AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Hvordan er deres mødre eller svigermødre på 59? Jeg har en svigermor som virkelig ikke orker være bestemor. Hun jobber fulltid. Hun orker bare se oss til korte besøk , helst hos seg selv. Hun vil helst ikke ha så mye med barna å gjøre, og ser tydelig at hun snakker og omgås dem av litt plikt. Etter kort tid ber hun dem slutte å mase om avviser dem. Vårt eldste barn har begynt å gå på rommet etter kort tid sammen med bestemor. For eksempel når vårt minste barn på fire spør om bestemor vil spille. Bestemor vil heller snakke med oss voksne, og klarer ikke følge med i spillet. Barnet vårt sier "bestemor ,bestemor, det er din tur bestemor!", og bestemor glemmer det etter hver omgang. Bestemor roper: "ikke mas!". Kjenner det gjør vondt. Vi sees kanskje engang i mnd, bor i samme by. Maks to timer. Bestemoren sier hun selv er gammel og beskriver det som "ting i kroppen er ikke som før. Jeg er ikke ung lenger". Eneste hun er god på er å kjøpe godteri og gi barna. Anonymkode: 53ec1...de7 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Ikke alle orker små barn. Mine svigerforeldre er sånn. De har lite interesse av barnebarna. Når vi ser dem (sjelden siden de bor på andre kanten av landet), leker de ikke med barnebarna i det hele tatt. De orker lite bråk, og det virker som om de skulle ønske mannen kunne komme alene... Vi føler oss ikke velkommen når vi er der, og de få gangene de har kommet og besøkt oss, har de bare sittet i sofaen og ikke lekt noe. Men, det er ikke vond vilje. De er bare vare for lyd, blir fort slitne, og orker ikke sitte på gulvet og leke. De har også lyst til å prate med voksne, de har lite utbytte av å leke småbarnsleker. Dette skjønner jeg. Jeg var sånn før jeg fikk egne barn, jeg var ikke noe flink til å leke med nevøene mine i det hele tatt. Hadde null interesse eller ork til det. Det var så mye mas og lyd at jeg holdt på å bli gal. Om dere bare sees to timer i mnd, vil de gjerne prate med dere voksne? Og; ikke la barna deres mase... Når våre maser på den måten, stopper jeg dem. Og så sier jeg heller fra til besteforeldrene at om de ikke vil spille, så må de si nei. Faren min er nemlig sånn, at han blir med å spille, men så kjeder han seg og tar opp telefonen, og følger ikke med. Drittirriterende for ungene, da kan han like gjerne la være. Så jeg gjør det klart at de har lov å si nei, og det er bedre å være ærlig og si at nei, bestefar vil ikke spille nå, enn å bli med og så ikke følge med. Så kan de også foreslå ting de heller vil, som i at bestemor orker ikke sitte på gulvet, men vi kan sitte i sofaen og lese bok. Småbarn kan være utrolig slitsomme, spesielt om man ikke er vant til dem. JEG er drittsliten etter full jobb, og skjønner godt at de som ikke er "herdet" lenger ikke orker masete småbarn. Anonymkode: d31af...173 42 1 3
atropos Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Moren min på snart 65 er slik som du beskriver(utenom godteri. Hun avskyr alt som er søtt og gir ikke barnebarna kakao i påsken engang.) Hun kommer ca en gang i mnd, setter seg godt til rette i sofaen, klager høylydt over hvor sliten hun er og hvor mye hun gleder seg til å gå av med pensjon.(hun går av til sommeren) Orker ikke høre på ungene, orker ikke leke, liker ikke å spille. Synes det er kjipt at ungene liker svigerforeldrene mine bedre og mener det er fordi svigers ser barna mer. Og det er ikke så rart, for svigers; besøker oss mer og maser på at vi skal besøke dem. Tar med ungene på tur, baker/lager mat med dem, parterer jaktbytte med eldstemann. Leker med dem, spiller spill og engasjerer til formingsaktiviteter. Det er jo ikke rart at ungene liker dem mer. Men nå er begge svigerforeldrene mine pensjonister, så kanskje det er derfor de orker mer. Selv om jeg mistenker at det er litt personligheten også. Svigerfamilien min er en «gjøre-gjeng», mens min egen familie er litt mer sidrumpa. 11 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Det høres ut som om svigermor/bestemor er ærlig om sine begrensninger, og at du HI, ikke respekterer dette. svigermor sier at energien og helsen ikke er på plass lengre. Hva med ar DU også forklarer det til dine barn og ber om at de slutter å mase på henne? Foreslå en roligere aktivitet, f.eks. Her må du faktisk skjerpe deg, HI, og respektere din svigermor sin skrantende helse og manglende energi. Vær glad for at hun i det hele tatt kommer på besøk, om du tydelig viser ag du forventer mer av henne, vil hun til slutt la være å komme i det hele tatt. Anonymkode: 9e372...7ac 35 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bestemoren sier hun selv er gammel og beskriver det som "ting i kroppen er ikke som før. Jeg er ikke ung lenger". Her har du jo svaret. Så da er det lite å gjøre med det. Anonymkode: 8a67a...5ca 19
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Sånn er våre besteforeldre også, både min mor og svigermor er gamle og orker ikke leke med barnebarna. Da respekterer vi det. Anonymkode: d9a49...e93 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Jeg er 59. Det ville ikke falle meg inn å kalle meg selv gammel. Jeg tåler dårligere å ikke sove, men ellers er jeg i bedre form nå enn da jeg hadde små barn. MEN. Jeg hater å leke. Det har jeg alltid gjort. Jeg vet ikke om det blir morsommere når jeg får barnebarn senere i år, men antar at jeg kunne komme til å ty til unnskyldninger. Anonymkode: 71a2e...628 14
Gjest Adobyen Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Er det vanlig at besteforeldre leker med barnebarna? Jeg kan ikke huske at noen lekte med oss. Vi diltet rundt og fulgte med når de holdt på med noe, og pratet om hvordan vi hadde det på skolen og sånt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Min mor er 59 og ganske motsatt. Hun tror hun orker mer enn hun gjør og har litt "null problem!"-holdning til ting hun faktisk ikke mestrer. Hun ville f.eks gjerne ha barnet på overnatting, men måtte bli hjemme fra jobb mandagen etter, fordi hun ble så utmattet. Anonymkode: 21975...7d6 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 59. Det ville ikke falle meg inn å kalle meg selv gammel. Jeg tåler dårligere å ikke sove, men ellers er jeg i bedre form nå enn da jeg hadde små barn. MEN. Jeg hater å leke. Det har jeg alltid gjort. Jeg vet ikke om det blir morsommere når jeg får barnebarn senere i år, men antar at jeg kunne komme til å ty til unnskyldninger. Anonymkode: 71a2e...628 Spille et spill er vel noe man burde klare? Er det å leke? Voksne spiller også spill. Anonymkode: 53ec1...de7 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan er deres mødre eller svigermødre på 59? Jeg har en svigermor som virkelig ikke orker være bestemor. Hun jobber fulltid. Hun orker bare se oss til korte besøk , helst hos seg selv. Hun vil helst ikke ha så mye med barna å gjøre, og ser tydelig at hun snakker og omgås dem av litt plikt. Etter kort tid ber hun dem slutte å mase om avviser dem. Vårt eldste barn har begynt å gå på rommet etter kort tid sammen med bestemor. For eksempel når vårt minste barn på fire spør om bestemor vil spille. Bestemor vil heller snakke med oss voksne, og klarer ikke følge med i spillet. Barnet vårt sier "bestemor ,bestemor, det er din tur bestemor!", og bestemor glemmer det etter hver omgang. Bestemor roper: "ikke mas!". Kjenner det gjør vondt. Vi sees kanskje engang i mnd, bor i samme by. Maks to timer. Bestemoren sier hun selv er gammel og beskriver det som "ting i kroppen er ikke som før. Jeg er ikke ung lenger". Eneste hun er god på er å kjøpe godteri og gi barna. Anonymkode: 53ec1...de7 Ja sånn er svigermor. Bare verre.. Men å hakke på alt, med søvn, mat osv det kan hun.. Hysje på de og bare sutre.. Nei mye drit så kuttet hun bare ut..(lang historie). Det er trist når det er sånn. Men er bedre for barna å la være å gå da. Istedenfor å føle seg i veien. Tro meg , de merker det og føler det.. Anonymkode: c00a5...d39 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja sånn er svigermor. Bare verre.. Men å hakke på alt, med søvn, mat osv det kan hun.. Hysje på de og bare sutre.. Nei mye drit så kuttet hun bare ut..(lang historie). Det er trist når det er sånn. Men er bedre for barna å la være å gå da. Istedenfor å føle seg i veien. Tro meg , de merker det og føler det.. Anonymkode: c00a5...d39 Ja eldste har begynt å merke det veldig, og har begynt å gå på rommet. Anonymkode: 53ec1...de7 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Det er ikke alle som er like glad i småbarn. Jeg kjenner meg igjen i at jeg liker best å være med de voksne når vi er sammen med venner og familie med barn. Synes barna maser, bråker og forstyrrer.(nå er jeg ærlig) Jeg er selvsagt glad og engasjert i egne barn og synes det er hyggelig å snakke med deres venner og bli kjent med dem. Men når ungene var små så var jeg ikke en som lekte med dem, jeg tilrettela for at de skulle leke det gjorde jeg. Jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å bli når jeg får barnebarn men ser vel for meg at jeg som bestemor på 60+ kanskje ikke er like glad i mas og styr. Jeg kommer helt sikkert til å ta med barnebarna på turer, teater osv Anonymkode: c1eff...a9b 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja eldste har begynt å merke det veldig, og har begynt å gå på rommet. Anonymkode: 53ec1...de7 Ja og da er det kanskje like greit for han å slippe å gå der? Trist. Mange som er heldige og tar det for gitt. Besteforeldre som er tilstede og bryr seg. Inviterer på middag, besøk, hytte,ferier osv. De tar de med på kino, fjellturer, spiller kort med de. De fleste gjør det med kjærlighet. Har mange sånnr rundt vennene til barna. Så de merker det jo. Men ikke så mye å gjøre med det desverre. Du kan gi og gi og finne deg i mye. Men man må også lære seg og stå opp for seg selv. Hun over som sa det med å ikke tåle barn, helt ok, men si det på en fin måte. Ikke hakk på barna eller sutre. Trist når de sitter alene på gamlehjemmet senere og ikke skjønner hvorfor ingen besøker de.. Anonymkode: c00a5...d39 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trist når de sitter alene på gamlehjemmet senere og ikke skjønner hvorfor ingen besøker de.. Anonymkode: c00a5...d39 Jeg begynte å bli redd for at denne «trusselen» skulle bli glemt 😄 Ts, du har fått mange svar her. Svar du nok sikkert ikke hadde forventet deg. Svar som går på forståelse for slitne besteforeldre. Ta det til deg fremfor å himle med øynene. Folk er forskjellig. Anonymkode: 0e780...a7d 17
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spille et spill er vel noe man burde klare? Er det å leke? Voksne spiller også spill. Anonymkode: 53ec1...de7 Ikke barnespill. Anonymkode: 71a2e...628 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ikke alle orker små barn. Mine svigerforeldre er sånn. De har lite interesse av barnebarna. Når vi ser dem (sjelden siden de bor på andre kanten av landet), leker de ikke med barnebarna i det hele tatt. De orker lite bråk, og det virker som om de skulle ønske mannen kunne komme alene... Vi føler oss ikke velkommen når vi er der, og de få gangene de har kommet og besøkt oss, har de bare sittet i sofaen og ikke lekt noe. Men, det er ikke vond vilje. De er bare vare for lyd, blir fort slitne, og orker ikke sitte på gulvet og leke. De har også lyst til å prate med voksne, de har lite utbytte av å leke småbarnsleker. Dette skjønner jeg. Jeg var sånn før jeg fikk egne barn, jeg var ikke noe flink til å leke med nevøene mine i det hele tatt. Hadde null interesse eller ork til det. Det var så mye mas og lyd at jeg holdt på å bli gal. Om dere bare sees to timer i mnd, vil de gjerne prate med dere voksne? Og; ikke la barna deres mase... Når våre maser på den måten, stopper jeg dem. Og så sier jeg heller fra til besteforeldrene at om de ikke vil spille, så må de si nei. Faren min er nemlig sånn, at han blir med å spille, men så kjeder han seg og tar opp telefonen, og følger ikke med. Drittirriterende for ungene, da kan han like gjerne la være. Så jeg gjør det klart at de har lov å si nei, og det er bedre å være ærlig og si at nei, bestefar vil ikke spille nå, enn å bli med og så ikke følge med. Så kan de også foreslå ting de heller vil, som i at bestemor orker ikke sitte på gulvet, men vi kan sitte i sofaen og lese bok. Småbarn kan være utrolig slitsomme, spesielt om man ikke er vant til dem. JEG er drittsliten etter full jobb, og skjønner godt at de som ikke er "herdet" lenger ikke orker masete småbarn. Anonymkode: d31af...173 Hjelpes! De hørtes dritkjipte ut😬 stakkars barn som så tydelig får beskjed av besteforeldrene sine at de ikke er ønsket. jaja, de får lønnen sin ved å få et dårlig/ikke eksisterende forhold til barna sine. Anonymkode: 4d3fa...8af 9
fru Alving Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelpes! De hørtes dritkjipte ut😬 stakkars barn som så tydelig får beskjed av besteforeldrene sine at de ikke er ønsket. jaja, de får lønnen sin ved å få et dårlig/ikke eksisterende forhold til barna sine. Anonymkode: 4d3fa...8af Synes de høres ganske normale ut, det er først i dag at voksne skal underholde og "leke" med barn. Før var barna rundt de voksne men lekte med seg selv eller andre barn. Ofte får barnebarn og besteforeldre kontakt gjennom felles interesser , men det er klart at grunnlaget må jo legges 14
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Spille et spill er vel noe man burde klare? Er det å leke? Voksne spiller også spill. Anonymkode: 53ec1...de7 Kommer an på spillet det. Alle liker ikke å spille, og det er uavhengig av alder. Anonymkode: 8a67a...5ca 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Jeg er 55. Har ikke vokst opp med foreldre eller besteforeldre som lekte aktivt med oss. Mine foreldre var flinke til å ta oss med ut på tur. Hos det ene besteforeldre-paret satt vi pent i sofaen mens de voksne pratet. Hos det andre paret lekte vi barna masse. Var ellers med på det de gjorde, og syns det var gøy. De kunne lese litt for oss, lære oss kryssord og kabaler osv. Jeg er ikke en sånn voksen som liker å leke. Men jeg koser meg med å se på at barn leker. Har også en sykdom som gir meg begrensninger. Anonymkode: 129bf...f7b 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå