AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #61 Skrevet 14. februar 2022 Brunello skrev (4 minutter siden): Ja, og det er nok en del optimistiske verdivurderinger ute og går. I tillegg til at de fleste antakelig ikke beregner hva som må betales i skatt på aksjer og aksjefond når de skal realiseres. Skatt er trukket fra. Det ble jo spurt om realisasjon av verdier. Ikke hva man har brutto? Har innhentet oppdatert takst og verdivurdering på eiendom jevnlig. Mtp forsikringer. Anonymkode: 2f1b3...ac6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #62 Skrevet 14. februar 2022 28 år, totalt 4 mill i lån (bolig, bil og studie). Vi har ingen barn. Gjeldsfri når vi er ca 50, kanskje før. Har ikke planer om å kjøpe noen annen bolig i fremtiden. Anonymkode: a1580...423
Jokernord Skrevet 14. februar 2022 #63 Skrevet 14. februar 2022 (endret) Jeg har drøyt 10 millioner i gjeld på private eiendommer. Verdien av eiendommene er langt høyere. På firmaet har jeg enda mer gjeld.. Ser det er flere i tråden som har betalt ned all gjeld. Det er ikke en spesielt god ide i dagens rente/inflasjons-klima!! Tvert imot burde man bruke gjeld til å investere for videre formue økning. Betale ned lån fortere enn nødvendig er dårlig butikk. Endret 14. februar 2022 av Jokernord 1
Brunello Skrevet 14. februar 2022 #64 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skatt er trukket fra. Det ble jo spurt om realisasjon av verdier. Ikke hva man har brutto? Har innhentet oppdatert takst og verdivurdering på eiendom jevnlig. Mtp forsikringer. Anonymkode: 2f1b3...ac6 Tror du alle gjør det? Det er jeg ganske sikker på at mange (nesten alle) ikke gjør. Jeg tror faktisk veldig mange ikke aner hvor mye skatt en realisasjon utløser. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #65 Skrevet 14. februar 2022 Brunello skrev (3 minutter siden): Tror du alle gjør det? Det er jeg ganske sikker på at mange (nesten alle) ikke gjør. Jeg tror faktisk veldig mange ikke aner hvor mye skatt en realisasjon utløser. Nå har de fleste vist til bolig de bor i, og som med det ikke utløser skatteplikt ved realisasjon. Og for de få som nevner fond vil jeg anta at alle som har samlet midlene i ASK også tenker realisasjonsverdi hensyntatt beskatning når de svarer her? Anonymkode: 2f1b3...ac6
Brunello Skrevet 14. februar 2022 #66 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har de fleste vist til bolig de bor i, og som med det ikke utløser skatteplikt ved realisasjon. Og for de få som nevner fond vil jeg anta at alle som har samlet midlene i ASK også tenker realisasjonsverdi hensyntatt beskatning når de svarer her? Anonymkode: 2f1b3...ac6 Det tror altså ikke jeg. 2
Gjest Ghostface Skrevet 14. februar 2022 #67 Skrevet 14. februar 2022 Kvinne, 39 år og singel. Har en gjeld på over to mill, husker ikke nøyaktig hvor mye. Kjøpte leilighet for noen år siden og det er derfor jeg har gjeld. Får ta den med i graven. :)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #68 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Inspirert av en tråd hvor noen mener at 4 millioner ikke er mye penger. Min mann og jeg er i starten av 40-årene. Dersom vi hadde solgt alle våre verdier, dvs hus og biler, så hadde vi stått igjen med egenkapital på ca 2,2 millioner. Er ikke dette veldig lite mtp vår alder? Vi kommer til å bli gjeldsfrie når vi er i starten av 60-årene; har 4.5 mill i gjeld nå og jeg syns det er så mye da boligen vår ikke er verdt mer enn 6,4 mill 😕 Anonymkode: 2c860...b1d Vi er også i 40-årene og har ca samme som dere. Har også på følelsen at de fleste på vår alder var heldige med boligkjøp tidlig o.l. og det var ingen av oss av forskjellige grunner. Men det lever vi fint med! Anonymkode: 28340...c24 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #69 Skrevet 14. februar 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Det tror altså ikke jeg. Nå får de andre i tråden svare for seg selv. Men jeg synes det er rart om man først går inn på fondsparing, så samler alt på en ASK, og likevel ikke har fått med seg at gevinst beskattes ved realisasjon. Man vet jo at renteinntekter, og all annen inntekt, beskattes. Så at mennesker som faktisk evner å spare i fond ikke har fått med seg at også gevinst her skal beskattes synes veldig merkelig. Anonymkode: 2f1b3...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #71 Skrevet 14. februar 2022 53 år og enslig, 0 i gjeld, har andelsbolig til 2,5 mill + 1,5 mill i fond Anonymkode: d6a8a...93d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #72 Skrevet 14. februar 2022 JesusElskerDeg skrev (10 minutter siden): Jeg har aldri hatt gjeld da det er imot min tro. Hvilken tro er det? Anonymkode: 32265...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #73 Skrevet 14. februar 2022 Er i 50-årene og har nedbetalt hus, gård, bil og traktor . Litt over 100 000 i gjeld. Anonymkode: 93f9f...416
Lovis Fenja Skrevet 14. februar 2022 #74 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppfattet tråden som rettet til "oss i 40-årene". Det er jo en alder der boligen bør være godt nedbetalt, og man samtidig bør ha en del i fond, da pensjonstilværelsen stadig kommer nærmere. Boligen vår er verdt ca 11 mill, men gitt alderen er det uaktuelt å kjøpe oss opp videre. Ikke at jeg makset lånet i 20-årene heller. Er alt for glad i å oppleve verden, spise god mat, og alt det der. Anonymkode: 2f1b3...ac6 Tja, hvis man har hatt fast jobb siden rett etter utdanning, men mange velger jo annerledes, blir gründere, jobber frilans o.l. Så "bør være godt nedbetalt" er ikke særlig passende på ganske mange. Selv folk som alltid har hatt fast jobb har sjelden nedbetalt alt hvis de bor i Oslo el.l. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #75 Skrevet 14. februar 2022 Har 6,3 mill i gjeld, er i starten av 30 årene. Anonymkode: 6e33a...1e4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #76 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Inspirert av en tråd hvor noen mener at 4 millioner ikke er mye penger. Min mann og jeg er i starten av 40-årene. Dersom vi hadde solgt alle våre verdier, dvs hus og biler, så hadde vi stått igjen med egenkapital på ca 2,2 millioner. Er ikke dette veldig lite mtp vår alder? Vi kommer til å bli gjeldsfrie når vi er i starten av 60-årene; har 4.5 mill i gjeld nå og jeg syns det er så mye da boligen vår ikke er verdt mer enn 6,4 mill 😕 Anonymkode: 2c860...b1d Vi har hus til 8,5 og hytte til 3,5, er 37 år begge to. Vi kom tidlig inn på boligmarkedet, og har solgt flere ganger. I dag har vi 2,2 i lån, som inkluderer hus, hytte, og bil. Null studiegjeld. Anonymkode: 3954e...0ef
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #77 Skrevet 14. februar 2022 Vi er i midten av 40-årene, etablert forholdsvis sent. Har bolig til ca 6 mill, med restlån på 2,4 mill (17 år igjen av nedbetaling) Har et billån på 80 tusen i tillegg. Anonymkode: bb72e...e10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #78 Skrevet 14. februar 2022 Lovis Fenja skrev (6 minutter siden): Tja, hvis man har hatt fast jobb siden rett etter utdanning, men mange velger jo annerledes, blir gründere, jobber frilans o.l. Så "bør være godt nedbetalt" er ikke særlig passende på ganske mange. Selv folk som alltid har hatt fast jobb har sjelden nedbetalt alt hvis de bor i Oslo el.l. Nå er jo ikke alle like. Men jeg oppfatter det jeg med flere beskriver som ganske normalt. Og det er i Oslo. Hadde aldri hatt så mye verdier i bolig om vi ikke hadde kommet oss inn her på 2000 tallet. Anonymkode: 2f1b3...ac6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #79 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi er også i 40-årene og har ca samme som dere. Har også på følelsen at de fleste på vår alder var heldige med boligkjøp tidlig o.l. og det var ingen av oss av forskjellige grunner. Men det lever vi fint med! Anonymkode: 28340...c24 Ja det samme føler vi, at mange andre var heldige med gode boligkjøp tidlig som de har tjent veldig godt på. Vi har byttet bolig for ofte (flyttet 3 ganger på 11 år), og dessverre ikke kjøpt boliger som har gitt særlig høy avkastning. Hvordan tenker du når du skriver at det lever dere fint med. Jeg føler nemlig at det irriterer vettet av meg 😑 TS Anonymkode: 2c860...b1d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #80 Skrevet 14. februar 2022 1,8 mill i boliglån og 150K i studielån. Så i underkant av 2 mill totalt. Er 23 år og alene. Anonymkode: 699c7...7d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå