Gå til innhold

Er man pliktig til å opplyse om sølvkre eller bare skjeggkre ved salg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener at det kun er skjeggkre som ans s som skadedyr og er vanskelig å bli kvitt. Mens alle kan få sølvkre om man har et fuktig bad hvor man ikke lufter ut etc?

Anonymkode: 5fb82...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er nå pliktig til å oppgi alt

Anonymkode: b7b23...c4f

Ikke nødvendig vis. 

Anonymkode: 5fb82...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mener at det kun er skjeggkre som ans s som skadedyr og er vanskelig å bli kvitt. Mens alle kan få sølvkre om man har et fuktig bad hvor man ikke lufter ut etc?

Anonymkode: 5fb82...ccb

Du er ikke pliktig til å oppgi noe som helst, men det biter deg i ræva om evt. kjøper oppdager det og klager det inn.

Da kan du havne i en kjedelig situasjon. Bedre å oppgi, så slipper du noe mas.

Anonymkode: f0cf4...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre kan også komme via naboleiligheter (om det er rekkehus/blokk), så det trenger ikke å bety fukt på bad. Hvis det ikke er fukt problem hos deg, men du har nylig (?) evt nyinnflyttet og fått sølvkre så må du:

-sett opp varmekablene på varmere nivå. Sølvkre liker ikke varme tørre gulv. Har strømmen vært skrudd ned en stund (om dere er nyinnflyttet/selger har flyttet ut for en stund siden) så kan sølvkre komme frem og du blir raskere kvitt de med varme i gulv. 

-kjøp en spray mot sølvkre, kan kjøpes på Maxbo/jernia osv.

https://skadedyrbutikken.no/produkter/insekter/biller/insektsmiddel-trinol-810-bio?gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KFss7LSzC11FcQnNFPIYFVSPBgXo0U-0Rrpu96eu9Zzgd0Fq24cQ0EaAjcBEALw_wcB

spray langs alle vegger på badet og lister, spray i alle rom du har sett sølvkre evt bare på badet. Jeg har opplevd sølvkre som har forvirret seg i gang utenfor bad også. De kan også komme på kjøkkenet, følger rørene. 
-ikke la våte håndkler/klær ligge på gulvet på badet

-støvsug og ikke vask, prøv å hold det tørt og rent. 
 

Min erfaring etter å ha bodd i leilighet med sølvkre var at med tipsene over så forsvant sølvkreene vekk fra min leilighet og jeg så de ikke igjen på flere år (de forsvant sikkert inn til en nabo istedet). Men problemet ble borte hos meg. Varme varmekabler på bad er viktig. 

Anonymkode: 6e866...5e4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke pliktig til å oppgi noe som helst, men det biter deg i ræva om evt. kjøper oppdager det og klager det inn.

Da kan du havne i en kjedelig situasjon. Bedre å oppgi, så slipper du noe mas.

Anonymkode: f0cf4...0de

Eh, selger har opplysningsplikt. Det er derfor brudd på pliketen "biter deg i ræva"

Anonymkode: f3b18...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke nødvendig vis. 

Anonymkode: 5fb82...ccb

etter de nye reglene skal alt dokumenteres - uten dokumentasjon er selger ansvarlig. 

Sitat

 

fra årskifte er det ei eiga forskrift i avhendingslova om tilstandsrapportar, som viser til kva som skal undersøkjast i ein bustad – og korleis denne undersøkinga skal utførast.

Dermed vil tilstandsrapportar som skal nyttast ved bustadsal vere standardiserte – noko som ifølgje Huseiernes Landsforbund er ei stor forbetring.

 

 

Anonymkode: c6600...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

etter de nye reglene skal alt dokumenteres - uten dokumentasjon er selger ansvarlig. 

 

Anonymkode: c6600...148

Men dette gjelder fom i år. Her er det vesentlig om ts er selger og skal selge i år eller om ts er kjøper, nyinnflyttet nå og trolig kjøpte i fjor. 

Anonymkode: 6e866...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke nødvendig vis. 

Anonymkode: 5fb82...ccb

Men hvordan vet man om selger visste om sølvkre/skjeggkre eller om det er noe kjøper har ufrivillig dratt med seg inn via pappesker (skjeggkre)? Det kan jo oppstå ting som er vanskelig å bevise. 

Anonymkode: 6e866...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre er ikke skadedyr iht til loven fordi det gjør ikke materielle skader, men skjeggkre spiser bøker ol så derfor er den skadedyr. Jeg tror derfor ikke selger må opplyse om sølvkre ved salg, men skjeggkre må opplyses om. Tror jeg. Er du selger så spør megler?
 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1406

Anonymkode: 6e866...5e4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør opplyse om sølvkre også. Jeg bodde i en gammel leie-leilighet med sølvkre. Prøvde få bukt med dem, men de var overalt og det gikk ikke. Det krydde av dem, grøsser enda av tanken. Det gikk på psyken til slutt og jeg sa opp leieforholdet. Sov hos kjæresten de tre månedene før jeg kunne flytte. Synes folk har rett til å vite, de er veldig ekle og formerer seg raskt. Noen klarer vel å leve med det, da de ikke er direkte skadedyr. ( Men de spiser papir og kan gå på bøker og foto albumer vel og merke.) Så opplys om det!!! Så kan folk få valget. Jeg hadde gått i kjelleren hvis jeg kjøpte en leilighet og fant sølvkre. Hadde nok solgt igjen. 

Anonymkode: bdaac...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør opplyse om sølvkre også. Jeg bodde i en gammel leie-leilighet med sølvkre. Prøvde få bukt med dem, men de var overalt og det gikk ikke. Det krydde av dem, grøsser enda av tanken. Det gikk på psyken til slutt og jeg sa opp leieforholdet. Sov hos kjæresten de tre månedene før jeg kunne flytte. Synes folk har rett til å vite, de er veldig ekle og formerer seg raskt. Noen klarer vel å leve med det, da de ikke er direkte skadedyr. ( Men de spiser papir og kan gå på bøker og foto albumer vel og merke.) Så opplys om det!!! Så kan folk få valget. Jeg hadde gått i kjelleren hvis jeg kjøpte en leilighet og fant sølvkre. Hadde nok solgt igjen. 

Anonymkode: bdaac...9a1

Det er skjeggkre.

Anonymkode: 5fb82...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei, du plikter ikke å opplyse om skjeggkre ved salg. 
https://help.no/fagomrader/eiendom-boligkjop/kan-solvkre-utgjore-en-mangel-ved-boligen

«Sølvkre er isolert sett sjelden å anse som mangel etter avhendingsloven. Utover at det kan være sjenerende, er konsekvensene av å ha sølvkre i boligen svært begrenset.»

Anonymkode: 6e866...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør opplyse om sølvkre også. Jeg bodde i en gammel leie-leilighet med sølvkre. Prøvde få bukt med dem, men de var overalt og det gikk ikke. Det krydde av dem, grøsser enda av tanken. Det gikk på psyken til slutt og jeg sa opp leieforholdet. Sov hos kjæresten de tre månedene før jeg kunne flytte. Synes folk har rett til å vite, de er veldig ekle og formerer seg raskt. Noen klarer vel å leve med det, da de ikke er direkte skadedyr. ( Men de spiser papir og kan gå på bøker og foto albumer vel og merke.) Så opplys om det!!! Så kan folk få valget. Jeg hadde gått i kjelleren hvis jeg kjøpte en leilighet og fant sølvkre. Hadde nok solgt igjen. 

Anonymkode: bdaac...9a1

Men man opplyser ikke om ting man ikke må bare for å være «hyggelig». Som selger så vil man ha mest mulig for boligen. Man opplyser ikke om at naboen i etg over har fire barn, strippestang i stuen som brukes med høye heler så det er tramping og bråk. Eller at naboen på andre siden av hekken blåser røyk på din veranda. Man opplyser heller ikke om sølvkre om man ikke må…. Og det må man ikke. 

Anonymkode: 6e866...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...