Gå til innhold

Drikker dere alkohol foran deres barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gjør det bevisst ikke fordi jeg har to foreldre med alkohol problemer og traumer fra bandommen pga dette.

Barna må være sovnet før jeg tar ett glass vin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør vi med beste samvittighet.  Vi er ikke avholds, og å late som om vi ikke drikker alkohol er å lure barna.  Tenk hvilket sjokk det må bli når de oppdager at foreldrene drikker, men i hemmelighet og etter barnas sengetid. 

Foreldrene våre drakk også alkohol.  Verken mannen min eller jeg har opplevd fyll, og barna våre heller ikke.  Jeg får et inntrykk av at du setter likehetstegn mellom alkohol og fyll.  Slik er det nødvendigvis ikke.   

Anonymkode: de835...f06

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det gjør vi med beste samvittighet.  Vi er ikke avholds, og å late som om vi ikke drikker alkohol er å lure barna.  Tenk hvilket sjokk det må bli når de oppdager at foreldrene drikker, men i hemmelighet og etter barnas sengetid. 

Foreldrene våre drakk også alkohol.  Verken mannen min eller jeg har opplevd fyll, og barna våre heller ikke.  Jeg får et inntrykk av at du setter likehetstegn mellom alkohol og fyll.  Slik er det nødvendigvis ikke.   

Anonymkode: de835...f06

Dette. Bedre å ta seg et par glass vin foran barn enn å late som man ikke drikker. Enig med mange i tråden om at to enheter er maks når barn er til stede. 

Anonymkode: f8f57...c59

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja det er altfor mange som tror det er greit å drikke forann barna. Ta seg en øl en sjelden gsng er ok. Men og hive innpå flere, ofte er ikke ok! Men de som drikker de skjønner ikke det.Og prøver å normalisere det å drikke. Der det er alkohol drikker ungdom oftere!

Anonymkode: f739b...042

I dette tilfellet «barnet» på 23 år? Høres hysterisk ut.

Anonymkode: 58717...850

• Liker 4
Skrevet

Her var det en fin samling hysteriske foreldre.

Ser overhodet ikke problemet med at barna ser at jeg tar et glass vin eller to, og det påvirker heller ikke min evne til å ta vare på de. Jeg vil at de skal få et realistisk forhold til livet, og det innebærer et naturlig forhold til alkohol også. Det er forskjell på å nyte et glass eller to dann og vann, og på fyll.

Anonymkode: 58717...850

• Liker 2
Skrevet

Har ingen problemer med at barnet mitt ser mamma drikke et glass vin eller øl. At jeg "koser" meg med litt øl eller vin er jo ikke det samme som flatfylla. virker som mange hysteriske ikke klarer å se forskjellen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 2.14):

Jeg er 23 år gammel, og har aldri sett mine foreldrene drikke alkohol. Jeg har aldri sett alkohol i kjøleskapet, og det har heller aldri opplevd at alkohol har særlig plass i familien. Mange av mine venner som har foreldre som har løst forhold til alkohol, de drikker gjerne oftere enn folk som ikke har det. Kan dere som er foreldre forstå at dere påvirker mer enn dere tror? Jeg har ikke smakt alkohol. Det nærmeste jeg har kommet det, er da jeg luktet på ute på en russefest.  

Anonymkode: 352ca...a27

Jo jeg tror absolutt at en påvirker i likhet med andre influencer, som film tv og venner. Det de ser er da sivilisert bruk av alkohol til mat og kanskje et glass etterpå. Det tar lang tid å drikke det slik at en vil merke virkningen. På film er det ofte fokusert på kappdrikking.

De lærer også at en kan si neitakk om en blir budt, det skjer også.

Så ja, klarer de å drikke sakte så de kjenner effekten, si nei takk om de ikke ønsker mer og da faktisk kunne bruke alkohol på en fornuftig måte tenker jeg at jeg har lært bort noe nyttig.

Nå kan det selvfølgelig  hevdes at hadde de ikke sett alkohol hjemme hadde de ikke begynt med det, men livet er mangfoldig og en kan komme utfor det meste. De har selvfølgelig full anledning til å bli avholds om de ønsker det. 

Endret av Flintis
Skrevet

Dette er det typiske norske hysteriet.
Det er vel stor forskjell på å drikke seg snytt eller full foran ungene og å drikke seg totalt møkka dritings og bli helt idiot.
Tåler du ikke å drikke så ikke gjør det.

I andre land er det helt stuerent å drikke foran ungene sine.
De tar ikke skade av det med mindre folk blir helt sørpings og begynner å lage helvete og drama.
Da er det jo bare helt forferdelig.

• Liker 3
Skrevet

Ja, men aldri mengder. En eller maks to enheter, akkurat det samme med brus. Det er noe man kan få ved spesielle anledninger når man skal kose seg litt, ikke noe som er tilgjengelig når som helst eller i ubegrensede mengder.

Anonymkode: a609e...58f

Skrevet

Det har jeg gjort, ja. Kost meg med en cider eller to (maks to) i forbindelse med en grillmiddag på sommeren, middagsselskap med familie eller bare fordi jeg har lyst. Det skjer ikke så ofte, fordi som regel drikker jeg vann. Barn tar ikke noe skade av å se foreldrene nyte alkohol. 

Jeg er selv vokst opp i et hjem med veldig lite alkohol. Så moren min drikke to ganger i året; den årlige grillfesten hos oldemoren min og til jul. Da drakk hun veldig lite i tillegg. De kjøpte inn to sixpack med juleøl hvert år, og den siste boksen av disse ble borte en eller annen gang i løpet av høsten, så veldig lite alkohol i min familie. 
Da jeg ble voksen, og før jeg selv ble mamma, drakk jeg mye og ofte. Så til tross for lite alkohol hjemme, fikk jeg et usunt forhold til det som voksen. 

Anonymkode: 24a38...130

Skrevet

Ja, det gjør vi. Men no har vi tenåringer, så mindre no, da vi gjerne vil kjøre og hente de i helgene. 

Men om de ikke skal noen plass, så drikker jeg gjerne 2-3 glass vin. 

Anonymkode: 100f0...139

• Liker 1
Skrevet

Anekdotisk, ikke bevis, jeg vet det, men da jeg vokste opp var vi noen med foreldre som ikke drakk foran barna og de som gjorde det, blant annet meg. På fest var vi noen som drakk øl og cider og aldri så mye at vi ikke hadde kontroll, og så var det noen som alltid drakk sprit og alltid drakk seg så fulle at de mista alle hemninger, snøvla og snubla rundt(sånn at vi andre som også drakk syntes det ble ubehagelig. De som alltid drakk alt for mye hadde foreldre som aldri drakk foran barna (ikke totalt avholds, og var alt fra et glass vin når barna ikke var der til de som drakk seg sanseløse når de først drakk har vi skjønt siden)

Det mine foreldre har overført til meg er at man kan drikke litt alkohol, men var selv veldig bevisst på å ikke drikke for mye. Til jul f.eks drakk de alltid alkoholfritt øl fordi de hadde lyst på et lite glass aquevit og da ble det for mye å drikke øl i tillegg. 
Før jeg og søsknene mine ble 18 var de tydelige på at de ikke syntes det var greit å drikke alkohol og vi fikk aldri noe hjemme, men fikk samtidig uttrykt at vi aldri måtte være redd for å komme hjem uansett, og når vi var ute på noe i tenårene var de alltid edru slik at de kunne komme å hente oss om det skulle være noe. 

Selv kan jeg drikke et halvt glass vin for smakens skyld, mer orker jeg ikke nå, men jeg synes det er greit å drikke 1-2 glass til maten. 

Anonymkode: f1f2e...c3d

• Liker 2
Skrevet

Ja, men mitt barn er nå snart 19. Blir gjerne et glass vin på lørdagskvelden.

Anonymkode: 634e5...05f

Skrevet

Jeg vokste opp med en alkoholisert mor, har sett henne full mange ganger. Det var totalt uansvarlig. Nå har jeg selv barn, og de skal aldri få se meg full. Jeg tar meg gjerne et glass vin på en fredagskveld eller mens jeg står å lager mat. Men det er aldri mer enn det ene glasset. Jeg har ikke noe agenda om at barna mine skal holde seg unna alkohol når de blir voksne, jeg vil heller lære de at man kan drikke moderat, uten å "forandre personlighet".

I vennegjengen er jeg også hun som tar det med ro, drikker for kos - ikke for å bli full, og tar gjerne tidlig kvelden. I tillegg er jeg alenemor, så det ville vært rart å vente på barnefri 5-6g i året, bare for å kunne ta meg et glass..

Anonymkode: 73cd5...352

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan drikke alkohol fremfor barna. Men aldri fyll,  1-2 enheter, om det drikkes noe. 

Anonymkode: 8c6c7...8ec

Skrevet

Kan fint ta med en øl til middagen når vi er på ferie i varmere strøk. Det er det jeg drikker av alkohol. Ser ikke problemet. 

Drikker ikke til julemiddagen, for da foretrekker jeg julebrus ☺️

Anonymkode: b6b50...48a

Skrevet

Faren min drakk seg ihjel. Moren min drakk aldri. Jeg har valgt en mellomting. Det vil si jeg drikker litt av og til, men jeg tror det er snakk om et tiår siden sist jeg var brisen. Jeg tar glatt et glass vin eller øl når barna er der, ja. Jeg mener det å se foreldrene ta et glass uten å bli ville og gale gjør det mindre spennende for dem. Det er ikke et mål at de aldri skal smake alkohol, for det synes jeg er sært og til og med litt hemmende i voksenlivet, men de bør lære seg i drikke trygt og kontrollert. 

Skrevet

Nei, har aldri gjort det og har aldri vært alkohol i hjemmet.

Ikke har det hjulpet noe særlig som påvirkning, begge barna som er i 20 årene drikker 2-4x i måneden på fest. Påvirket av venner.

Anonymkode: f0988...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Anekdotisk, ikke bevis, jeg vet det, men da jeg vokste opp var vi noen med foreldre som ikke drakk foran barna og de som gjorde det, blant annet meg. På fest var vi noen som drakk øl og cider og aldri så mye at vi ikke hadde kontroll, og så var det noen som alltid drakk sprit og alltid drakk seg så fulle at de mista alle hemninger, snøvla og snubla rundt(sånn at vi andre som også drakk syntes det ble ubehagelig. De som alltid drakk alt for mye hadde foreldre som aldri drakk foran barna (ikke totalt avholds, og var alt fra et glass vin når barna ikke var der til de som drakk seg sanseløse når de først drakk har vi skjønt siden)

Interessant, siden all forskning viser at dette er helt feil. 

Anonymkode: 2d076...4f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Interessant, siden all forskning viser at dette er helt feil. 

Anonymkode: 2d076...4f0

Som sagt var det anekdotisk, så jeg er fullstendig klar over at det ikke kan overføres til å gjelde generelt😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...