Gå til innhold

Digre tørre flekker på ansikt og hals


Cassiopeia

Anbefalte innlegg

Før helga oppdaget jeg flere ganske store og røde områder i ansiktet og på halsen. Dagen etter var områdene forvandlet sinnsvakt tørre flekker, flassende og kløende. Huden min er vanligvis mer fet enn tørr, og jeg får svært sjelden allergiske reaksjoner på noe som helst, så dette er temmelig uvant for meg.

Det må jo utvilsomt ha vært noe jeg har reagert på (og tror jeg har overbehandlet huden litt i det siste m.ansiktsmasker osv), men hva kan jeg gjøre for å bekjempe dette nå?

Har gått rundt med eight hour cream i halve trynet i et par dager nå, og det har hjulpet litt, men jeg har fortsatt "øglehud" flere steder.

Noen midler som kan hjelpe, fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det KAN jo være en allergisk reaksjon. Det kan også være ddet jeg kaller sesongskiftehud. Huden reagerer på forandringer i temperaturen og luftfuktighet.

Jeg har hatt samme problem, og min oppskrift er å gjøre minst mulig med huden en periode. Bruk kun en mild rens og en lett fuktighetskrem.

Ellers kan du ta en kur med Hydrokortisonkrem 1 % som du får kjøpt reseptfritt på apotekt. Den er såpass mild at du kan bruke den i en periode uten å skade huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Less is more! Kutt alle ansiktsmasker, bruk bare mild rens (helst ikke skummende, selv om huden din er blandet eller fet), og en mild krem. På flekkene kan du prøve litt 1% hydrokortison krem. I løpet av noen få dager bør huden ha stabilisert seg. Kanskje må du bytte til en litt fetere krem i vinterhalvåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg har i perioder slitt med det samme, og anbefaler deg å følge oppskriften som er beskrevet her. Etter jeg begynte med Dermalogica har jeg (bank i bordet!) ikke hatt tørre flekker, og det er to år siden nå.

Hydrokortison skal du ikke bruke særlig lenger enn ei uke i strekk, huden blir veldig tynn og skjør av denne kremen. Men det står på pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene!

Jeg har nok definitivt overbehandlet huden med ansiktmasker og peeling i det siste, og overgangen til vinterklima har nok også gjort sitt.

Men vil denne hydrokortisonkremen gi fuktighet? For det virker som om det er det den først og fremst trenger, masse masse fukt.

Endret av Cassiopeia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hydrokortison fjerner tørre flekker/eksem, men inneholder glycerol(?), så huden vil ikkke tørke for mye ut.

Nå vet ikke jeg hvilken krem du bruker, men Skin Smoothing fra Dermalogica inneholder mye fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrokortison behandler flekken, fuktighet må du tilføre i tillegg. Og hold Eight Hour-kremen borte fra huden. Den er ren vaselin (samme basis), og gir ingenting til huden. Da er balmene til Decleor bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..okei, bort med eight hour cream. De vanlige fuktighetskremene mine er vannbaserte, lette fuktkremer som er mer beregnet på fet hud, siden huden min vanligvis heller mot det. Så de tror jeg bare jeg skal holde meg unna.

Hva med noen fete kremer fra apoteket, noe a la decubal (eller hva det nå heter)? Tror dere det vil funke? Trenger noe rimeligere enn decleor, som jeg kan skaffe i morgen (altså ikke noe jeg må bestille på nett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en fet krem som rimelig, kan jeg anbefale Rosekrem fra Dr. Hausckha. Inneholder ingen mineraloljer og bare biodynamiske ingredisenser.

Rosekremen roer ned huden og jeg har ikke hørt om noen som har fått noen allergiske reaksjoner på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips, jenter! I desperasjon i går forsøkte jeg å smøre inn med yndlingsleppepomaden min, averon fra weleda, og det funket utmerket! Når jeg våknet i morges var de tørre flekkene mye bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...