Gå til innhold

Om du ble mektig - Hadde du vært god eller ond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vært ond, fordi folk ikke aksepterer meg eller har vært snill med meg. Derfor hadde de fått kjenne det.

Hva med deg?

Anonymkode: e6c5f...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville selv ha tenkt at jeg var god, mens andre ville ha ment at jeg var ond.

Omtrent slik det er med maktpersoner i dag, altså.

Anonymkode: be827...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort alt for å beholde makten. Jeg hadde vært som Stalin og Saddam. Snill mot de snille og nådeløs mot de som prøvde å avsette meg. 

Anonymkode: f2f7a...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God :) Prøvd hvertfall. Nå orker jeg ikke være berømt eller noe, så hadde betalt for en stand in. 

Anonymkode: 42fb7...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært rettferdig.
Gode mennesker ville fått medgang i livet, men onde mennesker ville fått smake karma. 

Anonymkode: 5c964...628

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville vært rettferdig.
Gode mennesker ville fått medgang i livet, men onde mennesker ville fått smake karma. 

Anonymkode: 5c964...628

Det er ikke karma når du gjør det mot dem

Anonymkode: e6c5f...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke karma når du gjør det mot dem

Anonymkode: e6c5f...bb1

Detaljer, detaljer.

Anonymkode: 5c964...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det er et vanskelig spørsmål og det er naivt å tro at man vet hvordan man hadde blitt dersom man hadde vært mektig. Makt kan gjøre mye med mennesker og ofte ikke positive ting. Gjerne vil man oppnå noe med den makten man har og det er ikke nødvendigvis alltid positive følger for alle.

Jeg vet ikke, men håper jeg hadde vært god eller prøvd å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde klart å bruke evnene mine til godt, å gjøre livet bedre til de som fortjener det... Men samtidig slått svært hardt ned på onde mennesker og deres handlinger.

Å knipse i fingrene og la de som virkelig fortjener det (dyremishandlere, barnemishandlere, voldteksmenn, drapsmenn o.l.) få en plutselig grusom skjebne, ala Death Note, er noe jeg alltid har ønsket var mulig. Tenk så mye bedre verden hadde vært uten dem. :Nikke:

Å la drittsekker på butikken som bare tenker på seg selv, skli på glattisen og brekke et bein eller to når de går ut døra fra den samme butikken hadde også vært en grei ting.

Anonymkode: c8d65...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde vært ond, fordi folk ikke aksepterer meg eller har vært snill med meg. Derfor hadde de fått kjenne det.

Hva med deg?

Anonymkode: e6c5f...bb1

Det hadde nok kommet ann på hvem som vurderte meg. 

Jeg ville gått for rettferdighet, som for meg på en måte er det gode. Men det ville jo ikke ha blitt oppfattet som godt for den som ikke får det som han/hun vil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Detaljer, detaljer.

Anonymkode: 5c964...628

Da kunne jo hvem som helst slått ned noen og kalt det for karma. 

Anonymkode: 0d279...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

særdeles få mennesker med mye makt er udelt gode på samme måte som særdeles få uten makt er det..
Jeg liker å tro at jeg fortsatt ville vært meg, som jeg er i dag.

- det vil si en som kan ta tøffe beslutninger selv om ikke alle er jublende glade for endringene det evt medfører men også en som har evne til empati og forståelse for de som føler en slik beslutning rammer dem, så godt blandet vil jeg tro.. 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange jeg har møtt som jeg ikke ønsker skal ha makt. 
 

1. de ser ikke bra ut og har kontroll-problemer, trygghets-issues

2. kjipe resonneringer

3. ser på seg selv som et unntak, manglende selvinnsikt, klassiske tilfeller av makt for maktens skyld 

Det er derfor jeg feks støtter kongelige, da det har gått i generasjoner og ikke plutselig har havnet i fanget deres ut av det blå. 

 

Anonymkode: 0d279...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Om jeg hadde vert mektig så ville jeg sannsynligvis vert begge deler. Tror jeg hadde følt at ansvaret var så overveldende at jeg hadde blitt handlingslammet når det kom til å utøve denne makten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde startet god og sluttet ond 😓

Jeg har temperament, og rettferdighet står sterkere enn nåde for meg på en del ting 😠

Det blir selvfølgelig et spørsmål som kan debatteres. Er f.eks. dødsstraff ondt? Hvis jeg får alle jeg mener er onde (sexforbrytere osv.) drept, er jeg da ond?👿 Eller "bare" ekstremt streng og autoritær?😤 Hvor går grensen? Er det et antall? Eller når jeg evt. begynner å blande gruppa "folk jeg ser på som onde" med gruppa "folk jeg ikke liker"? Eller når jeg ikke forstår forskjellen lenger?😣

Det er mulig jeg er altfor streng mot meg selv da, selvsagt, og at  jeg hadde vært snill som et lam hele tida 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...