Gå til innhold

Jeg er lei av den skjeve vinklingen av krigen

Majer

Anbefalte innlegg

Majer skrev (På 17.3.2022 den 19.41):

En russisk soldat som dør i en krig han ikke vil delta i er ikke noe mindre verdt enn en ukrainer som dør i en krig han ikke har valgt. I mediene skrytes det når Ukraina skyter ned fly=dreper russiske piloter som har blitt tvunget inn i krigen. Tror du USA hadde latt Mexico få en haug av raketter fra Kina som rettes mot USA sine grenser?

Faktum er at han deltar i krigen. Han kunne overgitt seg.

Uansett er det irrelevant han er på den angripende siden, og er altså den som utsetter andre for fare, skade og død.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (På 17.3.2022 den 23.19):

Selvfølgelig peker alle innleggene mine på det jeg finner negativt med Ukraina. Det er da mange eksempler på grusomhetene Putin begår i Ukraina. Jeg har sagt jeg er nøytral så da har det ingen hensikt å skrive om noe alle leser daglig. Ser ikke logikken.

Du er ikke nøytral. Du prøver desperat å forsvare Russlands ulovlige og brutale angrepskrig mot Ukraina.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 18.3.2022 den 1.20):

Hun kjenner krigen i Ukraina nå går inn på henne. Men hun velger bevisst å ikke ta noen parti. Fordi krig er grusomt på alle måter uansett. Som hun sier ‘det finnes ingen gode parter i krig’. Det vil alltid gå ut over uskyldige ofre uansett hvem sin side vi er på. 

Troller du nå? Velger bevisst å ikke ta noens parti når den ene parten er den aggressive, angripende og massemordende part?!

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (6 timer siden):

Norske medier gjengir ikke alt Moskva hevder. Om du følger sosial medier på begge sider, så vil du se at det er mye meninger og påstander som kommer fra Russland som ikke ser oppmerksomhet i norske medier. For eks at det er biolaber i Ukraina, at ukrainske soldater bruker sivile som skjold, at ukrainere nekter sivile forlate Mariupol. Dette kan selvsagt være løgner, poenget mitt er at de ikke blir gjengitt slik man gjengir ukrainske påstander som er like lite bevist. Ukrainske myndigheter som har blitt tatt i løgner flere ganger. Ghost of kiev, snake island.

Er dette trolling? Du sammenligner en vandrehistorie som Ghost of Kyiv eller Snake Island, med påstander om kjemiske våpen og sivile som skjold?!

Du er klar over at ukrainske myndigheter gikk ut med bekreftelse på at de som var på Snake Island overlevde, ikke sant?

Og så gir du ukrainske myndigheter ansvar for en vandrehistorie?!

Dette er bare skammelig.

Faktum er at Russland har løyet ofte og konsekvent her. De er tatt i grov, manipulerende, ufyselig, krigshissende løgn så  mange ganger nå at de som tror på noe som helst de kommer med ikke kan være helt gode.

Sitat

Hvor er antydningen min? Jeg skriver om media sin manglende kritiske vinkling. Om du mener jeg hevder noe, så har du ikke forstått hva jeg skriver.

Gjesp.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (10 timer siden):

Faktum er at han deltar i krigen. Han kunne overgitt seg.

Uansett er det irrelevant han er på den angripende siden, og er altså den som utsetter andre for fare, skade og død.

Det er flere som utsetter hverandre for fare og død. 

Du er ikke nøytral. Du prøver desperat å forsvare Russlands ulovlige og brutale angrepskrig mot Ukraina.

Jeg mente ikke nøytral, men saklig. Innleggene mine belyser Russland mer enn Ukraina fordi sånne som deg bare ser på en side her. Mener du virkelig at en uskyldig russer ikke er like mye verdt som en uskyldig ukrainer? 

Troller du nå? Velger bevisst å ikke ta noens parti når den ene parten er den aggressive, angripende og massemordende part?!

Mener du at en gjennomsnittlig russer er en massemorder? Tenk på de som har smittet flere med korona her i landet fordi de har vært på vors, dratt til utlandet eller feiret bursdager mens pandemien sto på som verst. De kan ha forårsaket andre sin død fordi de valgte å være egoistiske. En vanlig russisk soldat har ikke valgt å kjempe mot ukrainere. 

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Majer said:

Mener du at en gjennomsnittlig russer er en massemorder?

Så når du leser "Russland angriper Ukraina" da leser du "Alle som er russiske angriper Ukraina og dreper uskyldige"? Jeg kan jo skjønne hvordan det fremstår som løgn, men det er altså ikke det det står.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Forskjellen er at det kun er den ene siden som oppsøker den andre for å spre død og fordervelse. Den ene siden forsvarer seg kun med nødvendige midler.

Sitat

Jeg mente ikke nøytral, men saklig. Innleggene mine belyser Russland mer enn Ukraina fordi sånne som deg bare ser på en side her. Mener du virkelig at en uskyldig russer ikke er like mye verdt som en uskyldig ukrainer? 

Det er ikke saklig å ukritisk gjengi russisk propaganda.

Og nei, jeg ser ikke bare en side. Jeg ser det brutale diktaturet Russland som lyver konsekvent, og som har brukt åpenbare og grove løgner for å rettferdiggjøre en uakseptabel angrepskrig mot et annet land.

En russer som invaderer et annet land er ikke uskyldig. Han deltar i drap på uskyldige som bare forsvarer seg.

Sitat

Mener du at en gjennomsnittlig russer er en massemorder? Tenk på de som har smittet flere med korona her i landet fordi de har vært på vors, dratt til utlandet eller feiret bursdager mens pandemien sto på som verst. De kan ha forårsaket andre sin død fordi de valgte å være egoistiske. En vanlig russisk soldat har ikke valgt å kjempe mot ukrainere. 

Jeg snakker ikke om en gjennomsnittlig russer, men om russere som deltar i angrep på Ukraina.

Så kan du si at en vanlig russisk soldat ikke har valgt å kjempe mot ukrainere, men han har faktisk det all den tid han ikke legger ned våpenet og overgir seg til ukrainerne. Han har langt større valgmuligheter enn ukrainerne som ikke har noe annet valg enn å forsvare seg mot russerens angrep.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (3 timer siden):

Kommentar som er verdt å lese: 
Ukraina: - Krigen sett fra koko-venstre (dagbladet.no)

Jeg er enig med det redaktøren skriver i kommentaren i Dagbladet. "Koko-venstre" er anti-amerikanisme og anti-kapitalisme på speed. Alt er USAs og kapitalismens feil. I denne tåka blir alt vestlige land foretar seg ytterst suspekt, mens det meste annet faller utenfor synsvinkelen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (6 timer siden):

Jeg er enig med det redaktøren skriver i kommentaren i Dagbladet. "Koko-venstre" er anti-amerikanisme og anti-kapitalisme på speed. Alt er USAs og kapitalismens feil. I denne tåka blir alt vestlige land foretar seg ytterst suspekt, mens det meste annet faller utenfor synsvinkelen.

God kommentar fra Dagbladet. Det er noe med at mange henger igjen i den polariserte tankegangen om at dette egentlig er et oppgjør mellom vesten og Russland hvor Ukraina uheldigvis har havnet i mellom.

Ukrainerne har kjempet knallhardt for frihet og uavhengighet gjennom mange år og utallige mennesker har dødd i den kampen, men her sitter vi og reduserer deres kamp til at de er lurt og brukt av USA? Det er respektløst, for å si det mildt. 

Tror ikke det nødvendigvis bare begrenser seg til venstresiden da. Har sett flere fra andre sider i norsk politikk som også har hatt de samme holdningene. Så dette er det ikke nødvendig å slå noe politisk mynt på annet enn at hver og en burde gå inn i seg selv og tenke grundig over hva man holder på med. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrossRoad skrev (11 timer siden):

Tror ikke det nødvendigvis bare begrenser seg til venstresiden da. Har sett flere fra andre sider i norsk politikk som også har hatt de samme holdningene. Så dette er det ikke nødvendig å slå noe politisk mynt på annet enn at hver og en burde gå inn i seg selv og tenke grundig over hva man holder på med. 

Ja, vi har også det vi kan kalle "koko-høyre". De har akkurat de samme holdningene til USA og Vesten, og de er svært aktive i sosiale media. Her er et eksempel: (Link)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Majer skrev (På 19.3.2022 den 12.32):

For noen holdninger og vinklinger du har.

Ukrainere blir angrepet av russere i sitt eget land. De blir bombet og skytet på. 

Det er forskjell på at folk blir smittet av covid og dør, og noen aktivt går inn for å drepe med våpen. For en elendig sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (50 minutter siden):

For noen holdninger og vinklinger du har.

Ukrainere blir angrepet av russere i sitt eget land. De blir bombet og skytet på. 

Det er forskjell på at folk blir smittet av covid og dør, og noen aktivt går inn for å drepe med våpen. For en elendig sammenligning. 

De blir angrepet av russere som ikke har noe annet valg enn å angripe. Ukrainere har ikke mye til valg de heller, men de kan flykte eller kjempe. Russerne kan bare kjempe. En død soldat som ikke tror på egen krig er ikke noe mindre verdt.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (44 minutter siden):

De blir angrepet av russere som ikke har noe annet valg enn å angripe. Ukrainere har ikke mye til valg de heller, men de kan flykte eller kjempe. Russerne kan bare kjempe. En død soldat som ikke tror på egen krig er ikke noe mindre verdt.

Ukrainerne kan flykte eller kjempe eller bli drept. Det er ikke alle, som for eksempel eldre og syke, som kan verken flykte eller kjempe. Når det gjelder russerne har de i allefall tre valg: De kan nekte å dra i krigen, de kan kjempe eller de overgi seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 timer siden):

Må bare legge til at de fleste her mener virkelig ikke at russiske liv er mindre verdt enn ukrainske. Det er ikke så svart hvitt. Jeg tror med stor sikkerhet i hvert fall at de fleste her inne ikke mener noe slikt. Når en melder seg til militære så må de faktisk følge styre. Det må ukrainske soldater også på lik linje med russiske soldater. Men situasjonene til russiske sivile vs ukrainske sivile er veldig forskjellige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (4 timer siden):

Må bare legge til at de fleste her mener virkelig ikke at russiske liv er mindre verdt enn ukrainske. Det er ikke så svart hvitt. Jeg tror med stor sikkerhet i hvert fall at de fleste her inne ikke mener noe slikt. Når en melder seg til militære så må de faktisk følge styre. Det må ukrainske soldater også på lik linje med russiske soldater. Men situasjonene til russiske sivile vs ukrainske sivile er veldig forskjellige.

Det er jeg enig i. Russiske sivile risikerer ikke å bli bombet med unntak av de som allerede er bosatt i Ukraina. 

Endret av Majer
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (7 timer siden):

Ukrainerne kan flykte eller kjempe eller bli drept. Det er ikke alle, som for eksempel eldre og syke, som kan verken flykte eller kjempe. Når det gjelder russerne har de i allefall tre valg: De kan nekte å dra i krigen, de kan kjempe eller de overgi seg. 

Kan de nekte å dra i krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...