Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde gluten- og melkefritt i noen år pga irritabel tarm. Ble jeg invitert på taco da, tok jeg med alternativer som jeg tålte, altså skjell og soyarømme. Ikke at den rømmen ble brukt til så mye annet(den er ikke like god som kumelk-rømme), men slik er det. Ikke alle husket det, ikke alle gadd å sette seg inn i det, så det tryggeste i slike tilfeller var å ta med egne alternativ selv. 

Så vet du hva, ta nå heller med "riktig" alternativ selv da. Jeg tenker også at hvis dette med hvetemel først skal være et problem, er det sikkert like greit å bare droppe hele lefsa. Nå har jeg ikke studert innholdsfortegnelsene og sammenlignet, men jeg tviler på at det er snakk om større forskjell enn loff kontra kneipp? 

Anonymkode: 607fd...c27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en pakke grove lefser og ta med deg. Så enkelt er det faktisk. Jeg tåler ikke laktose og hvis jeg blir invitert på taco, så tar jeg med en boks laktosefri rømme uten å lage noe nummer ut av det.

Hvetelefser smaker uendelig mye bedre enn grove lefser, så det du egentlig vil er å tvinge de andre til å spise noe de ikke syntes er særlig godt for å ta hensyn til deg? siden det er problematisk å ta med seg selv og la andre spise det de liker?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De grove lefsene er jo ikke spesielt mye sunnere enn de lyse, men de lyse smaker helt klart best til taco. Man får også billige grove lefser, som da er billigere enn de dyrere hvite lefsene. Så "billig"-argumentet har ikke så mye å si her.

Taco kan dog være ganske billig, og veldig dyrt etter hva man har i. For meg som spiser stort sett vegetar, og noen ganger kyllingkjøttdeig, så var fellesmiddager med taco under studiene fryktelig mye dyrere enn jeg selv var vandt til. Gutta fikk dog veldig mye mat for pengene på slike sammenkomster, de spiste 3-4 ganger så mye som jentene 🙈Var en periode med ganske dårlig råd hvor jeg bare måtte bite tennene sammen for hvor lite rettferdig det var. Det var jo ikke slik at disse gutta spanderte så mye... og ikke lagde de maten heller.

Etter studiene, og pga korona, så er det sjeldent at vi er så mange, og da er det som regel verten som står for middagen, og det går litt på rundgang. Taco gidder jeg sjeldent styre med, da det ikke er en enkel middag lenger. Alle skal ha så sykt mye forskjellig. Hadde aldri klart å huske på alt mulig om det ikke ble skrevet en liste fra de som trengte noe spesielt. 

Anonymkode: c1697...723

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TLR skrev (12 timer siden):

Hva med vegetar deig. Godt alternativ til kjøtt

Til taco ønsker jeg kjøtt. Så ikke noe alternativ for meg. 

Anonymkode: 63228...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha bodd flere år utenfor El Paso kan jeg fortelle de som er opptatt av at det må være "ordentlig", at det er jaggu lite som er ordentlig taco ved det som spises mangt en fredag i de mange norske hjem. Det er særlig lite avgjørende om en lefse er hvit eller grå.

Synes det er å heve seg over andre når man bestemmer seg for at man selv spiser så mye bedre mat enn vennene sine. Det har lite for seg å gå med nesa hevet på den måten.

Anonymkode: 084e5...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter å ha bodd flere år utenfor El Paso kan jeg fortelle de som er opptatt av at det må være "ordentlig", at det er jaggu lite som er ordentlig taco ved det som spises mangt en fredag i de mange norske hjem. Det er særlig lite avgjørende om en lefse er hvit eller grå.

Synes det er å heve seg over andre når man bestemmer seg for at man selv spiser så mye bedre mat enn vennene sine. Det har lite for seg å gå med nesa hevet på den måten.

Det er vel ingen av oss som har diskutert autentisk, ordentlig, taco? 

Bare om vi liker eller ikke liker lys lefse 😅

Skal jeg lage noe godt lager jeg en skikkelig barbacoa med langtidsbraisert kjøtt. Eventuelt carne asada, med kjøtt som er marinert i timer. 

Men er ikke så fin på det at jeg føler for å brette ut om det hver gang man diskuterer "taco" her inne. 

Anonymkode: 63228...f62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg må selv unngå gluten, og det er ikke verre enn å kjøpe shell eller glutenfritt :) er jo ikke noe stress? De fleste forstår, men har de ikke allergier/intoleranse selv skjønner jeg de glemmer det...

Anonymkode: 7e13b...298

Det samme tenkte jeg og. Jeg har cøliaki og bruker bare taco trays og en sjelden gang glutenfri lefser.

Null stress 

AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂😂😂

OK, så overreagerer jeg kanskje litt, men dette er kilde til frustrasjon. Jeg får ofte høre at jeg er sunn, men jeg liker ordentlig mat. Vet også at sunn og dyr ikke trenger å bety det samme. Matvarer som egg, fisk og fryste grønnsaker kan være first price, men noen ting må kvalitet til, for eksempel ketchup, brød og lefse. Det toppet seg da en venninne ville lage pannekaker av toro, altså seriøst.. Da takket jeg nei til måltidet, så vi endte opp med noe annet. Ts    

Anonymkode: eb003...72d

Du vet at Toro-poser inneholder akkurat det samme som man vanligvis har i pannekaker…? 

Anonymkode: 39fc4...62f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg spiser ikke lefser til taco, men nachochips. De er av mais. prøv det!

Anonymkode: acb2c...8fe

Finnes lefser av mais

AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂😂😂

OK, så overreagerer jeg kanskje litt, men dette er kilde til frustrasjon. Jeg får ofte høre at jeg er sunn, men jeg liker ordentlig mat. Vet også at sunn og dyr ikke trenger å bety det samme. Matvarer som egg, fisk og fryste grønnsaker kan være first price, men noen ting må kvalitet til, for eksempel ketchup, brød og lefse. Det toppet seg da en venninne ville lage pannekaker av toro, altså seriøst.. Da takket jeg nei til måltidet, så vi endte opp med noe annet. Ts    

Frys lefsene hvis det er sånn at du mener du får for mye til overs. 

Pannekaker fra toro er det samme som hjemmelaget. Inneholder det samme 🤦‍♀️ Sorry altså. Du er bare sær. 

Anonymkode: 30d5f...cb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med egne, ser virkelig ikke problemet her.

Anonymkode: 31535...a45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva har dette med HI å gjøre? Ts tåler dårlig de lyse lefsene.

Anonymkode: 31535...a45

AnonymBruker
Skrevet

Om du faktisk kan spise lefse syns jeg ikke du har noe å klage på. Jeg kan ikke spise lefse uten å få vondt så jeg dropper lefse til taco. Null stress.

Anonymkode: 331fc...2bb

AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂😂😂

Hvis du liker sunn mat, så bare dropp hele lefsen. Bruk salatblader. 👌🏼 kjempegodt og sunt 

Anonymkode: a6073...6c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oi her var det engasjement. Jeg har kjøpt lefse selv innimellom, men da må middagen bli noe lefserelatert de neste dagene. Er glad i laks, så det går fint. Problemet er at jeg ikke spiser en hel pakke på en gang så det må i fryseren. Lefse i fryser frister ikke neste gang. Klager ikke da, så jeg pleier å gjøre dette. Jeg må ikke ha mango, avocado og ananas i fryseren, men ordentlig mais er minimum. Ts

Så den eneste løsningen du forventer er egentlig at de skal kjøpe grove lefser slik at du (som er den eneste som ønsker grove) skal slippe å sløse penger på det? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg sammen ditt snøflak.

Anonymkode: 431e6...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig stress. Det må være utmattende for deg dette. 

Anonymkode: b68c9...c93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Opplever du dette som ett stort problem? Jeg har barn med cøliaki som ikke er så gammel enda. De tankene der skremmer meg og jeg er redd for hvordan barnet mitt skal ha det i møte med lignende matsituasjoner opp igjennom. Hva er det som gjør at du tenker at det er ett problem om du kjøper andre lomper enn resten? 

Anonymkode: 9d69d...78c

Jeg har en kompis med cøliaki og en annen med glutenintoleranse i "gjengen vår". Når vi drar på hytteturer eller skal spise middager sammen så spleiser hele gjengen på fellesingrediensene mens kun de to betaler for glutenfritt og vi andre betaler for ting med gluten. Det er altså helt problemfritt. Her er det bare TS som gjør seg vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts, når du har "allergi", må du jo sørge for å handle inn "allergivennlige" varer selv. Enten det eller spise noe annet til, f.eks. nachos eller salat. Jeg synes du sutrer, pass på så ikke de andre blir veldig irriterte over sytingen din.

Anonymkode: d6fb2...502

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Opplever du dette som ett stort problem? Jeg har barn med cøliaki som ikke er så gammel enda. De tankene der skremmer meg og jeg er redd for hvordan barnet mitt skal ha det i møte med lignende matsituasjoner opp igjennom. Hva er det som gjør at du tenker at det er ett problem om du kjøper andre lomper enn resten? 

Anonymkode: 9d69d...78c

Det er ikke noe stort problem. Tror faktisk det er et større problem for sånne som ts som tåler litt, enn for de som virkelig ikke tåler.

De som ikke tåler er veldig enkle, det bare er sånn og ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 331fc...2bb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...