Arkana Skrevet 19. november 2005 #121 Skrevet 19. november 2005 Vel, uansett tar de hjemmeværende mødrene(konene seg bedre av sin mann enn deres utearbeidende medsøstre gjør.... ← Er du nå så sikker på det? Hva vil det si å ta vare på sin mann? Er man en bedre kone om middagen er klar på bordet straks mannen er hjemme? Er man en bedre kone om man vasker alle klærne, vasker huset helt alene, stryker skjorter og generelt gjør alt i hjemmet? Jeg er glad jeg har en samboer som kan ta vare på seg selv. Mitt mål i livet er heldigvis ikke å være min samboers tjener.
Arkana Skrevet 19. november 2005 #122 Skrevet 19. november 2005 Barna deres bør prise seg lykkelig over å ha en oppofrende mor som går hjemme, lager mat, tar dem i mot med åpne armer, pleier sin mann og tar seg av hjemmets lune rede. ← Blir disse barna lykkeligere, mer sosiale, snillere, flinkere, smartere, mer intelligente, hyggeligere, høfligere, bedre mennesker enn barn av utearbeidende mødre?
Bree Skrevet 19. november 2005 #123 Skrevet 19. november 2005 Vel, uansett tar de hjemmeværende mødrene(konene seg bedre av sin mann enn deres utearbeidende medsøstre gjør.... ← Vel en mann har allerede en mor. Noen menn liker en kvinne som kan snakke om noe annet enn gardinvask og avkomments avføring ved middagsbordet. Mange har en lei tendens til å bli litt uinteressante når de går hjemme hele dagen...
Ciara Skrevet 19. november 2005 #124 Skrevet 19. november 2005 Som fullt arbeidende mann må jeg klanskej få lov til å snakke for min del. Jeg er godt over de 30 og har to barn selv og har vært skilt i 3 år. En hovedgrunn til skilsmissen var nettopp: at mor jobbet fullt og barna var i barnehage og SFO. Vi hadde (og har) begge krevende jobber og jeg må i at jeg savner det gamle idealet der moren til barna kunne være hjemme med, hvertfall de første avgjørende årene. Det er dere kvinner som er best skikket til dette og dere kan ta opp karrieren/jobben deres siden når barna er blitt litt større. Jeg tror mange ekteskap går dukken på grunn av denne problemstillingen. Flere av mine kolleger har koner som blir hjemme med barna de første 5-6 årene og det er gull verdt, både for ekteskapet og for barna! Jeg er ikke tvil om det er helt feil at kvinnen arbeider utenfor hjemmet når hun får barn. ← Stakkars mann som har en kone som ikke visste hvor hun hørte hjemme. Stakkars mann som ikke klarer å ta seg av barna. Stakkars mann - tjente hun kanskje ikke deg og ekteskapet da dere kom hjem fra jobb, heller? Denne tråden får meg først og fremst til å stille masse spørsmål. Har barna det best med en hjemmearbeidende mor som gjerne vil ut i arbeidslivet igjen, eller med en lykkelig utearbeidende mor? Avhenger en god barndom av om maten er laget fra bunnen av? Har barna det dårlig dersom husvasken blir tatt kjapt og det kanskje er en hybelkanin i huset til stadighet? Selv har jeg hatt en svært lykkelig barndom med to foreldre som var nødt til å jobbe ute åtte timer om dagen. Jeg hadde masse kontakt med foreldrene mine likevel, jeg lærte å omgås andre mennesker i barnehage, jeg var overhodet ikke misfornøyd på noe vis og ville ikke byttet bort barndommen min for noe. Barn behøver ikke å vokse opp med en tjenende mor, de skal lære å bli sosiale og selvstendige individer, og det lærer de vel så godt i en barnehage. Kanskje er også foreldre som jobber ute mer opptatt av kvalitetstid når de først er hjemme?
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #125 Skrevet 19. november 2005 Som fullt arbeidende mann må jeg klanskej få lov til å snakke for min del. Jeg er godt over de 30 og har to barn selv og har vært skilt i 3 år. En hovedgrunn til skilsmissen var nettopp: at mor jobbet fullt og barna var i barnehage og SFO. Vi hadde (og har) begge krevende jobber og jeg må i at jeg savner det gamle idealet der moren til barna kunne være hjemme med, hvertfall de første avgjørende årene. Det er dere kvinner som er best skikket til dette og dere kan ta opp karrieren/jobben deres siden når barna er blitt litt større. Jeg tror mange ekteskap går dukken på grunn av denne problemstillingen. Flere av mine kolleger har koner som blir hjemme med barna de første 5-6 årene og det er gull verdt, både for ekteskapet og for barna! Jeg er ikke tvil om det er helt feil at kvinnen arbeider utenfor hjemmet når hun får barn. ← Hva om du valgte å være hjemme selv heller? Du vet jo tydeligvis godt hvordan alt burde være hjemme, så du må da være ypperlig egnet som hjemmeværende.
Saeria Skrevet 19. november 2005 #126 Skrevet 19. november 2005 (endret) Amen, Violetta! Endret 19. november 2005 av Saeria
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #127 Skrevet 19. november 2005 Vel en mann har allerede en mor. Noen menn liker en kvinne som kan snakke om noe annet enn gardinvask og avkomments avføring ved middagsbordet. Mange har en lei tendens til å bli litt uinteressante når de går hjemme hele dagen... ← Ja du har forstått hva det betyr... "Ta seg av sin mann" som i "gi ham ofte og varierte sex" betyr det direkte oversatt. Vi snakker jo om menn her.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #128 Skrevet 19. november 2005 Jeg antar at du er samme gjest som stadig vekk har kommet med lignende innlegg hele veien gjennom dette temaet. Og jeg spør da igjen, som andre har spurt før meg men ikke har fått svar på; Hvor har du gjort av far i dette bildet? Jeg respekterer fullt ut at du mener barna har det bedre med en hjemmeværende forelder, men jeg kan virkelig ikke respektere at du mener at dette i så fall nødvendigvis er MORS oppgave!? ← Eg er ein annan gjest.. For å svare på spørsmåle ditt, vil eg seie at far ikkje er tilstades.
Maxine Grey Skrevet 19. november 2005 #129 Skrevet 19. november 2005 Dere som VELGER å være hjemme: Sørg for at det blir satt av midler dere kan spe på med når dere sitter igjen som minstepensjonister.....
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #130 Skrevet 19. november 2005 Tydeligvis var dette et svært brennbart tema blant dagens kvinner. Vel, jeg ønsker alle hjemmeværende kvinner lykke til for de gjør en umistelig og verdifull innsats som de ikke får betalt for av noen. Barna deres bør prise seg lykkelig over å ha en oppofrende mor som går hjemme, lager mat, tar dem i mot med åpne armer, pleier sin mann og tar seg av hjemmets lune rede. ← Er du hjemmeværende alenemor? Hvordan får du det til, og hvilken mann er det du tar deg av?
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #131 Skrevet 19. november 2005 Mødre som jobber fulltid er ikke dårligere mødre enn de som er hjemmeværende/deltid, men de har mindre tid sammen med barna. Vi har alle forskjellige yrker, og med menn som har forskjellige yrker, så her finnes det ingen fasit. Noen har yrker som ikke er så krevende, mens andre jobber døgnet rundt. Det er hvert enkelt par som sammen må finne en løsning som passer for de to og for barna. Jeg har selv vært hjemme noen få år, og ser på de årene som veldig verdifulle. Jobber enda ikke full stilling, kort og godt fordi jeg ser at hverdagen vår ikke går rundt om jeg gjør det. Nå har jeg mulighet til dette, og er veldig takknemlig for det. Jeg liker ikke at man ser ned på de som velger å prioritere familien sin, det er deres valg og deres liv.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #132 Skrevet 19. november 2005 Det er da forferdelig med den nedrakkingen av hjemmeværende mødre og koner her! Alt dere har å mase om er skatt og pensjon. Ser dere ikke verdien barna vionner på å ha en hjemmekjær mor som bruker all energi på dem? For ikke å snakke om mannen i hjemmet, han har også stor nytte av en hjemmekjær hustru han kan kokmme hjem til med maten klar og et innbydende hjem -men en hustru som faktisk er klar for litt sex i motsetning til alle de utearbeidende som alltid er for slitne - som resulterer i utro menn i fleng..
Ciara Skrevet 19. november 2005 #133 Skrevet 19. november 2005 Ja, for hvis ikke kona ligger klar i senga etter endt arbeidsdag, så er det helt forståelig at mannen stikker
Gjest -mann- Skrevet 19. november 2005 #134 Skrevet 19. november 2005 Ja, for hvis ikke kona ligger klar i senga etter endt arbeidsdag, så er det helt forståelig at mannen stikker ← Du aner ikke hvor rett du egentlig har..
Ciara Skrevet 19. november 2005 #135 Skrevet 19. november 2005 Ok, konklusjonen min er klar: Jeg vil også ha en kone!
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #136 Skrevet 19. november 2005 Mødre som jobber fulltid er ikke dårligere mødre enn de som er hjemmeværende/deltid, men de har mindre tid sammen med barna. Vi har alle forskjellige yrker, og med menn som har forskjellige yrker, så her finnes det ingen fasit. Noen har yrker som ikke er så krevende, mens andre jobber døgnet rundt. Det er hvert enkelt par som sammen må finne en løsning som passer for de to og for barna. Jeg har selv vært hjemme noen få år, og ser på de årene som veldig verdifulle. Jobber enda ikke full stilling, kort og godt fordi jeg ser at hverdagen vår ikke går rundt om jeg gjør det. Nå har jeg mulighet til dette, og er veldig takknemlig for det. Jeg liker ikke at man ser ned på de som velger å prioritere familien sin, det er deres valg og deres liv. ← Synes det virker som begge parter egentlig er like gode i denne diskusjonen jeg, men det er vel flere utearbeidende enn hjemmeværende mødre som er med og diskuterer.
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #137 Skrevet 19. november 2005 Synes det virker som begge parter egentlig er like gode i denne diskusjonen jeg, men det er vel flere utearbeidende enn hjemmeværende mødre som er med og diskuterer. ← Det er mulig, men utearbeidende mødre må jo innrømme at de ikke klarer alt en som er hjemmeværende klarer... Superwomen finnes ikke Det må da ikke være sånn at yrkeskvinner ser ned på hjemmeværende mødre! Og omvendt. Det er vel liten tvil i at barn har godt av å være i barnehage, men de lider heller ingen nød om de er hjemme de første årene. Uansett så er vel vi kvinner skapt til å ha dårlig samvittighet for både om vi jobber eller er hjemme. Som sagt før så finnes det ingen fasit på hva som er rett og galt.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #138 Skrevet 19. november 2005 Nei, ikke akkurat. Det er i gjennomsnitt 10 -12 barn per voksen i barnehagen og i SFO er tallet høyere (1 ufaglært "voksen" til 30 barn i Oslo-skolen, f.eks) ← Vet ikke hvor du har dette fra, men det skal være en voksen pr. 3 barn i barnehagene her i alle fall. På en avdeling med 10-13 barn er det ca. 4 voksne.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #139 Skrevet 19. november 2005 Voldsomt mye mas og krangling om husarbeid, sylting og baking opp og ned i mente her. Men hva med barna? Sitter de og ser på mens mor løper rundt som en gal med støvkluta eller?? Husarbeid er nå en ting, og det må gjøres om man er hjemme, i jobb, har barn eller ikke. Den største oppgaven er å oppdra barna. Det kan være veldig tungt å oppgi sin frihet på denne måten, og det er mange som sliter med det. Fra å kunne gjøre hva man vil når man vil, er det plutselig våre små som bestemmer alt rundt oss. Er man syk eller trøtt kan man ikke skrive en egenmelding og legge seg under dyna. Man må stille opp 24 timer i døgnet om det trengs. Jeg har vært hjemmeværende i 4 år og husarbeid ble det litt av, men mest ble det unger, unger og atter unger. Noen ganger var det stritt, andre dager var det kos. Sånn er det. Min mann var hjemme i to uker da jeg var på tur, og han fikk ikke gjort NOE husarbeid. Det var full rulle med ungene hele dagen, og han var utslitt om kvelden. Han lærte masse de to ukene, og sa han aldri skulle påstå jeg hadde det lett som kunne "dulle" hjemme hele dagen mens han jobbet og slet. Uansett har alle mye å gjøre i denne haste verdenen, og ingen er bedre enn noen andre. Men for all del - husk på barna opp i det hele
Pauline Skrevet 19. november 2005 #140 Skrevet 19. november 2005 et lite spørsmål: Hvorfor er så mange av dere som taler varmt om husmødrene uregistrerte? Litt rart. Trodde man skulle være stolt av å være husmor å stå på for mann og barn døgnet rundt. En helt anen sak: Hvorfor skulle hjemmeværende ta så mye bedre vare på mannen sin? Den gang jeg var hjemme. (Er som sagt en stund siden) var det mange av mine kolegaer som labbet rundt i joggebukser, utvaska T-shirts eller lignende "yrkesklær", ustelt hår i hestehale og null sminke. Ikke særlig sexy akkurat, spør du meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå