AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #21 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan jo også dreie seg om at de rett og slett ikke liker grov lefse/liker bedre at den er lys? Hadde jeg hatt "behov" som skilte seg fra resten, så hadde jeg selvsagt ordnet det selv. Det kunne aldri i livet falt meg inn å kreve/mase/"minne på" at jeg gjerne vil ha noe annet enn resten liker, det hadde jeg følt både frekt og påtrengende. Anonymkode: 084e5...a1b Joda, men da regner jeg med at de ville ha sagt ifra hvis de ikke ville kjøpe grove lefser. Er dårlig å si man skal gjøre noe og så bare glemme. Sier de nei, slutt å være så spesiell, så får man godta det eller kjøpe eget, som du sier. Anonymkode: 7aa3b...4eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #22 Skrevet 24. mars 2022 Jeg er selv glad i å gå for det billigste så lenge det er godt, men jeg har for eksempel funnet ut at billigmais på kiwi er mye bedre enn billigmais på coop. I tillegg synes jeg det er mye bedre med lyse lefser enn grove. Men det hender jeg blir servert andre ting jeg ikke er så glad i. Jeg tenker stort sett at hvis ikke jeg handler eller lager mat har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, men jeg kan gjerne foreslå å handle hvis det er noe spesielt jeg ønsker. Hvis du handler kan du kjøpe én pakke grove lefser og resten lyse, og ikke velge de dyreste tingene, men de beste. Da ønsker de kanskje at du kan få handle oftere. Eller du kan bare spe på med lit skjell eller natchos Anonymkode: cfdcb...2f5 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #23 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi her var det engasjement. Jeg har kjøpt lefse selv innimellom, men da må middagen bli noe lefserelatert de neste dagene. Er glad i laks, så det går fint. Problemet er at jeg ikke spiser en hel pakke på en gang så det må i fryseren. Lefse i fryser frister ikke neste gang. Klager ikke da, så jeg pleier å gjøre dette. Jeg må ikke ha mango, avocado og ananas i fryseren, men ordentlig mais er minimum. Ts Anonymkode: eb003...72d Lefser holder seg i mange uker om du lukker posen. Anonymkode: 359ca...eec 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #25 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, forskjellen på å velge billigste løsning og fancy er ganske stor på taco. Bare karbonadekjøttdeig, fullkornslefse og advocado kan fort være 90kr dyrere enn å velge kun vanlig kjøttdeig og hvetelefse… Anonymkode: 48db4...3b3 Jeg er vegetarianer så maten min er veldig villig. Derfor er det irriterende når tilbehøret blir så som så. Ts Anonymkode: eb003...72d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #26 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi her var det engasjement. Jeg har kjøpt lefse selv innimellom, men da må middagen bli noe lefserelatert de neste dagene. Er glad i laks, så det går fint. Problemet er at jeg ikke spiser en hel pakke på en gang så det må i fryseren. Lefse i fryser frister ikke neste gang. Klager ikke da, så jeg pleier å gjøre dette. Jeg må ikke ha mango, avocado og ananas i fryseren, men ordentlig mais er minimum. Ts Anonymkode: eb003...72d Du kan jo spise lefse til froksost, lunsj og kveldsmat… Brukt lefse som pizzabunn, i toastjern/vaffeljern, i stekepanna, osv. Anonymkode: a6073...6c6 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #27 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dette kunne jeg lagt under vennskapsforumet, men jeg synes den passer også her. Hva gjør du hvis du skal spise taco med andre som går for billigere produkter/ren hvete? Når jeg er på butikken med venner eller noen av dem handler på vegne av resten, blir det alltid valgt den lyseste tacolefsen. Selv har jeg fått beskjed av legen om å ikke spise dette (ikke cøliaki, men av større mengder blir jeg dårlig). Jeg vil helst slippe å være den sære, selv om jeg vet at folk er forståelsesfulle. Jeg er jo åpen med de, men det glemmes, så jeg må alltid minne de på det.. Kostnad er ingen problem, billig kan være like bra, men også her synes jeg det er uting å bevisst gå for det billigste hver gang. Vi er unge med noenlunde lik økonomi. Som regel spiser jeg det som kjøpes inn, jeg handler hvis jeg har mulighet. Bare passer på at jeg spiser lite hvetemel samme dagen så går det bra. Det er slitsomt å omtrent være den eneste som liker mat av kvalitet. På andre områder bruker jeg ikke penger, så det handler om prioritering. Anonymkode: eb003...72d Kjøp selv, spis tortillachips istedet eller sånne tacoskjell (10 kr for en pose tortillachips first price) Eller spis tacosalat og kutt ut hvetemelet. Egentlig når jeg tenker meg om gjør du ting litt vanskelig ? Anonymkode: 67f22...8da 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #28 Skrevet 24. mars 2022 Hva slags lefse kjøper du, Ts? Anonymkode: 1ee71...c8f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #29 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Oi her var det engasjement. Jeg har kjøpt lefse selv innimellom, men da må middagen bli noe lefserelatert de neste dagene. Er glad i laks, så det går fint. Problemet er at jeg ikke spiser en hel pakke på en gang så det må i fryseren. Lefse i fryser frister ikke neste gang. Klager ikke da, så jeg pleier å gjøre dette. Jeg må ikke ha mango, avocado og ananas i fryseren, men ordentlig mais er minimum. Ts Anonymkode: eb003...72d Hæ? Hva er dette for en innstilling? Må være verdens dårligste unnskyldning. Vi er en familie med altfor stort forbruk på mat, men også vi fryser ned lefser som vi ikke bruker fra pakken. Det smaker helt identisk som nye lefser når det tines, og det varmes jo i tillegg. Anonymkode: 11ba5...d81 13 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #30 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dette kunne jeg lagt under vennskapsforumet, men jeg synes den passer også her. Hva gjør du hvis du skal spise taco med andre som går for billigere produkter/ren hvete? Når jeg er på butikken med venner eller noen av dem handler på vegne av resten, blir det alltid valgt den lyseste tacolefsen. Selv har jeg fått beskjed av legen om å ikke spise dette (ikke cøliaki, men av større mengder blir jeg dårlig). Jeg vil helst slippe å være den sære, selv om jeg vet at folk er forståelsesfulle. Jeg er jo åpen med de, men det glemmes, så jeg må alltid minne de på det.. Kostnad er ingen problem, billig kan være like bra, men også her synes jeg det er uting å bevisst gå for det billigste hver gang. Vi er unge med noenlunde lik økonomi. Som regel spiser jeg det som kjøpes inn, jeg handler hvis jeg har mulighet. Bare passer på at jeg spiser lite hvetemel samme dagen så går det bra. Det er slitsomt å omtrent være den eneste som liker mat av kvalitet. På andre områder bruker jeg ikke penger, så det handler om prioritering. Anonymkode: eb003...72d Np vet jeg ikke med dine venner, som du snakker om. Jeg vet ikke om du har tatt opp problemet med dem. Men det burde du. Når jeg inviterer gjengen på taco, sørger jeg for å ha noe for alle.m, for jeg vil at alle skal få det de liker. Til taco: Jeg spiser ikke guacamole, men det ordner jeg. Jeg spiser ikke lefser, men kjøper alltid det til de som vil ha. Jeg spiser ikke mango chuteny, men kjøper selvsagt inn det til den ene personen som ønsker det. Jeg spiser ikke rømme, men den er en standard for de fleste. Jeg spiser ikke salsa, men den går hånd i hånd med rømmen. Jeg kjøper også lactosefri rømme for noen trenger det. Jeg har glutenfritt alternativ til de som har behov for det. Min taco er mini tubes, kjøttdeig og agurk. Det er alt jeg trenger. Men jeg handler inn alt annet som hører til, for jeg ønsker at gjestene skal nyte det tacomåltidet de ønsker. Og om du har venner som også bryr seg, så vil de ikke krangle på om du ønsker at dere tar med en pakke med lefser som er bedre for ditt fordøyelsessystem.0 Anonymkode: e8d07...749 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #31 Skrevet 24. mars 2022 Det er så man nesten håper en skikkelig krise vil ramme dette landet snart … Anonymkode: 77d17...4a1 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #32 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Np vet jeg ikke med dine venner, som du snakker om. Jeg vet ikke om du har tatt opp problemet med dem. Men det burde du. Når jeg inviterer gjengen på taco, sørger jeg for å ha noe for alle.m, for jeg vil at alle skal få det de liker. Til taco: Jeg spiser ikke guacamole, men det ordner jeg. Jeg spiser ikke lefser, men kjøper alltid det til de som vil ha. Jeg spiser ikke mango chuteny, men kjøper selvsagt inn det til den ene personen som ønsker det. Jeg spiser ikke rømme, men den er en standard for de fleste. Jeg spiser ikke salsa, men den går hånd i hånd med rømmen. Jeg kjøper også lactosefri rømme for noen trenger det. Jeg har glutenfritt alternativ til de som har behov for det. Min taco er mini tubes, kjøttdeig og agurk. Det er alt jeg trenger. Men jeg handler inn alt annet som hører til, for jeg ønsker at gjestene skal nyte det tacomåltidet de ønsker. Og om du har venner som også bryr seg, så vil de ikke krangle på om du ønsker at dere tar med en pakke med lefser som er bedre for ditt fordøyelsessystem.0 Anonymkode: e8d07...749 Hahah når jeg leste nedover lurte jeg på hvorfor du egentlig ber inn til taco bår du egentlig ikke liker taco 🤣 Helt enig i det du sier nå som jeg er voksen og tjener penger. Nå ber vi jo hverandre på mat. Som student var ting annerledes, da måtte jeg spare inn der det gikk og slike spleiselag ble ofte veldig dyrt. Og jeg spiste gjerne «taco» i billig skjell , med billig kjøttdeig, mais og rømme. Anonymkode: 67f22...8da 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #33 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vel, forskjellen på å velge billigste løsning og fancy er ganske stor på taco. Bare karbonadekjøttdeig, fullkornslefse og advocado kan fort være 90kr dyrere enn å velge kun vanlig kjøttdeig og hvetelefse… Anonymkode: 48db4...3b3 Advocado? Anonymkode: c1ca5...fee 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #34 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hahah når jeg leste nedover lurte jeg på hvorfor du egentlig ber inn til taco bår du egentlig ikke liker taco 🤣 Helt enig i det du sier nå som jeg er voksen og tjener penger. Nå ber vi jo hverandre på mat. Som student var ting annerledes, da måtte jeg spare inn der det gikk og slike spleiselag ble ofte veldig dyrt. Og jeg spiste gjerne «taco» i billig skjell , med billig kjøttdeig, mais og rømme. Anonymkode: 67f22...8da Jeg liker smaken av tacokrydder, kjøtt, agurk og taco shell (i tube form). Veldig god kombinasjon 👌🏻 Enkle smaker. Liker ikke når det blir for mye, og jeg ikke nesten vet hva det er jeg spiser 😅 Men selv når jeg var student og vi spleiset, var jeg alltid med på å betale for de vanlige tingene man har med til taco, selv om jeg spiste minimalt av det. Det har alltid vært den jeg har vært. Jeg ønsker alle alt godt. Anonymkode: e8d07...749
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #35 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så man nesten håper en skikkelig krise vil ramme dette landet snart … Anonymkode: 77d17...4a1 😂😂😂😂😂 OK, så overreagerer jeg kanskje litt, men dette er kilde til frustrasjon. Jeg får ofte høre at jeg er sunn, men jeg liker ordentlig mat. Vet også at sunn og dyr ikke trenger å bety det samme. Matvarer som egg, fisk og fryste grønnsaker kan være first price, men noen ting må kvalitet til, for eksempel ketchup, brød og lefse. Det toppet seg da en venninne ville lage pannekaker av toro, altså seriøst.. Da takket jeg nei til måltidet, så vi endte opp med noe annet. Ts Anonymkode: eb003...72d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #36 Skrevet 24. mars 2022 For et sykt priviligert ilandsproblem. Du får invitere inn til middag selv da, da styrer du ingrediensene. (Litt grovere kjøpelefserver ikke bedre for magen enn vanlige). Anonymkode: fe61d...582 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #37 Skrevet 24. mars 2022 Best å spise alene hvis man er så sær. Anonymkode: e1f2c...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #38 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi her var det engasjement. Jeg har kjøpt lefse selv innimellom, men da må middagen bli noe lefserelatert de neste dagene. Er glad i laks, så det går fint. Problemet er at jeg ikke spiser en hel pakke på en gang så det må i fryseren. Lefse i fryser frister ikke neste gang. Klager ikke da, så jeg pleier å gjøre dette. Jeg må ikke ha mango, avocado og ananas i fryseren, men ordentlig mais er minimum. Ts Anonymkode: eb003...72d Så alle de andre må tilpasse seg deg fordi fryste lefser ikke frister? Og mais er mais Anonymkode: ae4d5...bac 5
Gjest Albbas Skrevet 24. mars 2022 #39 Skrevet 24. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Vel, forskjellen på å velge billigste løsning og fancy er ganske stor på taco. Bare karbonadekjøttdeig, fullkornslefse og advocado kan fort være 90kr dyrere enn å velge kun vanlig kjøttdeig og hvetelefse… Anonymkode: 48db4...3b3 3 hours ago, AnonymBruker said: 😂😂😂😂😂 OK, så overreagerer jeg kanskje litt, men dette er kilde til frustrasjon. Jeg får ofte høre at jeg er sunn, men jeg liker ordentlig mat. Vet også at sunn og dyr ikke trenger å bety det samme. Matvarer som egg, fisk og fryste grønnsaker kan være first price, men noen ting må kvalitet til, for eksempel ketchup, brød og lefse. Det toppet seg da en venninne ville lage pannekaker av toro, altså seriøst.. Da takket jeg nei til måltidet, så vi endte opp med noe annet. Ts Anonymkode: eb003...72d Men altså, fullkornslefser er jo ikke mer kvalitet enn hvetelefser? Næringsmessig bittelitt bedre, men når man spiser taco med masse variert fyll har det egentlig minimalt å si. Smaksmessig er hvetetortillaen bedre, og insisterer du på kvalitet får du gå for hjemmelaget maistortilla.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #40 Skrevet 24. mars 2022 Opplever du dette som ett stort problem? Jeg har barn med cøliaki som ikke er så gammel enda. De tankene der skremmer meg og jeg er redd for hvordan barnet mitt skal ha det i møte med lignende matsituasjoner opp igjennom. Hva er det som gjør at du tenker at det er ett problem om du kjøper andre lomper enn resten? Anonymkode: 9d69d...78c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå