Gå til innhold

Hvor hardt er rusmiljøet i Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du forklare mer? Kan jeg spør hva du jobber som? 

Har jo mest lyst til å reise til og lete etter vedkommende, for å ta med tilbake hit. Men, det blir jo som å lete etter nåla i høystakken, samt er nok noe vedkommende ikke vil. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Jeg jobber i et apotek i en del av byen der det er mange rusmisbrukere (Danmarksplass/Solheim nord). Vi selger mye brukerutstyr og har LAR-utlevering. De faste kundene vi treffer har vi blitt godt kjent med.

De fleste er greie folk som bare har fått det vanskelig i livet. Det skjer desverre ganske ofte at de dukker opp der man tydelig ser de har blitt utsatt for vold, ofte pga narkogjeld. Bare noen få hundrelapper i gjeld gjorde at en av de f.eks fikk ene øyet ødelagt. Kunne nevnt mange andre episoder også, men litt redd for å si for mye. Dette er nok episoder man finner i slike miljøer i alle byer, men mitt inntrykk er som sagt at miljøet er hardt.

Anonymkode: 8ae6a...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at rusmiljøet i Bergen er stort og tøft. Bergen har forandrer seg de siste årene, i sentrum av Bergen florerer det med hjemløse rusmisbrukere, og de er pågående, sinte og tidvis aggressive mot «vanlige» folk, hvordan de er mot hverandre, vet jeg ikke.

i en periode tok jeg mye fly til Bergen, så bybanen inn til sentrum. Jeg gikk av bybanen mellom kl 06.30 og 09.00, og det krydde av rusmisbrukere der. Hundrevis av de, som antagelig hadde sovet i parken. De kom mot bybanen (endestasjonen) og trengte seg sammen for å tigge penger. I begynnelsen synes jeg synd på de, så jeg ga de mat (epler, sjokolade, ferdigsmurte lefser osv som jeg hadde i veska). Da ble de sinte, for de ville ikke ha mat, de ville ha penger. 
 

dessverre ikke ett oppmuntrende svar fra meg, men jeg tror Bergen kan være fint for rusmisbrukere selv, nettopp fordi det er så mange av de, så da er man i det minste ikke ensom.

Anonymkode: f0f11...f8d

For noe tull. Hva tror du at du bidrar med når du sprer slikt oppspinn?

Anonymkode: 54569...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber i et apotek i en del av byen der det er mange rusmisbrukere (Danmarksplass/Solheim nord). Vi selger mye brukerutstyr og har LAR-utlevering. De faste kundene vi treffer har vi blitt godt kjent med.

De fleste er greie folk som bare har fått det vanskelig i livet. Det skjer desverre ganske ofte at de dukker opp der man tydelig ser de har blitt utsatt for vold, ofte pga narkogjeld. Bare noen få hundrelapper i gjeld gjorde at en av de f.eks fikk ene øyet ødelagt. Kunne nevnt mange andre episoder også, men litt redd for å si for mye. Dette er nok episoder man finner i slike miljøer i alle byer, men mitt inntrykk er som sagt at miljøet er hardt.

Anonymkode: 8ae6a...667

Huff og huff, er fortvilet nå.... Selvfølgelig mest grunnet bekymring for den jeg er glad i, men også grunnet alle vonde skjebnene til disse du forteller om 😭

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få grisejuling fordi man skylder 500 i narkogjeld er dessverre vanlig overalt, kanskje unntatt på veldig små steder. Miljøet er hardt. Utrolig mange triste skjebner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😭 Får ikke tak i vedkommende, har prøvd flere ganger nå.... 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter altså rusavhengige, ikke rusmisbrukere.

Og nei, miljøet i Bergen er ikke mye verre enn andre byer, hverken store eller små. Det er aldri horder som stimer sammen, de er ikke ute etter den vanlige mannen i gaten, de er heller ikke ute etter bråk og faenskap. Henger man rundt Strax-huset, Vågsbunnen og Bakkegaten vil man se flere rusavhengige, men med mindre man aktivt oppsøker disse, så lar de deg være i fred.

Hilsen en som jobber i LAR i sentrumsområdet.

Anonymkode: 0b5cb...1be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 19.40):

Det heter altså rusavhengige, ikke rusmisbrukere.

Og nei, miljøet i Bergen er ikke mye verre enn andre byer, hverken store eller små. Det er aldri horder som stimer sammen, de er ikke ute etter den vanlige mannen i gaten, de er heller ikke ute etter bråk og faenskap. Henger man rundt Strax-huset, Vågsbunnen og Bakkegaten vil man se flere rusavhengige, men med mindre man aktivt oppsøker disse, så lar de deg være i fred.

Hilsen en som jobber i LAR i sentrumsområdet.

Anonymkode: 0b5cb...1be

Takk for nyttig informasjon. Da er dette steder jeg mulig vil finne vedkommende da?

Har du noen lure tips til hvordan jeg skal gå fram for å hjelpe personen? 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hva mener du med rusavhengig? Det er faktisk litt forskjell. Er det en som går gatelangs og er desperat etter å finne rus? Eller er det en som ruser seg på fest?

Anonymkode: 5b719...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 16.26):

Må også nevnes at jeg er bekymret for jeg vet at personen ikke har bolig og at den trolig sover ute. Og for den psykiske helsen, som lett kan bli verre i en såpass ustabil tilværelse. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Har han vært i kontakt med BBB? De skal jo hjelpe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på nettet og fått med meg at rusmiljøet i Bergen er stort. For ikke lenge siden hadde Bergen nordens største russcene. Nå har det forflyttet seg fra nygårdsparken og inn til et område i sentrum. 

Anonymkode: e5542...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med rusavhengig? Det er faktisk litt forskjell. Er det en som går gatelangs og er desperat etter å finne rus? Eller er det en som ruser seg på fest?

Anonymkode: 5b719...f29

Rusavhengig er man uansett om man må ha det hele tiden eller hver gang man skal feste. 

Anonymkode: e5542...b3e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rusavhengig er man uansett om man må ha det hele tiden eller hver gang man skal feste. 

Anonymkode: e5542...b3e

Nope. Bruker man daglig uten at livet fungerer uten så er man rusavhengig. Bruker man når man skal ut å feste fordi man syntes det er gøy så er man rusmisbruker.

Endret av malifika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (1 time siden):

Nope. Bruker man daglig uten at livet fungerer uten så er man rusavhengig. Bruker man når man skal ut å feste fordi man syntes det er gøy så er man rusmisbruker.

Ja, det er vel forskjell, men i mine øyne er begge patetiske.

Anonymkode: e5542...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...