AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Del Skrevet 6. mars 2022 Titter på NRK2 nå og satt morgenkaffen i halsen da jeg hørte kommentator si «japser» om japanesere. Er det lov? Vurderer å sende inn en klage til NRK. Anonymkode: 99965...a5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 6. mars 2022 #2 Del Skrevet 6. mars 2022 Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Del Skrevet 6. mars 2022 «Japse»: Lomheim: – Det er diskriminerende, og i alle fall ikke saklig ment. Mange sportskommentatorer sier japanesere, men det er en språkfeil. – Japaner. Uri: – Det ligger noe nedsettende der. – Japaner. Anonymkode: 5f093...223 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. mars 2022 #4 Del Skrevet 6. mars 2022 Ja. Vi må ikke på død og liv trekke det nedsettende amerikanske "japs" inn i dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. mars 2022 #5 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg hadde assosiert det med noe rasistisk nedsettende der ja. På lik linje med pakkis, neger osv? 🤷♀️ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Del Skrevet 6. mars 2022 Nei, det synes jeg ikke er greit. Kan aldri tro at nrk heller synes det Anonymkode: 78463...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 6. mars 2022 #7 Del Skrevet 6. mars 2022 Navnet Japan er i seg selv en slags forvridd vestlig versjon av hva kineserne kaller landet. Så lenge Japan er gangbart, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe særlig verre å kalle landets innbyggere for japser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Del Skrevet 6. mars 2022 Ja, ikke noe problematisk med det Anonymkode: 5dc42...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 6. mars 2022 #9 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Titter på NRK2 nå og satt morgenkaffen i halsen da jeg hørte kommentator si «japser» om japanesere. Er det lov? Vurderer å sende inn en klage til NRK. Anonymkode: 99965...a5d Japse har en litt negativ klang i mine ører. Jeg ville aldri kalt noen for japse. Det som helt sikkert er feil er japaneser. Det blir som å si pakistaneser. Det heter japaner (og pakistaner). 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg kjører japsebil og bedre biler finnes ikke. Anonymkode: 9fa14...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Del Skrevet 9. mars 2022 Japse er det samme som å si norske hos meg hvertfall. Men jeg blir ikke krenka av alt Anonymkode: d4e49...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Del Skrevet 9. mars 2022 Det heter Japaner, så du er ikke så mye bedre selv.. Anonymkode: cce60...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Del Skrevet 9. mars 2022 trodde det å benytte det ordet var for lengst gått vekk, det er blitt for gammelt. Kan vi ikke bare kalle de hva de er å slutte å bruke andre ord som igjen har negative/diskriminerende assosiasjoner. Det koster oss ingenting å bytte ut ordet. Anonymkode: 5336d...560 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 9. mars 2022 #14 Del Skrevet 9. mars 2022 Det er vel lov, men jeg hadde reagert om noen i min omgangskrets sa det. Det heter Japaner, er det for vanskelig å si? Min oppfatning er at de som bruker slike ord som oftest har litt fordommer, uten at de selv ser det eller ønsker å innrømme det. Det er vel de samme folka som ikke klarer å forstå hvorfor det ikke er greit å si neger lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. mars 2022 #15 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3/6/2022 den 6.42): Titter på NRK2 nå og satt morgenkaffen i halsen da jeg hørte kommentator si «japser» om japanesere. Er det lov? Vurderer å sende inn en klage til NRK. Anonymkode: 99965...a5d I 2020 er alt galt. Alltid. Syntes det var litt interessant hvor dårlig stemning det ble i en tråd der man brukte ordet sigøyner. Det var visstnok veldig forferdelig. Men.. utenfor butikkene står sigøynere og selger et blad der det over hele forsiden står " sigøynerhistorier". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Del Skrevet 9. mars 2022 2 minutter siden, Miranda Bailey said: Det er vel lov, men jeg hadde reagert om noen i min omgangskrets sa det. Det heter Japaner, er det for vanskelig å si? Min oppfatning er at de som bruker slike ord som oftest har litt fordommer, uten at de selv ser det eller ønsker å innrømme det. Det er vel de samme folka som ikke klarer å forstå hvorfor det ikke er greit å si neger lenger. Er halvt japse, oppvokst i Japan til jeg var 8 år. Ser virkelig ikke problemet om noen kaller meg japse. Men noen kulturer er ikke så nærtagende som skandinavere opplever jeg. Anonymkode: d4e49...476 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 9. mars 2022 #17 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er halvt japse, oppvokst i Japan til jeg var 8 år. Ser virkelig ikke problemet om noen kaller meg japse. Men noen kulturer er ikke så nærtagende som skandinavere opplever jeg. Anonymkode: d4e49...476 Ok? Jeg lar fortsatt være å bruke ordet, selv om én person som er halvt Japansk mener det er greit å bruke. Det finnes fortsatt tusenvis av andre Japanere som synes ordet er nedlatende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Del Skrevet 9. mars 2022 Japse har aldri vært greit å si. Det er nedsettende. Anonymkode: b9630...2f6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Del Skrevet 9. mars 2022 Sier akkurat det jeg vil. Japser, neger osv... Anonymkode: 6812d...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. mars 2022 #20 Del Skrevet 9. mars 2022 On 3/6/2022 at 1:45 PM, Påkrevd said: Japse har en litt negativ klang i mine ører. Jeg ville aldri kalt noen for japse. Det som helt sikkert er feil er japaneser. Det blir som å si pakistaneser. Det heter japaner (og pakistaner). Japse er rasistisk og ugreit å si. Japaneser er språklig feil, men ikke nedsettende. Ikke at jeg er uenig med deg altså, ville bare presisere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå