Gå til innhold

Når sluttet sølv å være noe å juble for?

Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/sport/norges-solv-oppforsel-refses-__mener-det-skader-omdommet-1.15853630

Når jeg ser slike holdninger, blir jeg provosert. Jeg heier IKKE på bortskjemte idrettsstjerner som ikke setter pris på medaljen. Når du står der og mottar sølvmedalje i OL og ser ut som om du har blitt disket og tapt alt, så fortjener du jammen å stå uten medalje fremover.

Dette her er som om jeg har skrevet det selv:

Se på den franske gleden over bronse. Se på den tyske sølvjubelen i går. Den type oppførsel underbygger bare omverdenens inntrykk av norske løpere som bortskjemte på suksess og i overkant privilegerte. Og gjør at enda færre får lyst til å hylle oss neste gang vi lykkes. Sånn vil vi ikke og skal ikke ha det, sier NRK-kommentator Jan Petter Saltvedt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også noe av grunnen til at jeg ikke heier på håndballjentene lenger. Gladjenter når de vinner, men sure som fy om det blir andreplass. Håper heller håndballgutta lykkes. Så kan man alltids si at man blir vinnere av å hate å tape, men det er ikke gøy å se på sure medaljevinnere.

Anonymkode: b91f8...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er også noe av grunnen til at jeg ikke heier på håndballjentene lenger. Gladjenter når de vinner, men sure som fy om det blir andreplass. Håper heller håndballgutta lykkes. Så kan man alltids si at man blir vinnere av å hate å tape, men det er ikke gøy å se på sure medaljevinnere.

Nei, det er ikke gøy. De burde ihvertfall klistret på seg fake smil og fremstod glade utad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Drizzt said:

Nei, det er ikke gøy. De burde ihvertfall klistret på seg fake smil og fremstod glade utad. 

Jeg synes sånn sett ikke de trenger klistre på seg falske smil, men å stå og surmule når det deles ut medaljer burde de holde seg for gode til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv er den første taperen.

Hardt, men når du først er på pallen er du god nok til å vinne. Fikk du sølv så tapte du.

Anonymkode: 7141c...9b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sølv er den første taperen.

Hardt, men når du først er på pallen er du god nok til å vinne. Fikk du sølv så tapte du.

Anonymkode: 7141c...9b8

Jeg er sikker på at Frankrike ville jublet enda høyere for sølv enn for bronse. Og så er jeg sikker på at nr.4 ville satt utrolig pris på bronse. Det er kun de norske bortskjemte idrettsutøverne som ikke setter pris på annet enn gull.

Da kan de like greit takke nei til sølvet og forbli uten medaljer. Det var virkelig irriterende å se Klæbo og de andre ved målområdet og sammenligne med franskmennene som løp og jublet og viste glede for medaljen sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde vært så glad om jeg visste at jeg ble «hengt» ut i media etterpå, alle andre forventer gull og gratulerer ikke med sølvet, men spør hvorfor det ikke ble gull…

Anonymkode: 91c0d...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har med forventninger på forhånd å gjøre. Norge SKAL alltid vinne herrestafetten, alt annet enn gull er nedtur. Frankrike hadde null forventinger om medalje på forhånd, samme med Tyskland på damestafetten i går.

Et perfekt eksempel på dette er brødrene Bø. De har hver sin bronsemedalje i dette OL. Johannes sin bronsemedalje på 20 km var en skuffelse tatt i betraktning at han forventes å vinne pga tidligere prestasjoner. Mens Tarjei sin bronsemedalje i går ble betegnet omtrent større enn Johannes sitt gull i samme løp, da han manglet individuell OL-medalje fra før.

Anonymkode: eaefe...181

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan IKKE vinne sølv, man kan bare tape gullet. Hvis man jubler for sølv er man en taper. Og tapere har ingenting i toppidrett å gjøre.

Anonymkode: 923e3...8e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv er selvsagt nederlag. Når vi Vet at det nesten er flere nordmenn som satser på senior-langrenn enn utlendinger totalt sett, er det litt kjipt å bli slått. De fire tyske kvinnene som kom på 2. plass i går utgjør ca. 25% av aktive kvinnelige tyske langrennsløpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man kan IKKE vinne sølv, man kan bare tape gullet. Hvis man jubler for sølv er man en taper. Og tapere har ingenting i toppidrett å gjøre.

Jo, man vinner sølv og man vinner bronse.

Vil man ikke ha dem, er det bare å takke nei og la andre få dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gull er målet og innenfor rekkevidde, så blir sølv fort et nederlag. Sølv er ikke ille, men man gikk for gull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (44 minutter siden):

Jo, man vinner sølv og man vinner bronse.

Vil man ikke ha dem, er det bare å takke nei og la andre få dem.

Nei, makan til sosialdemokratisk bullshit. Det finnes én vinner, og alle bak er, per definisjon, tapere. Sølv og bronse er taperpremier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, makan til sosialdemokratisk bullshit. Det finnes én vinner, og alle bak er, per definisjon, tapere. Sølv og bronse er taperpremier.

Det er ikke noe sosialdemokratisk i å vinne medalje, enten gull, sølv eller bronse. Som sagt, vil man ikke ha sølv eller bronse, er det bare å takke nei og la andre få dem. Ikke stå der og se ut som om man har blitt straffet med sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen Norge jubler over bronse eller sølv i en herrestafett i langrenn, er vi for alvor blitt detronisert. Vi er i ferd med å bli det, men håper det er noen år til før vi slutter å forvente gull.

Skjønner godt at gutta ikke jubler for sølv mens de står oppi det, de går for gull og vet at alle forventer gull. Alt annet er ikke godt nok. Så at skuffelsen synes umiddelbart etter nederlaget viser bare at de også vet at de ikke har innfridd forventningene. Når de ser tilbake på dette etter karriereslutt synes de sikkert OL-sølv er en fin bragd - noe det isolert sett jo er. 

De gratulerte jo ROC med seieren og viste god sportsånd sånn sett. La de være skuffet nå!

Anonymkode: 452dc...956

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette har jeg opplevd på kroppen. Har jobbet ganske tett på en del av håndballjentene, og stemningen etter et tap ødelegger absolutt ALT av stemning de neste dagene etterpå, for samtlige av dem som befinner seg i nærheten. Drittsur stemning og sure tryner så langt øyet rekker. For min del betydde det ingenting om de tapte eller vant, men et tap ødela virkelig ALT som kunne vært fint og flott. 

Etter en slik erfaring følger jeg ikke med på sport lenger. 

Anonymkode: eeaa8...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette har jeg opplevd på kroppen. Har jobbet ganske tett på en del av håndballjentene, og stemningen etter et tap ødelegger absolutt ALT av stemning de neste dagene etterpå, for samtlige av dem som befinner seg i nærheten. Drittsur stemning og sure tryner så langt øyet rekker. For min del betydde det ingenting om de tapte eller vant, men et tap ødela virkelig ALT som kunne vært fint og flott. 

Etter en slik erfaring følger jeg ikke med på sport lenger. 

Herregud for noe tull. Å tape en finale er jo det verste som finnes for idrettsutøvere. Har du sett reaksjonen til Lionel Messi når han har tapt en finale? Det er jo ingenting å feire at man har tapt en finale. 

Kanskje like greit at du ikke jobbet tett på utøvere lengre om du forventer blidfjes etter et såpass nederlag som et finaletap er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Herregud for noe tull. Å tape en finale er jo det verste som finnes for idrettsutøvere. Har du sett reaksjonen til Lionel Messi når han har tapt en finale? Det er jo ingenting å feire at man har tapt en finale. 

Kanskje like greit at du ikke jobbet tett på utøvere lengre om du forventer blidfjes etter et såpass nederlag som et finaletap er.

I et vanlig kollegialt miljø er det faktisk greit å sette på seg et hverdagslig smil og si "God morgen" til folk for eksempel. Vi har allerede dritt i livet, vi går alle gjennom godt og vondt, og selvsagt må det være lov å være transparent på det noen ganger. Jeg har støttet kollegaen gjennom skilsmisser og mye annet.

Men når stemningen blir helt forferdelig dårlig når jentene gjør et tap, vel... det finnes faktisk verre ting i livet å gå i bakken for. 

Jeg har det MYE bedre på ny arbeidsplass, det er det faktisk god stemning jevnt over😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...