AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #61 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Også greit å minne om at uttrykke "jappe" som i "jappetiden" på 80-tallet ikke har noe med japanere å gjøre, det kommer fra engelsk YAP, Young Urban Professional. Anonymkode: 9a6ac...430 Aspiring, ikke Urban. Men ble brukt det også. Anonymkode: 9a6ac...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 9. mars 2022 #62 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har rett i at rasisme mot svarte og jøder er mer utbredt og har en lengre og verre historie bak seg, men det er også helt klart at uttrykket "jap" eller "japse" er nedsettende og rasistisk. Anonymkode: 9a6ac...430 Tar man utgangspunkt i alle posterne du har servert her blir jo heller ikke «japanese» gangbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 9. mars 2022 #63 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Angående andre setning: Det går fint an å si "positive" ting på en rasistisk måte: "Svartingene er jammen meg flinke til å løpe" for eksempel. Anonymkode: 9a6ac...430 Man kan like godt tolke det som at et negativt ladet ord blir tildelt en positiv egenskap. Gjør man det i tilstrekkelig grad vil det en gang negativt ladede ordet kunne endres til å bli oppfattet positivt i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 10. mars 2022 #64 Del Skrevet 10. mars 2022 (endret) FunnyBoy123 skrev (6 timer siden): Om du tuller med meg.. Japanere er ofte ganske rasistiske selv? Det at du skriver det viser at jeg har null interesse for å diskutere meg deg. Jeg gidder ikke å diskutere med folk som ikke har greie på det de snakker om. Ikke kall en japaner for jappse. Ikke kall en svart for neger. Det er jo noe i det. Japan er et land som er kjent for å være skeptisk til utlendinger (men samtidig høflige). Både på arbeidsmarkedet og boligmarkedet er det f. eks mange som opplever å bli diskriminert. Vi har "neger" og "japse", men de har sine uttrykk, de og. Svarte og hvite blir f. eks kalt "gaijin", som løst oversatt betyr noe sånn som alien. Så der fikk vi den. Man kan stadig vekk se skilt på butikker, restauranter og andre steder i offentligheten som kun tar inn japanske kunder. Man kan kanskje si at rasisme ofte er rettet mot en spesifikk gruppe mennesker, men i Japan er det mer at japanere står litt, og i menge tilfeller ganske mye, over alle andre. Så jo, de har da sine svin på skogen de og. Men det betyr ikke at jeg synes japse er et greit ord, altså. Det trenger ikke være noe konkurranse i å være frekkest mot hverandre. Og japanere er velkomne i en heis sammen med meg. Kan tenke meg at rasismedebatten hadde kokt greit over om noen hadde begynt å henge opp tilsvarende skilt i Norge😂 Endret 10. mars 2022 av Påkrevd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #65 Del Skrevet 10. mars 2022 Anonymus Notarius skrev (6 timer siden): Det kan da overhodet ikke sammenlignes med neger, japse handler om nasjonstilhørighet, neger handler om hudfarge eller "rase". Under andre verdenskrig var japanerne amerikanernes/de alliertes likeverdige motstandere i en krig. At japanere ble sett på som "mindre enn mennesker" må du nesten utdype - jeg har ikke inntrykk av at de ble brukt som noe annet enn et slengbegrep om "fienden". Det kan ikke sammenlignes med å kalle afrikanske slaver/etterkommere av slaver for negre. Tror det er lite rasisme overfor japanere i Norge, tvert i mot mye beundring, både kulturelt og økonomisk. Så ville ikke vært veldig bekymra fordi én person sa japse på radioen. Du aner ikke hva du snakker om. Virkelig. Jeg synes du skal lese deg opp på hvordan selv små "japanske" barn ble satt i interneringsleire i USA utelukkende på grunn av etnisk herkomst. Nasjonstilhørighet hadde lite eller ingenting med saken å gjøre, det var etnisiteten og "blodet" de var opptatt av. Japanere, også amerikanskfødte, ble av myndigheter, politikere, medier og reklamekampanjer sammenlignet med og kalt rotter, aper og kakerlakker og myndighetene uttalte at de mente forræderi lå latent i det japanske blodet og at alle amerikanske japaner burde sendes til Japan og så utslettes. Ditt inntrykk av at japse/Jap kun var et slengbegrep om fienden eller "fienden" kan du stappe et visst sted. Anonymkode: 5548c...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 10. mars 2022 #66 Del Skrevet 10. mars 2022 PetterKanin skrev (På 6.3.2022 den 10.07): Ja. Vi må ikke på død og liv trekke det nedsettende amerikanske "japs" inn i dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #67 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjører japsebil og bedre biler finnes ikke. Anonymkode: 9fa14...e8e Enn så lenge. Det vil nok etter hvert opprettes et tingombud, som kan forsvare tings rettigheter. Ingen (ting) bør finne seg i å bli krenket. Anonymkode: 1d010...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #68 Del Skrevet 13. mars 2022 theTitanic skrev (På 9.3.2022 den 17.24): I 2020 er alt galt. Alltid. Syntes det var litt interessant hvor dårlig stemning det ble i en tråd der man brukte ordet sigøyner. Det var visstnok veldig forferdelig. Men.. utenfor butikkene står sigøynere og selger et blad der det over hele forsiden står " sigøynerhistorier". Vi er i 2022 nå. Japse har aldri vært innafor å si, blir litt som med n-ordet 😳 Anonymkode: 0a903...3bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå