Gå til innhold

Heimelaga julegåver


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har tips til ting det går an å lage sjølv og gi i gåve til store og små når ein ikkje kan strikke?

Hadde vore fint å fått samla ein haug med idèar no.

Sjølv kan eg nemne dette:

- maskintove skjerf av ull

- lage foto/scrappe-album

- lage pakkar med heimelaga kort som mottakar kan bruke (dette tenkte eg å lage til besto om eg får tid..)

- bilde-decopage på glass-fat (dette skal eg kanskje lage til mamma/pappa og søs, kjøper fat og stoff til bakgrunn på Ikea, og dekorerer med stempel og stæsj)

- teikne på fat (kjøp porselens-penn på f.eks. Panduro og teikn kule strekar på f.eks. billige Ikea-fat)

- støype lys

- lage godteri og julekaker

- tove eple og anna

Ja, då var eg tom for idèar trur eg...

Nokon som har noko gøy å tilføye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du brenner mandler (eller lager annet hjemmelaget godis), legger dem i et stettglass (feks billige rødvinsglass fra IKEA), pynter glasset med sløyfe og eventuelt andre ting og tar cellofan rundt blir det en ganske søt, liten gave.

Jeg har gitt dette som ekstragaver til familiemedlemmer etc før og fått gode tilbakemeldinger.

Eller hva med din hjemmelagede kirsebærlikør? Det er så enkelt som bare det og kan helles på små, søte flasker når den er ferdig.

Det er også fint å lage gelélys, som helles på små glass/fat etc, sammen med store perler eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget eple- og kanelgelé som du fyller i glass fra IKEA. De har noen fine som ser litt gammeldags ut, og som er tette. Disse finnes i flere størrelser.

Endret av tuji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best å gi ting oppi glass ala Norgesglass... Jeg kjenner ihvertfall mange som i løpet av årene som går har fått ganske mange forskjellige typer rødvinsglass f.eks.

Mamma har nok rundt 15 forskjellige typer, noen fulle sett (altså til tolv og flere), men mange hun bare har to av. Da er det i itlfellet bedre å sjekk hva slags glass mottaker har fra før av. (Det tar nemlig så inni granskauen mye plass i skapene i spisestuen når du skal forsøke å sette alt sånt pent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaa paa Panduro Hobby og kjop forskjellige gjoer-det-selv sett - smaa nissejenter, engler, etc. Det er kjempegoey og blir veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget eple- og kanelgelé som du fyller i glass fra IKEA. De har noen fine som ser litt gammeldags ut, og som er tette. Disse finnes i flere størrelser.

Dette vil jeg og prøve.... har du noen oppskrifter på eple- og kanel gele eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke på stående fot, men jeg kjenner en som har... skal prøve å få tak i. Hun påståra t det er kjempeenkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd! Henger meg på, jeg :) Selv har jeg tenkt å lage noe av konfekten som det er oppskrift på i KK Julen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Det er så mange ting man kan lage og gi i gaver! bare fantasien setter grenser...

* Store deilige muffins man legger i en pen kurv

* Lekre skjerf man strikker selv

* Heklede sjal

* Tovede votter, lue og sokker

* Smykker

* De syv slag i glass til de som ikke liker å bake selv (mamma har aldri syv slag nemlig ;) men i år får hun det!)

* kalendere med personlige bilder

* tovede vesker i alle mulige størrelser og med den pynten man selv ønsker

* Hjemmelagde julekuler

Det var en annen tråd om dette her inne et sted... der var det også mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lene_*

sy juleduker!

kjempeenkelt (hvis du har symaskin iallefall)

kjøp stoff i metersvis, gjerne ensfargede. evt med glitter eller stjerner.

mål opp ønskede størrelse.

sy fire rette sømmer og du har en duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...