Gå til innhold

Hvor hardt er rusmiljøet i Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for en person jeg er glad i og som er rusavhengig. Denne personen har klart seg greit rusmessig den siste tiden.

Men, nå har personen flyttet til Bergen. Kjenner at det knyter seg i magen fordi jeg er så bekymret. Tenker at rusmiljøet i Bergen er veldig hardt med mye vold, samt at tilgangen på større mengder stoff og hardere stoffer er enklere der. Noen som vet? 

Anonymkode: 55c90...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan det miljøet er der vet jeg ikke akkurat, men det har seg slik at når folk flytter til et nytt miljø, så vil alt som regel være mer spennende. 

Så det kan mest sannsynlig være slik at vedkommende kommer til å bli lett "påvirkelig". Du kan jo ta en prat med personen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusmiljøet er vel hardt i alle byer/steder. Har ikke i trykk av at det er så mye vold blant rusmisbrukere, med mindre noen skylder noen penger eller dop da. Stort sett er de veldig beskyttende ovenfor hverandre faktisk, og egentlig bare opptatt av hvordan de kan få tak i neste dose. Jeg vet litt om dette, da min eks ( dessverre) var en av disse som levde i miljøet i Bergen . Håper det går bra med vennen din ❤️ 

Anonymkode: 2332a...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymbruker2312 skrev (18 minutter siden):

Hvordan det miljøet er der vet jeg ikke akkurat, men det har seg slik at når folk flytter til et nytt miljø, så vil alt som regel være mer spennende. 

Så det kan mest sannsynlig være slik at vedkommende kommer til å bli lett "påvirkelig". Du kan jo ta en prat med personen. 

Ja, men det er ikke alltid lett å få tak i vedkommende. Mister mobiler, ødelegger mobiler etc.... 

Anonymkode: 55c90...7a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rusmiljøet er vel hardt i alle byer/steder. Har ikke i trykk av at det er så mye vold blant rusmisbrukere, med mindre noen skylder noen penger eller dop da. Stort sett er de veldig beskyttende ovenfor hverandre faktisk, og egentlig bare opptatt av hvordan de kan få tak i neste dose. Jeg vet litt om dette, da min eks ( dessverre) var en av disse som levde i miljøet i Bergen . Håper det går bra med vennen din ❤️ 

Anonymkode: 2332a...469

Har inntrykk av at det er enten eller. Og dette med gjeld kan jo gi store konsekvenser.... 

Vet du hvordan det går med eksen din nå? Om han fortsatt klarer seg greit.... 

Takk, ja håper virkelig det går bra med personen jeg er glad i. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har inntrykk av at det er enten eller. Og dette med gjeld kan jo gi store konsekvenser.... 

Vet du hvordan det går med eksen din nå? Om han fortsatt klarer seg greit.... 

Takk, ja håper virkelig det går bra med personen jeg er glad i. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Han er heldigvis kommet seg utav miljøet, og det går veldig bra med han i dag. Han innså til slutt selv at han trengte hjelp. Det er dessverre sånn at om de ikke innser / er klar selv for å få hjelp, er det ingenting noen kan gjøre. 

Anonymkode: 2332a...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra å høre! 

Håper det for personen jeg er glad i også. Vil så gjerne støtte, men ikke lett å få til når personen ikke klarer å ta imot 😭

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevnes at jeg er bekymret for jeg vet at personen ikke har bolig og at den trolig sover ute. Og for den psykiske helsen, som lett kan bli verre i en såpass ustabil tilværelse. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hardt. Veldig hardt. Jeg jobber i et yrke der jeg ofte møter tunge rusmisbrukere.

Anonymkode: 8ae6a...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare mer? Kan jeg spør hva du jobber som? 

Har jo mest lyst til å reise til og lete etter vedkommende, for å ta med tilbake hit. Men, det blir jo som å lete etter nåla i høystakken, samt er nok noe vedkommende ikke vil. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at rusmiljøet i Bergen er stort og tøft. Bergen har forandrer seg de siste årene, i sentrum av Bergen florerer det med hjemløse rusmisbrukere, og de er pågående, sinte og tidvis aggressive mot «vanlige» folk, hvordan de er mot hverandre, vet jeg ikke.

i en periode tok jeg mye fly til Bergen, så bybanen inn til sentrum. Jeg gikk av bybanen mellom kl 06.30 og 09.00, og det krydde av rusmisbrukere der. Hundrevis av de, som antagelig hadde sovet i parken. De kom mot bybanen (endestasjonen) og trengte seg sammen for å tigge penger. I begynnelsen synes jeg synd på de, så jeg ga de mat (epler, sjokolade, ferdigsmurte lefser osv som jeg hadde i veska). Da ble de sinte, for de ville ikke ha mat, de ville ha penger. 
 

dessverre ikke ett oppmuntrende svar fra meg, men jeg tror Bergen kan være fint for rusmisbrukere selv, nettopp fordi det er så mange av de, så da er man i det minste ikke ensom.

Anonymkode: f0f11...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Må også nevnes at jeg er bekymret for jeg vet at personen ikke har bolig og at den trolig sover ute. Og for den psykiske helsen, som lett kan bli verre i en såpass ustabil tilværelse. 

Anonymkode: 55c90...7a7

Så hen flyttet til Bergen på grunn av rusmiljøet? Rus får man tak i overalt, men i storbyene behøver man gjerne ikke å ha kontakter å kjøpe av, man kan bare gå ned på gata. Slik er det i Oslo og Stavanger i hvert fall, jeg har ingen personlig erfaring med Bergen. Men rusmisbrukere flest går ikke rundt og leter etter bråk - volden i miljøet skyldes narkogjeld-oppgjør. Er vennen din ei jente så ville jeg vært hakket mer bekymret. Vi er mer utsatt som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at rusmiljøet i Bergen er stort og tøft. Bergen har forandrer seg de siste årene, i sentrum av Bergen florerer det med hjemløse rusmisbrukere, og de er pågående, sinte og tidvis aggressive mot «vanlige» folk, hvordan de er mot hverandre, vet jeg ikke.

i en periode tok jeg mye fly til Bergen, så bybanen inn til sentrum. Jeg gikk av bybanen mellom kl 06.30 og 09.00, og det krydde av rusmisbrukere der. Hundrevis av de, som antagelig hadde sovet i parken. De kom mot bybanen (endestasjonen) og trengte seg sammen for å tigge penger. I begynnelsen synes jeg synd på de, så jeg ga de mat (epler, sjokolade, ferdigsmurte lefser osv som jeg hadde i veska). Da ble de sinte, for de ville ikke ha mat, de ville ha penger. 
 

dessverre ikke ett oppmuntrende svar fra meg, men jeg tror Bergen kan være fint for rusmisbrukere selv, nettopp fordi det er så mange av de, så da er man i det minste ikke ensom.

Anonymkode: f0f11...f8d

Huff ja.... Frykter at det er sånn vedkommende lever nå. Håper virkelig dette er et kortvarig valg.... 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miranda Bailey skrev (1 time siden):

Så hen flyttet til Bergen på grunn av rusmiljøet? Rus får man tak i overalt, men i storbyene behøver man gjerne ikke å ha kontakter å kjøpe av, man kan bare gå ned på gata. Slik er det i Oslo og Stavanger i hvert fall, jeg har ingen personlig erfaring med Bergen. Men rusmisbrukere flest går ikke rundt og leter etter bråk - volden i miljøet skyldes narkogjeld-oppgjør. Er vennen din ei jente så ville jeg vært hakket mer bekymret. Vi er mer utsatt som vanlig. 

Jeg vet ikke om det var grunnet rus eller andre årsaker. Hadde egentlig inntrykk av at målet var totalt rusfrihet, så jeg ble ganske overrasket over denne flyttingen.

Tenker ikke at vedkommende vil oppsøke bråk, da det er en veldig rolig person. Er mer redd for (de få) ustabile som kan gjøre vedkommende noe. 

Men du skriver som om du har førstehånds kunnskaper. Har du noen gode råd og tips å gi meg om hva jeg kan gjøre/nå inn til vedkommende ? Hva jeg som "streit" kan bidra med? 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om det var grunnet rus eller andre årsaker. Hadde egentlig inntrykk av at målet var totalt rusfrihet, så jeg ble ganske overrasket over denne flyttingen.

Tenker ikke at vedkommende vil oppsøke bråk, da det er en veldig rolig person. Er mer redd for (de få) ustabile som kan gjøre vedkommende noe. 

Men du skriver som om du har førstehånds kunnskaper. Har du noen gode råd og tips å gi meg om hva jeg kan gjøre/nå inn til vedkommende ? Hva jeg som "streit" kan bidra med? 

Anonymkode: 55c90...7a7

Dersom vedkommende ikke hadde vært hverken rusfri eller stabil over en periode, så kan det godt hende at hen har opplevd noe triggende som førte til dette. Det er ofte slik, det skal lite til før man tipper begeret. 

Mennesker som er ute etter bråk finnes det dessverre overalt, men etter min erfaring er man mer utsatt om man drar ut på byen for å drikke alkohol enn man er i rusmiljøet, så lenge man ikke fremprovoserer noe selv. Heldigvis pleier politiet å holde seg i nærheten av russcener også, slik at de raskt kan bryte inn når det oppstår konflikter.

Du kan dessverre ikke hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Det er den harde sannheten. Du kan sende bekymringsmelding til fastlegen og sende meldinger til vedkommende som viser din bekymring og støtte, men man blir og forblir ikke rusfri med mindre man ønsker det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at rusmiljøet i Bergen er stort og tøft. Bergen har forandrer seg de siste årene, i sentrum av Bergen florerer det med hjemløse rusmisbrukere, og de er pågående, sinte og tidvis aggressive mot «vanlige» folk, hvordan de er mot hverandre, vet jeg ikke.

i en periode tok jeg mye fly til Bergen, så bybanen inn til sentrum. Jeg gikk av bybanen mellom kl 06.30 og 09.00, og det krydde av rusmisbrukere der. Hundrevis av de, som antagelig hadde sovet i parken. De kom mot bybanen (endestasjonen) og trengte seg sammen for å tigge penger. I begynnelsen synes jeg synd på de, så jeg ga de mat (epler, sjokolade, ferdigsmurte lefser osv som jeg hadde i veska). Da ble de sinte, for de ville ikke ha mat, de ville ha penger. 
 

dessverre ikke ett oppmuntrende svar fra meg, men jeg tror Bergen kan være fint for rusmisbrukere selv, nettopp fordi det er så mange av de, så da er man i det minste ikke ensom.

Anonymkode: f0f11...f8d

Jeg bor i Bergen, er ofte i sentrum om morgenen, og jeg har ALDRI sett flokker med flere hundre rusmisbrukere, verken ved endestoppet til Bybanen eller andre steder. For noen år siden var det mange rusmisbrukere som holdt til i Nygårdsparken, men jeg har virkelig aldri hørt om de har kommet i flokker og tigd ved Bybanestoppet (eller andre steder).

Anonymkode: af133...70b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Miranda Bailey skrev (49 minutter siden):

Dersom vedkommende ikke hadde vært hverken rusfri eller stabil over en periode, så kan det godt hende at hen har opplevd noe triggende som førte til dette. Det er ofte slik, det skal lite til før man tipper begeret. 

Mennesker som er ute etter bråk finnes det dessverre overalt, men etter min erfaring er man mer utsatt om man drar ut på byen for å drikke alkohol enn man er i rusmiljøet, så lenge man ikke fremprovoserer noe selv. Heldigvis pleier politiet å holde seg i nærheten av russcener også, slik at de raskt kan bryte inn når det oppstår konflikter.

Du kan dessverre ikke hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Det er den harde sannheten. Du kan sende bekymringsmelding til fastlegen og sende meldinger til vedkommende som viser din bekymring og støtte, men man blir og forblir ikke rusfri med mindre man ønsker det selv. 

Takk for svar.

Ikke 100% rusfri, og med psykiske utfordringer.... Så det er nok som du sier, mulig en bagatell, som har tippet begeret... Trist!

Skulle bare ønske jeg kunngjøre noe. Meldinger har jeg sendt, men usikker på om vedkommende har mobil nå (har tidligere mistet de i hytt og pine) 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar.

Ikke 100% rusfri, og med psykiske utfordringer.... Så det er nok som du sier, mulig en bagatell, som har tippet begeret... Trist!

Skulle bare ønske jeg kunngjøre noe. Meldinger har jeg sendt, men usikker på om vedkommende har mobil nå (har tidligere mistet de i hytt og pine) 

Anonymkode: 55c90...7a7

Og det at jeg bryr meg om vedkommende, virker det forresten som om personen ikke klarer å forstå.... 

Anonymkode: 55c90...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Bergen, er ofte i sentrum om morgenen, og jeg har ALDRI sett flokker med flere hundre rusmisbrukere, verken ved endestoppet til Bybanen eller andre steder. For noen år siden var det mange rusmisbrukere som holdt til i Nygårdsparken, men jeg har virkelig aldri hørt om de har kommet i flokker og tigd ved Bybanestoppet (eller andre steder).

Anonymkode: af133...70b

Samme her, har bodd i Bergen i mange år. Er det ett sted de samler seg er det vel i nærheten av Strax-huset og området rundt Hollendergaten/Vågsbunnen. Men at de flokker seg sammen og tigger om penger har jeg aldri hørt om. 

For å svare på spørsmålet så tror jeg ikke rusmiljøet i Bergen er så mye annerledes enn andre steder, men kanskje større enn der dere kommer fra? Det er vel en del konflikter og bråk innad i miljøet, som i andre byer. 

Anonymkode: 5080b...031

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som deler ut mat og tøy til rusmisbrukere en dag I uka i Bergen.

Hører ikke om så mye vold egentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...