AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Hva har skjedd i hundemiljøet egentlig? I dag var jeg ute med min syke hund. Han ble operert på fredag med klar beskjed fra dyrlegen om å ta det mest mulig med ro og kun svært korte lufteturer. Da det kom en løs hund mot oss i «hundreogørten» ropte jeg til eieren litt lenger bort om hun kunne sørge for å holde hunden unna oss. Jeg fikk da et arrogant «kan jeg spørre hvorfor?» tilbake i en tydelig nedsettende tone, uten at hun gjorde noe forsøk på å ta unna hunden sin. Jeg dro en hvit en og sa det dreide seg om kennelhoste for å sikre at hun faktisk tok sin hund unna min. Jeg synes heller ikke hun hadde noen rett på å få vite min hunds sykehistorie. Egentlig skal man vel heller ikke måtte oppgi noen grunn? Løse hunder eier ikke har kontroll på er en uting uansett. Kan ikke huske at det var sånn før koronahundene gjorde sitt inntog i de tusen hjem? Tidligere hadde vi hundeeiere respekt og forståelse for hverandre og hverandres hunder. Synd den kulturen er borte… Anonymkode: 6a4f1...f3c 9 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Jeg synes du konkluderer litt vel hardt basert på èn dårlig erfaring. Anonymkode: 8e2ed...d65 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Mange hundeeiere er slik, respekterer ikke oss som ikke vil ha kontakt med hunden deres. Anonymkode: 7b270...e6b 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 "Fordi jeg kommer til å sparke det vekk med en skikkelig spark og du neste i køen" kunne ha vært nok. Jeg har ingen problem å konfrontere folk som er arrogante Anonymkode: 47c9e...7dd 6 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes du konkluderer litt vel hardt basert på èn dårlig erfaring. Anonymkode: 8e2ed...d65 Enig Anonymkode: 6c1aa...f62
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Hvor er det egentlig hunder går løse? Jeg lufter en hund fra tid til annen, men har ikke problemer med løse hunder. Anonymkode: c50f4...363 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Møtte en løs hund noen uker siden. Eieren satt bare og så på mens hunden nærmet seg meg og mine to hunder. Ropte til han om at han måtte rope inn hunden sin, og han svarer med at hans hund er vennlig. Flott, men én av mine er bånd-reaktiv og setter ikke pris på løse hunder som kommer gående sakte rett mot med et anspent kroppsspråk. Altså... Anonymkode: e6dbd...f14 13
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Det er blitt enda verre under coronaen. Folk overvurderer sine evner, samt kanskje blitt veldig ensomt da alt var stengt og skaffet seg bikkje. Jeg bor ved et turområde og får besøk av løshunder hver dag. Nesten så jeg vurderer elektrisk gjerde. Anonymkode: ee649...0e9 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Det der er ikke min erfaring i det hele tatt. Syns alle jeg møter holder hunden inn til vi eventuelt hilser og spør om hundene kan hilse. Anonymkode: 6411a...280 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Altfor mange burde ikke hatt hund etter min mening. Anonymkode: cde9e...b54 13
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 og mange hundeeiere lurer hvorfor løse hunder blir angrepet, til og med drept av folk som har gått temmelig lei. Anonymkode: 47c9e...7dd 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Har samme erfaring. Masse arrogante folk. Men folk er generelt arrogante og jævlige, synes jeg, ikke bare de som har hund. Anonymkode: 86c58...6d9 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor er det egentlig hunder går løse? Jeg lufter en hund fra tid til annen, men har ikke problemer med løse hunder. Anonymkode: c50f4...363 Det kan jeg fortelle deg: Det går løse hunder i alle turområdene i Bergen, både på skogsstier og på fjellet. Også der det beiter sauer og lam i nærheten, både innmark og utmark. Hvis man sier noe til eierne, får man svar om at hunden "er så snill, så", eller at "hva gjør det om den løper etter ...". Dette gjelder også turområder der det er båndtvang året rundt. Jeg går ganske mye tur, og jeg møter løse hunder så å si hver gang. Jeg synes kommunen bør begynne å håndheve båndtvangen hvis det skal være noe poeng i den, for de aller fleste hundeeierne respekterer den ikke. Skjønner ikke at ikke media tar tak i det, det kommer gjerne et oppslag når en hund har gått amok og drept eller skadet et dyr eller menneske, men det skrives ikke om det at de aller fleste ignorerer båndtvangen. Anonymkode: 8286b...b5f 10
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jeg fortelle deg: Det går løse hunder i alle turområdene i Bergen, både på skogsstier og på fjellet. Også der det beiter sauer og lam i nærheten, både innmark og utmark. Hvis man sier noe til eierne, får man svar om at hunden "er så snill, så", eller at "hva gjør det om den løper etter ...". Dette gjelder også turområder der det er båndtvang året rundt. Jeg går ganske mye tur, og jeg møter løse hunder så å si hver gang. Jeg synes kommunen bør begynne å håndheve båndtvangen hvis det skal være noe poeng i den, for de aller fleste hundeeierne respekterer den ikke. Skjønner ikke at ikke media tar tak i det, det kommer gjerne et oppslag når en hund har gått amok og drept eller skadet et dyr eller menneske, men det skrives ikke om det at de aller fleste ignorerer båndtvangen. Anonymkode: 8286b...b5f Et sted må jo hundene få springe fritt av og til. Hvor mange sauer er drept i området av hund som du har hørt? De aller fleste som slipper hunden har god kontroll. Kommunene bør heller sørge for å få på plass hundegårder og friområder for hunder. Anonymkode: 6411a...280 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har skjedd i hundemiljøet egentlig? I dag var jeg ute med min syke hund. Han ble operert på fredag med klar beskjed fra dyrlegen om å ta det mest mulig med ro og kun svært korte lufteturer. Da det kom en løs hund mot oss i «hundreogørten» ropte jeg til eieren litt lenger bort om hun kunne sørge for å holde hunden unna oss. Jeg fikk da et arrogant «kan jeg spørre hvorfor?» tilbake i en tydelig nedsettende tone, uten at hun gjorde noe forsøk på å ta unna hunden sin. Jeg dro en hvit en og sa det dreide seg om kennelhoste for å sikre at hun faktisk tok sin hund unna min. Jeg synes heller ikke hun hadde noen rett på å få vite min hunds sykehistorie. Egentlig skal man vel heller ikke måtte oppgi noen grunn? Løse hunder eier ikke har kontroll på er en uting uansett. Kan ikke huske at det var sånn før koronahundene gjorde sitt inntog i de tusen hjem? Tidligere hadde vi hundeeiere respekt og forståelse for hverandre og hverandres hunder. Synd den kulturen er borte… Anonymkode: 6a4f1...f3c Mange hundeeiere er veldig dumme. Det er også mange som aldri skulle hatt hund. Anonymkode: 5a167...6ae 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Det finnes en haug med idiotiske hundeeiere. Ruslet tur med mine hunder da en familie med hund gikk 20-30 meter unna på jordet. Plutselig setter bikkja deres fart mot mine (som går fot på kommando i det øyeblikket) og eierne roper ikke engang inn hunden sin. Så jeg roper "nå smeller det" til eierne før jeg ga hundene mine fri-kommando og de gikk hunden i møte og skremte den vekk ganske så fysisk. Mine hunder er IKKE særlig vennlige mot fremmede, så den bikkja fikk seg en dårlig erfaring. Morsomste var egentlig å se eierne sin panikk da de innså hva jeg ropte. Jeg pleier å true med å sparke jeg, dersom eierne er arrogante og ikke henter bikkja si. Anonymkode: 22f49...d57 9 1 2
sicario Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 2 ganger opplevd løse hunder som har blitt skadet. En av meg da jeg måtte sparke den i hodet. Den var løs og aggressiv. Beit meg i rumpa før jeg fikk snudd meg og sparket den i hodet og eier kom løpende og fikk tatt kontroll på den. Jeg var ute på joggetur, og hadde plutselig en dalmatiner hengende i rumpa. Ble noen sting og en stivkrampesprøyte. Andre gang kom en løs hund løpende bort til meg og mine 2 hunder som jeg selvfølgelig hadde i bånd. Da den ble aggressiv mot ene hunden min så smalt det, og løsbikkja fikk dessverre revet av halve øret og noen stygge flenger. Folk som slipper bikkjene sine er ikke egnet til å holde hunder.. 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Et sted må jo hundene få springe fritt av og til. Hvor mange sauer er drept i området av hund som du har hørt? De aller fleste som slipper hunden har god kontroll. Kommunene bør heller sørge for å få på plass hundegårder og friområder for hunder. Anonymkode: 6411a...280 Man har egne friområder for hund i Oslo for eksempel, der båndtvangen ikke gjelder. De fleste som slipper hunden har null kontroll. Hundeloven sier: § 3.Generelt aktsomhetskrav En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre. § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Anonymkode: cde9e...b54 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Det verste er de eierne med løse hunder som blir sure når man sier ifra til dem. Altså, hvis drittbikkja di først har løpt bort til noen så bør man legge seg paddeflat, beklage og hente bikkja di asap. Nei, den hunden er ikke søt og jeg synes ikke det er sosialt og koselig at den trenger seg innpå min. Anonymkode: 22f49...d57 5
Gjest Dreams Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 (endret) Har man ikke kontroll på hunden sin skal den ikke være løs! Om hunden din ikke kommer når du roper den inn skal den ikke være løs! FERDIG snakka Endret 13. mars 2022 av Dreams
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå