Gå til innhold

Dere som har en venn som er psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men kjenner du en psykolog som absolutt ikke burde vært psykolog? Eller en som du syns virker slem? 

Anonymkode: 16d5b...919

Jeg har jobbet mange steder og sikkert vært borti over 100 ulike psykologer i jobblivet. Jeg har ikke tenkt de er slemme men noen har jeg tenkt kanskje er litt dømmende eller unyanserte eller faglig svake. Og at jeg ikke ville gått til dem selv. De er ikke i min vennekrets da, men kollegaer.
Men det er ikke så rart tenker jeg. Og sikker på at noen syns de var nyttige å gå til også. Det er jo også folk som ikke syns jeg har passet til dem eller hjulpet så godt. Mennesker er jo så ulike at det er ikke så rart, tenker jeg.

Anonymkode: 00519...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bruker du psykolog utdanningen i svarene dine på kg?

Anonymkode: 6d187...557

Det er meg du siterte så tenkte svare. Jeg prøver å skille jobbrolle og fritid. Så holder meg litt bevisst unna enkelte tråder og forum. Men en lang utdanning og et jobbliv over år former en jo som menneske så det er jo med meg i fritid også. Og jeg kan jo engasjere meg i f.eks debatter om influenceres påvirkning på psykisk helse her inne fordi jeg jo er litt engasjert i det pga jobb. Men da er det jo p et overordnet nivå, ikke en enkeltperson sine vansker her inne. Nå havnet jeg jo i denne tråden da.., men det var litt for å kanskje nyansere bildet av psykologer litt. Vi har ikke alt på stell eller er frie for feil, og går heller ikke alltid klar av psykiske vansker selv gjennom livet heller. 

Anonymkode: 00519...151

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 3, to menn og en dame. Ikke nære venner, men to av de har jeg hatt et nærere forhold til enn «bekjent».
 

Han jeg bare kjenner litt visste jeg faktisk ikke at var psykolog før etter ganske lang tid, og ble helt satt ut 😂 absolutt ikke en jeg forbant med det yrket, uten at det er noe som helst negativt med han altså, gjør sikkert en kjempejobb. Men krasja med mine forutinntatte meninger 🙈 virker ganske reservert, men hyggelig.

De andre to er over gjennomsnittet fantastiske folk på alle vis. Ikke som i perfekte, men som akkurat en sånn person jeg skulle hatt lyst å hatt som psykolog viss jeg trengte det. Hun ene der er faktisk livredd for edderkopper (bruker selv ordet fobi), og det synes jeg er litt morsomt. (Samtidig som jeg undrer meg over om hun har prøvd å gjøre noe med det, med alle de verktøyene hun sikkert har)

Anonymkode: 3b444...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 11.55):

Jamen så fint at din bekjent ble psykolog til slutt da, så nådde han/hun drømmen sin og kan inspirere andre til å gjøre det samme. Kanskje det var ting i livet til personen som gjorde det krevende å studere årsstudium, og at det ikke har med evner å gjøre. Det er også vanskelig å bedømme intelligens på mennesker som bare er bekjente. Kanskje du ønsker at han/hun ikke skal være smart? Å være overdrevent empatisk som psykolog er neppe nødvendig. Normal empati kommer man langt med. 

Anonymkode: 9c36c...10f

Oi, følte du deg truffet? Man vet jo litt om hvor «intelligent» en person er etter å ha gått i samme klasse i x antall år. Å si at jeg ikke ønsker at hen skal være smart blir for dumt, det bryr jo ikke meg å snakke ned en anonym bekjent på internett. Ja, flott at personen nådde drømmen sin. Men jeg svarer jo likevel ærlig på hvordan jeg anser personen (både evner og sosialt..), det var jo spørsmålet i tråden. Jeg har jo kjent denne personen siden vi var barn og samarbeidet med denne personen flere ganger på vgs og vi har mange felles venner og har da feks festet sammen osv. 

Anonymkode: 71cf9...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 21.01):

Hvordan er denne vennen? Er hen helt perfekt både utad og innad? Er hen veldig empatisk? Sporty og opptatt av helsen? Sosial eller introvert? Glad i oppmerksomhet? Selvgod og selvopptatt? 

Og helst svar kun dersom du faktisk kjenner en psykolog på privaten,som en venn eller bekjent. 

Anonymkode: 16d5b...919

Bestevenninna mi er psykiater. Hun er en fantastisk person på alle måter, faktisk. Empatisk, sunn, smart. Vi har vært bestevenninner siden videregående, og hun er en av de som faktisk utdannet seg til å bli lege fordi hun liker å hjelpe folk. Burde vært flere som gikk til legeyrket av den grunnen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabo: ufør pga sosialangst, åpner ikke engang døren for postmannen, blir nervøs når man hilser

Venninne: sporty, utadvendt, fresh, lykkelig forhold med 2 barn, morsom å være sammen med.

Anonymkode: 3a5de...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nabo: ufør pga sosialangst, åpner ikke engang døren for postmannen, blir nervøs når man hilser

Venninne: sporty, utadvendt, fresh, lykkelig forhold med 2 barn, morsom å være sammen med.

Anonymkode: 3a5de...12b

Glemte bekjent psykiater: manglende sosiale antenner, stort sett opptatt av penger, svært selvopptatt, er alltid i en offerrolle.

Anonymkode: 3a5de...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi, følte du deg truffet? Man vet jo litt om hvor «intelligent» en person er etter å ha gått i samme klasse i x antall år. Å si at jeg ikke ønsker at hen skal være smart blir for dumt, det bryr jo ikke meg å snakke ned en anonym bekjent på internett. Ja, flott at personen nådde drømmen sin. Men jeg svarer jo likevel ærlig på hvordan jeg anser personen (både evner og sosialt..), det var jo spørsmålet i tråden. Jeg har jo kjent denne personen siden vi var barn og samarbeidet med denne personen flere ganger på vgs og vi har mange felles venner og har da feks festet sammen osv. 

Anonymkode: 71cf9...832

Fint at du iallefall ser hva du driver med, da. Snakke ned. Det er jo mange som bruker tid på å komme inn på et studie de ønsker studere. Mange leger har først kommet igang med utdanningen etter å ha forbedret karakterene sine via privatgymnas, f.eks. Det er jo lange utdanninger, både lege og psykolog. Og man blir vel hele tiden vurdert mht. skikkethet. Så tror du kan slå deg til ro med at din bekjente ikke er så dårlig som det du vil fremstille hen som. 

Anonymkode: 9c36c...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologer med egne utfordringer er ikke troverrdige og bør finne seg en annen jobb.

Anonymkode: a487f...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre, hun ene er ufør og innmari snål. Sånn flagrende lilla gavanter og sprek hårfarge og spirituell. Men morsom å være sammen med. 

Hun andre mobbet masse I oppveksten, men nå er hun veldig trivelig, kjempesmart og omgjengelig. 

Og så har jeg en som er sporty, jordnær og så fin å se på at han ikke burde bli psykolog for han kommer garantert til å pådra seg en forelsket stalker. 

Fellestrekket for alle tre er at de er lette å være med. Det er ikke mye drama. 

 

Anonymkode: f6ff8...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 21.01):

Hvordan er denne vennen? Er hen helt perfekt både utad og innad? Er hen veldig empatisk? Sporty og opptatt av helsen? Sosial eller introvert? Glad i oppmerksomhet? Selvgod og selvopptatt? 

Og helst svar kun dersom du faktisk kjenner en psykolog på privaten,som en venn eller bekjent. 

Anonymkode: 16d5b...919

Jeg kjenner henne ikke, men en mor i barnehagen er psykolog. Hun er veldig opptatt av å si HEI til alle oss foreldre, men det er ikke noe hyggelig, liksom😅. Mot de ansatte gir hun krasse, men veldig «politisk korrekte» tilbakemeldinger og jeg har tenkt at pga sånne damer er jeg så glad jeg ikke jobber i barnehage. Mannen min kjenner henne fra en jobb de begge hadde ved siden av skolen, han sier hun er ikke noe empatisk akkurat og kommer lett på kant med andre. Håper jeg aldri kommer til en sånn psykolog 😂 

Anonymkode: 1b421...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2022 den 21.01):

Hvordan er denne vennen? Er hen helt perfekt både utad og innad? Er hen veldig empatisk? Sporty og opptatt av helsen? Sosial eller introvert? Glad i oppmerksomhet? Selvgod og selvopptatt? 

Og helst svar kun dersom du faktisk kjenner en psykolog på privaten,som en venn eller bekjent. 

Anonymkode: 16d5b...919

Er du den samme som snakket med en venninne som er terapeut og ikke likte rådene du fikk?

Anonymkode: e3cc9...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nabo: ufør pga sosialangst, åpner ikke engang døren for postmannen, blir nervøs når man hilser

Venninne: sporty, utadvendt, fresh, lykkelig forhold med 2 barn, morsom å være sammen med.

Anonymkode: 3a5de...12b

Har du en nabo som er psykolog men er ufør med sosial angst og ikke åpner for postmannen? Hvordan vet du alt dette da? 

Anonymkode: 9c36c...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen.

Han ene synes jeg er rar og usympatisk, men jeg tror nok han passer godt i feltet han jobber med. Og sikkert som psykolog generelt. 
 

Ei venninne av meg som er psykolog tenkte jeg mitt om når hun søkte, og håpte hun gikk for forskning. Vi var flere som tenkte hun ikke passet overhodet pga personligheten og manglende antenner på endel.

Men, hun glimtet veldig til i studietiden og da endret vi mening. Nå tenker jeg hun nok er en veldig god psykolog. 
 

 

Anonymkode: 2bffd...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fint at du iallefall ser hva du driver med, da. Snakke ned. Det er jo mange som bruker tid på å komme inn på et studie de ønsker studere. Mange leger har først kommet igang med utdanningen etter å ha forbedret karakterene sine via privatgymnas, f.eks. Det er jo lange utdanninger, både lege og psykolog. Og man blir vel hele tiden vurdert mht. skikkethet. Så tror du kan slå deg til ro med at din bekjente ikke er så dårlig som det du vil fremstille hen som. 

Anonymkode: 9c36c...10f

Jaha? Nå tror jeg du legger mer i mine innlegg enn jeg gjør 😅 Jeg skrev i mitt første innlegg at jeg ikke vet hvordan denne bekjente er som psykolog, da jeg ikke kjenner hen som pasient. Men det må jo være lov å skrive, helt ugjenkjennelig for noen, at denne personen ikke er spesielt smart eller empatisk. Sammenlignet med andre jeg kjenner. Det er jo ikke sånn at folk flest er spesielt smarte heller, folk er stort sett gjennomsnittlige. Og så har du de som tydelig er smarte, intelligente, varme, empatiske, forståelsesfulle, har god selvinnsikt, har gode sosiale antenner osv. Det er kun DU som babler om at jeg «ønsker» at denne personen ikke er smart.. Å trekke inn at mange leger og psykologer må jobbe hardt for å komme inn på profesjonsstudiene irrelevant, jeg har aldri påstått noe annet. Jeg omtalte kun min bekjente, og det var mer for å få frem at denne personen i utgangspunktet ikke var noen stjerneelev med gode karakterer. Veldig rart at du tar denne personen sånn i «forsvar», når du ikke aner noe om hvordan hen faktisk er. Ikke alle psykologer er guds beste barn på fritida feks :) 

Anonymkode: 71cf9...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jaha? Nå tror jeg du legger mer i mine innlegg enn jeg gjør 😅 Jeg skrev i mitt første innlegg at jeg ikke vet hvordan denne bekjente er som psykolog, da jeg ikke kjenner hen som pasient. Men det må jo være lov å skrive, helt ugjenkjennelig for noen, at denne personen ikke er spesielt smart eller empatisk. Sammenlignet med andre jeg kjenner. Det er jo ikke sånn at folk flest er spesielt smarte heller, folk er stort sett gjennomsnittlige. Og så har du de som tydelig er smarte, intelligente, varme, empatiske, forståelsesfulle, har god selvinnsikt, har gode sosiale antenner osv. Det er kun DU som babler om at jeg «ønsker» at denne personen ikke er smart.. Å trekke inn at mange leger og psykologer må jobbe hardt for å komme inn på profesjonsstudiene irrelevant, jeg har aldri påstått noe annet. Jeg omtalte kun min bekjente, og det var mer for å få frem at denne personen i utgangspunktet ikke var noen stjerneelev med gode karakterer. Veldig rart at du tar denne personen sånn i «forsvar», når du ikke aner noe om hvordan hen faktisk er. Ikke alle psykologer er guds beste barn på fritida feks :) 

Anonymkode: 71cf9...832

Nei de er vel som de fleste andre, da, inkludert deg selv ;) 

Anonymkode: 9c36c...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par, de er helt ordinære. Ganske uinteressante faktisk. Men, en psykiater jeg hadde et forhold til er en artig skrue! Utrolig manipulerende, selvrettferdig og arrogant. Lurer på slags diagnoser han ville gitt seg selv om han kunne se seg selv utenfra.

Anonymkode: 04522...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du en nabo som er psykolog men er ufør med sosial angst og ikke åpner for postmannen? Hvordan vet du alt dette da? 

Anonymkode: 9c36c...10f

Jeg vet det fordi vi hadde vannlekkasje og måtte ta kontakt med ham (hang opp lapp med nummer at han måtte ringe oss, det gjorde han etter flere dager tross av at vannet fra vår leilighet rant ned over veggene hans). Han hadde fagtidskrifter fra psykologforeningen liggende og jeg spurte om han var psykolog, han sa ja, men at han var ufør (mulig han er ufør pga noe annet, men skjønner ikke at han skal kunne jobbe slik han er). Postmannen kjenner vi og når han har pakker til ham kommer han til oss (hjemmekontor). Han henter ikke pakken hos oss, og åpner ikke døren så vi må legge de på dørmatten. 

Anonymkode: 3a5de...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet det fordi vi hadde vannlekkasje og måtte ta kontakt med ham (hang opp lapp med nummer at han måtte ringe oss, det gjorde han etter flere dager tross av at vannet fra vår leilighet rant ned over veggene hans). Han hadde fagtidskrifter fra psykologforeningen liggende og jeg spurte om han var psykolog, han sa ja, men at han var ufør (mulig han er ufør pga noe annet, men skjønner ikke at han skal kunne jobbe slik han er). Postmannen kjenner vi og når han har pakker til ham kommer han til oss (hjemmekontor). Han henter ikke pakken hos oss, og åpner ikke døren så vi må legge de på dørmatten. 

Anonymkode: 3a5de...12b

Kan jo være mange grunner til at han ikke åpner døren, da. Trenger ikke handle om sosial angst. Kanskje han har utmattelsessyndrom og ikke kommer ut av sengen. Kanskje han har fatigue, senskader etter kreftbehandling. Kanskje han har såkalt selvmors-migrene og ligger tungt medisinert mesteparten av dagene sine. Trist å ikke få brukt utdanningen sin da. 

Anonymkode: 9c36c...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...