Gå til innhold

Dere som mistet smak og luktesans av omikron..


Håp86

Anbefalte innlegg

Ja har også fått assosiasjoner til graviditetene mine 🙄Drikker og en del Farris men bare uten smak. Med smak går ikke lenger , smaker motbydelig i disse tider.Håper å høre fra noen etterhvert hvordan lukttreningen har hjulpet og hvor lang tid det tok før du merket bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mistet smak og lukt helt to dager etter positiv test. Smakte eller luktet ingenting på en uke. Etter det kom den gradvis tilbake. Nå etter 3 uker vil jeg si at den er helt som før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet smak helt plutselig en morgen. Syntes det var veldig merkelig. Særlig siden jeg ikke hadde noen andre symptomer. Hurtigtestene viste også negativt. Så da smaks og luktesans bare ble enda verre dagen etter og hurtigtesten fortsatt var negativ, så valgte jeg å bestille PCR test neste dag. Den viste seg å være positiv og ikke så mange timer etterpå så kom feberen og muskelverken. Fortsatt da ingen forkjølelsessymptomer. Så det er helt klart at tap av smaks- og luktesansen kom helt uavhengig av luftveis sykdom her.

Jeg fikk påvist viruset 19.februar. Først forrige uke kom sansene sakte men sikkert tilbake og i dag er den så og si normal. Jeg er så utrolig lettet og det er lenge siden jeg har kost meg så mye med god mat og drikke som nå☺️ Det var utrolig trist og skremmende imens det pågikk, fordi det selvfølgelig kom tanker om at smaksløkene er skadet for livet.

Men desto mer setter jeg pris på disse sansene nå når de er tilbake🥰

Endret av Jullen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (På 14.3.2022 den 14.21):

Åh, jeg er glad for denne tråden. Satt akkurat midt i litt frenetisk googling for å finne ut av det samme. Jeg er vanligvis meget matglad, men de siste dagene har jeg nesten ikke spist noen ting, fordi det er dritkjedelig å spise mat som ikke smaker noe. Eneste jeg fortsatt smaker er surt og salt. 

Hvis du googler frenetisk litt til og prøver søkestrengen zinc+deficiency+anosmia (anosmi er navnet på diagnosen for tap av lukt), kommer det opp en del treff på vitenskapelig litteratur som forklarer sammenhengen mellom sinkmangel og tap av lukt.

Her er et faktaark om sink fra det amerikanske Folkehelseinstituttet (NIH). Der går det fram at kroppen trenger sink til å drive celledeling og det er det behov for etter en virusinfeksjon i nese og svelg.

Hvis viruset rekker å infisere cellene i sanseepitelet (cellene som registrerer lukt og smak), vil immunforsvaret drepe det infiserte sanseepitelet for å utrydde viruset. Da må de drepte cellene erstattes raskt og det skjer ved celledeling. Ved sinkmangel blir ikke celledelingen i sanseepitelet effektiv nok. Derfor kan det bli mangel på celler som registrerer lukt og smak etter virusinfeksjoner i luftveiene.

Immunforsvaret bruker også sink til produksjon av immunceller, så mobiliseringen av immunforsvaret er trolig det som tømmer lageret for sink hos folk som har sinkmangel i utgangspunktet.

Dette sier NHI's faktaark om sink (googleoversatt):

Sitat

Sink er et essensielt mineral som er naturlig tilstede i noen matvarer, lagt til andre og tilgjengelig som kosttilskudd. Sink finnes også i mange forkjølelses-pastiller og noen reseptfrie legemidler som selges som forkjølelsesmidler.

Sink er involvert i en rekke aspekter av cellulær metabolisme. Det er nødvendig for den katalytiske aktiviteten til omtrent 100 enzymer [1,2] og det spiller en rolle i immunfunksjon [3,4], proteinsyntese [4], sårheling [5], DNA-syntese [2,4], og celledeling [4]. Sink støtter også normal vekst og utvikling under graviditet, barndom og ungdomsår [6-8] og er nødvendig for riktig smaks- og luktesans [9]. Et daglig inntak av sink er nødvendig for å opprettholde en stabil tilstand fordi kroppen ikke har noe spesialisert sinklagringssystem [10].

Min utheving i sitatet. Tallene er henvisning til kildelista på faktaarket.

Om amerikanerne har rett vet jeg ikke, men jeg vet at sinktilskudd koster 60 øre dagen. For meg er det ei billig forsikring hvis det kan hjelpe meg å sikre et fungerende immunforsvar, velregulert celledeling, god sårheling og tilgang til smak og lukt.

Funfact: Cellene som produserer hår (keratinocyttene) er også epitelceller som trenger sink for å få til celledeling. Når keratinocytter dør og ikke blir erstatta fort nok (f.eks. på grunn av sinkmangel) faller håret av. Når sluken i dusjen går tett med hår, kan det altså være på grunn av sinkmangel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (12 minutter siden):

Hvis du googler frenetisk litt til og prøver søkestrengen zinc+deficiency+anosmia (anosmi er navnet på diagnosen for tap av lukt), kommer det opp en del treff på vitenskapelig litteratur som forklarer sammenhengen mellom sinkmangel og tap av lukt.

Her er et faktaark om sink fra det amerikanske Folkehelseinstituttet (NIH). Der går det fram at kroppen trenger sink til å drive celledeling og det er det behov for etter en virusinfeksjon i nese og svelg.

Hvis viruset rekker å infisere cellene i sanseepitelet (cellene som registrerer lukt og smak), vil immunforsvaret drepe det infiserte sanseepitelet for å utrydde viruset. Da må de drepte cellene erstattes raskt og det skjer ved celledeling. Ved sinkmangel blir ikke celledelingen i sanseepitelet effektiv nok. Derfor kan det bli mangel på celler som registrerer lukt og smak etter virusinfeksjoner i luftveiene.

Immunforsvaret bruker også sink til produksjon av immunceller, så mobiliseringen av immunforsvaret er trolig det som tømmer lageret for sink hos folk som har sinkmangel i utgangspunktet.

Dette sier NHI's faktaark om sink (googleoversatt):

Min utheving i sitatet. Tallene er henvisning til kildelista på faktaarket.

Om amerikanerne har rett vet jeg ikke, men jeg vet at sinktilskudd koster 60 øre dagen. For meg er det ei billig forsikring hvis det kan hjelpe meg å sikre et fungerende immunforsvar, velregulert celledeling, god sårheling og tilgang til smak og lukt.

Funfact: Cellene som produserer hår (keratinocyttene) er også epitelceller som trenger sink for å få til celledeling. Når keratinocytter dør og ikke blir erstatta fort nok (f.eks. på grunn av sinkmangel) faller håret av. Når sluken i dusjen går tett med hår, kan det altså være på grunn av sinkmangel.

Høres veldig fornuftig ut, men hvor lang tid tar det før de drepte cellene erstattes? Jeg har tatt sink før jeg fikk korona og tar nå dobbel dose etter jeg ble frisk. I dag er det 8 dager siden jeg mistet sansene og har ikke fått lukten eller smaken tilbake, ikke gradvis en gang 😔

Endret av Håp86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håp86 skrev (24 minutter siden):

Høres veldig fornuftig ut, men hvor lang tid tar det før de drepte cellene erstattes? Jeg har tatt sink før jeg fikk korona og tar nå dobbel dose etter jeg ble frisk. I dag er det 8 dager siden jeg mistet sansene og har ikke fått lukten eller smaken tilbake, ikke gradvis en gang 😔

Godt spørsmål. Hvis vi går et skritt videre, kan vi se på hva det er cellene bruker sink til.

Som du ser på faktaarket fra NIH, bruker cellene sink bl.a. til å produsere enzymer. Et av disse enzymene heter 1-alfa-hydroksylase. Jobben til dette enzymet er å produsere hormonet kalsitriol. Sinkmangel gjør altså at det blir produsert lite kalsitriol.

Det er litt krise, fordi det er hormonet kalsitriol som kobler seg på i cellekjernen og aktiverer genene som utløser celledeling. Det er altså ikke sink som utløser celledeling. Det er hormonet kalsitriol. Sink må til for å få produsert hormonet.

Men det er ikke bare sink som trengs for å danne kalsitriol. Jobben til enzymet 1-alfa-hydroksylase er å omdanne D-vitamin til kalsitriol.

Sink må til for 1) å lage enzymet 2) som omdanner D-vitamin 3) til hormonet kalsitriol som 4) utløser celledeling. Omstendelig prosess, men det meste som skjer inne i cellene våre er omstendelig.

Hvis du har D-vitaminmangel, er du altså like langt. Det hjelper ikke om du har all verdens sink innabords hvis du mangler D-vitamin. Begge deler må være på plass for at cellene skal få delt seg.

Og akkurat på denne tida av året har 40% av befolkningen i Norge D-vitaminmangel, ifølge Folkehelseinstituttet.

Det står litt om dette i artikkelen om D-vitamin i Store Norske Leksikon også. De nevner ikke epitelceller spesielt. De finner du i sekken SNL kaller "enkelte celler", sammen med bl.a. nerveceller og celler som bygger beinmasse og tenner.

Sitat

Gjennom den aktive formen kalsitriol påvirker D-vitamin genekspresjon og celledeling i enkelte celler, blant annet celler assosiert med immunforsvaret.

(Fra Store Norske Leksikon)

Nå er det lite populærvitenskapelig lektyre på norsk om 1-alfa-hydroksylase. For å finne noe om det, må du gnage så dypt i barken på kunnskapens tre at det begynner å smake endokrinologi (læren om hormoner).

Hvis du googler på engelsk, finner de fram mye heavy vitenskapelig litteratur som forklarer mekanikken.

https://www.google.com/search?q=1-alpha-hydroxylase+vitamin+d

Og ja, D-vitamin må også være til stede for å produsere keratinocytter fort nok til å unngå røyting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (1 time siden):

Godt spørsmål. Hvis vi går et skritt videre, kan vi se på hva det er cellene bruker sink til.

Som du ser på faktaarket fra NIH, bruker cellene sink bl.a. til å produsere enzymer. Et av disse enzymene heter 1-alfa-hydroksylase. Jobben til dette enzymet er å produsere hormonet kalsitriol. Sinkmangel gjør altså at det blir produsert lite kalsitriol.

Det er litt krise, fordi det er hormonet kalsitriol som kobler seg på i cellekjernen og aktiverer genene som utløser celledeling. Det er altså ikke sink som utløser celledeling. Det er hormonet kalsitriol. Sink må til for å få produsert hormonet.

Men det er ikke bare sink som trengs for å danne kalsitriol. Jobben til enzymet 1-alfa-hydroksylase er å omdanne D-vitamin til kalsitriol.

Sink må til for 1) å lage enzymet 2) som omdanner D-vitamin 3) til hormonet kalsitriol som 4) utløser celledeling. Omstendelig prosess, men det meste som skjer inne i cellene våre er omstendelig.

Hvis du har D-vitaminmangel, er du altså like langt. Det hjelper ikke om du har all verdens sink innabords hvis du mangler D-vitamin. Begge deler må være på plass for at cellene skal få delt seg.

Og akkurat på denne tida av året har 40% av befolkningen i Norge D-vitaminmangel, ifølge Folkehelseinstituttet.

Det står litt om dette i artikkelen om D-vitamin i Store Norske Leksikon også. De nevner ikke epitelceller spesielt. De finner du i sekken SNL kaller "enkelte celler", sammen med bl.a. nerveceller og celler som bygger beinmasse og tenner.

Nå er det lite populærvitenskapelig lektyre på norsk om 1-alfa-hydroksylase. For å finne noe om det, må du gnage så dypt i barken på kunnskapens tre at det begynner å smake endokrinologi (læren om hormoner).

Hvis du googler på engelsk, finner de fram mye heavy vitenskapelig litteratur som forklarer mekanikken.

https://www.google.com/search?q=1-alpha-hydroxylase+vitamin+d

Og ja, D-vitamin må også være til stede for å produsere keratinocytter fort nok til å unngå røyting.

Tusen takk for nyttig info!! Jeg tar dobbel dose sink som anbefalt og tilskudd av D-vitamin. Bare å smøre seg med tålmodighet og fortsett med lukttrening + hive inn på med vitaminer og mineraler 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet lukt og smak på dag 8 etter positiv test, lukt og smak ble bare borte i et par dager før de vendte tilbake igjen. Smaken var litt rar i et par dager etter at den vendte tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leny skrev (På 15.3.2022 den 21.04):

Jeg har fått forvrengt smak og lukt. Pluss luktesansen er veldig nedsatt. Kaffe bla lukter helt grusomt.Men salt mat smaker godt . Søtsmaken er forvrengt bla smaker sjokolade grusomt ekkelt. Savner å drikke kaffe på morgenen. Kjedelig. Har vart i over 1 mnd nu. Har holdt på med lukttrening i ca 4 uker uten å merke noen bedring. Noen andre som har opplevd noe lignende? Med lukttrening med eteriske oljer? 

Datteren min skal til hun her etter påske. Hun driver med eteriske oljer.

https://forskning.no/covid19/de-som-har-mistet-luktesansen-etter-covid-19-sykdom-star-i-ko-for-a-fa-hjelp/1948497

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens skrev (På 17.3.2022 den 14.01):

Datteren min skal til hun her etter påske. Hun driver med eteriske oljer.

https://forskning.no/covid19/de-som-har-mistet-luktesansen-etter-covid-19-sykdom-star-i-ko-for-a-fa-hjelp/1948497

Takk for svar! Håper hun får hjelp der. Har vært å lest om henne og behandlingen. Har begynt på egenhånd med lukttrening med de anbefalte oljene. Fortell hvordan det går da! Og masse lykke til til henne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...