Gå til innhold

En eksvenninne som aldri forlater livet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde en bestevenninne som jeg kuttet kontakt med fordi hun rett og slett var en patologisk løgner og hermet etter alt jeg gjorde. Hun har samme bakgrunn og utdanning som meg, og derfor forlater hun på en måte aldri livet mitt. Vi har så mange felles venner og livene våre overlapper på flere områder.

Problemet er, etter så mange år etter å ha brutt vennskapet, så har jeg konstant bekymring over om hun gjør det bedre enn meg, er penere enn meg eller blir mer populær enn meg. Har slettet henne fra sosiale medier, men likevel sjekker jeg iblant sidene hennes. Jeg orker ikke lenger å bry meg om henne og har lyst til å tenke at hun har et separat liv enn meg, men synes det er utrolig vanskelig når livene våre overlapper slik. Vi er begge i 20 årene.

Hvordan skal jeg slutte å bry meg? Og hvorfor er jeg redd for at hun skal gjøre det bedre enn meg i livet og at hun blir mer likt enn meg?

Anonymkode: be57a...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff…høres slitsomt ut. Kanskje du må forsøke og tilgi og gå videre. Tilgi for din egen skyld. Tenk det at hun har sine utfordringer og du har dine. Slik er det for de fleste i livet. Du må leve ditt liv og hun sitt. Er du en «streber» og ønsker suksess så går du for det. Vil du heller ha det stabilt og rolig, så gjør du det. Hva hun gjør angår deg ikke. 
 

Hvis det stemmer at hun er en patologisk løgner, så er det sikkert flere som har oppdaget det. Men de som fremdeles har henne i livet sitt bryr seg vel ikke så mye om det da? De skjønner det og velger å ignorere? Eller hva tror du? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Jeg hadde en bestevenninne som jeg kuttet kontakt med fordi hun rett og slett var en patologisk løgner og hermet etter alt jeg gjorde. Hun har samme bakgrunn og utdanning som meg, og derfor forlater hun på en måte aldri livet mitt. Vi har så mange felles venner og livene våre overlapper på flere områder.

Problemet er, etter så mange år etter å ha brutt vennskapet, så har jeg konstant bekymring over om hun gjør det bedre enn meg, er penere enn meg eller blir mer populær enn meg. Har slettet henne fra sosiale medier, men likevel sjekker jeg iblant sidene hennes. Jeg orker ikke lenger å bry meg om henne og har lyst til å tenke at hun har et separat liv enn meg, men synes det er utrolig vanskelig når livene våre overlapper slik. Vi er begge i 20 årene.

Hvordan skal jeg slutte å bry meg? Og hvorfor er jeg redd for at hun skal gjøre det bedre enn meg i livet og at hun blir mer likt enn meg?

Anonymkode: be57a...87e

Hvorfor du tenker som du gjør er vel kanskje fordi du ikke syns hun fortjener å ha det bedre enn deg som er så rettskaffen og ærlig? Det er farlige tanker å tro en er bedre enn andre. Hovmod står for fall. Og du ser hvor frykten fører deg. Den det går mest ut over er deg selv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at grunnen til at du bryr deg fortsatt, spesielt om folk skal like henne bedre enn deg eller om hun skal gjøre det bedre enn deg, kommer kanskje av en liten irritasjon fra din side. At du på en måte tenker "hvorfor skal hun få det så mye bedre enn meg når hun er den hun er?" 

Jeg kjenner ei som har gått gjennom nøyaktig det samme som du nevner her. Hun hadde ei bestevenninne i alle år, gått på samme skole, delt alt sammen, før hun endelig fant ut at denne bestevenninnen var en falsk løgner som ikke ville noe godt. De har nå brutt kontakten, og hun har det mye bedre uten henne. 

Det absolutt beste tipset jeg kan gi deg er at du fullt fokuserer på DEG og DITT LIV. Ikke se på henne, hva hun får til, hva hun gjør. Alle har sitt eget liv, sitt eget løp, sin egen vei å gå. Alt kommer naturlig. Og en viktig ting jeg har lært i livet mitt er å aldri sammenligne seg selv med andre, da taper du på alle punkt i livet. 

Selv om hun er slik hun er, og får alt som hun vil, let it be. La det være, tenk heller at du er takknemlig for alt, tilgi deg selv, tilgi henne (betyr ikke du skal være venn med henne) og start med fullt fokus på deg selv. En slik falsk venninne bør du ha langt unna livet ditt, for å gjøre det bedre for deg selv og en sunnere fremtid. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2022 den 7.03):

Jeg hadde en bestevenninne som jeg kuttet kontakt med fordi hun rett og slett var en patologisk løgner og hermet etter alt jeg gjorde. Hun har samme bakgrunn og utdanning som meg, og derfor forlater hun på en måte aldri livet mitt. Vi har så mange felles venner og livene våre overlapper på flere områder.

Problemet er, etter så mange år etter å ha brutt vennskapet, så har jeg konstant bekymring over om hun gjør det bedre enn meg, er penere enn meg eller blir mer populær enn meg. Har slettet henne fra sosiale medier, men likevel sjekker jeg iblant sidene hennes. Jeg orker ikke lenger å bry meg om henne og har lyst til å tenke at hun har et separat liv enn meg, men synes det er utrolig vanskelig når livene våre overlapper slik. Vi er begge i 20 årene.

Det høres ut som du har mange issues selv. Misunnelse og sjalusi på et nivå som høres litt sykt ut. 

Er du sikkert på at hun hermet etter alt du gjorde, eller var det bare du som følte det slik? Ellers; er du 10 år som sitter og sammenligner hvor pen du er i forhold til venninna di? Jeg får frysninger av å lese hva som foregår i hodet ditt. Du må ta deg sammen. Problemet er ikke en eks-venninne her, det er jo deg. Det er ditt liv. Det at du har en eksvenninne som var en løgner, er jo et personlighetsproblem for henne som hun må ordne opp i før det ødelegger livet hennes. Det burde du vel håpe at hun greier å vokse seg fra. Så bør du konsentrere deg om deg selv, for du har din issues som virker vel så alvorlige. 

Jeg vet da pokker hvem av dere to jeg hadde unngått mest, men ja...

 

 

 

 

Anonymkode: de05e...4e6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk til alle som har svart, det var godt å få det ut og få andres tanker på banen. 

Anonymkode: be57a...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ts her.

Jeg har en oppdatering: Det har en grunn til at jeg har hatt disse følelsene uten at jeg visste hva grunnen var… Jeg fant i dag ut at hun dater nå min eks, som jeg slo opp med for noen måneder siden. De kjente ikke hverandre fra før av. Er det rart at jeg konstant en dårlig følelse? Hvorfor jeg følte meg paranoid? Det er fordi hun alltid på en eller annen måte infiltrerer livet mitt på. Jeg måtte bare få dette ut, det er bare så sinnsykt hele greia og er lei av at ingen tror på at hun har andre baktanker enn det hun fremstår med.

Anonymkode: be57a...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om hun prøver å kopiere livet ditt ja 

Anonymkode: f5cfe...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hevner er jo å gi totalt faen. La henne kopiere da.

Sjalusien mot henne må du jobbe med. Hva har det å si om hun blir bedre likt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fordi hun alltid på en eller annen måte infiltrerer livet mitt på.

Du lar henne infiltrere livet ditt. Du må gi faen, rett og slett.

Du er du og har ditt liv, hun er henne og har sitt liv. Skal du virkelig la en person du forakter ødelegge for din lykke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her.

Jeg har en oppdatering: Det har en grunn til at jeg har hatt disse følelsene uten at jeg visste hva grunnen var… Jeg fant i dag ut at hun dater nå min eks, som jeg slo opp med for noen måneder siden. De kjente ikke hverandre fra før av. Er det rart at jeg konstant en dårlig følelse? Hvorfor jeg følte meg paranoid? Det er fordi hun alltid på en eller annen måte infiltrerer livet mitt på. Jeg måtte bare få dette ut, det er bare så sinnsykt hele greia og er lei av at ingen tror på at hun har andre baktanker enn det hun fremstår med.

Anonymkode: be57a...87e

Spiller det noen rolle at en tidligere venninne dater en eks? Er du ikke ferdig med begge to? 

Anonymkode: 63ede...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiller det noen rolle at en tidligere venninne dater en eks? Er du ikke ferdig med begge to? 

Anonymkode: 63ede...59e

Ts her.

Ja, det spiller en rolle fordi eksen og jeg er fremdeles venner og har mange fellesvenner. Det betyr at hun kommer seg inn i miljøet jeg er, noe som kommer til å bety at jeg må skifte miljø - igjen på grunn av henne. 

Anonymkode: be57a...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her.

Ja, det spiller en rolle fordi eksen og jeg er fremdeles venner og har mange fellesvenner. Det betyr at hun kommer seg inn i miljøet jeg er, noe som kommer til å bety at jeg må skifte miljø - igjen på grunn av henne. 

Anonymkode: be57a...87e

Det virker som det er du som har problemer. Hva med å bare bli i det miljøet til tross for henne. Det er jo det normale. 

Anonymkode: d31f4...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...