Gå til innhold

Sykt barn og sur sjef

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen andre som har vært borti slike sjefer? Jeg har ikke hatt mange arbeidsplasser, men fy så sur han blir hver gang barnet er sykt… Før jeg fikk barn så var jeg aldri borte fra jobb, men man kan ikke sende et sykt barn i barnehagen og det er da ikke min feil??

I dag er første dagen i år at guttungen er syk, og er dårlig. Han var dårlig i går også men da var jeg på jobb og mannen var hjemme (søndagsåpent). Mannen hadde ikke mulighet i dag. Det er også vinterferie her så sjefen har mange flere å ta av til vaktene mine (skoleelever).

Likevel blir han så sur og jeg føler jeg blir nedkjeftet til jeg nesten er på gråten om hvorfor ikke mannen min heller kan ta ungen. Når han ansetter folk så er det nesten ALLTID skoleelever når det vi trenger er folk som er tilgjengelig på dagtid og ikke bare etter skolen.

Er det vanlig med så vrange arbeidsgivere eller er jeg bare uheldig med denne?

Jeg føler meg så presset og det gir meg helt angst, får lyst til å bare si opp jobben min fordi man kan tydeligvis ikke ha barn som er syke og jobbe i tillegg 😔

Anonymkode: 06b8c...3da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint se etter ny jobb. Men at sjefen blir sur, kan du bare ignorere. Du er ikke ansvarlig for sjefens følelser. Du har rett på fri ved sykt barn, sånn er det bare og der må sjefen forholde seg til. Jeg har hatt en sjef som ikke likte fravær, men resterende har håndtert det som de skal. 

Anonymkode: d0d36...12c

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hatt en sånn sjef, ja. Og jeg sluttet. 

Det er heldigvis ikke så vanlig, har jeg inntrykk av. Men jeg har inntrykk av at det er vanligere i små bedrifter med sjefer som ikke har lederutdanning. I det firmaet jeg opplevde det, var sjefen grunderen av firmaet, og var ingeniør. Null formell utdannelse eller i det hele tatt kursing i ledelse eller behandling av ansatte. Han var helt tulling.

Anonymkode: 4073f...3ac

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Uff, min tidligere sjef var også sånn. Han sa rett ut til meg en gang at syke ansatte er det verste han vet om.

Ignorer ham, prøv å ikke tenk så mye på det og let etter en ny jobb. Det der er ikke grei oppførsel fra han sin side. Jeg håper du får lønna du har krav på?

Han prøvde ofte å unnlate å betale ut sykepenger til folk, ofte måtte man gå og etterspørre dem, og da ble han sur og grinete. Jobber ikke der lenger nå. 

Anonymkode: 332df...291

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Han har faktisk ikke lov til å kjefte på deg. Du kan bare si at du har sykt barn og må bli hjemme, begynner han å kjefte så er det bare å legge på! Du må ikke høre på det pisset hans. Ikke si opp jobben før du har funnet en ny en. Stå i det. Heier på deg.

Anonymkode: 332df...291

• Liker 15
  • Hjerte 5
Skrevet

Det er uprofesjonelt, men dere må dele 50/50 på hvem som er hjemme. Det kan hende sjefen tror det er bare du som tar ut sykedagene for barnet. At mannen var hjemme søndag skulle vel nesten bare mangle med mindre han og har jobb på søndager.

Anonymkode: 636eb...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er uprofesjonelt, men dere må dele 50/50 på hvem som er hjemme. Det kan hende sjefen tror det er bare du som tar ut sykedagene for barnet. At mannen var hjemme søndag skulle vel nesten bare mangle med mindre han og har jobb på søndager.

Nei. Sjefen har absolutt ingenting med hvem som er hjemme med barna. Det er helt og holdent opp til foreldrene hvordan man fordeler dagene mellom seg. Man har rett på x antall dager hver, men om man velger at den ene bruker opp alle sine før den andre begynner å ta av sine, eller om man tar annenhver, eller litt hipp som happ, har faktisk arbeidsgiver ingen verdens ting med. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for alle svar og støtte! Jeg blir nok å se meg litt rundt etter en ny jobb, selv om det er synd for jeg trives godt utenom situasjonene som oppstår med sjefen..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det må man ikke

Anonymkode: 43da6...cf4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her.

Tusen takk for alle svar og støtte! Jeg blir nok å se meg litt rundt etter en ny jobb, selv om det er synd for jeg trives godt utenom situasjonene som oppstår med sjefen..

Snakk med sjefen din da? 

Si at du synes det føles urettferdig og kjipt at han reagerer som han gjør når du har syke barn. Og at en sjef faktisk ikke skal bli synlig sur og kjefte når sånt skjer. 

Hadde ikke tatt fem øre for å si fra om sånt, som sjef hadde jeg også satt pris på direkte tilbakemeldinger som dette. 

I hvert fall siden du trives godt ellers. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Snakk med sjefen din da? 

Si at du synes det føles urettferdig og kjipt at han reagerer som han gjør når du har syke barn. Og at en sjef faktisk ikke skal bli synlig sur og kjefte når sånt skjer. 

Hadde ikke tatt fem øre for å si fra om sånt, som sjef hadde jeg også satt pris på direkte tilbakemeldinger som dette. 

I hvert fall siden du trives godt ellers. 

Er du fagorganisert, så ta kontakt med forbundet! Det han gjør er ulovlig. 

Jeg hadde satt han grundig på plass, men jeg har lave sperrer på sånt. Hadde sagt at jeg ikke aksepterer måten han snakker til meg på, så ved neste sykefravær tar du det skriftlig, om han ikke går med på å skjerpe seg. Store sjanser for at han ikke er like tøff i kjeften skriftlig, for han vet nok at det er ulovlig. 

Anonymkode: 09649...cc6

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du fagorganisert, så ta kontakt med forbundet! Det han gjør er ulovlig. 

Jeg hadde satt han grundig på plass, men jeg har lave sperrer på sånt. Hadde sagt at jeg ikke aksepterer måten han snakker til meg på, så ved neste sykefravær tar du det skriftlig, om han ikke går med på å skjerpe seg. Store sjanser for at han ikke er like tøff i kjeften skriftlig, for han vet nok at det er ulovlig. 

Anonymkode: 09649...cc6

I noen bedrifter er det sjefer som ikke er lært opp til å være sjef. De har kanskje startet i det små, så har det kommet flere og flere ansatte. 

Disse sjefene trenger gjerne å bli "veiledet" litt. Eller satt på plass som du kaller det. For de kan være kjempeflinke i jobben sin og være gode kolleger. Men som sjef, så skorter det litt på opplæring og kunnskap om hva som er rett og galt å si og gjøre. 

Og ofte formulerer heller ikke sånne sjefer seg skriftlig. Noen ganger kan det være lurt å ta en prat i stedet for å tro at sjefen skal agere som en leder med kurs og utdannelse i en større bedrift. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen andre som har vært borti slike sjefer? Jeg har ikke hatt mange arbeidsplasser, men fy så sur han blir hver gang barnet er sykt… Før jeg fikk barn så var jeg aldri borte fra jobb, men man kan ikke sende et sykt barn i barnehagen og det er da ikke min feil??

I dag er første dagen i år at guttungen er syk, og er dårlig. Han var dårlig i går også men da var jeg på jobb og mannen var hjemme (søndagsåpent). Mannen hadde ikke mulighet i dag. Det er også vinterferie her så sjefen har mange flere å ta av til vaktene mine (skoleelever).

Likevel blir han så sur og jeg føler jeg blir nedkjeftet til jeg nesten er på gråten om hvorfor ikke mannen min heller kan ta ungen. Når han ansetter folk så er det nesten ALLTID skoleelever når det vi trenger er folk som er tilgjengelig på dagtid og ikke bare etter skolen.

Er det vanlig med så vrange arbeidsgivere eller er jeg bare uheldig med denne?

Jeg føler meg så presset og det gir meg helt angst, får lyst til å bare si opp jobben min fordi man kan tydeligvis ikke ha barn som er syke og jobbe i tillegg 😔

Sjefen blir ikke sur, men skal ofte spørre hvordan syk, om vi har familie som kan passe osv. Korona er tydeligvis det eneste som er 'godkjent'.. Hadde første dag borte med sykt barn rett før helgen og da var det masse spørsmål..

Skrevet
supermamz skrev (1 minutt siden):

Sjefen blir ikke sur, men skal ofte spørre hvordan syk, om vi har familie som kan passe osv. Korona er tydeligvis det eneste som er 'godkjent'.. Hadde første dag borte med sykt barn rett før helgen og da var det masse spørsmål..

Min tidligere sjef var også sånn "jammen det kan da vel konen din ta seg av??".. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk oppsigelse med begrunnelse i at jeg tok ut alt for mange sykt barn-dager, da jeg nådde grensa med hvor mange dager man har krav på betalt fri. Hun skjønte ikke hvorfor ingen andre kunne ta den syke ungen når barnehagen ringte, selv om hun visste at barnet ikke har kontakt med far :P

Anonymkode: a4cf1...4d8

• Liker 1
Skrevet

Hadde bedt om et møte, og sagt hva du mener om oppførselen han. Ha gjerne med deg skriv om rettighetene dine. Fortell saklig og forklar hvordan du opplever oppførsel hans. 

Man forstår jo at det er vanskelig for arbeidsgivere også, spes i mindre bedrifter.  

skjønner det er en ekkel situasjon å være i 😩

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg fikk oppsigelse med begrunnelse i at jeg tok ut alt for mange sykt barn-dager, da jeg nådde grensa med hvor mange dager man har krav på betalt fri. Hun skjønte ikke hvorfor ingen andre kunne ta den syke ungen når barnehagen ringte, selv om hun visste at barnet ikke har kontakt med far :P

Anonymkode: a4cf1...4d8

Det er vel ikke gyldig grunn for oppsigelse 😳

Anonymkode: 7bcd6...42a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi skal igang med en ansettelseprosess på jobben. Som jeg blir involvert i. Helt ærlig, jeg kommer til å kjempe hardt for å unngå flere ansettelser av småbarnsforeldre. Rettigheter, javel...

Men hvem tror dere må jobbe ekstra, uten mer i "lønningsposen" når ungene stadig er mer eller mindre syke? Det er ikke bare "arbeidsgivers" problem. Realiteten er at kollegaer uten små barn tar støyten.

Anonymkode: 7aa2f...d97

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du har rett på syke barn dager, men helt ærlig er det at småbarnsforeldre (spesielt mødre) stadig messer om "rett på ditt og datt" grunnen til at mange kvier seg for å ansette dem. Hos oss er det i de siste ansettelsene glatt hoppet over folk med småbarn (eller potensielle småbarnsforeldre) og heller gått for arbeidstakere man kan regne med dukker opp på jobb fordi  syk barnevakt, syk unge, far er på reise, far en en dust, bhg stengt, jeg har krav på som småbarnsmor ect er fjernet fra ligningen. Det er en merbelastning på alle andre å ha småbarnsforeldre (spesielt mødre) ansatt, det er stort sett aldri de som drar lasset i det lange løp. 

Anonymkode: b1e15...447

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også en grinete sjef, jeg er hjemme med febersykt barn som ikke klarer og gå engang. Fikk melding om at jeg bør komme på jobb i noen timer på formiddagen. Ble sur og ringte men da tok hun ikke opp. Sendte melding med ;jeg har sykt barn så jeg er nødt til å være hjemme! Ikke fått no svar siden, hun er sikkert sur, men kan ikke bry meg mindre per nå, men vet hu blir grinete når jeg drar tilbake på jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...