Holly Hobbie Skrevet 9. november 2005 #81 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Jeg skulle gjerne vaert hjemme en liten stund uloennet etter mammapermisjonen og deretter jobbet deltid, jeg. De som kan det er heldige! Hvis jeg vil beholde jobben etter endt permisjon maa jeg pent stille opp fem dager i uken, ti timer om dagen....dere i Norge er tross alt heldige - selv om dere jobber fulltid, har dere fortsatt tid til barn og hus og hjem. Endret 9. november 2005 av Popelka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. november 2005 #82 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Jeg synes det er helt greit at noen ønsker å være husmor, og så lenge de greier å overleve på en inntekt ser jeg ikke hvordan dette skulle være noe problem for andre heller. Selv kan jeg godt tenke meg å gå hjemme, dersom jeg skal ha barn, siden vi greier oss godt på en inntekt. Men ville nok jobbet deltid som selvstendg næringsdrivende hjemmefra nesten fra begynnelsen av. Ville uansett sendt ungene i barnehage på deltid fra 2-3 årsalderen, når de er klar for det også. Og ikke minst ville jeg forventet at far stilte opp som barnevakt på kveldstid, dersom jeg trengte å komme meg ut blant folk og få litt intellektuelle stimuli. Og at det tar hele dagen å passe unger og vedlikeholde huset stemte kanskje på 50-tallet, men siden den gang har vaskemaskin, oppvaskmaskin og støvsuger blitt allemannseie, så slik er det ikke lenger. Siden vi også har langt bedre rengjøringsmidler går det tilogmed fortere å pusse alle listene med tannbørste også, for de som skulle ha lyst til det... Endret 9. november 2005 av Varg-Menja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #83 Del Skrevet 9. november 2005 Selvfølgelig får husmødre gjort mer enn ikke-husmødre i heimen. De har jo 8-10 timer mer der hver dag, det skulle bare mangle. Og jeg skal gjerne innrømme at jeg som utearbeidende småbarnsmor ofte har dårlig samvittighet for ting jeg BURDE gjort i huset. For det er det som lider. Jeg jobber skikkelig, og er 100% tilstede for Vesla fra henting i barnehagen til legging. Så er det husarbeid av alle slag i et par timer før jeg kollapser i sofaen en times tid før jeg må legge meg. Det er slitsomme dager hvor kun det nødvendigste blir gjort. Og selvsagt ser jeg det når jeg kommer hjem til boliger der det bor husmødre at de har det mer shinet enn hos meg. Og jeg skulle ønske jeg rakk over det. Det jeg - og mange med meg ser jeg - reagerer på i argumentene som kommer her er utsagn om at barna våre ikke har en like god oppvekst som om vi var hjemmeværende. Det tror jeg rett og slett ikke på. Det finnes mange måter å vokse opp godt på. Forøvrig - jeg sylter, safter, lager gele, har alltdi hjemmebakst i fryseren og tilbereder de fleste måltider fra råvarer (og ferdiglaget pasta ). Jeg arrangerer pepperkakebaking for nabobarn, bursdager, julemiddager og sammenkomster. Men det koster - og alle forberedelser må gjøres i helgen. Og huset blir kanskje ikke vasket den uken. Jeg er også enig i at en del av disse tingene er skapt. Det var mer behov i husmoren før vi fikk støvsugere, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og tørketromler, vaskehjelper, ferdiglaget syltetøy av god kvalitet til lave priser osv. I dag er det en luksusting å være/ha husmor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #84 Del Skrevet 9. november 2005 far stilte opp som barnevakt ← ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #85 Del Skrevet 9. november 2005 jeg ser det er en del superkvinner der ute- heldige er dere som makter både full jobb, 2-3 unger, hus og heim - og dere har i tillegg kanskje tid til både trening og samvær med venninner??? leste også at dere har rene hus, kaker i frysern og - ja dere må være det en kan kalle en superkvinne, som rekker alt dette uten å kollapse selv. jeg har mann som jobber vanlig tid (8-16) + noe overtid, 2 små barn som går halv plass i park, og valp. selv jobber jeg deltid, litt under halvt. jeg har det helt vanlig rent, helt vanlig mat lager jeg, ikke har jeg overtravle dager men det er nettopp slik jeg føler jeg klarer livet best. om jeg skulle jobbet 100% i tillegg til barn mann valp hus og heim så hadde det tiltet for meg?!? nå har jeg hektiske dager hvor jeg går fra møte til møte mens ungene er i park pluss at jeg går på kveldsvakt på kvelden, mens andre dager har jeg ro og kan "ta huset", lese avisa og gå en lang tur med valpen mens ungene er i parken. de dagene ungene er hjemme, er det alltid mye som skjer, vi går lange turer i skog og mark, har besøk her hjemme av andre unger, eller vi baker- det er så fint å ha slike hjemme dager med ungene!!! jeg er nok ingen super husmor selv om jeg jobber hjemme i tillegg til min lille deltidsstilling. det å organisere en heim er jammen et ansvar det også selv om noen ikke kaller det en jobb og selv om noen er suverene og klarer det ved siden av sin 100 % stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #86 Del Skrevet 9. november 2005 Vet ikke om den var til meg, men jeg er ingen superkvinne. Jeg HAR travle dager - ikke fordi det passer meg best men fordi det er nødvendig. Og valp kunne jeg ikke hatt (ønsker meg ikke heller). Men jeg trener og treffer venninner. Og så har jeg faktisk en mann som hjelper til med både hus og heim og matlaging, det er ikke som at jeg tar alt alene. Tror det er vanlig å dele husarbeidet etterhvert, dersom ikke en av partene går hjemme på hel- eller deltid. Baking, safting og sylting tas i helgene - da har jeg like mye tid hjemme som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #87 Del Skrevet 9. november 2005 den var ikke til noen spesiell,sissan. og jeg jobber jo hver 3 helg så når du har fri så jobber jeg. jaja, jeg ville bare si at en del her som har skrevet sikkert er veldig flinke, og bra til å organisere. jeg for min del hadde tiltet og det er nok helt tilfelle altså. men det er vel egentlig bare å gjøre det beste ut av den tiden en har, både hjemme og ute? ellers påpeker du at din mann hjelper til hjemme? min mann gjør heldigvis en del han også, vi har vær våre oppgaver som faller naturlig. (vi kan jo nesten ikke si at de hjelper til hjemme, for det er jo deres hjem også....?) all ære til de som klarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 9. november 2005 #88 Del Skrevet 9. november 2005 Litt enig med siste gjest. Virker som det nesten er konkurranse i aa skryte av alt man faar til? Jeg haaper virkelig at jeg klarer aa jobbe fulltid naar vi en gang faar barn, men jeg er ikke av supermenneske-sorten saa jeg kan ikke garantere det....Men hvis jeg klarer det, skal jeg jammen ha baade au pair og hushjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #89 Del Skrevet 9. november 2005 Vi hjelper hverandre hjemme vi, sånn at alle skal ha det hyggelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jobb-hjem Skrevet 9. november 2005 #90 Del Skrevet 9. november 2005 Litt enig med siste gjest. Virker som det nesten er konkurranse i aa skryte av alt man faar til? Jeg haaper virkelig at jeg klarer aa jobbe fulltid naar vi en gang faar barn, men jeg er ikke av supermenneske-sorten saa jeg kan ikke garantere det....Men hvis jeg klarer det, skal jeg jammen ha baade au pair og hushjelp! ← Det er vel ikke en konkurranse, det er vel mer å tilbakevise de påstander vi får av enkelte hjemmearbeidende mødre om at vi som jobber ute umulig kan klare like mye som dem, verken når det gjelder oppfølging av barn eller av husarbeide. Men vi er jo forskjellig og noen klarer det meste, jeg for min del er mer effektiv hjemme når jeg får jobbet ute. Og det handler om å prioritere, jeg klarer mye men ikke nødvendigvis like mye som Sissan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. november 2005 #91 Del Skrevet 9. november 2005 Og det handler om å prioritere, jeg klarer mye men ikke nødvendigvis like mye som Sissan. ← Det er ikke mange som gjør det da Men enig i at det er prioritering. Jeg elsker å bake og sylte og safte og prioriterer det. Derfor må mannen "hjelpe til" å vaske hele huset i stedet for halve når jeg er i gang. Og badene får støve i 2 uker av og til. Men når jeg har pepperkakebaking med nabolaget er det så moro at det er viktigere. Og jeg jobber 100%, har overhodet ingen husmornykker. Baking er som en hobby, og den kan gjøres hjemme når det passer. Strålende. OG jeg vil ha meg frabedt (igjen) at noen forteller meg at det at jeg jobber gir barna mine en dårligere oppvekst. Det er provoserende, unødvendig og kompetanseløst å komme med slike påstander. SÅ DET SÅ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #92 Del Skrevet 9. november 2005 Det jeg - og mange med meg ser jeg - reagerer på i argumentene som kommer her er utsagn om at barna våre ikke har en like god oppvekst som om vi var hjemmeværende. Det tror jeg rett og slett ikke på. Det finnes mange måter å vokse opp godt på. ← Jeg er så enig. Nå har ikke jeg barn selv ennå (men bare noen mnd til - forhåpentligvis), men vet jo at jeg kommer til å jobbe 100 %. Jeg vet også at jeg kommer til å bruke barnehage og med 5 års erfaring fra barnehagen (som bruker) så vet jeg også at dette ikke er spesielt traumatisk, men gøy! Jeg kommer også til å ha hushjelp (det har jeg allerede). Hvis noen har lyst og råd til å være husmor så gjerne for meg. Jeg blir imidlertid litt provosert når noen mener at det å være husmor burde likestilles med yrkesaktivtet. Jeg kan se at det er nyttig for samfunnet at noen er hjemme og tar seg av små barn (derfor får de pensjonspoeng), men jeg kan virkelig ikke se samfunnets nytte av at noen er hjemme og polerer ovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 9. november 2005 #93 Del Skrevet 9. november 2005 har ovnen godt av å bli polert så ofte? sliter det ikke veldig på den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 9. november 2005 #94 Del Skrevet 9. november 2005 en ting som er litt utenfor temaet, men likevel en viktig del av denne diskusjonen er innvandrerpolitikk. hvis man legge for bra til rette for at mødre kan gå hjemme med barna sine med kontantstøtte, pensjonspoeng osv. fører det til at innvandrerkvinner ikke har råd til å lære seg norsk, gå på skole eller få seg en jobb. Og selv dere som mener at barn har det best når de henger i skjørtene til mor syns vel det er viktig at innvandrere integreres i det norske samfunnet? at barna lærer norsk og at de kan få hjelp hjemme med leksene? mange innvandrerkvinner (særlig de fra Somalia) har INGEN utdannelse fra hjemlandet. De klarer ikke å legge sammen 100 kr og 50 øre, de vet ikke hvor lang en meter er eller hvor mange desiliter som går på en liter. De kan knapt et ord engelsk eller norsk. Bør ikke det norske samfunnet legge et press på dem for å få dem ut i samfunnet heller enn å holde dem hjemme på kjøkkenet? Spørsmålet blir da; hva er viktigst? at disse kvinnene er husmødre og tar seg av mann, hus og barn eller at de lærer norsk og elementære kunnskaper og gir barna mulighet til å lære det samme i barnehagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. november 2005 #95 Del Skrevet 9. november 2005 Jeg synes ihvertfall ikke at man skal gjøre livet så vanskelig som mulig for husmødre, for å integrere innvandrere... Familiepolitikk og integrering er to forskjellige ting, og det finnes mange bedre måter å inkludere innvandrere i samfunnet enn å tvinge dem inn i en samlivsform de ikke trives med. (Ha bla sett gode eksempler på integrering av innvandrere som heller tar utgangspunkt i at innvandrerkvinner har hovedansvar for barn og hjem.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #96 Del Skrevet 9. november 2005 For å sitere Anne Kath. dra Direkte Lykke: Og hvor ble det av far??!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Blomma_* Skrevet 9. november 2005 #97 Del Skrevet 9. november 2005 Men enig i at det er prioritering. Jeg elsker å bake og sylte og safte og prioriterer det. Derfor må mannen "hjelpe til" å vaske hele huset i stedet for halve når jeg er i gang. Og badene får støve i 2 uker av og til. Men når jeg har pepperkakebaking med nabolaget er det så moro at det er viktigere. Og jeg jobber 100%, har overhodet ingen husmornykker. Baking er som en hobby, og den kan gjøres hjemme når det passer. Strålende. Her sier du jo faktisk selv at du ikke greier det en hjemmeværende ville greid, nemlig å bake og sylte og likevel ha reine bad, eller å bake pepperkaker og vaske ikke halve men hele huset, slik at den slitne mannen kan fiske med guttungen fremfor å tafatt på hele husvasken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 10. november 2005 #98 Del Skrevet 10. november 2005 Her sier du jo faktisk selv at du ikke greier det en hjemmeværende ville greid, nemlig å bake og sylte og likevel ha reine bad, eller å bake pepperkaker og vaske ikke halve men hele huset, slik at den slitne mannen kan fiske med guttungen fremfor å tafatt på hele husvasken.. ← likestilling? noengang hørt om det? at kvinner og menn er like mye verdt? neivel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 10. november 2005 #99 Del Skrevet 10. november 2005 Her sier du jo faktisk selv at du ikke greier det en hjemmeværende ville greid, nemlig å bake og sylte og likevel ha reine bad, eller å bake pepperkaker og vaske ikke halve men hele huset, slik at den slitne mannen kan fiske med guttungen fremfor å tafatt på hele husvasken.. ← Selvsagt må mannen være med på arbeidet i hjemmet når jeg ikke er hjemmeværende. Har aldri sagt noe annet jeg. Det er da også helt naturlig - det er vel bare menn med husmor-koner som kan leve med å slippe alt husarbeid i dag eller? Til sammen greier vi heller ikke å gjøre alt en husmor gjør, med mindre det er en kjempelat husmor da - hun har tross alt 8-10 timer å jobbe i huset på mens vi utearbeidende er opptatt med å hente inn penger til hele familien. Hadde mannen min vært opptatt av å dra på fisketur istedet for å jobbe i heimen, har vi god nok råd til å kjøpe husvask-tjenestene - siden vi begge jobber - og da kunne han gjort det Mitt budskap er at man er i stand til å gjøre hyggelige ting og å gi barna en god oppvekst selv om man ikke har hus-stell som primæroppgave hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Blomma_* Skrevet 10. november 2005 #100 Del Skrevet 10. november 2005 likestilling? noengang hørt om det? at kvinner og menn er like mye verdt? ← Her er det jo faktisk snakk om ei husmor SOM FRIVILLIG VELGER å være hjemmeværende. Og da skal det vel bare mangle at hun gjør alt husarbeidet, eller hva? Han tjener jo pengene. Er de ikke like mye verdt da, synes du?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå