Gå til innhold

"Jeg spør alltid barnas venner som har stefar om stefaren er snill mot de. Stefedre har jo dårlige odds"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne har en del fordommer.

Hun spør alle barn som kommer innom huset ,altså barnas venner, om stefaren er snill mot dem. Hun begrunner det med at stefedre har dårlige odds. 

Hva mener dere om dette? Så man skal gå å tenke at alle som skilles og ønsker finne ny partner har dårlige odds for å være snill mot stebarn???

Anonymkode: f81f9...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv opplevd mye dumt som har gitt meg CPTSD, på grunn av stefar. Så jeg kan forstå det 

Anonymkode: cfa44...a68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ikke "plante" i hodet på ungene at det er noe de må passe på om han er snill. Det blir rart for ungene åså å få de spørsmålene hele tiden. Og om han aldri har gjort noe så blir jo dette helt på trynet. 

Er sånn at det er vanligvis noen i barnets omgangskrets som gjør sexuelle overgrep så man burde være kritisk til alle voksene da. Statistisk sett så er noen i vannenes omgangskrets noen å bekymre seg over. Har ikke tall men dette er tall for vold:

"Blant barna som var 6-10 år var stefar voldsutøver ved 13 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 79 % av tilfellene. For barn eldre enn 10 år, var voldsutøveren stefar ved 19 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 74 % av tilfellene "

Anonymkode: 596b6...49d

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som har steforeldre har EKSTREMT DÅRLIGE ODDS sammenlignet med barn som kun har biologiske foreldre.

Det stemmer.

Men å spørre unger på en slik måte som det, det er jo borti natta. Det kan jo like godt være deres biologiske foreldre som behandler de dårlig.

Selv hadde/har jeg kun biologiske foreldre og det var ingen dans på roser! 

Anonymkode: 526e7...310

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig å ikke "plante" i hodet på ungene at det er noe de må passe på om han er snill. Det blir rart for ungene åså å få de spørsmålene hele tiden. Og om han aldri har gjort noe så blir jo dette helt på trynet. 

Er sånn at det er vanligvis noen i barnets omgangskrets som gjør sexuelle overgrep så man burde være kritisk til alle voksene da. Statistisk sett så er noen i vannenes omgangskrets noen å bekymre seg over. Har ikke tall men dette er tall for vold:

"Blant barna som var 6-10 år var stefar voldsutøver ved 13 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 79 % av tilfellene. For barn eldre enn 10 år, var voldsutøveren stefar ved 19 % av tilfellene, mens barnets far var voldsutøver ved 74 % av tilfellene "

Anonymkode: 596b6...49d

Du må jo nesten oppgi kilde når du siterer noe som andre har skrevet. 
 

Denne her sier at steforelderen er langt de verste;

"Studier fra flere land viser at steforeldre slår barn over hundre ganger så mye som biologiske foreldre, og at barn som lever med en stefar har en langt høyere risiko (over hundre ganger så stor i flere studier) for å bli drept."

https://no.wikipedia.org/wiki/Askepott-effekten

 

Anonymkode: 526e7...310

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn hadde verdens beste stefar. "Hjemme" er hos han den dag i dag, nå som de er voksne. 

Anonymkode: ed3e9...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen automatikk i dette. Man kan ikke mistenke alle menn i barnas liv som ikke er biologisk far.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpenbart ubeskrivelig heldig. Jeg har en far som jeg elsker over alt på jord, samtidig som jeg har en stefar som seg på meg som sin egen datter. Jeg har et godt forhold til begge, selv om ingen noen sinne vil kunne erstatte min biologiske far 100%. 

Min far er min FAR, mens stefar har på en måte vært min kompis. 

Stemødre derimot, har jeg dårligere erfaring med. 

Anonymkode: ec25c...56a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer hun å få av svar? De færreste barn forteller ‘på slump’ eller svarer ærlig på slike spørsmål. Så hva er formålet hennes? At hun kan klappe seg selv på skuldra fordi hun spørr? 
Barn bruker gjennomsnittlig over 10år på å fortelle om vold og overgrep. Å forvente at de forteller om slike vonde ting til en mamma som spørr litt i forbifarten på et vennebesøk litt spesielt 

Anonymkode: 0a188...7a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gjette så er kanskje den største konsekvensen at andre vil se litt rart på venninnen din, når ungene kommer hjem og forteller det. For barn har det jo med å fortelle videre alt mulig. 
 

Men, en annen ting er jo at vi som er foreldre og har andre barn på besøk, godt kan være bevisst på å ha antennene ute for om barn har det godt hjemme. Noen er komfortable med å spørre rett ut, jeg ville kanskje ikke gjort det med mindre jeg mistenkte noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barna historiene slik:

biologisk far ble dømt for grov familievold mot de. Stefar er verdens beste og mest omsorgsfulle, beskytter, trøster, tuller, stiller opp på absolutt alt. Han behandler barna som sine egne, gjør ikke forskjell på egne barn og mine barn (som kaller ham for pappa og har hams etternavn), barna er så store nå at de har bedt om adopsjon, men det er ikke gjennomførbart ettersom biologisk far nekter. Min mann, deres stefar er fortvilet fordi han står uten rettigheter for barna han vier all sin tid og kjærlighet til. Han bekymret seg lenge for hva som ville skje om jeg skulle dø; ville han få beholde barna? Han blir fremdeles lei seg når han blir minnet på at han ikke er biologisk han sine, f.eks når barna trenger nye pass.

Anonymkode: 23385...be9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva forventer hun å få av svar? De færreste barn forteller ‘på slump’ eller svarer ærlig på slike spørsmål. Så hva er formålet hennes? At hun kan klappe seg selv på skuldra fordi hun spørr? 
Barn bruker gjennomsnittlig over 10år på å fortelle om vold og overgrep. Å forvente at de forteller om slike vonde ting til en mamma som spørr litt i forbifarten på et vennebesøk litt spesielt 

Anonymkode: 0a188...7a2

Høres ut som at TS har Jesuskomplekser. Vanlige sosiale regler gjelder ikke for dem.

 

Anonymkode: cfcdc...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som at TS har Jesuskomplekser. Vanlige sosiale regler gjelder ikke for dem.

 

Anonymkode: cfcdc...43a

Det er ikke jeg som spør?

Hva mente du?

TS.

Anonymkode: f81f9...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

En venninne har en del fordommer.

Hun spør alle barn som kommer innom huset ,altså barnas venner, om stefaren er snill mot dem. Hun begrunner det med at stefedre har dårlige odds. 

Hva mener dere om dette? Så man skal gå å tenke at alle som skilles og ønsker finne ny partner har dårlige odds for å være snill mot stebarn???

Anonymkode: f81f9...5a0

Er venninnen din mentalt syk? Hvorfor i alle dager spør hun barn om noe sånt? Hva slags tankegang har hun?

Anonymkode: 17684...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er venninnen din mentalt syk? Hvorfor i alle dager spør hun barn om noe sånt? Hva slags tankegang har hun?

Anonymkode: 17684...882

Hun tenker vel at dette er realiteten. 

Anonymkode: f81f9...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 17.05):

En venninne har en del fordommer.

Hun spør alle barn som kommer innom huset ,altså barnas venner, om stefaren er snill mot dem. Hun begrunner det med at stefedre har dårlige odds. 

Hva mener dere om dette? Så man skal gå å tenke at alle som skilles og ønsker finne ny partner har dårlige odds for å være snill mot stebarn???

Anonymkode: f81f9...5a0

Jeg vet om mange jenter som fikk uønsket oppmerksomhet fra sin stefar da de kom i puberteten og enda yngre, så det er bra at det er noen som spør om ting er greit der hjemme.

Edit: Mange av de jentene har pr i dag skaffet egne unger stefedre, så de har ikke reflektert videre på fenomenet at menn kan finne på å bli ilag med ei dame for å få tilgang til småjentene hennes.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 27.2.2022 den 9.02):

Jeg vet om mange jenter som fikk uønsket oppmerksomhet fra sin stefar da de kom i puberteten og enda yngre, så det er bra at det er noen som spør om ting er greit der hjemme.

Edit: Mange av de jentene har pr i dag skaffet egne unger stefedre, så de har ikke reflektert videre på fenomenet at menn kan finne på å bli ilag med ei dame for å få tilgang til småjentene hennes.

Stefedre er i tillegg over representert når det gjelder seksuelle overgrep i forhold til hva biologiske fedre er.

Anonymkode: f69f5...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...