AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #1 Skrevet 21. februar 2022 Dette er noe jeg syns er litt vanskelig og tabu å skrive om... men jeg føler meg veldig alene om det og trenger råd/høre fra andre som kanskje opplever det samme? Så min mor har så lenge jeg kan huske aldri vært noe særlig flink til å vaske, da snakker vi generelt alt som kommer til vasking og vanlig husarbeid som vasking av gulv regelmessig, støvsuging, vasking av tøy, vasking av bad, vinduer osvosv. Dette er noe som har plagd meg lenge en stund. Nå har jeg flyttet ut så jeg bor ikke hjemme lengre men det er noe av det første som plager meg når jeg er på besøk. Når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har sett mamma vaske gulvet så mener jeg det. Dette er noe jeg har måttet gjort, hver eneste gang. Gulvet blir så skittent at sokkene blir lysebrune under. Jeg klarer ikke å være på besøk uten å begynne å rydde eller vaske noe som er litt slitsomt. Vi (meg, min søster og faren min) har alle forsøkt å snakke med henne om dette men hun er allergisk mot kritikk og blir enten defensiv, går i forsvarsmodus eller går vekk fra samtalen. Det har vært maaange krangler mellom pappa og mamma angående husarbeid og er stort sett det kranglene deres alltid har handlet om. Nå som jeg har blitt eldre forstår jeg veldig godt pappas frustrasjon. Når jeg overnattet hos venner når jeg var yngre husker jeg alltid at deres mødre/fedre drev å støvsugde på en søndagsmorgen eller styrte med et eller annet husarbeid. På ungdomsskolen/videregående klarte jeg ikke å få besøk av venner uten å sette av tid til å vaske huset før dem kom eller dagen før. Mammas fritid går på å sitte på sofaen og se på serier som regel. Hennes form for rydding er å bare gjemme rotet. For eksempel hvis det har ballet seg med ting og tøy på gangen så kaster hun det bare inn på vaskerommet. Eller så gjemmer hun rot i skuffer, bokser, baljer og hyller osv. I stedet for å bare gjøre det ordentlig der og da slik at det blir mindre jobb neste gang. Når hun endelig bestemmer seg for å rydde må hun få masse ros og skryte av hvor flink hun har vært. Hun kan og finne på å klage på alle oss andre på hvor lei hun er av all rotet. Hun forstår ikke at rotet hun rydder er etter henne selv som har ballet på seg under hele uka og blir derfor mye mer å rydde når hun først rydder. Hvis jeg sier dette så blir hun bare sur. Så ja, det å si i fra til henne, uansett om det er på en rolig eller sur måte, har jeg gitt opp på fordi jeg kommer ingen vei og er som å snakke til en vegg. Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol, så skjønner at hjernen hennes har hatt litt andre ting å tenke på... Skjønner at dette høres veldig "gammeldags" ut at det skal forventes fra en mor å vaske og gjøre husarbeid, men håper dere ikke tolker det sånn fordi det er det siste jeg mener! Føler meg helt fast i dette her.. noen som kan kjenne seg igjen?? Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #2 Skrevet 21. februar 2022 Hva gjør din far av husarbeid hvis de bor sammen da? Kan du ikke tilby hjelp så kanskje hun kommer i gang? Anonymkode: f5986...03a 12
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #3 Skrevet 21. februar 2022 Tror det er lite du får gjort med dette. Er faren din like sløv? Anonymkode: 107ff...4b0 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #4 Skrevet 21. februar 2022 Jeg vasker heller ikke. Bruker vaskehjelp. Er ikke syk ellernoe, synes bare det er dritkjedelig å vaske. Anonymkode: 7df46...a75 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #5 Skrevet 21. februar 2022 Mange fedre og menn som er som henne. Tror aldri jeg har lest en tråd om det? Du må få faren din til å vaske! Anonymkode: d997c...63c 15
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #6 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er noe jeg syns er litt vanskelig og tabu å skrive om... men jeg føler meg veldig alene om det og trenger råd/høre fra andre som kanskje opplever det samme? Så min mor har så lenge jeg kan huske aldri vært noe særlig flink til å vaske, da snakker vi generelt alt som kommer til vasking og vanlig husarbeid som vasking av gulv regelmessig, støvsuging, vasking av tøy, vasking av bad, vinduer osvosv. Dette er noe som har plagd meg lenge en stund. Nå har jeg flyttet ut så jeg bor ikke hjemme lengre men det er noe av det første som plager meg når jeg er på besøk. Når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har sett mamma vaske gulvet så mener jeg det. Dette er noe jeg har måttet gjort, hver eneste gang. Gulvet blir så skittent at sokkene blir lysebrune under. Jeg klarer ikke å være på besøk uten å begynne å rydde eller vaske noe som er litt slitsomt. Vi (meg, min søster og faren min) har alle forsøkt å snakke med henne om dette men hun er allergisk mot kritikk og blir enten defensiv, går i forsvarsmodus eller går vekk fra samtalen. Det har vært maaange krangler mellom pappa og mamma angående husarbeid og er stort sett det kranglene deres alltid har handlet om. Nå som jeg har blitt eldre forstår jeg veldig godt pappas frustrasjon. Når jeg overnattet hos venner når jeg var yngre husker jeg alltid at deres mødre/fedre drev å støvsugde på en søndagsmorgen eller styrte med et eller annet husarbeid. På ungdomsskolen/videregående klarte jeg ikke å få besøk av venner uten å sette av tid til å vaske huset før dem kom eller dagen før. Mammas fritid går på å sitte på sofaen og se på serier som regel. Hennes form for rydding er å bare gjemme rotet. For eksempel hvis det har ballet seg med ting og tøy på gangen så kaster hun det bare inn på vaskerommet. Eller så gjemmer hun rot i skuffer, bokser, baljer og hyller osv. I stedet for å bare gjøre det ordentlig der og da slik at det blir mindre jobb neste gang. Når hun endelig bestemmer seg for å rydde må hun få masse ros og skryte av hvor flink hun har vært. Hun kan og finne på å klage på alle oss andre på hvor lei hun er av all rotet. Hun forstår ikke at rotet hun rydder er etter henne selv som har ballet på seg under hele uka og blir derfor mye mer å rydde når hun først rydder. Hvis jeg sier dette så blir hun bare sur. Så ja, det å si i fra til henne, uansett om det er på en rolig eller sur måte, har jeg gitt opp på fordi jeg kommer ingen vei og er som å snakke til en vegg. Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol, så skjønner at hjernen hennes har hatt litt andre ting å tenke på... Skjønner at dette høres veldig "gammeldags" ut at det skal forventes fra en mor å vaske og gjøre husarbeid, men håper dere ikke tolker det sånn fordi det er det siste jeg mener! Føler meg helt fast i dette her.. noen som kan kjenne seg igjen?? Anonymkode: 2eca8...8a2 Som mor med tre barn selv høres dette veldig trist og spesielt ut. Et hjem trenger pleie og omsorg for at alle skal ha det bra, og alle må selvsagt delta. Blir nesten som en form for omsorgsvikt. Det høres ut som din mor er psykisk syk for meg. ❤️ Anonymkode: 3fa90...c15 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #7 Skrevet 21. februar 2022 Jeg husker min mor gjorde noenlunde husarbeid men ikke daglig. Hun var ufør og hadde og hjemmehjelp. Men da jeg ble tenåring begynte mamma å kreve at jeg skulle gjøre husarbeid og jeg hjalp hun. Men er selv nå voksen og sliter med å holde leiligheten i orden. Men sliter psykisk og har opp og nedturer. Noen er ikke som orker mye husarbeid ofte, vi er ikke like. Anonymkode: e11ec...d78 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #8 Skrevet 21. februar 2022 Kan det være en ide med vaskehjelp? Anonymkode: f7484...c29 5 1
Forundret.. Skrevet 21. februar 2022 #9 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er noe jeg syns er litt vanskelig og tabu å skrive om... men jeg føler meg veldig alene om det og trenger råd/høre fra andre som kanskje opplever det samme? Så min mor har så lenge jeg kan huske aldri vært noe særlig flink til å vaske, da snakker vi generelt alt som kommer til vasking og vanlig husarbeid som vasking av gulv regelmessig, støvsuging, vasking av tøy, vasking av bad, vinduer osvosv. Dette er noe som har plagd meg lenge en stund. Nå har jeg flyttet ut så jeg bor ikke hjemme lengre men det er noe av det første som plager meg når jeg er på besøk. Når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har sett mamma vaske gulvet så mener jeg det. Dette er noe jeg har måttet gjort, hver eneste gang. Gulvet blir så skittent at sokkene blir lysebrune under. Jeg klarer ikke å være på besøk uten å begynne å rydde eller vaske noe som er litt slitsomt. Vi (meg, min søster og faren min) har alle forsøkt å snakke med henne om dette men hun er allergisk mot kritikk og blir enten defensiv, går i forsvarsmodus eller går vekk fra samtalen. Det har vært maaange krangler mellom pappa og mamma angående husarbeid og er stort sett det kranglene deres alltid har handlet om. Nå som jeg har blitt eldre forstår jeg veldig godt pappas frustrasjon. Når jeg overnattet hos venner når jeg var yngre husker jeg alltid at deres mødre/fedre drev å støvsugde på en søndagsmorgen eller styrte med et eller annet husarbeid. På ungdomsskolen/videregående klarte jeg ikke å få besøk av venner uten å sette av tid til å vaske huset før dem kom eller dagen før. Mammas fritid går på å sitte på sofaen og se på serier som regel. Hennes form for rydding er å bare gjemme rotet. For eksempel hvis det har ballet seg med ting og tøy på gangen så kaster hun det bare inn på vaskerommet. Eller så gjemmer hun rot i skuffer, bokser, baljer og hyller osv. I stedet for å bare gjøre det ordentlig der og da slik at det blir mindre jobb neste gang. Når hun endelig bestemmer seg for å rydde må hun få masse ros og skryte av hvor flink hun har vært. Hun kan og finne på å klage på alle oss andre på hvor lei hun er av all rotet. Hun forstår ikke at rotet hun rydder er etter henne selv som har ballet på seg under hele uka og blir derfor mye mer å rydde når hun først rydder. Hvis jeg sier dette så blir hun bare sur. Så ja, det å si i fra til henne, uansett om det er på en rolig eller sur måte, har jeg gitt opp på fordi jeg kommer ingen vei og er som å snakke til en vegg. Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol, så skjønner at hjernen hennes har hatt litt andre ting å tenke på... Skjønner at dette høres veldig "gammeldags" ut at det skal forventes fra en mor å vaske og gjøre husarbeid, men håper dere ikke tolker det sånn fordi det er det siste jeg mener! Føler meg helt fast i dette her.. noen som kan kjenne seg igjen?? Anonymkode: 2eca8...8a2 Jeg er oppvokst slik, men uten en far tilstede. Det var vi ungene som måtte gjøre alt. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #10 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er noe jeg syns er litt vanskelig og tabu å skrive om... men jeg føler meg veldig alene om det og trenger råd/høre fra andre som kanskje opplever det samme? Så min mor har så lenge jeg kan huske aldri vært noe særlig flink til å vaske, da snakker vi generelt alt som kommer til vasking og vanlig husarbeid som vasking av gulv regelmessig, støvsuging, vasking av tøy, vasking av bad, vinduer osvosv. Dette er noe som har plagd meg lenge en stund. Nå har jeg flyttet ut så jeg bor ikke hjemme lengre men det er noe av det første som plager meg når jeg er på besøk. Når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har sett mamma vaske gulvet så mener jeg det. Dette er noe jeg har måttet gjort, hver eneste gang. Gulvet blir så skittent at sokkene blir lysebrune under. Jeg klarer ikke å være på besøk uten å begynne å rydde eller vaske noe som er litt slitsomt. Vi (meg, min søster og faren min) har alle forsøkt å snakke med henne om dette men hun er allergisk mot kritikk og blir enten defensiv, går i forsvarsmodus eller går vekk fra samtalen. Det har vært maaange krangler mellom pappa og mamma angående husarbeid og er stort sett det kranglene deres alltid har handlet om. Nå som jeg har blitt eldre forstår jeg veldig godt pappas frustrasjon. Når jeg overnattet hos venner når jeg var yngre husker jeg alltid at deres mødre/fedre drev å støvsugde på en søndagsmorgen eller styrte med et eller annet husarbeid. På ungdomsskolen/videregående klarte jeg ikke å få besøk av venner uten å sette av tid til å vaske huset før dem kom eller dagen før. Mammas fritid går på å sitte på sofaen og se på serier som regel. Hennes form for rydding er å bare gjemme rotet. For eksempel hvis det har ballet seg med ting og tøy på gangen så kaster hun det bare inn på vaskerommet. Eller så gjemmer hun rot i skuffer, bokser, baljer og hyller osv. I stedet for å bare gjøre det ordentlig der og da slik at det blir mindre jobb neste gang. Når hun endelig bestemmer seg for å rydde må hun få masse ros og skryte av hvor flink hun har vært. Hun kan og finne på å klage på alle oss andre på hvor lei hun er av all rotet. Hun forstår ikke at rotet hun rydder er etter henne selv som har ballet på seg under hele uka og blir derfor mye mer å rydde når hun først rydder. Hvis jeg sier dette så blir hun bare sur. Så ja, det å si i fra til henne, uansett om det er på en rolig eller sur måte, har jeg gitt opp på fordi jeg kommer ingen vei og er som å snakke til en vegg. Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol, så skjønner at hjernen hennes har hatt litt andre ting å tenke på... Skjønner at dette høres veldig "gammeldags" ut at det skal forventes fra en mor å vaske og gjøre husarbeid, men håper dere ikke tolker det sånn fordi det er det siste jeg mener! Føler meg helt fast i dette her.. noen som kan kjenne seg igjen?? Anonymkode: 2eca8...8a2 Er det bare moren din din plikt da? Anonymkode: 7b84d...157 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #11 Skrevet 21. februar 2022 Hvorfor vasker og rydder ikke din far? Anonymkode: d2fe7...e28 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #12 Skrevet 21. februar 2022 Trist om det alltid har vært sånn. Angst/depresjon gjør jo ofte at man blir tiltaksløs, og høres ikke ut som om hun kommer ut av det? Jeg jobber med både eldre og psykisk syke mennesker, og de fleste har vaskehjelp 1 gang i uken eller annenhver uke. Det koster ikke all verden. Hvis hun kan slippe unna de store tingene som å vaske/støvsuge, vil kanskje klesvask/smårydding bli mer overkommelig? Kanskje du kan hjelpe henne med å finne en vaskehjelp? Anonymkode: 692bf...b74 2 1
lillevill Skrevet 21. februar 2022 #13 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): . Det skal sies at mamma har slitt med depresjon og angst, i tillegg slitt med alkohol Men da er det nok noe underliggende som gjør at hun er sånn. Noe som gjør at hun drikker. Kansje noe som ikke er oppdaget og behandlet? 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 Ok. Du vet vel helt sikkert at det er andre ting som ligger til grunn for at hun ikke vasker så mye? Hun gjør det jo av og til, så da er hun ikke helt allergisk. Prøv å hjelp henne i stedet for å snakke stygt om henne. Hun er tross alt din mor. Og far din, er han handikappet? Anonymkode: a8511...306 4
Bbygurl26 Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva gjør din far av husarbeid hvis de bor sammen da? Kan du ikke tilby hjelp så kanskje hun kommer i gang? Anonymkode: f5986...03a Endret 21. februar 2022 av Bbygurl26 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror det er lite du får gjort med dette. Er faren din like sløv? Anonymkode: 107ff...4b0 Nei han er den som gjør mest av dem.. han kan være sløv noen ganger ja og sløv på andre ting men han tar hvertfall tak i problemet fortere og gjør en mer ordentlig jobb. Også han som støvsuger oftere osv. Har sett han vaske gulvet hvertfall... TS Anonymkode: 2eca8...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange fedre og menn som er som henne. Tror aldri jeg har lest en tråd om det? Du må få faren din til å vaske! Anonymkode: d997c...63c Han vasker mer enn henne Anonymkode: 2eca8...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som mor med tre barn selv høres dette veldig trist og spesielt ut. Et hjem trenger pleie og omsorg for at alle skal ha det bra, og alle må selvsagt delta. Blir nesten som en form for omsorgsvikt. Det høres ut som din mor er psykisk syk for meg. ❤️ Anonymkode: 3fa90...c15 Ja jeg har fundert på det lenge og tenkt på at dette er mild form for omsorgssvikt... Hun er psykisk syk ja, men går på medisiner og får den hjelpen hun trenger osv. Har et søsken som går på barneskolen enda og er jeg og min søster som må lære hen opp til hvor skittentøy skal, at hen må legge i oppvaskmaskinen og rydde etter seg, men når hen ser at sin egen mor ikke gjør det en gang så følger hen selvfølgelig etter henne og ikke oss.... TS Anonymkode: 2eca8...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg husker min mor gjorde noenlunde husarbeid men ikke daglig. Hun var ufør og hadde og hjemmehjelp. Men da jeg ble tenåring begynte mamma å kreve at jeg skulle gjøre husarbeid og jeg hjalp hun. Men er selv nå voksen og sliter med å holde leiligheten i orden. Men sliter psykisk og har opp og nedturer. Noen er ikke som orker mye husarbeid ofte, vi er ikke like. Anonymkode: e11ec...d78 Nei det forstår jeg veldig godt, derfor jeg prøver å se fra hennes side også... TS Anonymkode: 2eca8...8a2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det være en ide med vaskehjelp? Anonymkode: f7484...c29 Vi har hatt vaskehjelp før som kom regelmessig som hjalp veldig der og da, men det ble fort rotete og skittent igjen. Har ikke hatt vaskehjelp i en lang periode nå.. kanskje det er noe jeg kan nevne for dem nå. TS Anonymkode: 2eca8...8a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå