Gå til innhold

Dere som har en venn som er psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er denne vennen? Er hen helt perfekt både utad og innad? Er hen veldig empatisk? Sporty og opptatt av helsen? Sosial eller introvert? Glad i oppmerksomhet? Selvgod og selvopptatt? 

Og helst svar kun dersom du faktisk kjenner en psykolog på privaten,som en venn eller bekjent. 

Anonymkode: 16d5b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Det finnes en bok som heter sinnapsykologen. Kanskje du får svar der. Jeg har ikke lest den selv. Leste kun bakpå for å se om den var aktuell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er psykolog selv og logisk nok er da en del venner også folk med lik utdannelse. Syns de er veldig ulike egentlig, absolutt ikke perfekte. Men kloke og varme er fellestrekk syns jeg.

Anonymkode: 00519...151

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er psykolog selv og logisk nok er da en del venner også folk med lik utdannelse. Syns de er veldig ulike egentlig, absolutt ikke perfekte. Men kloke og varme er fellestrekk syns jeg.

Anonymkode: 00519...151

Samme her😊 Psykologer er, utrolig nok, like ulike og feilbarlige som alle andre mennesker. 

Anonymkode: 5c27b...a0d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Samme her😊 Psykologer er, utrolig nok, like ulike og feilbarlige som alle andre mennesker. 

Anonymkode: 5c27b...a0d

Noen fellestrekk må de da ha? 

Anonymkode: 16d5b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er psykolog selv og logisk nok er da en del venner også folk med lik utdannelse. Syns de er veldig ulike egentlig, absolutt ikke perfekte. Men kloke og varme er fellestrekk syns jeg.

Anonymkode: 00519...151

Men kjenner du en psykolog som absolutt ikke burde vært psykolog? Eller en som du syns virker slem? 

Anonymkode: 16d5b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen fellestrekk må de da ha? 

Anonymkode: 16d5b...919

Ja, de er synske og har 100 % kontroll på følelsene sine til enhver tid. 

Anonymkode: 5a18e...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kjenner du en psykolog som absolutt ikke burde vært psykolog? Eller en som du syns virker slem? 

Anonymkode: 16d5b...919

Jeg vet om en som er helt på bærtur. 

Anonymkode: 5a18e...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de er synske og har 100 % kontroll på følelsene sine til enhver tid. 

Anonymkode: 5a18e...a15

Ok, var egentlig det jeg trodde. Da er det med andre ord best å holde seg unna. Jeg er uansett for syk til å ha noen venner nå da men. 

Anonymkode: 16d5b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen fellestrekk må de da ha? 

Anonymkode: 16d5b...919

Tja, de er vel konvensjonelt intelligente? Men nei, kjenner en haug av dem, og de er ulike. Et par er kanskje ikke helt egnet til å være terapeuter. Men det må man jo heller ikke være som psykolog.

Anonymkode: 5c27b...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to. De to er helt forskjellige, og ellers veldig vanlige.

Anonymkode: b6796...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er psykolog selv og logisk nok er da en del venner også folk med lik utdannelse. Syns de er veldig ulike egentlig, absolutt ikke perfekte. Men kloke og varme er fellestrekk syns jeg.

Anonymkode: 00519...151

Bruker du psykolog utdanningen i svarene dine på kg?

Anonymkode: 6d187...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er denne vennen? Er hen helt perfekt både utad og innad? Er hen veldig empatisk? Sporty og opptatt av helsen? Sosial eller introvert? Glad i oppmerksomhet? Selvgod og selvopptatt? 

Og helst svar kun dersom du faktisk kjenner en psykolog på privaten,som en venn eller bekjent. 

Anonymkode: 16d5b...919

Altså, hæ?

Jeg kjenner mange psykologer. De har ikke noe spesielt til felles, egentlig. Alle er ganske oppegående folk, naturlig nok, kanskje - det er jo et studium det er litt utfordrende å komme inn på, for den yngre garde. Ingen er spesielt selvgode. Selvfølgelig er man ikke helt perfekt fordi man tilhører en yrkesgruppe. 

Anonymkode: 362ba...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venn som er psykolog. Hun er nysgjerrig og forståelsesfull. Glad i å prate om ting. Men hun er egentlig helt vanlig menneske med egne problemer og bekymring på ting, jeg merker hun skjuler litt hva hun føler selv. Litt lukket og introvert. 

Jeg tenker at fellestrekk til psykologer er at de må klare å regulere følelsene sine, at de ikke utagerer og sånn. Det hadde tatt seg ut haha.

Anonymkode: 9e566...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, var egentlig det jeg trodde. Da er det med andre ord best å holde seg unna. Jeg er uansett for syk til å ha noen venner nå da men. 

Anonymkode: 16d5b...919

Du er for syk til å ha noen venner? Har du lyst på en psykolog som venn?

jeg kjenner flere psykologer, og de er like ulike som mile kollegaer i min yrkesgruppe. 
Helt vanlige mennesker med sine ting. 
Min erfaring er at de med høy utdannelse er de mest ydmyke. 
De med lav utdannelse er ofte de som vil framheve seg selv 

Anonymkode: b6388...4e5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men kjenner du en psykolog som absolutt ikke burde vært psykolog? Eller en som du syns virker slem? 

Anonymkode: 16d5b...919

Hvordan skal folk som ikke er psykologer selv, eller har en veileder-rolle ift. psykologer (som også selv er psykologer) kunne bedømme at en psykolog absolutt ikke burde være psykolog? Vanlige folk kan ikke bedømme egnethet hos en psykolog. Du kan mene at en psykolog du kjenner privat, virker slem (hva nå enn det betyr). Men du aner ikke hvordan vedkommende fungerer i sin rolle som psykolog. Jeg har fire psykologer som nære venner, og de har alle en eller annen gang i privatlivet sitt møtt på personer som prøver seg på hersketeknikker som "burde ikke være psykolog siden du ikke gidder stoppe og høre på meg prate om problemene mine", "burde ikke være psykolog siden du setter grenser", "burde ikke være psykolog siden du blir sint når alle andre som ikke er psykologer også naturligvis blir sine", "du burde ikke være psykolog siden du ikke er forståelsesfull i alle situasjoner", "burde ikke være psykolog siden du ikke møte på alle foreldremøter og engasjerer deg mest av alle foreldrene", "burde ikke være psykolog siden du er i en konflikt med noen i privatlivet ditt", "burde ikke være psykolog siden du mobbet da du var barn", "burde ikke være psykolog siden du virker introvert og overlegen", burde ikke være psykolog siden du er 10 kilo overvektig", "burde ikke være psykolog siden du er har fire barn med tre menn" OSVOSVOSV.

Sånne hersketeknikker møter også andre yrkesgrupper med mye etisk ansvar i yrkene sine, særlig lærere, leger og advokater. Akkurat som om folk tror at man kan kreve mer av de på privaten enn fra andre vanlig dødelige. Glad jeg jobber som regnskapsfører og ikke tar jobben med meg hjem og ovenfor alle jeg møter, døgnet rundt. 

 

 

Anonymkode: 9c36c...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):


Min erfaring er at de med høy utdannelse er de mest ydmyke. 
De med lav utdannelse er ofte de som vil framheve seg selv 

Anonymkode: b6388...4e5

Er sikker noe med dette. Jo mer man har kunnskap om, jo mer innser man at det er så mye man IKKE har kunnskap om. 

Anonymkode: 9c36c...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som er psykolog. Slår meg ikke som spesielt smart eller intelligent, men jobbet hardt i flere år for å komme inn på psykologi fordi det var drømmen. Tok samme årsstudium flere ganger for å komme inn, ikke sjans å komme rett inn på profesjonsstudiet.. 

Denne personen er kanskje en god psykolog, det vet jeg ikke noe om, men det er ikke en person jeg selv ville gått til. Ikke noe mer varm og empatisk enn hvem som helst, kanskje litt bastant i sine meninger.. 

Anonymkode: 71cf9...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en bekjent som er psykolog. Slår meg ikke som spesielt smart eller intelligent, men jobbet hardt i flere år for å komme inn på psykologi fordi det var drømmen. Tok samme årsstudium flere ganger for å komme inn, ikke sjans å komme rett inn på profesjonsstudiet.. 

Denne personen er kanskje en god psykolog, det vet jeg ikke noe om, men det er ikke en person jeg selv ville gått til. Ikke noe mer varm og empatisk enn hvem som helst, kanskje litt bastant i sine meninger.. 

Anonymkode: 71cf9...832

Jamen så fint at din bekjent ble psykolog til slutt da, så nådde han/hun drømmen sin og kan inspirere andre til å gjøre det samme. Kanskje det var ting i livet til personen som gjorde det krevende å studere årsstudium, og at det ikke har med evner å gjøre. Det er også vanskelig å bedømme intelligens på mennesker som bare er bekjente. Kanskje du ønsker at han/hun ikke skal være smart? Å være overdrevent empatisk som psykolog er neppe nødvendig. Normal empati kommer man langt med. 

Anonymkode: 9c36c...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde en bekjent som var det. Aner ikke hvordan hun var i jobben men som privatperson kunne hun være litt nedlatende mot andre. Var flere som reagerte på akkurat det. Fikk gode karakterer men virket å ha litt korte sosiale antenner. Hun hadde heller ikke så veldig stor omgangskrets, muligens ikke utenom grunn. 

For å være helt ærlig, jeg hadde ikke bestilt time hos henne dersom jeg trengte en psykolog. 

Endret av n_97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...