Gå til innhold

Sykt barn og sur sjef

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gi beskjed til tillitsvalgt, HR eller verneombud. Gode sjefer blir ikke sure, hvert fall ikke synlig, i slike tilfeller. 

Jeg har en super sjef, samma hvor dårlig det passer, ønsker hun alltid syke ansatte "God bedring" og er generelt hyggelig i alle slike sammenhenger. Forrige sjef var stikk motsatt, dritsur når folk ble syke eller hadde syke barn. Ironien er at vi har mindre fravær nå enn da vi hadde den tidligere sure sjefen, så sjefer tjener ikke engang på å være sure. 

Anonymkode: c30d0...58d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sjef hadde mange barn selv, men HUN er det verste hespetreet jeg har vært borti, du vet den søte lille 1 åringen du har som blir litt syk første året i barnehagen? Hun var SÅ sur for det, om barnet var sykt krevde sykepapir fra legen(glemt ut hva det het😅)

Når jeg var gravid med nr 2 så nektet hun meg å gå til jordmor/lege, det kunne jeg gjør på ettermiddagen…..(jah, flott)

Anonymkode: 6184a...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det noen andre som har vært borti slike sjefer? Jeg har ikke hatt mange arbeidsplasser, men fy så sur han blir hver gang barnet er sykt… Før jeg fikk barn så var jeg aldri borte fra jobb, men man kan ikke sende et sykt barn i barnehagen og det er da ikke min feil??

I dag er første dagen i år at guttungen er syk, og er dårlig. Han var dårlig i går også men da var jeg på jobb og mannen var hjemme (søndagsåpent). Mannen hadde ikke mulighet i dag. Det er også vinterferie her så sjefen har mange flere å ta av til vaktene mine (skoleelever).

Likevel blir han så sur og jeg føler jeg blir nedkjeftet til jeg nesten er på gråten om hvorfor ikke mannen min heller kan ta ungen. Når han ansetter folk så er det nesten ALLTID skoleelever når det vi trenger er folk som er tilgjengelig på dagtid og ikke bare etter skolen.

Er det vanlig med så vrange arbeidsgivere eller er jeg bare uheldig med denne?

Jeg føler meg så presset og det gir meg helt angst, får lyst til å bare si opp jobben min fordi man kan tydeligvis ikke ha barn som er syke og jobbe i tillegg 😔

Anonymkode: 06b8c...3da

er du fagorganisert hvis ikke organiser deg. Hva slags jobb er det?

Anonymkode: 3b7fc...d12

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har rett på syke barn dager, men helt ærlig er det at småbarnsforeldre (spesielt mødre) stadig messer om "rett på ditt og datt" grunnen til at mange kvier seg for å ansette dem. Hos oss er det i de siste ansettelsene glatt hoppet over folk med småbarn (eller potensielle småbarnsforeldre) og heller gått for arbeidstakere man kan regne med dukker opp på jobb fordi  syk barnevakt, syk unge, far er på reise, far en en dust, bhg stengt, jeg har krav på som småbarnsmor ect er fjernet fra ligningen. Det er en merbelastning på alle andre å ha småbarnsforeldre (spesielt mødre) ansatt, det er stort sett aldri de som drar lasset i det lange løp. 

Anonymkode: b1e15...447

Javel ja så sånn ser du på saken.

Rett på handler om behov for og hvem tror du har det behovet?
BARNET!!! Barnet har behov for å bli ivaretatt når barnet er syk, barnepasser er syk, det er ekstra fravær pga korona pandemien, stengte barnehager pga korona, utrednings og oppfølgingsmøter på BUPA, HABU som skyldes sykdom osv.

Omsorgsdager er en trygdeytelse og er der for å ivareta barnet.

Ikke for å gjøre livet lettere for arbeidsgiver men for å sørge for at barnet blir ivaretatt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel ja så sånn ser du på saken.

Rett på handler om behov for og hvem tror du har det behovet?
BARNET!!! Barnet har behov for å bli ivaretatt når barnet er syk, barnepasser er syk, det er ekstra fravær pga korona pandemien, stengte barnehager pga korona, utrednings og oppfølgingsmøter på BUPA, HABU som skyldes sykdom osv.

Omsorgsdager er en trygdeytelse og er der for å ivareta barnet.

Ikke for å gjøre livet lettere for arbeidsgiver men for å sørge for at barnet blir ivaretatt.

Altså.... du skriver: "Omsorgsdager er en trygdeytelse". 

Du er klar over at det er arbeidsgiver som må betale deg "lønn" når du er hjemme med syke barn, ikke nav. 

Anonymkode: 97f2c...9f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en sånn sjef. Det gikk på helsen løs. Jeg søkte meg til en annen jobb, og det er det beste jeg har gjort! Her er også sjefen hjemme med sykt barn (og han er mann), og er ansatte syke, eller ungene, så er det god bedring og ikke gretne ord! I den gamle jobben vet jeg at det er flere som sluttet etter meg pga sjefen! Det er viktig å trives. Du tilbringer store deler av livet ditt på jobb, og du skal ikke få kjeft for at du skal ta deg av ditt syke barn! Hva i all verden skulle du ellers gjort med barnet da? Husk at her er det sjefen som har gjort noe galt og ikke du, og da skal du ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: f379e...dfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja men da kan vi bare gi opp hele staten Norge da!  Velferden vår er bygget opp a oljen OG skyhøy sysselsetting i befolkningen.  Men kanskje like greit at vi rykker 50 år tilbake og sier at alle fruktbare kvinner må jobbe i hjemmet. Da løser vi syktbarnproblematikken! 

Er så drittlei arbeidsgivere som ikke tar samfunnsansvar!

Anonymkode: 95e0d...f8e

Jeg er småbarnsforelder, og jeg mener faktisk at dette hadde vært en bedre løsning. Småbarnamødrene på vår jobb jobber så lite uansett, at det nesten koster mer i administrasjon av sykefraværet deres, og det inkluderer graviditeten. Ser at det går voldsomt ur over pasienter som aldri får kontinuitet i pleie. 

Tenker det beste hadde vært om en av foreldrene bare var hjemme i ca 3 år, og kanskje med en form for redusert støtte fram til minstebarnet er 6.

Hadde nok vært best for alle parter, spesielt barna. Tror ikke vi hadde tapt enormt økonomisk på det heller. Arbeidslivet er langt, og kvinner har mange andre faser av livet hvor de kan jobbe. Vil vi realisere oss selv, får vi heller ta noen studiepoeng eller engasjere oss frivillig i denne tiden. 

Det hadde kanskje også kunnet forbedre folkehelsen, da ikke alle måtte utsette barn til de var utgamle. 

Anonymkode: 09649...cc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja men da kan vi bare gi opp hele staten Norge da!  Velferden vår er bygget opp a oljen OG skyhøy sysselsetting i befolkningen.  Men kanskje like greit at vi rykker 50 år tilbake og sier at alle fruktbare kvinner må jobbe i hjemmet. Da løser vi syktbarnproblematikken! 

Er så drittlei arbeidsgivere som ikke tar samfunnsansvar!

Anonymkode: 95e0d...f8e

Eventuelt selv ta ansvar for egne unger. Mens ungene er små, er det en mulighet å velge en stilling hvor eget fravær ikke går direkte ut over kollegaer. Det gjorde jeg. Mens ungene var små, satt jeg i en drittjobb i det offentlige, hvor mine arbeidsoppgaver lå og ventet til jeg var tilbake. 

Anonymkode: 7aa2f...d97

Skrevet

På min jobb er det to barnløse kvinner som har mest fravær.

Jeg har tre små barn i barnehagealder. Har ennå ikke brukt en omsorgsdag siden yngste begynte i barnehagen i fjor høst. Selv ikke pga. korona. 

Dra ikke alle småbarnsforeldre ned i søla nå. 

Anonymkode: b4a58...937

• Liker 1
Skrevet

Nå er det nå bare sånn at barn blir syke, og da trenger man å være hjemme med ungen. Du burde ikke finne deg i å bli behandlet og snakket til sånn. Du har dine rettigheter, men vet det ofte kan være slik i mindre bedrifter. Håper du finner ut av det på en grei måte.

Anonymkode: 8e5d2...52b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...