AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #21 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor vasker og rydder ikke din far? Anonymkode: d2fe7...e28 Han gjør det, han gjør det aller meste av husarbeid sammenlignet med dem to. TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #22 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trist om det alltid har vært sånn. Angst/depresjon gjør jo ofte at man blir tiltaksløs, og høres ikke ut som om hun kommer ut av det? Jeg jobber med både eldre og psykisk syke mennesker, og de fleste har vaskehjelp 1 gang i uken eller annenhver uke. Det koster ikke all verden. Hvis hun kan slippe unna de store tingene som å vaske/støvsuge, vil kanskje klesvask/smårydding bli mer overkommelig? Kanskje du kan hjelpe henne med å finne en vaskehjelp? Anonymkode: 692bf...b74 Ja, det er ingen dum idé. Skal prøve å få nevnt det til dem. Vi har hatt vaskehjelp før, så håper det er noe de kan begynne å vurdere igjen. TS Anonymkode: 2eca8...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #23 Skrevet 21. februar 2022 Kan hun ha ubehandlet add/adhd? Det kan føre til depresjon og angst. Jeg kjenner meg godt igjen, er veldig sløv på sånt, men jeg holder det rent nok. Før så klarte jeg faktisk aldri å komme i gang med noe, tiden fløy, samme dager om igjen og om igjen. Jeg tenkte på det jeg ville gjøre, men det skjedde aldri. Jeg tror det ligger mer bak her enn depresjon og angst, men nå kjenner ikke jeg henne og kan ikke uttale meg, bare et tips. evt få til en ungdom som trenger penger som kan vaske/støvsuge til en rimelig pris. Anonymkode: 026ac...e27 2
NiceOrNothing Skrevet 21. februar 2022 #24 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg har fundert på det lenge og tenkt på at dette er mild form for omsorgssvikt... Hun er psykisk syk ja, men går på medisiner og får den hjelpen hun trenger osv. Har et søsken som går på barneskolen enda og er jeg og min søster som må lære hen opp til hvor skittentøy skal, at hen må legge i oppvaskmaskinen og rydde etter seg, men når hen ser at sin egen mor ikke gjør det en gang så følger hen selvfølgelig etter henne og ikke oss.... TS Anonymkode: 2eca8...8a2 Syns d kan virke som din mor er deprimert eller ulykkelig . Man har ofte lite interesse for å holde rent et sted man mistrives selv . Kjenner at jeg syns synd på henne . Kanskje fast vaskehjelp hadde vært en løsning . 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #25 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan hun ha ubehandlet add/adhd? Det kan føre til depresjon og angst. Jeg kjenner meg godt igjen, er veldig sløv på sånt, men jeg holder det rent nok. Før så klarte jeg faktisk aldri å komme i gang med noe, tiden fløy, samme dager om igjen og om igjen. Jeg tenkte på det jeg ville gjøre, men det skjedde aldri. Jeg tror det ligger mer bak her enn depresjon og angst, men nå kjenner ikke jeg henne og kan ikke uttale meg, bare et tips. evt få til en ungdom som trenger penger som kan vaske/støvsuge til en rimelig pris. Anonymkode: 026ac...e27 hmm kanskje, men syns ikke hun viser noen tegn til det da... Vet uansett ikke hvordan jeg kan komme inn på det temaet med henne eller hvordan jeg skal si det. TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #26 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trist om det alltid har vært sånn. Angst/depresjon gjør jo ofte at man blir tiltaksløs, og høres ikke ut som om hun kommer ut av det? Jeg jobber med både eldre og psykisk syke mennesker, og de fleste har vaskehjelp 1 gang i uken eller annenhver uke. Det koster ikke all verden. Hvis hun kan slippe unna de store tingene som å vaske/støvsuge, vil kanskje klesvask/smårydding bli mer overkommelig? Kanskje du kan hjelpe henne med å finne en vaskehjelp? Anonymkode: 692bf...b74 Men her er det jo ikke slik at hun alene har husarbeidet. Det blir allerede gjort en del av får til ts. Tidligere også ts. En vaskehjelp er ikke nøkkelen her for det har hun jo i far. Hun må våkne, se andre menneskers verdi og det at ingen skal slave for hennes del. Hun må ha psykolog. Anonymkode: 4066c...dc4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #27 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vasker heller ikke. Bruker vaskehjelp. Er ikke syk ellernoe, synes bare det er dritkjedelig å vaske. Anonymkode: 7df46...a75 For et supernyttig og uintelligent svar 🤣🤦♀️ Anonymkode: 15198...652 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #28 Skrevet 21. februar 2022 Må og si at mamma i oppveksten ble aldri lært opp til husarbeid, det var moren hennes som gjorde alt for henne. Hun vasket rommet for henne til hun flyttet ut, gjorde klesvasken og alt inne på kjøkkenet. TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #29 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hmm kanskje, men syns ikke hun viser noen tegn til det da... Vet uansett ikke hvordan jeg kan komme inn på det temaet med henne eller hvordan jeg skal si det. TS Anonymkode: 2eca8...8a2 Hva tegn tenker du på da? Veldig mange som tror de vet hva adhd/add er, også vet man det egentlig ikke. Det er så mye mer enn det som står på nettet også. det er få som merker at jeg feks har add, men verden er et kaos uten like. Tankene, følelsene, utmattelse, ser ting som må gjøres men registrerer det ikke, ligger som en slapp fisk på sofaen, overfølsom for lyd og stress, overveldet, glemmer alt, hjernen stopper opp når jeg skal gjøre ting, altså det er så mye inni meg og som andre ikke ser. Men selvfølgelig så merker jo de nærmeste det. Men da blir jeg kalt lat, noe jeg ikke "er" for jeg kan ikke noe for det. tenker du bare kan si det rett ut eller sende hun en artikkel fra nettet og se om hun kjenner seg igjen. Er jo ikke sikkert det er det, men verdt å nevne. Anonymkode: 026ac...e27 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #30 Skrevet 21. februar 2022 Sånn er min mor også. Jeg hadde svært sjelden besøk av venner i ungdomsårene fordi det var flaut å ha besøk hjemme i rotet.. Hun (de) har alltid vært sånn, hele min oppvekst. Prioriterer tv foran husarbeid, ser ikke selv hvor ille det er, har ikke gode rutiner på verken rydding eller vasking. Skikkelig skippertak før de skal ha besøk, men til og med da vasker de ikke ned badet skikkelig, feks. Syns selv det er ekkelt å være på besøk til tider.. Er glad jeg ikke bor hjemme i kaoset lenger. Men ser jo at jeg ikke har «arvet» gode rutiner selv, er en skippertaksperson (men langt i fra så ille som dem!). De er i tillegg sånne folk som samler på alt og ikke klarer å kaste ting. Skikkelig dårlig kombo 😅 Anonymkode: 6aa1f...f10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #31 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men her er det jo ikke slik at hun alene har husarbeidet. Det blir allerede gjort en del av får til ts. Tidligere også ts. En vaskehjelp er ikke nøkkelen her for det har hun jo i far. Hun må våkne, se andre menneskers verdi og det at ingen skal slave for hennes del. Hun må ha psykolog. Anonymkode: 4066c...dc4 Ja, vaskehjelpen får hun fra alle andre i huset.. Men hun har ikke selvinnsikt på at hun trenger psykolog pga. mangel på vasking her hjemme.. hun har pleid å dra til psykolog og fått hjelp til andre ting hun sliter med, men akkurat dette med vasking snakker hun ikke om eller forstår. TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #32 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tegn tenker du på da? Veldig mange som tror de vet hva adhd/add er, også vet man det egentlig ikke. Det er så mye mer enn det som står på nettet også. det er få som merker at jeg feks har add, men verden er et kaos uten like. Tankene, følelsene, utmattelse, ser ting som må gjøres men registrerer det ikke, ligger som en slapp fisk på sofaen, overfølsom for lyd og stress, overveldet, glemmer alt, hjernen stopper opp når jeg skal gjøre ting, altså det er så mye inni meg og som andre ikke ser. Men selvfølgelig så merker jo de nærmeste det. Men da blir jeg kalt lat, noe jeg ikke "er" for jeg kan ikke noe for det. tenker du bare kan si det rett ut eller sende hun en artikkel fra nettet og se om hun kjenner seg igjen. Er jo ikke sikkert det er det, men verdt å nevne. Anonymkode: 026ac...e27 Oi ja, da er det jo mye vi på utsiden ikke ser... tusen takk for tips! TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #33 Skrevet 21. februar 2022 Jeg hadde det også slik i oppveksten, men mistet min far tidlig. Husker derfor ikke så godt om mor var så ille før han ble borte, men etter det så måtte jeg bare lære meg å vaske tøy, lage mat og ordne i huset. Da var jeg 10 år.. for jeg hadde ikke rent tøy, og tøyet jeg hadde ble enten krympet eller misfarget i vask. Så nesten ut som et hoarder-hjem i lengre tid, men det ble heldigvis gjort litt bedre etter musejakt nr 2 i alt rotet 😳 Periodevis var hun bedre, men det var veldig av og på frem til jeg flyttet ut. Etter dette så har hun nok i alle fall ryddet og vasket litt før de gangene jeg var på besøk, men har alltid skrubbet og vasket i mange timer/dager hver gang jeg er hjemom. Hun tar det letteste selv, men det skal mye til at hun rydder og vasker kjøleskapet f. Eks. Aldri hatt vaskehjelp, og min mor vil ikke ha det. Så om jeg ikke er hjemom og hjelper til, så blir det ganske ille etterhvert. Men hun støvsuger og vasker gulv i det minste. Jeg har derfor ikke så mye tips dessverre. Din far bør dog klare å holde ganske mye orden selv, og må innse at din mor ikke kommer til å bidra stort. Vær glad for de tingene hun faktisk gjør, selv om hun burde gjort mye mer. Anonymkode: 23ddd...f16
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #34 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er min mor også. Jeg hadde svært sjelden besøk av venner i ungdomsårene fordi det var flaut å ha besøk hjemme i rotet.. Hun (de) har alltid vært sånn, hele min oppvekst. Prioriterer tv foran husarbeid, ser ikke selv hvor ille det er, har ikke gode rutiner på verken rydding eller vasking. Skikkelig skippertak før de skal ha besøk, men til og med da vasker de ikke ned badet skikkelig, feks. Syns selv det er ekkelt å være på besøk til tider.. Er glad jeg ikke bor hjemme i kaoset lenger. Men ser jo at jeg ikke har «arvet» gode rutiner selv, er en skippertaksperson (men langt i fra så ille som dem!). De er i tillegg sånne folk som samler på alt og ikke klarer å kaste ting. Skikkelig dårlig kombo 😅 Anonymkode: 6aa1f...f10 åå så deilig å se at noen kjenner seg igjen! Her prøves det på rutiner men det funker i to dager og mamma himler bare med øynene når vi andre i familien prøver å snakke ut om å ha rutiner. Hun vil ikke bidra eller ha noe med det å gjøre liksom så ja... Jeg har derimot ikke arvet noe av det og har helt støv på hjernen. Veldig kjipt at du har og opplevd dette, spesielt i ungdomsårene:/ TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #35 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde det også slik i oppveksten, men mistet min far tidlig. Husker derfor ikke så godt om mor var så ille før han ble borte, men etter det så måtte jeg bare lære meg å vaske tøy, lage mat og ordne i huset. Da var jeg 10 år.. for jeg hadde ikke rent tøy, og tøyet jeg hadde ble enten krympet eller misfarget i vask. Så nesten ut som et hoarder-hjem i lengre tid, men det ble heldigvis gjort litt bedre etter musejakt nr 2 i alt rotet 😳 Periodevis var hun bedre, men det var veldig av og på frem til jeg flyttet ut. Etter dette så har hun nok i alle fall ryddet og vasket litt før de gangene jeg var på besøk, men har alltid skrubbet og vasket i mange timer/dager hver gang jeg er hjemom. Hun tar det letteste selv, men det skal mye til at hun rydder og vasker kjøleskapet f. Eks. Aldri hatt vaskehjelp, og min mor vil ikke ha det. Så om jeg ikke er hjemom og hjelper til, så blir det ganske ille etterhvert. Men hun støvsuger og vasker gulv i det minste. Jeg har derfor ikke så mye tips dessverre. Din far bør dog klare å holde ganske mye orden selv, og må innse at din mor ikke kommer til å bidra stort. Vær glad for de tingene hun faktisk gjør, selv om hun burde gjort mye mer. Anonymkode: 23ddd...f16 Så utrolig leit å høre... ønsker ingen det. Hva sier hun når hun har sett deg skrubbe og vaske hos henne så lenge? Har du pleid å snakke med henne om det og at hun må bli bedre? I såfall hvordan tar hun det? TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #36 Skrevet 22. februar 2022 Jeg er vel kanskje som din mor.. dvs ikke så ille, men jeg er ikke glad i husarbeid. 🙈 Eller, "glad i" er ikke rette ordet, jeg absolutt hater det og husarbeid er faktisk en av mine triggerpunkter fra en vanskelig oppvekst. Husarbeid er ekstremt mentalt krevende for meg, det trigger så mye, og med mann og unger som alle er rotekopper er det ekstra ille.. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er ikke showroom til enhver tid hjemme altså. Det er utrolig få som klarer å faktisk forstå at det ikke handler om ond vilje eller latskap... Og veldig få som forstår hvordan det er å ha traumer knyttet til noe som man må gjøre hver eneste dag.. Ja, vet ikke helt hva jeg skal si. Hadde jeg aldri trengt å gjøre noe husarbeid mer hadde jeg vært et gladere menneske. Anonymkode: 9861d...93c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #37 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja jeg har fundert på det lenge og tenkt på at dette er mild form for omsorgssvikt... Hun er psykisk syk ja, men går på medisiner og får den hjelpen hun trenger osv. Har et søsken som går på barneskolen enda og er jeg og min søster som må lære hen opp til hvor skittentøy skal, at hen må legge i oppvaskmaskinen og rydde etter seg, men når hen ser at sin egen mor ikke gjør det en gang så følger hen selvfølgelig etter henne og ikke oss.... TS Anonymkode: 2eca8...8a2 Hvis du selv føler at dette er omsorgssvikt og du har et yngere søsken hjemmeboende ennå kan du kanskje opprette en dialog med barnevernstjenesten og se om de kan bidra med noe? Anonymkode: 3fa90...c15
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #38 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er noe jeg syns er litt vanskelig og tabu å skrive om... men jeg føler meg veldig alene om det og trenger råd/høre fra andre som kanskje opplever det samme? Så min mor har så lenge jeg kan huske aldri vært noe særlig flink til å vaske, da snakker vi generelt alt som kommer til vasking og vanlig husarbeid som vasking av gulv regelmessig, støvsuging, vasking av tøy, vasking av bad, vinduer osvosv. Dette er noe som har plagd meg lenge en stund. Nå har jeg flyttet ut så jeg bor ikke hjemme lengre men det er noe av det første som plager meg når jeg er på besøk. Når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har sett mamma vaske gulvet så mener jeg det. Dette er noe jeg har måttet gjort, hver eneste gang. Gulvet blir så skittent at sokkene blir lysebrune under. Jeg klarer ikke å være på besøk uten å begynne å rydde eller vaske noe som er litt slitsomt. Vi (meg, min søster og faren min) har alle forsøkt å snakke med henne om dette men hun er allergisk mot kritikk og blir enten defensiv, går i forsvarsmodus eller går vekk fra samtalen. Det har vært maaange krangler mellom pappa og mamma angående husarbeid og er stort sett det kranglene deres alltid har handlet om. Nå som jeg har blitt eldre forstår jeg veldig godt pappas frustrasjon. Når jeg overnattet hos venner når jeg var yngre husker jeg alltid at deres mødre/fedre drev å støvsugde på en søndagsmorgen eller styrte med et eller annet husarbeid. På ungdomsskolen/videregående klarte jeg ikke å få besøk av venner uten å sette av tid til å vaske huset før dem kom eller dagen før. Mammas fritid går på å sitte på sofaen og se på serier som regel. Hennes form for rydding er å bare gjemme rotet. For eksempel hvis det har ballet seg med ting og tøy på gangen så kaster hun det bare inn på vaskerommet. Eller så gjemmer hun rot i skuffer, bokser, baljer og hyller osv. I stedet for å bare gjøre det ordentlig der og da slik at det blir mindre jobb neste gang. Når hun endelig bestemmer seg for å rydde må hun få masse ros og skryte av hvor flink hun har vært. Hun kan og finne på å klage på alle oss andre på hvor lei hun er av all rotet. Hun forstår ikke at rotet hun rydder er etter henne selv som har ballet på seg under hele uka og blir derfor mye mer å rydde når hun først rydder. Hvis jeg sier dette så blir hun bare sur. Så ja, det å si i fra til henne, uansett om det er på en rolig eller sur måte, har jeg gitt opp på fordi jeg kommer ingen vei og er som å snakke til en vegg. Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol, så skjønner at hjernen hennes har hatt litt andre ting å tenke på... Skjønner at dette høres veldig "gammeldags" ut at det skal forventes fra en mor å vaske og gjøre husarbeid, men håper dere ikke tolker det sånn fordi det er det siste jeg mener! Føler meg helt fast i dette her.. noen som kan kjenne seg igjen?? Anonymkode: 2eca8...8a2 Kjenner meg veldig igjen. Faren min er helt lik. Det er veldig fortvilende 😟 Anonymkode: bb7ea...7ab
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #39 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så utrolig leit å høre... ønsker ingen det. Hva sier hun når hun har sett deg skrubbe og vaske hos henne så lenge? Har du pleid å snakke med henne om det og at hun må bli bedre? I såfall hvordan tar hun det? TS Anonymkode: 2eca8...8a2 Vi har et litt komplisert forhold, så akkurat hva hun tenker vet jeg ikke. Jeg får i alle fall lov til å gjøre det 😅 I oppveksten ble jeg lært opp til at "vil du ha det bedre, så får du gjøre noe med det selv". Så klaging på forholdene førte lite frem, og jeg tror aldri jeg har sagt at ditt og datt må vaskes og gjøres av akkurat henne. Jeg vet at det ikke hjelper. Det som er sårt er at hun ikke klarer å sette seg inn i hvordan det var for meg å vokse opp slik. Hun synes ikke synd på meg, fordi det kunne vært verre, og det var jeg selv om valgte å styre og ordne selv... Jeg skjønner at hun slet med mye etter min far døde, så hun har fått mye forståelse der, men å snakke om det synes hun er veldig vanskelig. Dette grunner også litt i at min mormor var helt lik. Hun slet også med å holde et styr på huset. Hun mistet også mannen sin tidlig, og det var han som oftest vasket når min mor vokste opp. Min morfar døde altså etter min mor flyttet ut, men min yngste tante bodde fortsatt hjemme, og hun måtte også hjelpe til mye. Min eldste tante hjalp også en del til, og jeg tror også min mor gjorde det da... Så min mor kan altså vaske, men det er det første hun kutter ut om ting går litt dårlig. For tiden så virker det som det går ganske bra, og det er også andre ting hun sliter med som hun tar tak i nå. Det at hun får litt nye impulser gjør at det er mye letter for henne å få energi til å gjøre slike kjedelige, men viktige ting som husarbeid er. Kanskje det også kan hjelpe din mor? Få henne til å få lyst til å gjøre noe annet enn å sitte foran tven? Anonymkode: 23ddd...f16
Metalbitch Skrevet 22. februar 2022 #40 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan det være en ide med vaskehjelp? Anonymkode: f7484...c29 Det må jo uansett ryddes før vaskehjelp kommer, ser ikke ut som moren gjør det heller? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå