Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 Hei! Er en dame på 36 år som er "hjemmeværende" Liker å dulle med barna, gå på trille tur og leve livet som husmor Det er så deilig å kunne slappe av hjemme, bruke tid på seg selv og barna! Mange husmødre møter motstand, folk sier find deg en jobb! Jobber ikke vi husmødre? Jeg vasker hus, lager mat og handler til huset! Er så heldig å ha en mann som tjener godt, det er derfor jeg kan tilltate meg en tilværelse som "husmor":...! Hva syntes dere om husmor rollen?? mvh Kaja
Knitcat Skrevet 27. oktober 2005 #2 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg har selv vært lykkelig husmor i tiden med små barn.
Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #3 Skrevet 27. oktober 2005 Nå jobber jeg selv, og har foreløpig ingen barn, men jeg ser ikke noe galt i at noen velger å være hjemme og stelle med barn og hus, så lenge man trives med det og har økonomi til det, så er det jo kjemefint Og det er MYE jobb å ta seg av barn og hus og mat, det vet jeg, så ære være dere som gjør det
Holly Hobbie Skrevet 27. oktober 2005 #4 Skrevet 27. oktober 2005 Synes det virker fint aa vaere hjemme med barn. Men kanskje ikke saa altfor lenge...hvis man vil tilbake til arbeidslivet og ha en god jobb en gang i fremtiden, saa tror jeg det blir vanskeligere dersom man har vaert hjemme i mange aar. Tror ogsaa det kan bli lite stimulerende etterhvert. Ser det paa mine svigerinner som er hjemme begge to med tre barn. De har talenter de ikke faar brukt og svaner voksenkontakt. Men jeg har masse respekt for den jobben de som er husmoedre gjoer!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg synes husmor-rollen er flott. Det er like mye arbeid det som å jobbe ute, forskjellen er at man ikke får lønn for det.. Det å oppdra barn, lage mat, rydde og vaske i huset, samt vedlkikeholde alt det praktiske er strevsomt når alt gjøres på en gang. Så må man handle inn, planlegge og alt det der. Tiden går fort og plutselig er mannen hjemme fra sin jobb. Det verste som kan skje er at mannen ikke vet / er klar over at ogsså hans kone har vært på jobb den dagen..sså ikke han tror at det bare er han som er sliten! Husmorrollen er en tid som ikke kommer tilbake så det gjelder å nyte den sammen med barna sine. ¨
Nilma Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg synes husmor-rollen er flott. Det er like mye arbeid det som å jobbe ute, forskjellen er at man ikke får lønn for det.. ← Ehh, nei, det er ikke like mye arbeid å være husmor som å jobbe ute. Alle som jobber ute må jo også vaske hus, lage mat og oppdra eventuelle barn, i tillegg til sin vanlige jobb. Med mindre man har 5-6 barn kan jeg ikke skjønne at det å være husmor kan være en heldagsjobb, så min personlige oppfatning er at husmødre er litt late. Men har man mulighet til det og trives, så for all del. Bare ikke forvent at jeg skal se på det å være husmor som en jobb.
Leanne Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Hvis du trives hjemme som husmor er det flott! Selv gikk jeg ut i jobb da min datter var 7 mnd, var klar for å få mer voksenkontakt igjen.. Jeg følte meg litt innestengt når jeg var hjemme hver dag sammen med datteren min, nå går hun i barnehage 3 dager, da får jeg jobbet, og vi er hjemme sammen to dager. Disse dagene koser vi oss veldig og jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt.. Men selvsagt så har alle mennesker forskjellige behov og ønsker. Jeg har stor respekt for husmødre som tar seg av barn og hjem, for det er mye arbeid! Mitt råd er drit i hva andre sier, de fleste er sikkert misunnelige fordi de ikke har råd til å gå hjemme selv...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Det å være husmor er faktisk en jobb, for de som tar det seriøst. Oppdragelse, være lærer (leksehjelp) for egne barn, være levende engasjert i alt de har å si, ha god mat klar flere ganger om dagen, organisere bedriften "hjemmet", klart det er en jobb. For de som ikke ser på dette som en jobb: jeg tør da ikke tenke på hva slags kvalitet dere har på ting og tang der hjemme..hvis dere ikke ser på det som en jobb, mener jeg.
Arkana Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 Det å være husmor er faktisk en jobb, for de som tar det seriøst. Oppdragelse, være lærer (leksehjelp) for egne barn, være levende engasjert i alt de har å si, ha god mat klar flere ganger om dagen, organisere bedriften "hjemmet", klart det er en jobb. Det er vel ingen som betviler at dette er en seriøs og viktig jobb. Poenget er vel heller at alle utearbeidende mødre gjør alt dette i tillegg til å ha en 8 timers jobb. Personlig kunne jeg ikke vært husmor på heltid, tror jeg hadde kjedet meg veldig, og jeg tror også barn har store fordeler av å gå i barnehage. Og hva skjer dessuten når ungene er store da? Ikke lett å gå tilbake til arbeidslivet uten særlig arbeidserfaring (og kanskje ikke utdannelse heller).
Gjest Gulltopp Skrevet 27. oktober 2005 #10 Skrevet 27. oktober 2005 Ehh, nei, det er ikke like mye arbeid å være husmor som å jobbe ute. Alle som jobber ute må jo også vaske hus, lage mat og oppdra eventuelle barn, i tillegg til sin vanlige jobb. Med mindre man har 5-6 barn kan jeg ikke skjønne at det å være husmor kan være en heldagsjobb, så min personlige oppfatning er at husmødre er litt late. Men har man mulighet til det og trives, så for all del. Bare ikke forvent at jeg skal se på det å være husmor som en jobb. ← Jeg er helt enig med Nilma.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #11 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg syns det er flott. Har selv ikke barn enda, men den dagen jeg får det, håper jeg jeg har den muligheten til å være hjemme frem til jeg føler det er riktig for barna og gå f.eks. 2-3 dager i barnehagen. Hadde selv en mor som var hjemme da jeg var liten, å jeg satte STOR pris på det. Det gir en trygghet, og en rolig, lite stressendes, familieatmosfære. Barna blir fort nok store, så nyt den tiden du kan med dem hjemme med god samvittighet
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #12 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg har ikke barn selv (så egentlig har jeg ikke noe rett til å uttale meg i følge mange her inne på forumet... ). Likevel sier jeg meg enig med de som sier at å være husmor ikke er like hardt som å være ute i jobb i tillegg til å ta seg av barn og hjem. Når man er husmor jobber man i tillegg som sin egen sjef og legger opp dagen sin selv. Dette er noe helt annet enn å være ansatt, slik jeg er. Det er selvsagt mye mer stressende å være ansatt i en næring med stadige krav om effektivisering og trusler om nedbemanninger pga lite lønnsomhet i bedriften. Jeg stiller meg i tillegg litt kritisk til å være husmor selv pga: -mine barn skal gå i barnehage og bli sosialisert med andre barn (dette er forøvrig ikke en debatt vi trenger å ta her, siden det har blitt diskutert så mange ganger her på forumet tidligere) -jeg frykter at min fremtidige mann ville jobbet veldig mye overtid hvis han var i en godt betalt jobb og jeg gikk hjemme. Synes det er synd hvis far ikke får et like godt forhold til ungene som mor (jeg har selv et mye bedre forhold til min far enn min mor). Men hvis dere har økonomien til å la deg gå hjemme, må dere jo bare fortsette med det. Men å påstå at det er like hardt som å være mor som er ute i full jobb, synes jeg er å overdrive. Når jeg har vært på jobb i 9-10 timer og laget mat og vasket må jeg hjem og vaske huset på fritida. Og jeg kan bare tenke meg hvor mye mødre med full jobb må gjøre på fritida av huslige sysler etter endt arbeidsdag
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #13 Skrevet 27. oktober 2005 I tillegg kan det være veldig vanskelig å komme seg ut i arbeidslivet igjen etter å ha gått hjemme i en 10-15 år (ja, det er faktisk noen som har denne husmor"jobben" helt til barna er ferdig med grunnskolen). I dagens arbeidsmarked er dette en sjanse jeg aldri hadde tatt. Særlig hvis man ender opp som skilt, står man der uten jobb og forsørger.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #14 Skrevet 27. oktober 2005 Det er vel ingen som betviler at dette er en seriøs og viktig jobb. Poenget er vel heller at alle utearbeidende mødre gjør alt dette i tillegg til å ha en 8 timers jobb. Personlig kunne jeg ikke vært husmor på heltid, tror jeg hadde kjedet meg veldig, og jeg tror også barn har store fordeler av å gå i barnehage. Og hva skjer dessuten når ungene er store da? Ikke lett å gå tilbake til arbeidslivet uten særlig arbeidserfaring (og kanskje ikke utdannelse heller). ← Ja, men hvis du leser det jeg har skrevet, betviler jeg kvaliteten på det som gjøres hjemme i tillegg til det å være arbeidende ute. Lekser, tid til barna, lengde på tid til barna, kvaliteten og roen, tålmodigheten, investeringene følelsesmessig og alt det andre: det blir bedre når moren har bedre tid til å investere i de skljønne små: og hjemmeværende mødre har bedre tid.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #15 Skrevet 27. oktober 2005 Hvis det er redselen for å stå igjen som skilt alenemor og at man da ikke har skaffet seg jobberfaring der ute: vel, hvis man har en grei utdanning i bakgrunn får en seg alltids jobb. Eller gjør som Karita B. Orheim, ministeren, hun har 2 års fra videregående skole og ingen høyere utdanning og hun er minister. Så anything goes for de som vil.
Titti72 Skrevet 27. oktober 2005 #16 Skrevet 27. oktober 2005 Det å være husmor er faktisk en jobb, for de som tar det seriøst. Oppdragelse, være lærer (leksehjelp) for egne barn, være levende engasjert i alt de har å si, ha god mat klar flere ganger om dagen, organisere bedriften "hjemmet", klart det er en jobb. For de som ikke ser på dette som en jobb: jeg tør da ikke tenke på hva slags kvalitet dere har på ting og tang der hjemme..hvis dere ikke ser på det som en jobb, mener jeg. ← Det du beskriver der er kveldsjobben min. Og jeg er like seriøs som deg.
Titti72 Skrevet 27. oktober 2005 #17 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, men hvis du leser det jeg har skrevet, betviler jeg kvaliteten på det som gjøres hjemme i tillegg til det å være arbeidende ute. Lekser, tid til barna, lengde på tid til barna, kvaliteten og roen, tålmodigheten, investeringene følelsesmessig og alt det andre: det blir bedre når moren har bedre tid til å investere i de skljønne små: og hjemmeværende mødre har bedre tid. ← Kvaliteten er like bra som din, hjemme hos meg. Min datter er med venner til jeg kommer fra jobb, eller alene og koser seg i sitt eget selskap. Hun trenger å "kjede" seg litt for å være kreativ og da kan ikke jeg sitte å se på henne. Ergo dette skjer etter skoletid før jeg kommer hjem. Dessuten så blir hun selvstendig av dette. Jeg gjør husarbeid om kvelden/når hun er ute/opptatt med venner.
Gjest gjest1 Skrevet 27. oktober 2005 #18 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, men hvis du leser det jeg har skrevet, betviler jeg kvaliteten på det som gjøres hjemme i tillegg til det å være arbeidende ute. Lekser, tid til barna, lengde på tid til barna, kvaliteten og roen, tålmodigheten, investeringene følelsesmessig og alt det andre: det blir bedre når moren har bedre tid til å investere i de skljønne små: og hjemmeværende mødre har bedre tid. ← Det er fullt mulig å kombinere jobb og samtidig ha et rimelig rent hus og god oppfølging av barna! Det er ikke slik at barna nødvendigvis tar "skade" av at mor (eller far) jobber! Jeg har vært hjemme mens barna var små ( yngste var 1 1/2 når jeg gikk ut i jobb igjen), har vært alene med dem mens jeg jobbet fulltid og vel så det , og nå er jeg samboende og studerer.Og ærlig talt, husmortilværelsen var meget behagelig! Klart det er jobb å holde hus i orden, planlegge innkjøp,være tilstede for barna osv. Men det er ikke sååå krevende at man må være hjemme for å klare det! Ære være dem som synes det å jobbe hjemme er givende nok ,men for meg blir det ikke bra nok i lengden. For at jeg skal kunne yte det beste også til barna trenger jeg utfordinger og en "voksen-sone" også utenfor hjemmet.
Gjest jamsi Skrevet 27. oktober 2005 #19 Skrevet 27. oktober 2005 Hei! Er en dame på 36 år som er "hjemmeværende" Liker å dulle med barna, gå på trille tur og leve livet som husmor Det er så deilig å kunne slappe av hjemme, bruke tid på seg selv og barna! Mange husmødre møter motstand, folk sier find deg en jobb! Jobber ikke vi husmødre? Jeg vasker hus, lager mat og handler til huset! Er så heldig å ha en mann som tjener godt, det er derfor jeg kan tilltate meg en tilværelse som "husmor":...! Hva syntes dere om husmor rollen?? mvh Kaja ← Gjør det du trives med. Har ingen problemer med at noen har valgt å være husmor selv om jeg ikke har valgt det samme.
Gjest Melk Skrevet 27. oktober 2005 #20 Skrevet 27. oktober 2005 Jobber ikke vi husmødre? Jeg vasker hus, lager mat og handler til huset! Bare en kjapp kommentar: Det gjør jeg også. Skjønner virkelig ikke hvordan folk klarer å bruke en hel dag på slike ting, når andre fint klarer det ved siden av jobb. (Snakker her ikke om barnepass)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå