Gå til innhold

Er det «lov» å si japser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Titter på NRK2 nå og satt morgenkaffen i halsen da jeg hørte kommentator si «japser» om japanesere. Er det lov? Vurderer å sende inn en klage til NRK.

Anonymkode: 99965...a5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

«Japse»:

Lomheim:

– Det er diskriminerende, og i alle fall ikke saklig ment. Mange sportskommentatorer sier japanesere, men det er en språkfeil.

– Japaner.

Uri:

– Det ligger noe nedsettende der.

– Japaner.

Anonymkode: 5f093...223

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi må ikke på død og liv trekke det nedsettende amerikanske "japs" inn i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde assosiert det med noe rasistisk nedsettende der ja.

På lik linje med pakkis, neger osv? 🤷‍♀️

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det synes jeg ikke er greit. Kan aldri tro at nrk heller synes det

Anonymkode: 78463...6c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet Japan er i seg selv en slags forvridd vestlig versjon av hva kineserne kaller landet. Så lenge Japan er gangbart, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe særlig verre å kalle landets innbyggere for japser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ikke noe problematisk med det

Anonymkode: 5dc42...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Titter på NRK2 nå og satt morgenkaffen i halsen da jeg hørte kommentator si «japser» om japanesere. Er det lov? Vurderer å sende inn en klage til NRK.

Japse har en litt negativ klang i mine ører. Jeg ville aldri kalt noen for japse. Det som helt sikkert er feil er japaneser. Det blir som å si pakistaneser. Det heter japaner (og pakistaner).

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører japsebil og bedre biler finnes ikke. 

Anonymkode: 9fa14...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Japse er det samme som å si norske hos meg hvertfall. Men jeg blir ikke krenka av alt

Anonymkode: d4e49...476

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter Japaner, så du er ikke så mye bedre selv..

Anonymkode: cce60...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

trodde det å benytte det ordet var for lengst gått vekk, det er blitt for gammelt. Kan vi ikke bare kalle de hva de er å slutte å bruke andre ord som igjen har negative/diskriminerende assosiasjoner. Det koster oss ingenting å bytte ut ordet.

Anonymkode: 5336d...560

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel lov, men jeg hadde reagert om noen i min omgangskrets sa det. Det heter Japaner, er det for vanskelig å si? 

Min oppfatning er at de som bruker slike ord som oftest har litt fordommer, uten at de selv ser det eller ønsker å innrømme det. Det er vel de samme folka som ikke klarer å forstå hvorfor det ikke er greit å si neger lenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 3/6/2022 den 6.42):

I 2020 er alt galt. Alltid. 

Syntes det var litt interessant hvor dårlig stemning det ble i en tråd der man brukte ordet sigøyner. Det var visstnok veldig forferdelig. Men.. utenfor butikkene står sigøynere og selger et blad der det over hele forsiden står " sigøynerhistorier". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Miranda Bailey said:

Det er vel lov, men jeg hadde reagert om noen i min omgangskrets sa det. Det heter Japaner, er det for vanskelig å si? 

Min oppfatning er at de som bruker slike ord som oftest har litt fordommer, uten at de selv ser det eller ønsker å innrømme det. Det er vel de samme folka som ikke klarer å forstå hvorfor det ikke er greit å si neger lenger. 

Er halvt japse, oppvokst i Japan til jeg var 8 år. Ser virkelig ikke problemet om noen kaller meg japse. Men noen kulturer er ikke så nærtagende som skandinavere opplever jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er halvt japse, oppvokst i Japan til jeg var 8 år. Ser virkelig ikke problemet om noen kaller meg japse. Men noen kulturer er ikke så nærtagende som skandinavere opplever jeg. 

Ok? Jeg lar fortsatt være å bruke ordet, selv om én person som er halvt Japansk mener det er greit å bruke. Det finnes fortsatt tusenvis av andre Japanere som synes ordet er nedlatende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Japse har aldri vært greit å si. Det er nedsettende.

Anonymkode: b9630...2f6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier akkurat det jeg vil. Japser, neger osv... 

Anonymkode: 6812d...73e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2022 at 1:45 PM, Påkrevd said:

Japse har en litt negativ klang i mine ører. Jeg ville aldri kalt noen for japse. Det som helt sikkert er feil er japaneser. Det blir som å si pakistaneser. Det heter japaner (og pakistaner).

Japse er rasistisk og ugreit å si. 

Japaneser er språklig feil, men ikke nedsettende. 

Ikke at jeg er uenig med deg altså, ville bare presisere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...