Gå til innhold

Hva er safe å servere muslimske barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

du kan stort sett servere alt som ikke er gris eller gelatin, så seigmenn utgår feks. 

Ku, sau, kylling, kalkun, fisk, pasta, ris, alle slags typer grønnsaker og frukter er innenfor.

Med mindre det kun går i hallah kjøtt da, da må man tilpasse det enda mer evt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er trist at så mange barn vokser opp i halvpsykopatiske hjem der man selv om man er borte ikke får lov til å spise helt normal mat. Det er fryktelig kontrollerende og usympatisk.

Ellers er det vel strengt tatt ikke så mye det er svin i bortsett fra helt åpenbare ting, så det er vel ikke så utfordrende å finne noe annet.

Anonymkode: 53859...cc4

Er en ikke praktiserende muslim som vokste opp med etnisk norske barn og hadde aldri behov for å smake på gris for å være ærlig. Foreldrene mine ba meg holde unna det selvfølgelig, men jeg visste selv at det var mitt valg og at jeg kunne takke ja dersom jeg ville. Det er en god del muslimer som ikke spiser gris fordi det bare IKKE frister i det hele tatt. Synes personlig det virker nasty, så jeg holder meg unna det, og jeg er ikke så religiøs lenger, så jeg kan muligens ta det opp når som helst. Og jeg hadde virkelig ikke likt det om foreldrene til kompisen min randomly ga meg svin for å si det sånn, bare fordi det føles rart å få et helt nytt dyr inn i kostholdet sitt. 
hvis nordmenn kan respektere veganere så kan de vel tåle muslimer som spiser halal også? 

Anonymkode: 41554...c1c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server hva som helst. De vet jo ikke om det er svin eller kylling i pølsa. 

Anonymkode: e0bbf...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer spiser kyllingpølser og sånt. Barn tror jeg ikke bryr seg SÅ mye om det ikke er gris liksom. Men man skal helst koke kyllingpølsene i egen kjele da. 

Anonymkode: 05127...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi min datters bestevenninne spiser gelatin, men ikke rødt kjøtt som ikke er halal. Men kylling og kalkun spiser hun (selvom det ikke er merket halal). Og altså smågodt. Best å bare spørre: «hva bør vi unngå?» Er svaret kun svin, er det lett. «Svin og rødt kjøtt» er det de vi kjenner svarer (men vet de har halal oksekjøtt hjemme). Det er vel preferanser/grader av hvor strengt man følger det.

Anonymkode: 53bc9...58f

Usikker på kalkun, men jeg tror mer eller mindre alt av kylling som selges i Norge er halal, så det vil vanligvis ikke være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er en ikke praktiserende muslim som vokste opp med etnisk norske barn og hadde aldri behov for å smake på gris for å være ærlig. Foreldrene mine ba meg holde unna det selvfølgelig, men jeg visste selv at det var mitt valg og at jeg kunne takke ja dersom jeg ville. Det er en god del muslimer som ikke spiser gris fordi det bare IKKE frister i det hele tatt.

Anonymkode: 41554...c1c

Det stemmer nok bra. Kjæresten min er ikke religiøs, men kommer fra et muslimsk land. Hun har ingen prinsipper mot å spise svin, kan spise finere spekeskinke av og til, men synes ellers ikke svinekjøtt er noe særlig. Og jeg spiser nesten aldri svinekjøtt selv, så det går helt fint. Min svoger er akkurat lik, men "gjør et unntak for bacon" 😁

Anonymkode: a0932...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer nok bra. Kjæresten min er ikke religiøs, men kommer fra et muslimsk land. Hun har ingen prinsipper mot å spise svin, kan spise finere spekeskinke av og til, men synes ellers ikke svinekjøtt er noe særlig. Og jeg spiser nesten aldri svinekjøtt selv, så det går helt fint. Min svoger er akkurat lik, men "gjør et unntak for bacon" 😁

Anonymkode: a0932...db5

Akkurat :) Kanskje litt ekstremt å sammenligne men hvis noen spør meg om å prøve svin føles det likt ut som om noen skal be meg prøve en hest eller elg, er bare ikke keen på å prøve nye dyr for å si det sånn. 

Anonymkode: 41554...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer som kun spiser halal pleier å være flinke til å presisere det. Det vanligste er at de ikke spiser gris, men ellers er annet kjøtt og gelatin greit. 

Anonymkode: 59de4...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke bare å spørre da om du er usikker? Pannekaker, kyllingpølser (øvrige barn smaker ikke forskjell), grøt, kylling, grønnsaker - er virkelig ikke noe å stresse med 😅

Skal dere ha filmkveld unngår du smågodt - men sjokolade, is, popcorn, chips og lignende burde gå helt fint 

Anonymkode: 50d8b...8c9

Kyllingpølser er ok for de fleste, men ikke for de som spiser halal, da vanlige kyllingpølser ikke er halal.

Anonymkode: c6764...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kylling, kalkun, fisk, grøt, pannekaker, alt av grønnsaker, ris, egg, melk, ost er greit.… Unngå svin og storfekjøtt/kjøtt. Vegetarpizza, taco med kyllingkjøttdeig. 

Spør om han/hun spiser gelatin. Hvis ikke, server potetgull, popkorn, sjokolade, drops, is -alt uten gelatin i seg. 
 

Anonymkode: 53bc9...58f

Hvorfor er kylling greit men ikke storfe? Enten gjelder det vel "ikke svin" ellers gjelder "kun halslslaktet kjøtt".

Ostepop ble.a. kan inneholde gelatin. Noen e-stoffer kan inneholde gelatin uten at det står gelatin på produktet.

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. 

Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt?

Anonymkode: 75e5d...97f

Av kjøtt så er gris nei. Annet kjøtt må også være halal, altså er det kanskje ikke alt av kjøtt som du kan servere.

Det tryggeste er å servere grønnsaker. Evt. annet som går under «vegetar» kategorien. Pannekaker og grøt gjør for så vidt det (men ikke fleskepannekaker). 

Anonymkode: b0ca9...f60

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp nå av litt da. Typisk at nordmenn skal være mer muslimske enn de er selv. Har du fått beskjed av moren om å ikke servere svin, så holder du deg til det.
 

Du trenger ikke lete med lys og lykte etter problemområder…» tenk hvis det er gelatin i godteriet» osv.. Ingen dør av det. Du risikerer bare å piske opp og overdrive forskjellene mellom dette barnet og de andre.

Anonymkode: 1479b...95a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes masse vegansk godteri uten gelatin på Ikea. Tips; neste gang dere er der, så kjøp gjerne med en pose eller to for å ha liggende ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Av kjøtt så er gris nei. Annet kjøtt må også være halal, altså er det kanskje ikke alt av kjøtt som du kan servere.

Det tryggeste er å servere grønnsaker. Evt. annet som går under «vegetar» kategorien. Pannekaker og grøt gjør for så vidt det (men ikke fleskepannekaker). 

Anonymkode: b0ca9...f60

Det må mest sannsynlig ikke det, hvis den eneste beskjeden hun har fått er at barnet ikke skal ha svin. Ikke alle muslimer praktiserer like strenge regler.

Anonymkode: 3a02a...eb2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Allikevel er det det de fleste muslimer spiser. Smuglerkjøtt som kommer i store mengder over grensa.

Anonymkode: e2b86...8ca

Nei. Alle muslimene jeg kjenner dropper bare  å spise svin, de spiser ikke halal. 

Anonymkode: 8b148...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. 

Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt?

Anonymkode: 75e5d...97f

Når mor har sagt 'ikke gris' er det veldig enkelt. Alt som ikke har 'svin' i innholdsfortegnelsen er greit å servere. Det er, såvidt meg bekjent, ingen fiskeretter som inneholder svin.

En del typer vingummi har gelatin av svin, så om du vil være ekstra oppmerksom kan du holde deg til sjokolade og harde drops når du serverer snop.

Anonymkode: 00abc...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. 

Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt?

Anonymkode: 75e5d...97f

2 av mitt barns venner er muslimer, vi har da alltid tomatsuppe, pannekaker eller kyllingfile med tilbehør

Anonymkode: 69d66...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. 

Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt?

Anonymkode: 75e5d...97f

Det naturlige er å spørre barnets foreldre. Noen foreldre driter i gelatin, andre bryr seg ikke om svin i små mengder. Noen tenker alt de ikke vert er ålreit, andre at barnet skal ha halal uavhengig av type kjøtt eller at maten er ugrei om den er laget samtidig som svin. 

Spør de som har fasiten. For du har den ikke.

Hva angår å være redd for å "ved et uhel" servere svin: les bakpå pakkene før du kjøper mat. Det er en god regel uansett diett - noen fiskeboller inneholder 0% fisk andre 70% fisk. Du må lese bakpå absolutt alt du kjøper for å vite om det er ok å presentere produktet for egne eller andres barn.

Anonymkode: 9dcf0...77b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (7 timer siden):

Hvorfor er kylling greit men ikke storfe? Enten gjelder det vel "ikke svin" ellers gjelder "kun halslslaktet kjøtt".

Ostepop ble.a. kan inneholde gelatin. Noen e-stoffer kan inneholde gelatin uten at det står gelatin på produktet.

Storfe er helt greit! Er kun svin og svineprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...