Gjest jamsi Skrevet 27. oktober 2005 #21 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det å være husmor er faktisk en jobb, for de som tar det seriøst. Oppdragelse, være lærer (leksehjelp) for egne barn, være levende engasjert i alt de har å si, ha god mat klar flere ganger om dagen, organisere bedriften "hjemmet", klart det er en jobb. For de som ikke ser på dette som en jobb: jeg tør da ikke tenke på hva slags kvalitet dere har på ting og tang der hjemme..hvis dere ikke ser på det som en jobb, mener jeg. ← Unnskyld meg , men er du trådstarter. Du spurte om hva vi mente om husmødre, og jeg svarte iallfall positivt. Mens du sår tvil om hvordan vi har det hjemme, bør ikke respekten gå begge veier? Jeg har det faktisk ikke mindre ryddig enn de naboene som er husmødre, og jeg følger opp leksene like mye som husmødrene. Mine barn er ikke stresset og understimulerte eller overstimulerte. Nå ble jeg faktisk litt provosert, for å få respekt for sine valg så må man også respektere andres valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildrose Skrevet 27. oktober 2005 #22 Del Skrevet 27. oktober 2005 For en stund siden leste jeg at det har blitt flere husmødre. Disse husmødrene har kansje ikke det man forventer av "vanlige" ( oppfattelsen da iallefall) husmødre. De er velutdannete kvinner, som selv velger dette fremfor å fortsettte på karrieren , iallefall for noen år. De har ofte et nettverk av likesinnende, slik at voksenkontakten blir der til tross for at man er hjemme. Man trenger ikke å jobbe livet av seg som husmor, klart det er slitsomt, men man får tid til kvalitetstid med barna. Nå barna er helt små, kan man nok ha litt fri til å pusle med andre ting ( ungen sover etc) men det å aktivisere 3 og 4 åringer feks. ja det er ikke akkurat avslappende! Dessuten, er det alltid sååååå slitsomt å jobbe ute da? Det er mange jobber som er ganske rolige spør du meg. De som ønsker å være hjemme og kan det, de bør det. Kansje en ide, at man passer på å kurse seg innimellom, slik at man ikke faller helt utenfor. Viktig å være samfunnsengasjert etc. Av og til kunne jeg ønske at jeg slo meg til ro med å være hjemme,men jeg hadde nok ikke slått meg helt til ro med det. Noe som sikkert hadde mye å si når jeg var det , var at jeg ikke hadde noe form for nettverk på dagen, ble veldig ensomt. For et lite hus og en unge var ikke nok for meg til å fylle dagen. Kunne sikkert fylt den bedre, men fantasien min var nok for dårlig ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #23 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg er gjerne hjemme hvis økonomien tillater det. Ellers er jeg enig i det mange andre her sier om at det er like rent hos andre somjobber i tillegg, og jeg synes ikke det å gå hjemme nødvendigvis er en JOBB - det synes jeg er å ta litt vel hardt i... Moren min jobber fulltid, driver egen bedrift osv. Pappa jobber også fulltid (driver med en annen). Mor har arbeidsplassen sin i samme hus som hjemmet, så hun ser barna når de kommer hjem fra skolen etc. For å slippe å bruke tid på husvask etc. har hun ansatt hushjelp som kommer hver fredag. Så der er det rent (og det var det jammen da mor vasket det selv også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 27. oktober 2005 #24 Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg kunne gjerne vært husmor. Det hadde helt klart vært mer behagelig med fire barn, fem mål tomt og stort hus. Men ikke alle av oss har funnet seg en mann som tjener godt. Er likevel fornøyd med innsatsen min som mamma og husmor i tillegg til den vanlige jobben min. Hva synes dere om husfedre, da? Er de late, eller får de mer kred for valget sitt enn en kvinne vill ha gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. oktober 2005 #25 Del Skrevet 28. oktober 2005 Er de late, eller får de mer kred for valget sitt enn en kvinne vill ha gjort? ← Jeg tror det siste stemmer best. Jeg kjenner vel bare én hjemmeværende husfar, men kvinnene rundt ham skryter fælt av dette, men ingen sier noe til de hjemmeværende husmødrene. Men vi kan jo se akkurat de samme tendensene i andre familier, kvinner som skryter av at mannen "hjelper til" eller "sitter barnevakt", noe jeg ser på som en selvfølge når man er en familie. Kvinner får aldri ros for å passe sine egne barn eller vaske sine egne skitne klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 28. oktober 2005 #26 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg tror det siste stemmer best. Jeg kjenner vel bare én hjemmeværende husfar, men kvinnene rundt ham skryter fælt av dette, men ingen sier noe til de hjemmeværende husmødrene. Men vi kan jo se akkurat de samme tendensene i andre familier, kvinner som skryter av at mannen "hjelper til" eller "sitter barnevakt", noe jeg ser på som en selvfølge når man er en familie. Kvinner får aldri ros for å passe sine egne barn eller vaske sine egne skitne klær. ← Enig. En kamerat av meg får uendelig mye skryt fra folk i forhold til sin 6-mnd gamle barn, han er en så GOD FAR og ER SÅ FLINK. Men moren sier ingen noe om. "For mødre er jo gode mødre av natur." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. oktober 2005 #27 Del Skrevet 28. oktober 2005 Man gjør vel dobbel jobb om man er i arbeid og så tar alt husarbeidet i tillegg? Eller gjelder et annet regnestykke for dem som er hjemmeværende enn for dem som er i jobb? Når det er sagt gjør man prioriteringer. Om man prioriterer å ha stort hus i tillegg til full jobb, må man også ta med alt arbeidet det medfører. Om man da velger bort å gå i abeid, får man selvfølgelig bedre tid til husarbeid, men om man jobber like effektivt kan det jo stilles spørsmål ved. En annen ting man kan prioritere er mtp hus/leilighet. Jeg skjønner ikke at alle på død og liv skal ha stor enebolig med stor hage jeg, men så har jeg aldri vært noe hagemenneske heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #28 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dersom det er bare husarbeid det gjelder er jeg enig i at det er dobbelt opp å jobb og i tillegg ta seg av hus og hjem. MEN, i realiteten mener jeg at dersom man selv tar seg av barna hjemme har man jo den jobben barnehage eller dagmamma faktisk tar seg betalt for. Dessuten blir det mer rot og styr når man er hjemme hele dagen som kommer i tillegg. Jeg føler meg slett ikke lat som er hjemme med mine to små, og jeg er mer sliten nå enn jeg var da jeg reiste en time til og fra jobb og arbeidet heltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #29 Del Skrevet 28. oktober 2005 Til dere som er hjemme og husmødre: kos dere alt dere orker. Dette er deres valg og hvis dere vil være hjemme så gjerne for meg. Jeg ser ikke ned på dere eller synes dere er late. MEN, jeg synes ikke at det kan likestilles med yrkesaktivitet. At noen av dere må rydde fordi dere roter mer når dere er hjemme er vel ikke noen grunn til å likestille dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. oktober 2005 #30 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dersom det er bare husarbeid det gjelder er jeg enig i at det er dobbelt opp å jobb og i tillegg ta seg av hus og hjem. MEN, i realiteten mener jeg at dersom man selv tar seg av barna hjemme har man jo den jobben barnehage eller dagmamma faktisk tar seg betalt for. Dessuten blir det mer rot og styr når man er hjemme hele dagen som kommer i tillegg. Jeg føler meg slett ikke lat som er hjemme med mine to små, og jeg er mer sliten nå enn jeg var da jeg reiste en time til og fra jobb og arbeidet heltid. ← Må rydde når jeg roter på jobb og jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #31 Del Skrevet 28. oktober 2005 Må rydde når jeg roter på jobb og jeg. ← Joda, men ikke etter to ettåringer i tillegg, som er realiteten min. Når vi er hjemme er det en masse aktiviteter, leker, matlaging, trøsting, skifting, megling osv. Jeg må innrømme at jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen, for jeg blir mer sliten av å være hjemme med to unger. Jeg er sikker på at dere skjønner hva jeg mener, hvis dere legger til godviljen. Husarbeidet er en annen sak, det gjorde jeg jo klart i innlegget, eller...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #32 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hei! Er en dame på 36 år som er "hjemmeværende" Liker å dulle med barna, gå på trille tur og leve livet som husmor Det er så deilig å kunne slappe av hjemme, bruke tid på seg selv og barna! Mange husmødre møter motstand, folk sier find deg en jobb! Jobber ikke vi husmødre? Jeg vasker hus, lager mat og handler til huset! Er så heldig å ha en mann som tjener godt, det er derfor jeg kan tilltate meg en tilværelse som "husmor":...! Hva syntes dere om husmor rollen?? mvh Kaja ← Jeg er kvinne selv og med kort tid hjemme med barn. Husmor var en verdig arb.tittel før i tiden. Da måtte mor jobbe hjemme. Hun laget all mat selv, det var safting, sylting,brødbaking,vasking av klær for hånd...osv jeg selv har ikke nok å fylle en arb.dag hjemme. med skolebarn ble det stusselig. Alle var på jobb...jeg hadde ikke noe å snakke med de om på "fritiden" jeg kom meg i jobb og fikk tid til å gjøre mere hjemme også. nei, du møter ikke motstand fra meg, men synes husmortittelen ikke klinger i mine ører. Selv med store hus i dag, så er det fort det man gjør daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. oktober 2005 #33 Del Skrevet 28. oktober 2005 Joda, men ikke etter to ettåringer i tillegg, som er realiteten min. Når vi er hjemme er det en masse aktiviteter, leker, matlaging, trøsting, skifting, megling osv. Jeg må innrømme at jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen, for jeg blir mer sliten av å være hjemme med to unger. Jeg er sikker på at dere skjønner hva jeg mener, hvis dere legger til godviljen. Husarbeidet er en annen sak, det gjorde jeg jo klart i innlegget, eller...? ← Javisst er det en viktig innsats du gjør, det er svært viktig å ta vare på barna våre. Men å kalle det en tilsvarende jobb som å være ute i arbeidslivet er jeg ikke enig i at man kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest husmor/yrkeskvinne/mor/bestemor Skrevet 28. oktober 2005 #34 Del Skrevet 28. oktober 2005 Ja jeg er alle deler. je gjør mere hjemme i huset som yrkesaktiv enn da jeg var hjemme. Tror ikke du skal spekulere i kvaliteten på husarbeidet til de som er yrkesaktiv. tror faktisk når du tenker slik, så har du gått hjemme for lenge. Jeg for min del baker alle brødene mine selv, alle kakene. jeg har aldri ferdigmat på bordet. usarbeide? lettvint hus...hjelpemidler, gode arb.redskaper osv. Bruker ikke mange timer pr uke på husarbeide. Det er ganske stort hus vi har. Det er alltid ryddig og rent. jeg gjør ikke husarbeide for å se ut som jeg gjør noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 28. oktober 2005 #35 Del Skrevet 28. oktober 2005 Det er vel ingen som betviler at dette er en seriøs og viktig jobb. Poenget er vel heller at alle utearbeidende mødre gjør alt dette i tillegg til å ha en 8 timers jobb. ← Det er helt klart en jobb, og mange husmødre legger lista høyt, særlig når barna blir litt større og ikke trenger dem hele tida. . Støv i krokene er ikke ok. Problemet er at vi vanlige dødelige som har jobb og er husmor på overtid ofte får helt komplekser av disse perfekte damene. Når du i tillegg treffer enkelte som legger ut om at "Nå er jeg skikkelig stressa fordi jeg har tørket støv av gulvlistene eller strøket alle skjortene til MANNEN", da er det ikke til å komme forbi at jeg tenker mitt. Og det handler hverken om at jeg ser ned på noen eller drømmer om et liv som husmor. Har faktisk vært hjemmeværende dagmamma med små barn og det var nok å gjøre. Tror likevel at det kan bli ganske kjedelig å være hjemmeværende etter hvert som ungene blir større og utdaannelse og yrkeserfaring går ut på dato. Men det verste er likevel etter mitt syn å ikke tjene penger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #36 Del Skrevet 29. oktober 2005 Javisst er det en viktig innsats du gjør, det er svært viktig å ta vare på barna våre. Men å kalle det en tilsvarende jobb som å være ute i arbeidslivet er jeg ikke enig i at man kan gjøre. ← Men jeg gjør jo det samme som barnahageassistenter eller dagmammaer om dagen. De er jo yrkesaktive så vidt jeg vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 29. oktober 2005 #37 Del Skrevet 29. oktober 2005 Men jeg gjør jo det samme som barnahageassistenter eller dagmammaer om dagen. De er jo yrkesaktive så vidt jeg vet... ← Ganske luksuriøse barnehager som bare har to barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #38 Del Skrevet 29. oktober 2005 Ganske luksuriøse barnehager som bare har to barn... ← Enig. Den var aen det god. Barnehageass med to barn. Kjenner flere som er utearbeidene i full stiling med tre og fire barn. er ike forskjell på hjemmene deres og til HUSMØDRE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 29. oktober 2005 #39 Del Skrevet 29. oktober 2005 Ehh, nei, det er ikke like mye arbeid å være husmor som å jobbe ute. Alle som jobber ute må jo også vaske hus, lage mat og oppdra eventuelle barn, i tillegg til sin vanlige jobb. Med mindre man har 5-6 barn kan jeg ikke skjønne at det å være husmor kan være en heldagsjobb, så min personlige oppfatning er at husmødre er litt late. Men har man mulighet til det og trives, så for all del. Bare ikke forvent at jeg skal se på det å være husmor som en jobb. ← Ikke helt enig og jeg har vært begge deler. Både hjemmeværende husmor og fulltidsarbeidende. Det blir på en helt annen måte når man jobber i tillegg. Da forventes det dessuten at husarbeid fordeles mer mellom partene (hvis man ikke er enslig da). Når man er i arbeid har man på en måte "fri" fra barna store deler av dagen, og overlater en god del av oppdragerrollen til enten barnehage, dagmamma eller skole. Å være hjemme med barn en hel dag er til tider svært slitsomt, selv om det selvfølgelig også er veldig givende. På den tiden jeg var hjemme med mine små var jeg mer utslitt om kvelden enn jeg er nå når jeg jobber. På jobb kan jeg "gjøre som jeg vil" Jeg kan ta pause i fred og slike ting. Det går ikke så godt når man er hjemme med barn. På ettermiddag koser vi oss sammen alle sammen, og alle tar i et tak med husarbeidet. Det er ikke bare mors jobb, men alles! Min mann skulle være hjemme og være husfar i 3 dager en gang jeg var bortreist. For å si det sånn,; det ble ikke tid til så mye husarbeid da heller Og han fikk seg en liten lærepenge også Det er hardt arbeid å være hjemme med barn. Noen finner denne oppgaven mer givende enn andre. Noen stortrives med det, mens andre trenger voksenstimuli og egentid også for å trives. Alle må få velge selv hva som er best for deres familie. Men de som påstår at det er latskap å være husmor skulle fått prøvd selv noen uker og raskt snudd på flisa. Selv med "bare" 2,3 unger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 29. oktober 2005 #40 Del Skrevet 29. oktober 2005 Ganske luksuriøse barnehager som bare har to barn... ← I barnehager er det ikke bare en voksen heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå