SissiB Skrevet 19. november 2005 #141 Skrevet 19. november 2005 Uansett har alle mye å gjøre i denne haste verdenen, og ingen er bedre enn noen andre. Men for all del - husk på barna opp i det hele ←
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #142 Skrevet 19. november 2005 et lite spørsmål: Hvorfor er så mange av dere som taler varmt om husmødrene uregistrerte? Litt rart. Jeg er "gjest" fordi det er svært begrenset hvor mye tid jeg er interessert i å legge igjen her inne, så jeg ser ikke nytten av å skaffe meg eget nick. Er jeg mindre anonym hvis jeg kaller meg Pauline?! Det synes jeg virkelig ikke.
Bree Skrevet 19. november 2005 #143 Skrevet 19. november 2005 Ja du har forstått hva det betyr... "Ta seg av sin mann" som i "gi ham ofte og varierte sex" betyr det direkte oversatt. Vi snakker jo om menn her. ← Ok, skjønner hva du mener. Imidlertid kjenner jeg menn som har vært utro fordi de rett og slett ikke ahdde noe å snakke med sin kjære om lenger. Den samfunnesengsasjerte kvinnen de fikk barn med, er blitt erstattet av en skremmende Husmor hvis eneste interesser er barn og hus. Mulig jeg tar feil, men jeg finner det vanskelig å tro at par der kvinnen er hjemme, har mer variert sex enn der kvinnen er utearbeidende. Har du noen statistikk å vise til?
Twigi Skrevet 20. november 2005 #144 Skrevet 20. november 2005 Ok, skjønner hva du mener. Imidlertid kjenner jeg menn som har vært utro fordi de rett og slett ikke ahdde noe å snakke med sin kjære om lenger. Den samfunnesengsasjerte kvinnen de fikk barn med, er blitt erstattet av en skremmende Husmor hvis eneste interesser er barn og hus. ← Artig at du skriver dette, med det nick'et Det er fordeler og ulemper med å være hjemme med barna. Både for mødrene og barna. Jeg har prøvd de fleste varianter gjennom mange år som mor -( jeg vil ikke kalle meg husmor, nei....) Er du hjemme, så får du bedre tid til å følge opp ungene, og mer overskudd til å sy karnevalskostyme og lage morsomme bursdager. Men nivået på alle disse aktivitetene, og standarden på husarbeidet, vil alltid avhengig av hva du trives med å gjøre. Hvis du har lønnet arbeid, så får du mindre overskudd til husarbeid, men jeg tror de fleste av oss prioriterer å følge opp ungene fremfor å "shine" huset når tiden er knapp. Men med jobb i tillegg, så blir du ofte mer strukturert og bruker tiden mer effektivt. (jeg var ihvertfall en ganske lat husmor, jo bedre tid jeg hadde, jo flinkere ble jeg til å utsette husarbeidet....) Når du har jobb i tillegg, så blir du kanskje et mer spennende menneske å leve sammen med? Noen å prate med, mer likeverd i familien, bedre fordeling av ansvaret - både for husvask og for regningene? Du får kanskje mer selvtillit og større evne til å håndtere livet ditt, mer selvstendig og kanskje også flinkere leksehjelp for ungene når de går på videregående? Jeg kjenner hjemmeværende mødre som kanskje burde gått på skolen sammen med barna for å få med seg hva som skjer i verden....... For de færreste kan velge å være luksus-hjemmeværende, med praktikant og hushjelp, manikyr og shoppingtur til Paris med venninnene. Jeg har en mann som tjener veldig godt, men hans lønn så klarer vi oss greit, men ikke mer enn det. Med min lønn i tillegg, så kan vi unne oss litt ekstra. Det handler om prioriteringer, det handler om fokus, det handler om hvilket liv vi vil leve. Når jeg jobber, så bruker jeg også mer penger på unødvendige ting, og ting som er dyrere enn nødvendig (urasjonelle matinnkjøp, for eksempel) Ekstra med klær for å se ordentlig ut osv. Når jeg er hjemmeværende har jeg dårligere råd, med bedre tid. Jeg kan (og må) gjøre mer selv. Når jeg jobber, har jeg råd til å betale noen for å gjøre det husarbeidet jeg ikke er spesielt god til å prioritere, men jeg "må" også bruke mer penger på ferier fordi jeg trenger pusterom. Når jeg jobber, så har jeg råd til å ominnrede i huset, kjøpe nye møbler og innredning. Når jeg går hjemme, så har jeg tid og lyst til å gjøre masse, men ikke råd. Og når jeg jobber, så blir jeg mer engasjert i hans jobb, hans liv og hans prioriteringer. Jeg unngår å bli minstepensjonist (håper jeg....), jeg kan klare meg alene hvis jeg må. Og ikke minst: jeg har et liv ved siden av ungene, slik at jeg ikke blir sittende her alene når de flytter hjemmefra. For du er ikke mye verdt på arbeidsmarkedet som 45-50 åring uten relevant praksis de siste 20 år. Mange av dere som har skrevet innleggene her, er nok så unge at det ikke er noe tema. Men det kan være en fordel å lage et fundament for sitt eget liv. Hvis du gjør deg fullstendig avhengig av mannen din (og satser på være den luksuriøse, presentable bortskjemte hustruen)..... vel, det kan vel bli kjipt å bli byttet ut - enten det er i en yngre, mer representativ modell, eller i en annen kvinne han kan snakke med alt om, og som forstår jobben hans?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå