime på mølla ca tre ganger i uka i fire uker. Så kan du begynne å variere litt når du føler at dette er blitt en vane.

Du blir vant til det! Bare gå dit ofte nok så går det av seg selv etter hvert!

Anonymkode: 82492...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste som funker for meg er å enten bestemme meg for et klokkeslett/tidspunkt, eller å ha en avtale med en annen. Når klokkeslettet kommer, må jeg bare ikke kjenne etter eller spørre meg selv om jeg vil/orker. 

Har gått fra å være svært overvektig til normalvektig, så jeg skjønner veldig godt at dørstokkmila er lang. Den er helt enorm noen dager. Og jeg tror det å ikke kjenne etter, bare gjøre det, er nøkkelen. Med mindre du skulle finne en trening du synes er morsommere enn alt annet i verden da, men det har i hvert fall ikke jeg klart. 

Anonymkode: 9f432...c96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...