Gå til innhold

Jeg bruker så lang tid på å ta lappen, flaut og lite motiverende.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjørt kun med skole en gang i uka de siste 7 mnd, og jeg skjønner jo at det tar litt mer tid enn om jeg hadde noen og ove med hjemme, men jeg begynner å miste motet. Alle andre bruker et- tre på det. Og jeg er fortsatt på trinn to.

Gi opp eller halte videre? 😄 Hvor lang tid brukte dere på å ta lappen?

Anonymkode: d0709...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man øver ikke med kjøreskole! Det blir jo skamdyrt!!! Ta lappen på automatgir, så kan du kjøre opp på manuell senere når du har lært deg det. Lettere å lære å kjøre med automat hvis du ikke har erfaring. Mindre å tenke på. Da blir det billigere og tar mye kortere tid.

Anonymkode: c8bc1...e3b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man øver ikke med kjøreskole! Det blir jo skamdyrt!!! Ta lappen på automatgir, så kan du kjøre opp på manuell senere når du har lært deg det. Lettere å lære å kjøre med automat hvis du ikke har erfaring. Mindre å tenke på. Da blir det billigere og tar mye kortere tid.

Jeg må ha lappen og dette er eneste mulighet på skole. Kjører manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte 13 mnd. Hadde ingen å øvelseskjøre med, så det ble med kjøreskole, og det ble dyrt, og lang tid mellom timene da jeg aldri klarte å spare opp nok til hele beløpet da jeg tok timene. Føler med deg.

Anonymkode: 27f21...4f2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tatt lappen enda, og jeg starta med kjøretimer i 2019. Har vært korona, flytting, bytte av jobb og litt sånn innimellom. Så var perioder der jeg ikke har prioritert kjøring.

Tok oppkjøring en gang, og strøk. Jeg sliter skikkelig med nerver i sånne situasjoner. Også har jeg vært treig med å lære meg å kjøre. Jeg trenger masse tid og repetisjon for å lære meg det her 😅

Også er jeg snart 33 år. Håper jeg består oppkjøring I sommer. Hvis jeg stryker flere ganger, må jeg ts teorien på nytt Også, for nå er det snart 3 år siden jeg tok den. Huff, for noe herk! 

Anonymkode: d5d13...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som øvelseskjører får jo mange timer under beltet som du ikke har, og tar derfor lappen mye raskere. Men ikke nødvendigvis raskere i antall timer bak rattet, husk det! De har bare flere timer utover kjøretimene, de anbefaler vel at man skal kjøre i sånn 200 timer!

Ikke mist motet! Du har blitt mye bedre enn du var, og det går fremover!! Bare ikke slutt midt i, for om man venter for lenge da så kan det begynne å gå litt bakover igjen.

Anonymkode: 3d571...780

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du kjøre oftere enn en gang i uken, evt ta ett intensivkurs?

Anonymkode: 1e0fc...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er intensivkurs? :) 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er intensivkurs? :) 

ts

Noen plasser har intensivkurs, vet det finnes i Stryn iallefall. En tar alt på ca 2 uker. 

Anonymkode: e17fc...990

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen plasser har intensivkurs, vet det finnes i Stryn iallefall. En tar alt på ca 2 uker. 

Anonymkode: e17fc...990

Hva om jeg ikke klarer intensivkurset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort er kanskje ikke en menneskerett. Noen få får det rett og slett ikke til

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det går jo ikke an. Du kan ikke stryke på glattkjøring etc, du må bare delta. Du kan velge å vente med oppkjøring hvis du ikke føler deg klar.

Resignert skrev (Akkurat nå):

Førerkort er kanskje ikke en menneskerett. Noen få får det rett og slett ikke til

Joda, men i Ts' tilfelle er det da alt for tidlig å konkludere med det! Hun har kjørt typ 30 ganger i hele sitt liv. Man må ha en del timer bak rattet for å bli en god sjåfør.

Jeg ser ikke noe urovekkende ved dette og syns absolutt du burde fortsette. 🙂

Anonymkode: 11a46...9f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er vanskelig med å kjøre bil? Kjenner du ingen du kan øve med?

Anonymkode: 3e5c1...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg brukte 13 mnd. Hadde ingen å øvelseskjøre med, så det ble med kjøreskole, og det ble dyrt, og lang tid mellom timene da jeg aldri klarte å spare opp nok til hele beløpet da jeg tok timene. Føler med deg.

Anonymkode: 27f21...4f2

Jeg brukte nesten 2 år. Tok den da jeg studerte, og hadde heller ingen å kjøre med bortsett fra da jeg var hjemme i ferier.

Startet i oktober 2007, og fikk lappen i slutten av mai 2009. Strøk blant annet 3 ganger på teorien og 1 gang på oppkjøring. Hadde sikkert 100 kjøretimer

Anonymkode: 84720...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg må ha lappen og dette er eneste mulighet på skole. Kjører manuell.

Hvirfor? Jeg tok lappen på automat på 3 mndr. mens jeg var i full jobb. Drit i manuell! Om 10 år er alle biler automat eller elbil (som også er automat), uansett! Godt over 90% av personbiler som blir solgt i dag er automat!!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Intensivkurs er mest for de som har haugevis med øvelseskjøring bak seg og kan ta alt det obligatoriske på kort tid. Ts, bruker jo kjøretimene for å øvelseskjøre og har lite erfaring. Klart man da trenger mer tid.

Anonymkode: f2630...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke tatt lappen enda, og jeg starta med kjøretimer i 2019. Har vært korona, flytting, bytte av jobb og litt sånn innimellom. Så var perioder der jeg ikke har prioritert kjøring.

Tok oppkjøring en gang, og strøk. Jeg sliter skikkelig med nerver i sånne situasjoner. Også har jeg vært treig med å lære meg å kjøre. Jeg trenger masse tid og repetisjon for å lære meg det her 😅

Også er jeg snart 33 år. Håper jeg består oppkjøring I sommer. Hvis jeg stryker flere ganger, må jeg ts teorien på nytt Også, for nå er det snart 3 år siden jeg tok den. Huff, for noe herk! 

Anonymkode: d5d13...d52

Sliter du med noe? Jeg tok automat på 3 mndr. Ba kjøreskole om så komprimert som mulig, da jeg bodde i en annen kommune enn kjøreskolen og måtte ta ferge, buss og masse styr. Hadde mange dobbelttimer osv.Kjørte KUN det som var obligatorisk + en prøveoppkjøringstime med en annen kjørelærer som lekte sensor. Jeg hadde 100%jobb utenom. Man må bare legge inn litt ekstra vilje foe en kort periode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

er ikke oppkjøring på intensivkurs.. Det tar du utenom for du må melde deg opp til oppkjøring selv hos biltilsynet, npr du er klar. Man kan ikke stryke på kurset. Det er jo bare et kurs for  å gå gjennom det man må før man skal kjøre opp.  Det obligatoriske. Er lurt å ta oppkjøringen rett etter kurset mens du nettopp har kjørt en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvirfor? Jeg tok lappen på automat på 3 mndr. mens jeg var i full jobb. Drit i manuell! Om 10 år er alle biler automat eller elbil (som også er automat), uansett! Godt over 90% av personbiler som blir solgt i dag er automat!!

NYE personbiler har automatgir ja. Men jeg regner med at TS sannsynligvis ikke har råd til en splitter ny bil til flere hundre tusen som førstegangsbil 

Så da må man kjøpe en billig bruktbil, som gjerne har manuelt gir. Den første bilen jeg hadde etter å ha tatt lappen i 2009, var fra 1991...

Anonymkode: 84720...881

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den første bilen jeg hadde etter oppkjøring var fra 1998, og absolutt ikke manuell. Jeg har heller ikke fått automatgir når jeg har leid bil i utlandet, så det å kunne kjøre manuelt er fortsatt en fordel. 

Har du ingen i nærheten av deg som du kan spørre om å kjøre med deg? Venner, kollegaer, nabohjelp? Jeg har øvelseskjørt med flere venninner for at de skal kunne spare litt penger på øvelseskjøring. De har måttet bidra med bensinpenger. 

Anonymkode: 3ecd1...7a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...