Loke37 Skrevet 15. februar 2022 #21 Del Skrevet 15. februar 2022 Min sønns klassekamerat fra Somalia fikk fiskeboller i hvit saus hos oss, elsket det og hadde aldri smakt det før 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #22 Del Skrevet 15. februar 2022 Halal eller ikke er viktig å få greie på? Alt godteri med gelatin som vingummi, marsmellows og noen typer kjærligheter. Vi handler halal varer på meny eller fra oda.no. Har altid noe liggende i fryseren 🙂 Flere venner som er muslimske i mine barns klasse. Anonymkode: 776fb...356 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mytomann Skrevet 15. februar 2022 #23 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal være litt forsiktig der. Hadde en kollega som spiste såkalte kyllingpølser i flere mnd, før han fant ut at de inneholdt 23% svin. Noe han ikke var særlig glad for. Man må lese innhold på blandingsprodukter. Noe som uansett ikke er en dum ide. Anonymkode: af6d0...1a7 Hvis de finner ut at de har spist svin ved en feiltagelse så er det ingen fordømmelse eller anger. Så lenge de ikke visste at det var svin så skal det være greit. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. februar 2022 #24 Del Skrevet 15. februar 2022 Si at kjøttet er halal. Eneste forskjellen er at ingen har bedt for dyret og at det er billigere. Ungen dauer ikke av å spise vanlig kjøtt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louiah Skrevet 15. februar 2022 #25 Del Skrevet 15. februar 2022 Vi spiser ikke svin men spiser smågodt med gelatin. De fleste som spiser kun halal og ikke vanlig smågodt pleier å presisere det, men dobbeltsjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #26 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke alle som spiser «vanlig» kjøtt heller (f.eks Prior og Gilde), men kun halal. Anonymkode: f44ee...441 I de tilfellene serverer jeg kun vegetar/vegansk mat. Anonymkode: dced7...628 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #27 Del Skrevet 15. februar 2022 Brunello skrev (2 timer siden): Si at kjøttet er halal. Eneste forskjellen er at ingen har bedt for dyret og at det er billigere. Ungen dauer ikke av å spise vanlig kjøtt. Men er det ikke mindre blod i halalkjøtt da? Nettopp fordi de tømmes for blod og ikke bare slaktes under en bønn. Anonymkode: 81a69...be9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. februar 2022 #28 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt? Anonymkode: 75e5d...97f Det finnes pølser og leverpostei laget av annet enn gris, les forpakningen. Ellers er fisk, kylling, kalkun safe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. februar 2022 #29 Del Skrevet 15. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men er det ikke mindre blod i halalkjøtt da? Nettopp fordi de tømmes for blod og ikke bare slaktes under en bønn. Anonymkode: 81a69...be9 I Norge bedøves dyr. Umiddelbart etter bedøving blir dyret hengt opp-ned og avlivet ved at det stikkes med kniv i hovedpulsåren, slik at blodet renner ut. Alle dyr må tappes for blod hvis de skal kunne spises. Etter avlivingen foregår selve slaktingen, som innebærer å ta ut innmaten og flå dyret, og gjøre det klart for videre oppskjæring. Endret 15. februar 2022 av Brunello 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #30 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg hadde ikke gått så nøye til verks. Hadde styrt unna wienerpølse og baconsvor, ellers alt det vanlige. Anonymkode: 11540...7a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #31 Del Skrevet 15. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt? Anonymkode: 75e5d...97f Hvis det bare er gris man skal unngå så er det ikke så vanskelig. Min sønns bestevenn er også muslim. Når han er her har vi alt fra diverse fiskeretter til kyllingpølser, retter med kjøttdeig/karbonadedeig, karbonader (her må man lese på pakningen, noen typer inneholder svin). Det vi har brent oss på er fårepølse som viste seg å inneholde svin. Alt bearbeidet kjøtt er det egentlig lurt å lese på pakningen på, for de blander svin i mye. Godteri synes jeg er det vanskeligste, men det er egentlig bare aktuelt i bursdager her, for han pleier ikke å være her på lørdagskveldene. Anonymkode: 3a02a...eb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #32 Del Skrevet 15. februar 2022 Sier hun kun svin, så er det det. Jeg har noen ikke troende muslimske venner som ikke spiser svin. Det er like mye kultur som religiøst. Anonymkode: b60c3...ab9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #33 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg synes det er trist at så mange barn vokser opp i halvpsykopatiske hjem der man selv om man er borte ikke får lov til å spise helt normal mat. Det er fryktelig kontrollerende og usympatisk. Ellers er det vel strengt tatt ikke så mye det er svin i bortsett fra helt åpenbare ting, så det er vel ikke så utfordrende å finne noe annet. Anonymkode: 53859...cc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #34 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke Ts, men hvorfor mener du hun skal unngå storfekjøtt? Det er jo helt vanlig at muslimer spiser det. Muslim er ikke likestilt med vegetarianer. Ellers stemmer det at gelatin må unngås fordi det er svin i det. Godteri uten gelatin er helt fint. Anonymkode: 00399...72e Det finnes også endel godteri med gelatin fra storfe. TS, det er ikke noe problem, bare les innholdsfortegnelsen. Anonymkode: 23198...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #35 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men er det ikke mindre blod i halalkjøtt da? Nettopp fordi de tømmes for blod og ikke bare slaktes under en bønn. Anonymkode: 81a69...be9 Nei. Alle slakt tømmes for blod. Det er sånn dyret dør. Og blodet ville ført til dårligere holdbarhet på kjøttet. Anonymkode: 23198...236 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sys64738 Skrevet 15. februar 2022 #36 Del Skrevet 15. februar 2022 Det man ikke vet, har man ikke vond av! 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 15. februar 2022 #37 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mitt barn har en muslimsk bestevenn og moren har gitt beskjed om at barnet ikke skal ha gris. Jeg forstår da at pølser, bacon, leverpostei og lignende utgår, men jeg er redd for å servere noe med skjult gris i. Har hørt at det er gris i godteri f.eks. Er fiskepinner safe? Andre forslag? Gjerne noe som barnet kanskje ikke er helt ukjent med fra før. Pannekaker? Grøt? Anonymkode: 75e5d...97f De spiser mest sannsynlig alt utenom svin da. Da er alle de tingene du nevner safe. T.o.m mine barn som kun spiser halal kjøtt dvs ikke kylling osv som ikke er halalslaktet kan spise de tingene du nevner ovenpå😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #38 Del Skrevet 15. februar 2022 Brunello skrev (3 timer siden): Si at kjøttet er halal. Eneste forskjellen er at ingen har bedt for dyret og at det er billigere. Ungen dauer ikke av å spise vanlig kjøtt. Gla du ikke er mamman til mine barns venner. Anonymkode: f9f54...f19 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #39 Del Skrevet 15. februar 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er trist at så mange barn vokser opp i halvpsykopatiske hjem der man selv om man er borte ikke får lov til å spise helt normal mat. Det er fryktelig kontrollerende og usympatisk. Ellers er det vel strengt tatt ikke så mye det er svin i bortsett fra helt åpenbare ting, så det er vel ikke så utfordrende å finne noe annet. Anonymkode: 53859...cc4 Vennen til sønnen min får lov til å spise svin om han vil, men han vil ikke fordi han synes det er ekkelt. Det er nok sikkert fordi han ikke er vant til det og fordi foreldrene synes det er ekkelt, men alle barn blir jo påvirket når det gjelder sånt. Omtrent som at mitt barn ikke ville spist hund eller rotte f.eks. Foreldrene har for øvrig sagt at det går helt fint om det skjer en glipp, og at det skjer ingenting om han får i seg svin uten å vite det. Anonymkode: 3a02a...eb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #40 Del Skrevet 16. februar 2022 Brunello skrev (3 timer siden): Si at kjøttet er halal. Eneste forskjellen er at ingen har bedt for dyret og at det er billigere. Ungen dauer ikke av å spise vanlig kjøtt. Wow, er det virkelig så vanskelig å gi vegansk godteri eller brød med bare ost til et muslimsk kid? Det er 100 forskjellige varer som ikke inneholder kjøtt, det kan ikke være så vanskelig. Hvis du ikke kan respektere folk sine diet-preferanser er du en dårlig person. Håper virkelig ikke at barna dine har muslimske kamerater. Anonymkode: 41554...c1c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå