Gå til innhold

Hva er safe å servere muslimske barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å herregud 🙈

alle slakt bløs ut. 
forskjellen ligger i den groteske slaktemetoden der man ved halal henger dyret opp ned helt våkent mens det kveles sakte av presset på brystkassen, samtidig som man skjærer over halsen med en diger machete. Samtidig vet ikke muslimer at hovedforsamlingen av blod til hjernen foregår via pulsårene i nakken hos dyr, så hjernen er oxygenert i ca 8-10 minutter før de så endelig for lov å dø.

disse 8-10 minuttene med lidelse er tydeligvis viktig. 
 

og nå har Nortura og prior sagt opp avtalen med muslimsk råd, så det meste som må er merket halal er slaktet slik. Så importert til Norge og videreforedlet her til «norsk halal»

På denne måten bidrar vi til at mange syr må lide seg igjennom dette i land med generelt dårligere dyrevelferd i utgangspunktet.

muslimer som spiser halal burde ikke få lov å benytte seg av andre teknologiske og vitenskapelige fremskritt spør du meg. Enten burde man tillate at vitenskap driver samfunnet fremover eller så får man forbli i steinalderen.

Anonymkode: b0c02...8d6

Jeg er klar over at all slakt blør ut. Men slaktemetoden er jo forskjellig og ikke bare ved at det bes for dyret og ikke som enkelte i denne tråden hevder. En muslimsk kollega sa selv at det var mindre blod i halal enn vanlig🤷🏼‍♀️ Nå har jeg googlet litt om tema siden jeg visstnok er så kunnskapsløs, og det stemmer ikke at det bare er en bønn, men flere ting som utgjør slakterituale for halal🤔 ikke lett å bli klok på. Det enkleste er egentlig bare å servere vegetar om det er snakk om det. Det bestiller mine muslimske kollegaer på samlinger og middager ute i alle fall. Man trenger ikke komplisere noe mer enn nødvendig. Og om ts sitt barns kompis bare ikke spiser svin så er det jo veldig enkelt å unngå. Det står til og med spesifisert hvilket opphav gelatin har på smågodtet nå. 

Anonymkode: 81a69...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøndere1 skrev (1 time siden):

Dette. Vi befinner oss i Norge. 

Forstår ikke problemet? Mye verre å lage mat til veganere. Tenk, det er t.o.m veganere , vegetarianere og pescetarianere her i Norge. Vi befinner oss altså i Norge, som er en del av verden. Men her klarer ikke matnasjonalistiske husmødre å trø utenfor boksen. Alt for mye styr og tankekraft.

Anonymkode: fa8a3...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I mitt hus spiser vi det som er på bordet. Har du sære ønsker, vaner eller religion så må du spise andre steder. 

Anonymkode: ba8f3...36f

I mitt hus legger jeg til rette for at gjester føler seg velkommen. Fra at jeg handler inn Pepsi Max og Coca Cola til foreldrene mine til at jeg dropper svin til muslimer. Vegetar, vegan, gluten- eller melkefritt, null stress. Alle preferanser kan hensyntas. 

Anonymkode: 00abc...2b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I mitt hus legger jeg til rette for at gjester føler seg velkommen. Fra at jeg handler inn Pepsi Max og Coca Cola til foreldrene mine til at jeg dropper svin til muslimer. Vegetar, vegan, gluten- eller melkefritt, null stress. Alle preferanser kan hensyntas. 

Anonymkode: 00abc...2b0

Driver du hotell?

Anonymkode: 4b40a...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en muslimsk familie med tre små barn. VI har vært i uttalige bursdaggselskap og sosiale arangement på f.eks idrett eller noe slikt. Det eneste vi passer på og pleier å si ifra om er svinekjøtt. Resten går fint. 

Så har du de som er "esktreme" og som i grunn irriterer til og med meg som muslim. Jeg kjenner en familie som spiser kun halal. Og det er for så vidt greit. deres sak.. Men det var en gang en sosial feiring for barna der deres barn også vart invitert. Dette var på et lekeland der det serveres mat. De var litt sur og lurte på hvorfor det ikke vart servert pizza med halalkjøtt? Altså hvor i helvette skal Leos Lekeland eller en bowlingarena ha halalkjøtt? Der og da reagerte jeg og snakka litt med dem og sa at de umulig kunne forvente det. 

I 99,9% av tilfellene er det kun snakk om svinekjøtt TS. Det er veldig enkelt i grunn da du finner kyllingpølser eller pizza med kylling/biff. I alle bursdagsselskap som vi har vært i har ikke dette vært noe problem. Foreldrene ordner dette enkelt. 

 

 

Anonymkode: 009ea...530

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I mitt hus spiser vi det som er på bordet. Har du sære ønsker, vaner eller religion så må du spise andre steder. 

Anonymkode: ba8f3...36f

Herlig! :)  Men husk å regne med at folk oppfører seg slik mot deg også. I alle slags situasjoner. Og du har ingentign du skulle ha sagt :)

PS: Man kan komme langt bare ved å vise litt hensyn vettu...

Anonymkode: 009ea...530

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :)

Jeg har forhørt meg mer med moren, og selv spiser hun halal, mens barna skal bare holde seg unna svin. Men det gjelder gelatin og slikt også. 

Jeg klarer selvfølgelig å styre unna kjøtt av svin, men så var jeg bekymret for om enkelte e-stoffer o.l. egentlig inneholder svin litt mer skjult. Jeg ble obs på dette fordi at vennen selv bekymrer seg veldig, og turte ikke spise pasta med kylling eller kjeks sist han var her. Derfor lurte jeg på om han visste noe jeg ikke var klar over. Men det kan være at han bare er generelt bekymret når han spiser ute. Håpet derfor å få noen tips om retter han kanskje er vant med hjemmefra. Men det kan jeg høre med moren om.

 

TS

Anonymkode: 75e5d...97f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2022 at 10:19 AM, AnonymBruker said:

Herlig! :)  Men husk å regne med at folk oppfører seg slik mot deg også. I alle slags situasjoner. Og du har ingentign du skulle ha sagt :)

PS: Man kan komme langt bare ved å vise litt hensyn vettu...

Anonymkode: 009ea...530

Det blir neppe noe problem for vedkommende. Er man ikke religiøs (eller veganer o.l.) har man jo ingen rullgardiner i situasjoner der man blir servert mat. Som ateist selv har jeg ingen spesielle forventninger eller krav på egne vegne i noen sammenhenger, men forventer at folk som gjør seg vanskelige som følge av egne valg eller vrangforestillinger tar ansvar selv. Da jeg var liten tok de med sære matvaner med mat selv. Det hadde også jeg gjort om jeg var sånn.

Anonymkode: 53859...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer spiser halal og ser folk irriterer seg grønt over dette her inne. Men jødene spiser jo også kun kosher og det er akkurat det samme. Slaktes på samme måte. Muslimer og jøder spiser hverandres kjøtt pga dette.
Men det virker som mange norske driver med sånn heksejakt etter kun muslimer. F,eks nonnene dekker seg til men det er greit men hvis en muslim bruker hijab frivillig ( les FRIVILLIG) blir hun stemplet som undertrykket. Lista er lang. Det begynner å bli ekkelt nesten. Men samtidig vet jeg at slikt grums for det meste finnes bak tastaturet. Opplever det heldigvis ikke i hverdags livet. Men man blir mentalt sliten av så mye hat😞

Anonymkode: f9f54...f19

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 19.32):

Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. 

Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt?

Anonymkode: 75e5d...97f

ja gelatin er grisehud. (gele)

Anonymkode: aca8f...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 20.36):

Takk for alle svar :)

Jeg har forhørt meg mer med moren, og selv spiser hun halal, mens barna skal bare holde seg unna svin. Men det gjelder gelatin og slikt også. 

Jeg klarer selvfølgelig å styre unna kjøtt av svin, men så var jeg bekymret for om enkelte e-stoffer o.l. egentlig inneholder svin litt mer skjult. Jeg ble obs på dette fordi at vennen selv bekymrer seg veldig, og turte ikke spise pasta med kylling eller kjeks sist han var her. Derfor lurte jeg på om han visste noe jeg ikke var klar over. Men det kan være at han bare er generelt bekymret når han spiser ute. Håpet derfor å få noen tips om retter han kanskje er vant med hjemmefra. Men det kan jeg høre med moren om.

 

TS

Anonymkode: 75e5d...97f

gi noe vegansk

Anonymkode: aca8f...398

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/17/2022 den 9.05):

Driver du hotell?

Anonymkode: 4b40a...0f7

Nei, men gjester hos meg er folk jeg er glad i, og i og med at jeg ikke er en drittsekk og i tillegg er godt oppdratt, er det viktig for meg at de trives på besøk hos meg 🙂

Anonymkode: 00abc...2b0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 20.19):

Den bønnen sier de for alle dyrene. Ekte halalkjøtt med halal-slaktemetode der dyret blør ihjel får man (heldigvis) ikke tak i i norske matbutikker!

Anonymkode: 50d8b...8c9

For CO2 gassing er liksom så sjukt mye bedre

Anonymkode: 7aa0d...d38

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Muslimer spiser halal og ser folk irriterer seg grønt over dette her inne. Men jødene spiser jo også kun kosher og det er akkurat det samme. Slaktes på samme måte. Muslimer og jøder spiser hverandres kjøtt pga dette.
Men det virker som mange norske driver med sånn heksejakt etter kun muslimer. F,eks nonnene dekker seg til men det er greit men hvis en muslim bruker hijab frivillig ( les FRIVILLIG) blir hun stemplet som undertrykket. Lista er lang. Det begynner å bli ekkelt nesten. Men samtidig vet jeg at slikt grums for det meste finnes bak tastaturet. Opplever det heldigvis ikke i hverdags livet. Men man blir mentalt sliten av så mye hat😞

Anonymkode: f9f54...f19

Blir meningsløst å sammenligne jøder og muslimer her. Hvor mange prosent av jødene i Norge tror du spiser kosher? Svært, svært få. De aller fleste av jødisk avstamning i Norge skiter i dette.

Anonymkode: 4b40a...0f7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir meningsløst å sammenligne jøder og muslimer her. Hvor mange prosent av jødene i Norge tror du spiser kosher? Svært, svært få. De aller fleste av jødisk avstamning i Norge skiter i dette.

Anonymkode: 4b40a...0f7

*skyter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/17/2022 at 8:36 PM, AnonymBruker said:

Takk for alle svar :)

Jeg har forhørt meg mer med moren, og selv spiser hun halal, mens barna skal bare holde seg unna svin. Men det gjelder gelatin og slikt også. 

Jeg klarer selvfølgelig å styre unna kjøtt av svin, men så var jeg bekymret for om enkelte e-stoffer o.l. egentlig inneholder svin litt mer skjult. Jeg ble obs på dette fordi at vennen selv bekymrer seg veldig, og turte ikke spise pasta med kylling eller kjeks sist han var her. Derfor lurte jeg på om han visste noe jeg ikke var klar over. Men det kan være at han bare er generelt bekymret når han spiser ute. Håpet derfor å få noen tips om retter han kanskje er vant med hjemmefra. Men det kan jeg høre med moren om.

 

TS

Anonymkode: 75e5d...97f

Og med dette i bakhodet kan du tenke litt på hvem det er som seggregerer i samfunnet. 
hadde blitt så mye enklere om man fokuserte på alt det andre og ikke småplukk innenfor en religion ungene er påtvinget. 

Anonymkode: b0c02...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

ja gelatin er grisehud. (gele)

Anonymkode: aca8f...398

Gelatin kan komme fra fisk, kylling, kalkun, storfe eller agar agar.

ikke bare svin

Anonymkode: b0c02...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gelatin kan komme fra fisk, kylling, kalkun, storfe eller agar agar.

ikke bare svin

Anonymkode: b0c02...8d6

Gelatin kan ikke "komme fra" agar agar. Gelatin er protein som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr.

Agar agar er en geleaktig substans som utvinnes av visse rødalger, og som derfor er naturlig vegansk/vegetarisk. Det brukes i endel godteri,  f.eks. Troika, og endel gelégodteri og kan brukes til desserter etc.

Anonymkode: eb696...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...