Gå til innhold

Drikker dere alkohol foran deres barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Interessant, siden all forskning viser at dette er helt feil. 

Anonymkode: 2d076...4f0

Jeg har ikke lest forskningen, men har nøyaktig samme erfaring som AB over. Sier ikke at forskningen er feil, sier bare at det det kanskje ikke er så svart/hvitt noen av veiene...

Anonymkode: a609e...58f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På julaften eller ett familieselskap kan jeg ta meg ett glass vin eller en øl, men det blir med den ene. Synes man kan holde seg til maks to enheter når man er sammen med barn. 

Stor forskjell å drikke en øl til maten ved spesielle anledninger enn å helle nedpå, tror barn har godt av å se forsvarlig alkoholkonsum. 

Anonymkode: 7929b...f2f

Skrevet

Kanskje man burde røyke en liten joint foran barna for å lære de at man kan kose seg og slappe av med en innimellom.

Anonymkode: a627a...0ab

Skrevet

Ja, jeg tar meg et glass vin eller to foran barna i helgene. Det opplever jeg at de fleste foreldre jeg kjenner (både privat og gjennom jobb) gjør.  Jeg opplever meg ikke som en  dårlig mor eller menneske for det. 

Anonymkode: 66c4e...1ad

• Liker 3
Skrevet

Har vokst opp med at foreldrene mine tok seg et par glass vin i oppveksten. Aldri sett dem beruset. Jeg har et mye lavere alkoholforbruk enn dem i voksen alder fordi jeg stort sett aldri drikker alkohol, så har tydeligvis ikke blitt veldig påvirket av det. Ser ikke helt problemet med å drikke ett glass vin eller to foran barn så lenge man holder det til det og ikke blir beruset. Problemet er at mange sier de drikker så og så lite foran barna sine, mens i realiteten drikker de mye mer og barn merker fort hvis foreldrene er litt brisen. 

Anonymkode: 189d1...46f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje man burde røyke en liten joint foran barna for å lære de at man kan kose seg og slappe av med en innimellom.

Anonymkode: a627a...0ab

Nå er hasj et ulovlig rusmiddel. Du ser vel forskjell på å gjøre kriminelle ting foran barna og det å ta seg ett glass vin?

Anonymkode: 189d1...46f

• Liker 5
Skrevet

Barnet vårt var 16 første gang h*n så at vi drakk vin til maten. Det er ikke sånn at vi hadde drukket i smug, vi har rett og slett ikke hatt lyst mens barnet var yngre. Da drakk vi kun på julebord eller i andre sammenhenger der det ikke er barn til stede. Var vi på ferie sammen med barn drakk vi alltid brus til maten. 
Nå er barnet vårt 18 og har fortsatt ikke vært dritings på fest. Det betyr ikke at h*n ikke drikker, men når h*n har blitt hentet har h*n aldri vært mer enn litt brisen. 

Anonymkode: 187e4...40e

Skrevet

Nei, men det er rett og slett fordi jeg drikker så sjelden at jeg nærmest er avholds. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interessant, siden all forskning viser at dette er helt feil. 

Anonymkode: 2d076...4f0

Har også lest denne forskningen, og min erfaring er lik som det ab-brukeren du siterer har fortalt. Venninna mi som vokste opp med en alkoholisert far og en mor som sendte med henne et par øl når hun dro på fest fra hun var 15, har et mye sunnere forhold til alkohol enn meg, som vokste opp med foreldre som nesten aldri drakk og med en mor som var veldig streng. Fikk ikke smake engang før jeg fylte 18.  Jeg var jenta som drakk meg sørpefull på hver eneste fest. Det var null problem å tømme ei flaske sprit i løpet av en kveld, og gjerne noen cidere i tillegg,  og det skjedde mer enn en gang at jeg måtte bli båret hjem av andre fordi jeg ikke var i stand til å gå. Venninna mi stoppet alltid i tide, og passet på å drikke masse vann i tillegg. 

I dag er jeg selv mor, og har lært meg å nyte alkohol fremfor å bare helle nedpå. Jeg kan derfor kose meg i blant med en cider selv om barna mine er oppe, men jeg drikker meg så klart aldri full. 

Anonymkode: 24a38...130

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sett foreldrene mine drikke alkohol men da som barn kun på f.eks restaurant, eller et glass i selskap. Jeg har til den dag idag (er 32) aldri sett de fulle, og det syns jeg er fint. Jeg festet selv mye som tenåring og i tidlig 20-årene, men har alltid hatt et sunt forhold til alkohol. Jeg har det også hyggelig i sosiale settinger uten. 
Når jeg får barn skal jeg aldri være full foran de, og om det tas en utepils på sommern er det kun en. 

Anonymkode: fb4f9...27a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 7.24):

Jeg har ikke noe uttalt ønske om at barna mine skal bli avholds. Om de kopierer mitt drikkemønster er jeg komfortabel med det. 

Anonymkode: 0f958...f71

Dette. jeg syns det er bedre at barna lærer at man kan drikke alkohol med måte, som en del av et godt måltid, og at å drikke seg dritings på fester ikke er den normale omgangen med alkohol. Jeg hadde foreldre som ikke drakk alkohol selv, men det hindret ikke meg å teste det ut i ungdomsårene. Det samme gjaldt flere av mine venner.

Når det er sagt så skal man selvfølgelig ikke drikke så man er synlig påvirket når man er sammen med barna. Og drikker ikke hver helg heller.

Nå har jeg tenåringer selv, og mine har ikke begynt å feste ennå i motsetning til en del jevnaldrende. Nå tror jeg ikke foreldrene til de andre har drukket hverken mer eller mindre alkohol enn oss, men ungene har havnet i en litt annen gjeng/miljø. Det har betydelig mye mer å si for hva de ender opp med å gjøre enn hva foreldrene gjør og sier. Jeg er aktiv som Natteravn så har et ganske godt innblikk i ungdomsmiljøet her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp med en far som tok seg et glass rødvin mens han laget middag, og det var også vin til middager, hvertfall ved besøk. Norsk, men livsnyter og litt «italiener» i matveien. Har en mann som er lik, og jeg er nok også sånn, selvom jeg drikker enda mindre. Aldri sett de full, aldri følt at det bikker over. Synes barna kan se foreldre som har et sunt forhold til alkohol.

Anonymkode: cf62f...de8

• Liker 2
Skrevet

Maks et par bokser øl av og til. 

Skrevet

Foreldrene mine kunne ta seg et glass pils eller et glass vin på lørdagskvelden uten at de ble briste eller fulle i oppveksten. De tok seg også noen pils på sydentur, men heller ikke da påvirket. Har et avslappet forhold til alkohol og jeg drikker gjerne et glass vin til maten foran barna. Men alt med måte.

Anonymkode: f3936...53b

Skrevet

Aldri drukket alkohol foran mine barn. Jeg forstår ikke poenget med det. Det er ett rusmiddel. Riktig nok som er lovlig grunnet gamle tradisjoner og dårlig vaner .

Anonymkode: 9d163...7e0

• Liker 1
Skrevet

Nei. Men så drikker jeg tilnærmet lik aldri sånn fra før ;) Mannen drikker alkoholfritt øl foran barna. 

Anonymkode: 251b5...9e7

Skrevet

jeg drikker ikke, så nei

Men andre faniliemedlemmer drikker forran barna. Dette stnes jeg ikke er negativt

med å "drikke" snakker jeg ikke om å være full. Jeg snakker om øl ellee vin til maten

Skrevet

Min mann kan ta seg en boks eller to med øl eller et par glass vin til maten i helgene. Jeg drikker kun hvitvin i sosiale lag rett og slett fordi jeg ikke liker smaken på øl og ikke tåler rødvin og cider. Ungene har aldri sett oss så mye som pusset eller fyllesyke.  Hadde venner/familie hvor foreldrene hadde alkoholproblem så synes det stor forskjell på noe til maten og masse drikking.  Det er også alltid en av oss som kan kjøre.

Ser ikke at våre barn blir skadet av så lite konsum. Jeg tror ikke på strenghet og totalavholdskap som prinsipp. Jeg føler jo ikke at jeg ofrer meg for at jeg ikke drikker, mitt valg er heller ikke for å skjerme barna, deter først og fremst en smakspreferanse. Jeg drikker ikke kaffe/te heller.    

Anonymkode: f4172...db5

Skrevet

Kan drikke et glass rødvin til maten om det er noe spesielt (da gjerne over 1-2 timer), men ingenting utover dette. Synes ikke barn og alkohol har noe med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 95c4a...661

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/13/2022 den 2.14):

Jeg er 23 år gammel, og har aldri sett mine foreldrene drikke alkohol. Jeg har aldri sett alkohol i kjøleskapet, og det har heller aldri opplevd at alkohol har særlig plass i familien. Mange av mine venner som har foreldre som har løst forhold til alkohol, de drikker gjerne oftere enn folk som ikke har det. Kan dere som er foreldre forstå at dere påvirker mer enn dere tror? Jeg har ikke smakt alkohol. Det nærmeste jeg har kommet det, er da jeg luktet på ute på en russefest.  

Anonymkode: 352ca...a27

Vet om noen sånne. Det har ført til at de opplever alkohol, det å finne sine begrensninger på hva man tåler og moro man kan ha når de er i 40 årene. Og det er mye mer usjarmerende med flatfyll og spy i 40 årene enn i tenårene. 

Anonymkode: 7b832...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...