Gå til innhold

Folk som kjører farlig i bratt tunnel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjører daglig gjennom en bratt og lang undersjøisk tunnel, og alt for ofte ligger jeg bak en eller annen tulling som holder inne bremsa HELE VEIEN ned til bunnen. Det er livsfarlig og kan lett føre til overoppheting av bremsene, som i verste fall kan føre til ulykke/bilbrann. Regner med det er litt eldre folk som aldri har fått opplæring i kjøring i sånn tunnel (den var ferdigstilt for rundt ti år siden) som er synderne, men egentlig så burde det jo si seg selv at man ikke kjører sånn. Ser ikke at det er fokus på dette noen steder i det hele tatt, men jeg synes ærlig talt at det burde kjøres en eller annen kampanje på det, for følgene av bilbrann i en dyp undersjøisk tunnel kan være absolutt katastrofale. Er dette noe man kan kontakte vegvesenet om? Finnes det andre aktører det kan være verdt å kontakte?

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjører daglig gjennom en bratt og lang undersjøisk tunnel, og alt for ofte ligger jeg bak en eller annen tulling som holder inne bremsa HELE VEIEN ned til bunnen. Det er livsfarlig og kan lett føre til overoppheting av bremsene, som i verste fall kan føre til ulykke/bilbrann. Regner med det er litt eldre folk som aldri har fått opplæring i kjøring i sånn tunnel (den var ferdigstilt for rundt ti år siden) som er synderne, men egentlig så burde det jo si seg selv at man ikke kjører sånn. Ser ikke at det er fokus på dette noen steder i det hele tatt, men jeg synes ærlig talt at det burde kjøres en eller annen kampanje på det, for følgene av bilbrann i en dyp undersjøisk tunnel kan være absolutt katastrofale. Er dette noe man kan kontakte vegvesenet om? Finnes det andre aktører det kan være verdt å kontakte?

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Dette er en naturlig konsekvens av at man i så stor grad har gått over til automatgear.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Dette er en naturlig konsekvens av at man i så stor grad har gått over til automatgear.

Det er både eldre og nyere biler dette gjelder. Uansett ikke noe problem å låse en automatkasse i gir, det kunne man til og med på samboeren min sin gamle BMW fra 2000. Og om man mot formodning IKKE kan låse automatkassen i gir, er det uansett mulig å kjøre sånn man skal kjøre: bremse ned til 70, la bilen trille til man når 90 og gjenta helt til man kommer til bunnen.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De undersjøiske tunnelene jeg har kjørt, har gått rett frem. Det er da ingen svinger man må bremse ned i for ikke å kjøre av veien, og farten vil jo gå ned når oppoverbakken starter. 

Anonymkode: 50b3b...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er både eldre og nyere biler dette gjelder. Uansett ikke noe problem å låse en automatkasse i gir, det kunne man til og med på samboeren min sin gamle BMW fra 2000. Og om man mot formodning IKKE kan låse automatkassen i gir, er det uansett mulig å kjøre sånn man skal kjøre: bremse ned til 70, la bilen trille til man når 90 og gjenta helt til man kommer til bunnen.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

At man kan låse kasden i lavere gear betyr ikke at ert er det samme som at førere tenker over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De undersjøiske tunnelene jeg har kjørt, har gått rett frem. Det er da ingen svinger man må bremse ned i for ikke å kjøre av veien, og farten vil jo gå ned når oppoverbakken starter. 

Anonymkode: 50b3b...e72

Jeg snakker jo selvsagt om en spesifikk tunnel... den går rett ned og rett opp, og har gjennomsnittsmåling sånn at man må holde 80, derfor ligger folk på bremsa hele nedoverbakken for å ligge nøyaktig på 80. Les hovedinnlegget før du kommenterer neste gang.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

At man kan låse kasden i lavere gear betyr ikke at ert er det samme som at førere tenker over dette.

Nei, men det finnes ingen unnskyldning for å ikke være klar over det.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det finnes ingen unnskyldning for å ikke være klar over det.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Det gjør det da vitterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Det gjør det da vitterlig.

Som hva da? Om man mangler så vesentlig kunnskap om kjøretøyet man kjører, bør man ikke få lov å kjøre det.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er både eldre og nyere biler dette gjelder. Uansett ikke noe problem å låse en automatkasse i gir, det kunne man til og med på samboeren min sin gamle BMW fra 2000. Og om man mot formodning IKKE kan låse automatkassen i gir, er det uansett mulig å kjøre sånn man skal kjøre: bremse ned til 70, la bilen trille til man når 90 og gjenta helt til man kommer til bunnen.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Jeg setter min på regen.

Anonymkode: 13dfe...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som hva da? Om man mangler så vesentlig kunnskap om kjøretøyet man kjører, bør man ikke få lov å kjøre det.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Som det at f.eks man ikke vet om dette. Det er selvsagt lett å tro at automatgear faktisk er automatgear om i gen forteller en dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Som det at f.eks man ikke vet om dette. Det er selvsagt lett å tro at automatgear faktisk er automatgear om i gen forteller en dette.

Man har jaggu et ansvar for å gjøre litt research selv, tror du at du slipper unna med å si at ingen har fortalt deg ditten og datten om du stryker på en oppkjøring, for eksempel? UANSETT så er dette et lite stykke forbi det emnet handler om, les spørsmålet nederst i HI.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har jaggu et ansvar for å gjøre litt research selv, tror du at du slipper unna med å si at ingen har fortalt deg ditten og datten om du stryker på en oppkjøring, for eksempel? UANSETT så er dette et lite stykke forbi det emnet handler om, les spørsmålet nederst i HI.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Din påstand var at det ikke fantes noen unnskyldninger. Slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Står det ikke et skilt om "low gear" før disse tunnelene? 

Anonymkode: 4c369...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Din påstand var at det ikke fantes noen unnskyldninger. Slik er det ikke.

Jo 😂 eksempelet du kom med var i hvert fall av svakeste sort.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står det ikke et skilt om "low gear" før disse tunnelene? 

Anonymkode: 4c369...042

Nei, det burde det nok gjort. Hjelper lite om folk uansett holder inne bremsa hele veien ned for å ligge nøyaktig på 80, da.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er både eldre og nyere biler dette gjelder. Uansett ikke noe problem å låse en automatkasse i gir, det kunne man til og med på samboeren min sin gamle BMW fra 2000. Og om man mot formodning IKKE kan låse automatkassen i gir, er det uansett mulig å kjøre sånn man skal kjøre: bremse ned til 70, la bilen trille til man når 90 og gjenta helt til man kommer til bunnen.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Jeg kan låse min automatbil på ca. andre gir - det er ikke aktuelt å kjøre en normal bred og rett vei i andre gir.

Da er det bedre å sette på cruisecontrollen på 80 km/t.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo 😂 eksempelet du kom med var i hvert fall av svakeste sort.

Nei, det burde det nok gjort. Hjelper lite om folk uansett holder inne bremsa hele veien ned for å ligge nøyaktig på 80, da.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

At du fornekter virkeligheten betyr ingenting.

Det er n nok også en del av disse som kjører på CC, som bremser for dem.

Endret av PetterKanin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er både eldre og nyere biler dette gjelder. Uansett ikke noe problem å låse en automatkasse i gir, det kunne man til og med på samboeren min sin gamle BMW fra 2000. Og om man mot formodning IKKE kan låse automatkassen i gir, er det uansett mulig å kjøre sånn man skal kjøre: bremse ned til 70, la bilen trille til man når 90 og gjenta helt til man kommer til bunnen.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Hvordan låser man en automatkasse i et spesifikt gir når man kjører? Det hsr keg ikke hørt om før, hverken fra kjøreskole eller da jeg kjøpte meg automat i fjor etter å ha kjørt med manuell de siste 12 årene. 

Og jeg er helt ærlig interessert i å vite det, siden slik kunnskap kan være nyttig. Bilen min har et såkalt B gir, men bilen bremser ikke akkurat på giret likevel. Jeg savner det manuelle giret mitt. Hadde mye bedre kontroll over bilen enn jeg opplever med automat. 

Anonymkode: a69e3...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan låser man en automatkasse i et spesifikt gir når man kjører? Det hsr keg ikke hørt om før, hverken fra kjøreskole eller da jeg kjøpte meg automat i fjor etter å ha kjørt med manuell de siste 12 årene. 

Og jeg er helt ærlig interessert i å vite det, siden slik kunnskap kan være nyttig. Bilen min har et såkalt B gir, men bilen bremser ikke akkurat på giret likevel. Jeg savner det manuelle giret mitt. Hadde mye bedre kontroll over bilen enn jeg opplever med automat. 

Anonymkode: a69e3...184

Det varierer vel fra bil til bil, kanskje du finner noe i instruksjonsboka til bilen? Hvis ikke finner du sikkert noe på google eller youtube :)

Anonymkode: 9d4a8...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym Bruker0 skrev (1 time siden):

Jeg kan låse min automatbil på ca. andre gir - det er ikke aktuelt å kjøre en normal bred og rett vei i andre gir.

Da er det bedre å sette på cruisecontrollen på 80 km/t.

 

Det er slett ikke bedre det om cc ligger på bremsa hele veien ned, det er dritfarlig. Hadde du prøvd det i tunnelen jeg snakker om, stoppet i bunnen og gått ut og kjent på bremseskivene hadde du forstått. Det du kan gjøre er å bremse ned til 70, la bilen trille til 90 (evt. bremse til 60 og trille til 100 om bilen går fort opp i fart i 5/6-gir nedover), så vil du få en gjennomsnittsfart på 80, uten fare for å overopphete bremsene. Det er dette man lærer hos kjøreskolene når man tar lappen, av den grunn at det er dritfarlig å holde så lenge på bremsa i en så lang og bratt nedoverbakke, i tillegg til at det også er mye mer behagelig for sjåføren.

Anonymkode: 9d4a8...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...