Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaget potetstappe og brun saus


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har noen en detaljert oppskrift til meg på hjemmelaget potetstappe og en på vanlig brun saus så hadde jeg blitt velidg takknemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetmos: Her finnes mange varianter. For en helt enkel potetmos koker jeg poteter (ca 1 kg for fire personer) og moser sammen med smør (et par skjeer), varm melk (til passe konsistens), salt, pepper og muskat. Noen foretrekker fløte framfor melk, jeg synes det blir for dominerende smak, det skal jo smake potet. Du kan også koke pastinakk, sellerirot, gulrot, søtpotet e.l. sammen med potetene for en annen variant, og hele skrelte hvitløksfedd er også godt i. Da får de en mild smak etter kokingen. En eggeplomme eller to, evt hele egg, gir luftig mos. Personlig bruker jeg dette kun når potetmosen skal gratineres i ovnen etterpå, enten alene eller som en del av f.eks. cottage pie, fiskegrateng e.l.

Brun saus:Smelter ca 3 ss smør og rører inn 3 ss hvetemel. Så steker jeg dette, mens jeg rører, til blandingen blir brun. Så sper jeg med ca ½ liter oksekraft/buljong. Har i salt og pepper. Du kan evt ha i litt soyasaus eller sukkerkulør for en mørkere farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...