AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #241 Skrevet 17. februar 2023 Tomas77 skrev (32 minutter siden): 100k kvadraten er snitt per i dag sentralt i Oslo. Og det var en stund siden du ga 2,8 for 77. 2018 Anonymkode: f7bf8...fba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #242 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 17.34): 0 Anonymkode: 32265...6ca Her og, bare herlig! Anonymkode: 71c24...ff1 1 1
Trøndelag84 Skrevet 17. februar 2023 #243 Skrevet 17. februar 2023 All gjelden vår samlet ca 5 millioner 😊
zalozingo Skrevet 17. februar 2023 #244 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 14.49): Vårt hus er verdisett til 4 600.000,- (vi bor på landet på Vestlandet, tonsette er god verdi her vi bor). Har 2 500 000 i huslån. Har også et billån på ca 120.000,-, studielån på 127.000,- og kredittlån på ca 600.000,- Føler vi er helt vanlige. Selger vi, har vi mer enn nok egenkapital til å kjøpe noe annet. Vi tjener ca 1,300.000 i samlet lønn. Har 4 barn, derav mindre spart enn mange andre. Anonymkode: 8f814...f7e "Føler vi er helt vanlige"? 600k i kredittgjeld er jo helt hinsides, burde virkelig tas tak i umiddelbart! 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #245 Skrevet 17. februar 2023 Rett under 3 millioner, vi er gift. Snakk om boliglån og studielån, ingen anna gjeld. Anonymkode: 36c55...929
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #246 Skrevet 17. februar 2023 Det er jo vanvittige summer folk sitter med i egenkapital. Her jeg bor så koster boligene mellom 2,5-4 mill. Du får selvsagt de dyrere også, men det er ikke den vanlige prisen. Så jeg kunne jo vært gjeldfri og fortsatt ikke hatt like mye i egenkapital (fra bolig) som folk her… Anonymkode: 1bb95...454
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #247 Skrevet 17. februar 2023 Netto langsiktig gjeld er 390k kr. Bor i Oslo. Anonymkode: 1c391...18b
Tomas77 Skrevet 17. februar 2023 #248 Skrevet 17. februar 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: 2018 Anonymkode: f7bf8...fba Så da gjennomsnittlig kvm pris i Oslo var 78k for blokkleiligheter (over hele byen så sentralt var det høyere) så ga du 36k pr kvm sentralt? Den trur jeg ikke på gitt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #249 Skrevet 17. februar 2023 6.5 mill boliglån. 0 annet lån. Boliger verdt 12 mill. Har 1.2 mill i aksjer/fond i tillegg. Ca 1.5 mill samlet inntekt Anonymkode: c906c...28d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #250 Skrevet 17. februar 2023 Tomas77 skrev (24 minutter siden): Så da gjennomsnittlig kvm pris i Oslo var 78k for blokkleiligheter (over hele byen så sentralt var det høyere) så ga du 36k pr kvm sentralt? Den trur jeg ikke på gitt. Hvem har sagt jeg bor i Oslo? Anonymkode: f7bf8...fba 1
Kelsier Skrevet 17. februar 2023 #251 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem har sagt jeg bor i Oslo? Anonymkode: f7bf8...fba Så du svarer en som har kjøpt sentralt i Oslo og skryter av at du har kjøpt mye billigere, men i et helt annet marked? Så utrolig uinteressant sammenligning. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #252 Skrevet 17. februar 2023 Kelsier skrev (18 minutter siden): Så du svarer en som har kjøpt sentralt i Oslo og skryter av at du har kjøpt mye billigere, men i et helt annet marked? Så utrolig uinteressant sammenligning. Hvorfor er det uinteressant? Jeg har også en sentral by-leilighet Det tar meg 5 min å gå til Torget i Stavanger hvor jeg bor. Jeg kjøpte for ca 36 000 kr kvadraten (1/3-del av prisen i Oslo), og er nå gjeldsfri i en alder av 30, noe som er veldig gunstig ettersom jeg akkurat rakk å kvitte meg med all gjeld før perioden med rentehevinger virkelig tar av. Hadde jeg flyttet til Oslo etter studiet hadde jeg mest sannsynlig hatt gjeld på meg gjennom hele livet. No thanks. Bedre å betale 4 årslønner for en by-leilighet enn 10 årslønner. Anonymkode: f7bf8...fba
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #253 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 10.19): Hvordan får du lov å låne så mye når du har minstesats ufør? Anonymkode: ed502...07c Jeg solgte min forrige leilighet og 'tjente' 1 million på det. Jeg brukte overskuddet som egenkapital på det nye og høyere huslånet. Pluss at jeg har en medlåntaker på det nye lånet😊👌 Anonymkode: fbacb...e3d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #254 Skrevet 17. februar 2023 Samboer (31) + meg 1.4 millioner brutto 3.6 mill i boliglån 200.000 billån Liten enebolig verdt 7 millioner i dag. Foreløpig ikke pusset opp noe, men det skal gjøres med egne midler. 🙂 Har romslig økonomi, men syns ikke det har vært noe kjekt å se prisene fyke i været av den grunn. Sparer og er fornuftig der vi klarer. Anonymkode: d7b1e...b0a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #255 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det uinteressant? Jeg har også en sentral by-leilighet Det tar meg 5 min å gå til Torget i Stavanger hvor jeg bor. Jeg kjøpte for ca 36 000 kr kvadraten (1/3-del av prisen i Oslo), og er nå gjeldsfri i en alder av 30, noe som er veldig gunstig ettersom jeg akkurat rakk å kvitte meg med all gjeld før perioden med rentehevinger virkelig tar av. Hadde jeg flyttet til Oslo etter studiet hadde jeg mest sannsynlig hatt gjeld på meg gjennom hele livet. No thanks. Bedre å betale 4 årslønner for en by-leilighet enn 10 årslønner. Anonymkode: f7bf8...fba Ikke noe imot Stavanger som er et fantastisk sted, men tettstedet Oslo har nesten 1,1 mill innbyggere sammenlignet med ca. 230’ Stavanger/Sandnes sine… Det er en vesentlig forskjell, for de fleste vil Oslo tilby bedre karrieremuligheter, bedre kulturliv, billigere flyreiser pga. nærheten til Norges største flyplass osv. For ikke å begynne snakke om bedre vær med flere solskinnsdag. Så fint for deg at du fikk kjøpt leiligheten din billigere i Stavanger ift. hva du hadde fått i Oslo, men: Kvadratmeterprisen i Stavanger sentrum i 2018 var på ca 42’, den er i dag på ca 48’. På en 85 kvm leilighet så har du i denne perioden tjent 510’ ved å bo i Stavanger. Kvadratmeterprisen på Løkka i Oslo i 2018 var på ca 75’, den er i dag på ca 95’. På en 85 kvm leilighet så har du i denne perioden tjent 1,7 mill. ved å bo på Løkka. Konklusjon: bolig i Oslo er mer lønnsomt. Anonymkode: d0200...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #256 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ikke noe imot Stavanger som er et fantastisk sted, men tettstedet Oslo har nesten 1,1 mill innbyggere sammenlignet med ca. 230’ Stavanger/Sandnes sine… Det er en vesentlig forskjell, for de fleste vil Oslo tilby bedre karrieremuligheter, bedre kulturliv, billigere flyreiser pga. nærheten til Norges største flyplass osv. For ikke å begynne snakke om bedre vær med flere solskinnsdag. Så fint for deg at du fikk kjøpt leiligheten din billigere i Stavanger ift. hva du hadde fått i Oslo, men: Kvadratmeterprisen i Stavanger sentrum i 2018 var på ca 42’, den er i dag på ca 48’. På en 85 kvm leilighet så har du i denne perioden tjent 510’ ved å bo i Stavanger. Kvadratmeterprisen på Løkka i Oslo i 2018 var på ca 75’, den er i dag på ca 95’. På en 85 kvm leilighet så har du i denne perioden tjent 1,7 mill. ved å bo på Løkka. Konklusjon: bolig i Oslo er mer lønnsomt. Anonymkode: d0200...fd0 Du tjener jo ingenting på noe man aldri realiserer, du taper bare mer siden du må betale mer. De som kan tjene noe på det er de som flytter fra et dyrt marked til et billigere marked. Tjener jo ingenting om jeg kjøper DNB aksjer for 195kr i dag og tar de med meg i graven til 300kr. Om du ikke flytter ut av byen tjener du aldri så mye som en krone. Den andre tingen som er feil med kommentaren din er at det har værte høyere prisstigning. Stavanger markedet kommer mest sannsynlig til å øke mye mer enn Oslo i de kommende årene, nettopp fordi det er så mye billigere her. Markedene som er billig har en større sannsynlighet for realprisvekst enn markedene som er dyre. Det er basic B. Graham teori. Det er derfor de kompetente eiendomsinvestorene har solgt seg ut av Oslo og inn i Stavanger mellom 2015 og 2022. Anonymkode: f7bf8...fba 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #257 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du tjener jo ingenting på noe man aldri realiserer, du taper bare mer siden du må betale mer. De som kan tjene noe på det er de som flytter fra et dyrt marked til et billigere marked. Tjener jo ingenting om jeg kjøper DNB aksjer for 195kr i dag og tar de med meg i graven til 300kr. Om du ikke flytter ut av byen tjener du aldri så mye som en krone. Den andre tingen som er feil med kommentaren din er at det har værte høyere prisstigning. Stavanger markedet kommer mest sannsynlig til å øke mye mer enn Oslo i de kommende årene, nettopp fordi det er så mye billigere her. Markedene som er billig har en større sannsynlighet for realprisvekst enn markedene som er dyre. Det er basic B. Graham teori. Det er derfor de kompetente eiendomsinvestorene har solgt seg ut av Oslo og inn i Stavanger mellom 2015 og 2022. Anonymkode: f7bf8...fba Visst gjør du det, om du bare vil. Jeg for eksempel planlegger etter hvert å bruke den urealiserte kapitalen som EK i sekundærbolig. Skal jeg kjøpe enebolig til 5 mill. Så trenger jeg EK på 750’. Da kan jeg si til banken at de kan ta pant i min primærbolig for den har steget så mye i verdi. Det kunne jeg ikke gjort om jeg kjøpte i Stavanger. En annen ting er at du vil slite å komme inn i boligmarkedet i Oslo og kjøpe tilsvarende leilighet om du en dag skulle ønske det. Men de som eier i Oslo vil kunne kjøpe hvor som helst i Norge og sitte igjen med masse kapital. Nei, boligpris drives av tilbud og etterspørsel som er det grunnleggende innen økonomi. Det er ikke mangel på tomt i Stavanger, men det er det innenfor ring 3 i Oslo. Anonymkode: d0200...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #258 Skrevet 18. februar 2023 på Kg har alle null i gjeld og millioner på bok🤣 Pluss all verdens tid å sitte her og belære alle🤣 Anonymkode: a790d...365 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #259 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Visst gjør du det, om du bare vil. Jeg for eksempel planlegger etter hvert å bruke den urealiserte kapitalen som EK i sekundærbolig. Skal jeg kjøpe enebolig til 5 mill. Så trenger jeg EK på 750’. Da kan jeg si til banken at de kan ta pant i min primærbolig for den har steget så mye i verdi. Det kunne jeg ikke gjort om jeg kjøpte i Stavanger. En annen ting er at du vil slite å komme inn i boligmarkedet i Oslo og kjøpe tilsvarende leilighet om du en dag skulle ønske det. Men de som eier i Oslo vil kunne kjøpe hvor som helst i Norge og sitte igjen med masse kapital. Nei, boligpris drives av tilbud og etterspørsel som er det grunnleggende innen økonomi. Det er ikke mangel på tomt i Stavanger, men det er det innenfor ring 3 i Oslo. Anonymkode: d0200...fd0 Nei. De vil jo sitte igjen med minst kapital.... Boligpris er ikke elastisk. Det drives av konjukturene og realrente. Anonymkode: f7bf8...fba
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #260 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei. De vil jo sitte igjen med minst kapital.... Boligpris er ikke elastisk. Det drives av konjukturene og realrente. Anonymkode: f7bf8...fba Jorda er flat, ikke sant? 😁 Anonymkode: d0200...fd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå