Gå til innhold

Venner som ikke går hjem fra selskap/fest og inviterer alltid med flere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg inviterer noen ganger et par av mine venninner, to kompiser til typen og et felles vennepar av meg og typen på middag og/eller fest. Hun ene venninnen min inviterer alltid med flere etter hun har vært her en stund. Ofte er de hun inviterer veldig festglade og holder gjerne på til 5-6 om morgningen. Jeg har siden nyttår sendt de på dør sikkert fem av seks ganger.  Jeg sier kanskje at jeg er trøtt og vil legge meg, men da kan de finne på å si at det er greit og at de bare holder på en stund til. Jeg ønsker jo da å få de ut av hus, jeg er ikke interessert i å ha folk som sitter og fester i stua mi når både jeg og typen har lagt oss. Han blir tidlig trøtt eller full, så legger seg før meg. Jeg vet ikke om jeg er frekk når jeg sier at om en time så har jeg tenkt å sende dere på dør eller om det er greit å si. 

Forrige helg så hadde vi invitert fire stykk. Grunnet den ene venninnen min alltid vil ha flere, så endte vi opp med 12 gjester i leiligheten. Festen gikk fra rolig musikk og snakk til høy musikk og drikkeleker. Jeg vil ikke være den som ødelegger stemningen, men jeg føler noen ganger at det blir til en "alene hjemme fest" som var vanlig når vi gikk på vgs. Jeg har ofte ting jeg må gjøre på søndagen og sliter med å snu døgnet, derfor liker jeg ikke høy musikk til 4-5. tiden. 

Hvordan burde jeg løse dette? jeg synes jo det er kjipt å si nei til at venner av mine venner skal komme, men det ender jo som regel opp med at de også ønsker noen. Jeg synes også at klokka 02 er et fint klokkeslett å forlate en fest/middag. Er det jeg som er prippen? eller burde venninnen min forstå at når vi nå er nærmere 30 enn 20 så kan festingen være litt annerledes? 

Anonymkode: 5b1ef...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes ikke du er prippen eller kjip TS, men det er tydelig at du og venninnen din ønsker to forskjellige ting ut av en fest. Dersom du planlegger "din type fest" tror jeg kort og greit jeg hadde droppet å invitere denne venninnen. Om du har lyst på hæla i taket så vet du hvem som står øverst på gjestelisten.

Jeg har en sånn venninne selv og hun er supermorsom å være med om jeg er i rette humøret. Elsker energien og at det alltid skjer mye gøy rundt henne. Men er jeg ute etter en "voksenfest" (i mangel av et bedre uttrykk) lar jeg faktisk være å invitere henne. Hun kjeder seg og syntes vi andre er kjipe og vi andre syntes hun er slitsom 😅

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars naboene dine…

Anonymkode: 18fd4...363

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha invitert denne personen mer, det er rett og slett respektløst at folk holder på slikt gang på gang. Hun må da vel forstå at dette er noe du ikke liker, når du har sendt de ut flere ganger. Synes hun oppfører seg sinnsykt frekt og respektløst. Hadde aldri turt å invitere noen hjem til noen andre noensinne igjen etter at de har blitt kastet ut. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du forsøkt å prate med denne venninnen - sånn i fredstid, når alle er edru og det er lenge til neste fest?

Type:

Du, det er noe jeg er nødt til å ta opp. Når vi inviterer til fest ønsker jeg at festen blir avsluttet kl 2 senest og jeg ønsker aller helst at du ikke inviterer noen flere enn de jeg alt har invitert.

Hvis hun blir fornærmet så lar du være å invitere henne i fremtiden. Men det kan jo også godt være at hun ikke anser det som et problem at dere snakker sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Har du forsøkt å prate med denne venninnen - sånn i fredstid, når alle er edru og det er lenge til neste fest?

Type:

Du, det er noe jeg er nødt til å ta opp. Når vi inviterer til fest ønsker jeg at festen blir avsluttet kl 2 senest og jeg ønsker aller helst at du ikke inviterer noen flere enn de jeg alt har invitert.

Hvis hun blir fornærmet så lar du være å invitere henne i fremtiden. Men det kan jo også godt være at hun ikke anser det som et problem at dere snakker sammen?

Enig. Om denne venninner alltid får ja til å invitere med seg noen, så kan det jo faktisk hende hun tror dette er helt ok og helt innafor?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde nok snakke med henne, men har tenkt at hun kanskje burde ta hintet. Jeg er ofte nølende i svar og sier at det er jo ganske fult her/trangt i sofaen. Ofte så sier jeg ja til at hun kan invitere personen om den er alene, men så ender det ofte med at de også vil ha en venn dit. Jeg vil jo ikke være den sure, kjedelige verten som ikke lar folk komme. Samtidig er det ikke alltid så gøy å få fulle ukjente i hus. 

Heldigvis/dessverre så er huset ganske godt isolert og en hører lite eller ingenting utenfor. Vi bor i tomannsbolig og naboen sa hun aldri hadde hørt noe fra verken meg eller forrige eier. Jeg har også stått utenfor og står en noen meter unna, så hører du kanskje bare svak musikk eller ingenting. 

Men hvilket klokkeslett mener dere en vanlig fest eller middag med fest burde avsluttes? Ville dere latt de sitte igjen til de gikk av seg selv? 

Anonymkode: 5b1ef...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du er prippen TS, men jeg syntes venninnen din er ganske så frekk. Hadde aldri falt meg inn å invitere inn en gjeng med andre folk, når jeg var invitert til et privat selskap. Dette er et tegn på lav sosial intelligens fra hennes side, og jeg undres litt over hvorfor du fortsatt inviterer hun? Du vet at kveldene alltid ender på den måten når hun er der, så da er det vel på tide å la hun utebli? Er dere veldig gode venner? Høres ikke helt sånn ut. Du kan jo også ta en prat med hun å si at du syntes det er ufin oppførsel av hun, og at neste gang trenger hun ikke komme hvis hun føler for å invitere sine egne «fjortis venner» (satt på spissen). 
 

Her tenker jeg at både du og samboer er voksne mennesker som inviterer til hyggelig lag. Og denne «venninnen» ødelegger faktisk kvelden for dere som vertskap, for det ender med en fjortis fest hvor alle vil invitere flere. Så ta en prat med hun, eller fas hun ut. Det er opp til deg å bedømme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde nok vært å være ærlig og direkte, ikke noe hinting. Men hvis du ikke vil det - kan du ta hvit løgn? Feks. at du har fått naboklager og derfor ikke kan ta inn flere.

Anonymkode: 89dac...27b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten slutter du å invitere henne, eller så sier du klar fra når du inviterer "jeg vil ikke at du ber med deg noen andre, og kvelden slutter når vi sier det. Vil du har vilt partai så får du ordne det på egen hånd". Hadde jeg vært naboene deres hadde jeg fikset utkastelsesordre for lenge siden. 

Anonymkode: 8df2c...2ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er verten som bestemmer. Jeg synes at kl 2 er helt greit.

Dette er virkelig ikke vanskelig - jeg har en venninne som inviterer stadig vekk. Hinter hun om at hun er trøtt går vi andre hjem. Hjelper ikke hint må man bli direkte:

  • Nei, dere kan ikke ta med gjester
  • Nå er jeg trøtt og skal tidlig opp - jeg må be dere om å gå

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier inviterer gjester. Gjester inviterer ikke flere gjester. Normal folkeskikk.

Jørgen

Anonymkode: 86308...658

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske frekt å invitere andre til noen man selv er gjest hos. Hadde sagt til henne når hun sa at de skulle komme at det kunne de ikke. 

Anonymkode: 7572c...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en tøffel. Stå opp for deg selv. Jeg orker ikke sånne mennesker som deg som lar seg tråkke på

Anonymkode: a16db...8da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med å hinte. Hun må få direkte beskjed: "Jeg synes ikke det er ok at du inviterer med deg andre". 

Velger du å hinte og være konfliktsky, må du leve med følgene... 

Anonymkode: f84d2...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt med å hinte. Hun må få direkte beskjed: "Jeg synes ikke det er ok at du inviterer med deg andre". 

Velger du å hinte og være konfliktsky, må du leve med følgene... 

Kan være sårende å få en så direkte beskjed, synes jeg iallfall. Kan heller si det slik "Jeg synes det hadde vært best om vi begge ble enige om hvem du tar med deg før du tar med deg noen"

Anonymkode: 71a1b...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enten slutter du å invitere henne, eller så sier du klar fra når du inviterer "jeg vil ikke at du ber med deg noen andre, og kvelden slutter når vi sier det. Vil du har vilt partai så får du ordne det på egen hånd". Hadde jeg vært naboene deres hadde jeg fikset utkastelsesordre for lenge siden. 

Anonymkode: 8df2c...2ec

Utkastelsesordre? Selv om vi har selskap og fester, så er det litt drøyt å kaste oss ut av eget hjem. De andre hører ikke musikken og det plager ikke dem at vi har besøk. Jeg eier boligen selv, så bestemmer selv hva jeg vil gjøre der om det ikke plager naboene. Jeg har et godt forhold til naboene og vi finner på flere ting sammen gjennom året. 

Anonymkode: 5b1ef...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (17 timer siden):

Syntes ikke du er prippen TS, men jeg syntes venninnen din er ganske så frekk. Hadde aldri falt meg inn å invitere inn en gjeng med andre folk, når jeg var invitert til et privat selskap. Dette er et tegn på lav sosial intelligens fra hennes side, og jeg undres litt over hvorfor du fortsatt inviterer hun? Du vet at kveldene alltid ender på den måten når hun er der, så da er det vel på tide å la hun utebli? Er dere veldig gode venner? Høres ikke helt sånn ut. Du kan jo også ta en prat med hun å si at du syntes det er ufin oppførsel av hun, og at neste gang trenger hun ikke komme hvis hun føler for å invitere sine egne «fjortis venner» (satt på spissen). 
 

Her tenker jeg at både du og samboer er voksne mennesker som inviterer til hyggelig lag. Og denne «venninnen» ødelegger faktisk kvelden for dere som vertskap, for det ender med en fjortis fest hvor alle vil invitere flere. Så ta en prat med hun, eller fas hun ut. Det er opp til deg å bedømme. 

Vi er egentlig gode venner, men har nok litt forskjellig syn på fest. Vi går ofte fjellturer i lag eller er på shopping, så jeg burde jo kunne si i fra. Selv om vi er gode venner, så vet jeg at hun blir lett fornærmet og ikke har veldig mange nære venner. Det er en av grunnene til at jeg nesten må invitere henne. 

Men hvordan ta praten? 

Anonymkode: 5b1ef...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utkastelsesordre? Selv om vi har selskap og fester, så er det litt drøyt å kaste oss ut av eget hjem. De andre hører ikke musikken og det plager ikke dem at vi har besøk. Jeg eier boligen selv, så bestemmer selv hva jeg vil gjøre der om det ikke plager naboene. Jeg har et godt forhold til naboene og vi finner på flere ting sammen gjennom året. 

Anonymkode: 5b1ef...30b

Når dere helt jevnlig har fester med høyt snakk, musikk og drikkelek til kl 05 om morgenen så er det GARANTERT en sjenanse for naboene, de har bare vært for høflig til å si noe. At du eier boligen betyr ikke at du kan ture frem som du vil. Åpenbart er du like sosialt inkompetent som venninnen din. 

Anonymkode: 8df2c...2ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...